Industriarbetarnas tidning

Volvofacket: Det kan gå vägen

28 mars, 2010

Skrivet av

På söndagen blev Volvo Personvagnar kinesiskt. Volvofacket är försiktigt positivt.
– Vi jublar inte, men det mesta pekar mot att kan gå vägen, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb.

På söndagen undertecknas köpeavtalet mellan Ford och kinesiska Geely. I lördags hade Volvofacken en träff med Geely och fick där svar på den viktigaste frågan: finansieringen av Volvo personvagnar.

Vad sa de?

– Det är sekretessbelagt, men det vi fick höra var okej för vår del. Komplicerat, men fullt tillfredsställande, säger Mikael Sällström (bilden).

– Vi har ju försökt vända och vrida på de här frågorna så rationellt som möjligt under många månader nu. Det är inte lätt. Men de svar vi har fått pekar på att den här affären ska kunna gå vägen.

Du känner dig lugn?

– Nej, det vill jag inte säga. Det är ett högriskprojekt, men det har inte så mycket med Geely som ägare att göra utan mer med framtiden för Volvo personvagnar och för bilindustrin över huvud taget. Det är en skakig bransch där man inte kan utrusta sig med både hängslen och livrem.

– Geelys affärsplan bygger på att Volvo ska ha produktion i Europa, att huvudkontoret ska ligga i Göteborg och att vi får behålla forskning och utveckling. Vi har fått svar på våra viktiga frågor och säger därför ja till affären.

En viktig fråga för er har ju varit den framtida ledningen för Volvo Personvagnar. Har ni tillfredsställande svar även där, menar du?

– Den frågan har vi inte tagit upp. Den får vi föra en dialog om den dag Geely sätter sig i förarsätet för Volvo Personvagnar. Då ska vi lämna våra åsikter. Om Volvo Personvagnar ska vara ett mer självständigt bolag än tidigare kommer det att ställas höga krav på dem som ska leda företaget.

Känns det konstigt den här dagen när Volvo Personvagnar tas över av ett betydligt mindre företag, därtill ett kinesiskt företag, som inte har producerat bilar i mer än tolv år?

– Ja, det är klart att det känns konstigt. Vi beger oss ut på okänd mark. Jag ska inte säga att det känns oroligt, men ovant.

– Här finns många osäkerheter som gör att vi inte odelat kan jubla åt affären. Lite samma känsla som när Ford köpte oss. Och de var ändå den tidens mest välmående bilföretag med en lång, känd historia bakom sig. Det här är något helt annat.

Du kanske också vill läsa…

Volvofacket: ”Ford tiger som muren”

Volvofacket är tveksamt till Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ett ganska nystartat, omoget bolag som vi inte vet så mycket om, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande (bilden). – Dessutom har de ingen erfarenhet av västerländsk industri. Mikael Sällström säger att han inte vet mer om bolaget än vad han läst i media och […]

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Volvofacket: Ford äger oss ännu

Ett steg närmare Geely, men i grunden har ingenting förändrats. Vi ägs fortfarande av Ford ända tills den dag allt är klart. Glenn Bergström är ordförande i IF Metalls koncernfack inom Volvo Personvagnar. Han ser ingen större dramatik i dagens pressmeddelande från Ford. – Egentligen inte. Ford valde ut Geely redan under hösten och meningen […]

Ingen splittring hos Volvo-facken

Tjänstemannafacken på Volvo Personvagnar sa igår att de inte kan stödja försäljningen till Geely. På grund av dålig information från Ford. Verkstadsklubben var inte tillfrågad. – De fick inte tag på oss och de hade bråttom med att få ut sitt uttalande, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Är Volvofacken splittrade? – Nej, inte […]

Volvo kinesiskt till midsommar

DA-ANALYS Bara detaljer och godkännande från myndigheter återstår. Sedan är Geelys köp av Volvo klart. Alltså tvärtemot vad regeringens bilsamordnare Jöran Hägglund påstår. I förra veckan befann sig Jöran Hägglund i Kina. Så här sa han på en pressträff i Hangzhou där Geely har sitt huvudkontor: – Kanske har man gett sken av för mycket. […]

Stefan Löfven positiv till budet

IF Metalls ordförande Stefan Löfven är försiktigt positiv i sina kommentarer till det kinesiska bilföretaget Geelys bud på Volvo. – Det saknas fortfarande en affärsplan, men det är bra att processen nu tar ett steg framåt, säger Löfven. IF Metalls ordförande säger att han förutsätter att produktion, utveckling och huvudkontor för Volvo ska ligga kvar […]

”Stor skillnad mot när vi tillhörde Ford”

Som en nystart. Det här bådar gott för Volvo personvagnar. Glenn Bergström, IF Metall–representant i bolagsstyrelsen för det nya Geely–ägda Volvo är positiv efter det första mötet som hållits i Göteborg. – Det är stor skillnad mot när vi tillhörde Ford. Då togs alla viktiga beslut i Detroit. Nu är vi en styrelse som är […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

”Produktionen och utveckling kvar i Sverige”

Geely planerar att tillverka 300 000 Volvobilar per år i Kina. Men produktion, utveckling och huvudkontor stannar i Sverige. Det framgår av planer som presenterats för Kinas myndigheter, enligt nyhetsbyrån Reuters. För att kunna köpa Volvo måste Geely ha myndigheternas godkännande. Enligt Reuters källa hoppas Geely på en preliminär uppgörelse i februari, lagom till det […]

Geely allt närmare Volvo

Geely rycker allt närmare som nästa ägare av Volvo Personvagnar. Ett avtal om köp kan undertecknas redan i dag. Kinesiska biltillverkren siktar på att slutföra köpet av Volvo före det kinesiska nyåret, som infaller i mitten av februari. Volvos ägare Ford har valt ut Geely som den främsta kandidaten bland intressenterna, dit också det svenska […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.