Industriarbetarnas tidning

Vem räddade egentligen Saab?

15 september, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS Saab nyanställer och går snart upp till tvåskift. Men vem räddade Saab? Regeringen? Dess hållning var att invänta, lyssna och granska. Inte agera och driva på. Den bilden ges i två nyutkomna böcker om Saabs öde.

Jöran Hägglund är statssekretare hos näringsminister Maud Olofsson och regeringens ansvarige för fordonsfrågor. Förra veckan gav han ut sin bild av det stormiga förloppet kring Saab i boken ”Saabaffären inifrån”.

Jonas Fröberg är reporter på Svenska Dagbladet. Han följde Saabaffären på nära håll i Detroit, Trollhättan och Stockholm. Hans bok ”Kampen om Saab” är en detaljerad skildring av dramat.

I bägge böckerna träder bilden fram av den svenska regeringen som en part som inväntar, lyssnar och granskar. Inte en aktör som driver på och agerar för att fordonsindustrin skulle vara strategiskt viktig för samhällsekonomin.

I USA talade den då nyvalde presidenten Barack Obama om fordonsindustrin som ryggraden i amerikanskt näringsliv. Av det skälet ingrep han.

Den svenska regeringen var å sin sida noga med att marknaden själv skulle få sköta omstruktureringen.

Regeringens engagemang skulle inskränka sig till att ge statliga garantier för lån i Europeiska investeringsbanken.

Inga nya Trollhättepaket var aktuella. Inga signaler om att samhället ställde upp med satsningar på infrastruktur och utbildning för att kunna erbjuda en innovativ jordmån nu när fordonsindustrin skulle genomgå ett både ekonomiskt stålbad och teknisk förnyelse.

Statsminister Fredrik Reinfeldt påstod att Saab bara var ett varumärke och en sammansättningsfabrik. Näringsminister Maud Olofsson konstaterade att ingen ville köpa Saab-bilar.

Men bara några månader innan hade Trollhättefabriken – en av få helt integrerade bilfabriker i Europa med både marknads- och utvecklingsavdelning, med såväl karosseri, måleri som montering – gått på rekordtakt med 800 producerade bilar per dag.

Sedan kom finanskrisen. Som paradoxalt nog både stjälpte och – enligt Joans Fröberg – räddade Saab. Visserligen rasade försäljningen. Men finanskrisen slog så hårt mot ägaren General Motors att man insåg att det vore bättre att sälja Saab än att lägga ner det.

Regeringens strategi var att låta GM ta sitt ägaransvar. Skattebetalarna skulle värnas. Därav regeringens hållning.

Visserligen slukar fordonskrisen Jöran Hägglunds arbetstid. Men regeringens attityd är ändå att invänta och låta granska det som dyker upp på banan. Inte själv agera. Hägglund gör många resor till Detroit och träffar GM-direktörer vid otaliga tillfällen. Men vad kräver han? Vilka signaler har han med sig från sin regering?

Hägglund är nöjd med att regeringen inom EU lyckats undvika ”ett statsstödsrace”. Regeringens linje var ju att omstruktureringen skulle skötas av marknaden själv.

Den svenska regeringen var ensam i den tron. Jonas Fröberg skriver i sin bok: ”Samtidigt började flera länder att ge krislån till sina bilindustrier. Frankrike gav 6 miljarder euro i lån. Även Italien och Spanien gav miljardlån. Tyskland skulle några månader senare gå in med 1,5 miljarder i nödlån till Opel.”

För att inte tala om USA. Där går staten in och förvandlar General Motors – tillfälligt – till Government Motors. Under hårdhänt statligt majoritetsägande har GM räddats och visar nu på plussiffror samtidigt som företaget återintroduceras på börsen. Med andra ord: GM återlämnas till den marknad som inte förmådde strukturera om företaget.

Tidskriften Economist berömde nyligen den amerikanska regeringens hantering av GM. Economist såg president Obama som ”En gambler: ja, En interventionist, ja. En socialist:nej”.

Många hoppades att den svenska regeringen skulle stå upp för fordonsindustrin när stödpaketet på 28 miljarder kronor annonserades i december 2008. Jonas Fröbergs bok stärker bilden av att regeringen inte riktigt förstod vidden av sitt beslut. Så här skriver han:

”Det lyste igenom att fordonspaketet tagits fram extremt fort. Det mest intressanta med paketet var att det stred mot vad regeringen egentligen ville.”

Största delen av stödet visade sig dessutom vara oanvändbart.

Efter en tv-debatt med Maud Olofsson tappar Saabs annars så sammanbitne vd Jan Åke Jonsson fattningen: ”Det är ju bättre att säga att Saab inte får något av fordonspaketet på 28 miljarder, då vet vi det. Då kan vi planera efter det.”

Fröberg skildrar ingående och fängslande Saabs krokiga väg mot den 26 januari i år då Spykers Victor Muller slutligen undertecknade köpeavtalet med GM. Det är en resa där bland annat GM tidigt väljer bort kinesiska intressenten BAIC av rädsla för teknikspridning och med hänsyn till GM:s egen kinesiska samarbetspartner Shanghai Motors.

Amerikanska Renco, med rötterna i GM, väljs i sin tur bort av Maud Olofsson av politiska skäl. Det vikande stödet för Centern och Miljöpartiets stigande popularitet förhindrade Olofsson att sälja Saab till ett bolag med tvivelaktigt miljörykte.

Återstod bara små, oerfarna spelare som Koenigsegg och efter dem Spyker Cars.

Saab räddades. Den som läser böckerna kan själv bilda sig en uppfattning vilka aktörer som till slut räddade biltillverkningen i Trollhättan. En faktor som helt saknas i Jöran Hägglunds redogörelse, men som reportern Jonas Fröberg värderar, är de Saab-anställdas engagemang. Trollhätteandan. Saab-andan. Viljan att värna och vidareutveckla verksamheten. Den gav eko i Detroit, i alla fall.

Nu nyanställer Saab och det dröjer inte förrän fabriken går upp i tvåskift. Det hade knappast varit möjligt om de anställda svikit. De vann kampen om Saab.

Läs också Dagens Arbetes granskning ”Det omöjliga bilstödet”.

Du kanske också vill läsa…

Spyker enda kandidaten

Spyker Cars är nu den enda kandidaten till att överta Saab. På måndag bestämmer sig GM om förhandlingarna ska fortsätta eller om likvideringen ska fullföljas. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg som hänvisar till två källor med god insyn i processen. Enligt uppgiftslämnarna har Spyker erbjudit GM 75 miljoner dollar i kontanter plus ytterligare 325 miljoner dollar […]

Genii höjer budet på Saab

Genii ger inte upp. Vi kommer att förbättra vårt bud ytterligare, säger Geniis talesman Lars Carlström. – Jag har inte fått någon information att Spyker skulle vara den enda kvarvarande kandidaten, säger han. – Jag utgår från att vi fortfarande är en het kandidat till att överta Saab. Gruppen med det Luxemburg-baserade investmentbolaget Genii Capital […]

Saab-affären klar?

Koenigsegg och GM är nu överens om att Koenigsegg köper Saab, enligt flera samstämmiga pressuppgifter på tisdagen. Men ännu återstår en hel del innan hela affären kan sägas vara i hamn. Bland annat finns det fortfarande frågetecken kring finansieringen. Augie Fabela, styrelseordförande i Koenigsegg Group, bekräftar för Dagens Industri, att det finns ett bindande avtal […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Nu får Spyker svar av GM

Torsdag eller fredag. Då tippas General Motors säga definitivt ja eller nej till om Saab säljs till Spyker. Annars gäller nedläggning. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars uppges vara den enda spekulanten till Saab. I förra veckan ryktades att även Merbanco, ett investmentbolag i delstaten Wyoming, lämnat in ett bud. Men det förnekas av källor med […]

Facket kontaktar Vita Huset

Statsminister Reinfeldt vägrar att prata Saab med president Obama. Trots att amerikanska staten är majoritetsägare i General Motors. Nu tar facket självt kontakt med Vita Huset. På vilket sätt vill inte IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven säga. – Vi vill förvissa oss om att processen mellan GM och Saabs spekulanter är igång, säger han till […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Han har Saabs öde i sina händer

DA-ANALYS. Kanske är det så enkelt att Saabs öde bara handlar om pengar nu. Att kunna pressa ut så mycket som möjligt. Ett sista kapitel i en märklig story med General Motors som besynnerlig och oförutsägbar manusförfattare. Kanske GM:s nye vd och styrelseordförande Ed Whitacre vill leva upp till klichébilden av Texas-tuffing. En gambler, en […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.