Industriarbetarnas tidning

Facket motvillig bilägare

2 juni, 2009

Skrivet av

Från stridbar fackförening till delägare. Kollapsen för den amerikanska bilindustrin ger bilarbetarförbundet UAW en ny och ovan roll.

Rollerna har förändrats från en ekonomisk depression till en annan.

Allt börjar i efterdyningarna till trettiotalsdepressionen.

Vintern 1936–37 stod United Automobile Workers för det stora fackliga genombrottet på amerikansk arbetsmarknad. Sittstrejkerna på General Motors förvandlade det unga bräckliga UAW från betydelselös klubb till slagkraftig aktör.

Vid den tidpunkten var inte facket erkänt av företaget, inga kollektivavtal fanns. Depressionen hade halverat veckolönen till tjugo dollar.

På den stora komponentfabriken i Flint utanför Detroit hade UAW bara 122 medlemmar bland de 45 000 arbetarna. Trots den ringa anslutningen blev Flintfabriken murbräckan för UAW.

Flint gick i strejk samtidigt med systerfabriken i Cleveland. UAW förklarade att strejken skulle pågå tills GM erkänt facket och undertecknat ett kollektivavtal.

Strejken spred sig. Inom två veckor strejkade 135 000 GM-arbetare i 35 fabriker. Men strejkens kraftcentrum var Flint.

Strejken i Flint var unik på sitt sätt.

I vanliga fall lämnar arbetarna arbetsplatsen vid strejk. Men i Flint genomfördes aktionen som en sittstrejk. Arbetarna ockuperade i praktiken arbetsplatsen. Guvernören tillkallade 4 000 beväpnade ur nationalgardet för att sätta press på de strejkande och som varning till resten av befolkningen. Samtidigt försökte polisen förgäves storma fabriken med hjälp av tårgas.

Efter 44 dagars strejk vann facket sin historiska seger. Föreningsrätten erkändes, GM skrev på kollektivavtalet. UAW kunde börja sin skördetid som i princip räckte till häromåret.

Med den senaste bilkrisen fick UAW tvingats till betydande eftergifter av sina förmåner. I ett land som saknar ett vettigt pensionssystem och sjuk- och arbetslöshetsförsäkring har facken vid GM, Ford och Chrysler lyckats förhandla till sig företagsbundna förmåner för pensioner, sjukvård och arbetslöshet. Sedan två år har förmånerna urholkats.

Inte nog med det. Nu tvingas facket också ta ett direkt ägaransvar.

I det nya Chrysler äger UAW en majoritet av aktiekapitalet via sin sjukfond. I General Motors har UAW ett större minoritetsinnehav på 17,5 procent (staten har 60 procent).

Chrysler blir filial till italienska Fiat och vad som händer med GM vet ingen förrän konkursdomstolen är klar med sitt arbete att vaska fram en mindre och mer livskraftig biltillverkare ur det företag som inte för länge sedan var världens största och själva sinnebilden av den amerikanska kapitalismen.

Runt 17 GM-fabriker stängs och ytterligare 20 000 jobb försvinner. Därmed skulle det nya GM bara sysselsätta 40 000 – mot 450 000 för trettio år sedan. Förutsättningarna förändras för den amerikanska arbetarrörelse som lyckades få denna jätte på knä under 44 vinterdagar i ett 1930-tal då framgångarna för arbetsrörelsen var lätträknade i världen.

Nu är jätten döende och facket får själva skjuta till sina sjukvårdspengar i hopp om någorlunda tillfrisknande.

Du kanske också vill läsa…

Spyker enda kandidaten

Spyker Cars är nu den enda kandidaten till att överta Saab. På måndag bestämmer sig GM om förhandlingarna ska fortsätta eller om likvideringen ska fullföljas. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg som hänvisar till två källor med god insyn i processen. Enligt uppgiftslämnarna har Spyker erbjudit GM 75 miljoner dollar i kontanter plus ytterligare 325 miljoner dollar […]

Genii höjer budet på Saab

Genii ger inte upp. Vi kommer att förbättra vårt bud ytterligare, säger Geniis talesman Lars Carlström. – Jag har inte fått någon information att Spyker skulle vara den enda kvarvarande kandidaten, säger han. – Jag utgår från att vi fortfarande är en het kandidat till att överta Saab. Gruppen med det Luxemburg-baserade investmentbolaget Genii Capital […]

Saab-affären klar?

Koenigsegg och GM är nu överens om att Koenigsegg köper Saab, enligt flera samstämmiga pressuppgifter på tisdagen. Men ännu återstår en hel del innan hela affären kan sägas vara i hamn. Bland annat finns det fortfarande frågetecken kring finansieringen. Augie Fabela, styrelseordförande i Koenigsegg Group, bekräftar för Dagens Industri, att det finns ett bindande avtal […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Nu får Spyker svar av GM

Torsdag eller fredag. Då tippas General Motors säga definitivt ja eller nej till om Saab säljs till Spyker. Annars gäller nedläggning. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars uppges vara den enda spekulanten till Saab. I förra veckan ryktades att även Merbanco, ett investmentbolag i delstaten Wyoming, lämnat in ett bud. Men det förnekas av källor med […]

Facket kontaktar Vita Huset

Statsminister Reinfeldt vägrar att prata Saab med president Obama. Trots att amerikanska staten är majoritetsägare i General Motors. Nu tar facket självt kontakt med Vita Huset. På vilket sätt vill inte IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven säga. – Vi vill förvissa oss om att processen mellan GM och Saabs spekulanter är igång, säger han till […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Han har Saabs öde i sina händer

DA-ANALYS. Kanske är det så enkelt att Saabs öde bara handlar om pengar nu. Att kunna pressa ut så mycket som möjligt. Ett sista kapitel i en märklig story med General Motors som besynnerlig och oförutsägbar manusförfattare. Kanske GM:s nye vd och styrelseordförande Ed Whitacre vill leva upp till klichébilden av Texas-tuffing. En gambler, en […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?