Industriarbetarnas tidning

Det ohållbara modet

Modeföretagen tar avstånd från skadliga kemikalier. Ändå köper de viskos från indiska fabriker som använder hälsofarliga ämnen. Kemikalierna har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Råvaran är trämassa från Domsjö.

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?

Livsfarligt arbete i viskosfabriken

Mukesh Pant var bemanningsanställd i den indiska fabriken som H&M köper viskosfiber av. En smutsig och hård arbetsmiljö. ”Jag har sett arbetskamrater svimma på jobbet”, säger han.

Miljökritiken mot fabriken – hot om nedstängning

Lokala miljömyndigheten hotade att stänga den indiska fabriken som H&M köper viskosfiber av. Boende säger att fabrikens vatten- och luftföroreningar gjort dem och deras barn sjuka.

”Fabriken förorenar inte floden”

Företaget har alltid följt lagar och föreskrifter, säger hållbarhets­chefen Surya Valluri.  

H&M: Kemikaliekraven måste följas

H&M väljer att svara skriftligt på kritiken och hänvisar till en undersökning som gjorts på fabriken. Nu ska de följa upp resultatet.

Här är företagen som köper viskos av Aditya Birla

Dagens Arbete avslöjade att H&M köper viskosfiber från en kritiserad fabrik i Indien. Men det finns fler kunder. Här är några av företagen som köper av viskosjätten Aditya Birla.

Så skadas arbetare och miljö i Indien

Granskningen i korthet: Indiska Aditya Birla köpte svenska Domsjö. Men när massan som produceras där blir till viskos i Indien görs det med kemikalier som är farliga för både människa och miljö.

Hållbart mode visar sig ohållbart

Viskosen är livsfarlig. H&M måste stoppa miljökatastrofen i Indien, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?