Industriarbetarnas tidning

Volvo i Köping väntade ut uppsagda

13 maj, 2010

Skrivet av

Under krisen fick 400 sluta på Volvo i Köping. Två dagar efter att återanställningsrätten gick ut för de uppsagda anlitades ett bemanningsföretag.

Missnöjet jäser bland arbetslösa som fick sluta på Volvo Powertrain i Köping under förra året. Av nästan 400 uppsagda har cirka 80 återanställts.

I mitten på april gick den nio månader långa återanställningsrätten ut för dem som fick lämna växellådsfabriken i somras. Två dagar senare tog företaget in personal från bemanningsföretaget Manpower.

– Helt klart väntade man till återanställningsrätten gick ut, säger Leif Eriksson, IF Metallklubbens ordförande på Volvo i Köping.

För att klara produktionen utan att behöva återanställa har Volvo beordrat om övertid under vintern och våren.

– Vi har ställt krav om återanställningar. Vi har haft diskussionen uppe sedan november. Men företaget har inte varit intresserat, säger Leif Eriksson.

För några veckor sedan kallade bemanningsföretaget Manpower till ett informationsmöte i Köping. Många uppsagda Volvoarbetare var där.

– Ingen vågade säga något under mötet. Efteråt bilades små grupper. Folk som tidigare haft trygga anställningar på Volvo var heligt förbannade för att företaget väntat ut återanställningsrätten, säger en person som tidigare arbetat på Volvo.

Han vill vara anonym av rädsla för att väljas bort när han söker jobb.

– Vi tvingas till jobb på bemanningsföretag. Det är det enda som finns. Det var säkert 500 personer på mötet och alla kommer inte att få jobb. Jag hade ångest och tankarna gick till bilder man sett från 1930-talet när folk köade för arbete.

Ingen från IF Metallklubben på Volvo deltog vid mötet. Men Leif Eriksson bekräftar den känsla av osäkerhet och rädsla som infunnit sig i Köping.

– Det borde vara positivt och klackarna i taket när vi behöver personal igen. Jag är mycket besviken på företaget, säger han.

Arbetslösheten är hög på orten och att många börjar närma sig gränsen för utförsäkring.

– Folk griper efter halmstrån i jakten på jobb, säger han.

På andra orter har Volvo valt att återanställda i form av visstidsanställningar i stället för att anlita bemanningsföretag.
Av 1 100 uppsagda på Volvo Lastvagnar i Umeå har 390 återanställts. Av 1 200 uppsagda på Volvo Lastvagnar i Göteborg har 130 återanställts. Ytterligare 100 är på väg in till sommaren. Av 650 uppsagda på Volvo Powertrain i Skövde har 250 återanställts.
Volvo Powertrain i Köping har återanställt ett 80-tal av 400 uppsagda.

Samtidigt som företaget plockat in cirka 100 personer från bemanningsföretag.

– Och det kommer att komma in ännu fler inhyrda, säger Leif Eriksson.

Dana Dobrin är platschef på Volvo Powertrain i Köping.

Var det medvetet att ni väntade på att återanställningsrätten skulle gå ut i april innan ni tog in bemanningsföretag?

– Nej, vi började återanställa i februari enligt det behov som vi hade. Vi har tagit in personal på visstidsanställning.

Ni tar in mycket personal via bemanningsföretag. Varför gör ni det istället för att återanställa fler?

– Vi har lärt oss från lågkonjunkturen att vi inte hade tillräckligt stor flexibilitet. Vi bygger en större flexibilitet och då kommer det att finnas fast anställda, visstidsanställda och bemanningsföretag.

På andra orter har Volvo valt att enbart återanställa i stället för att ta in bemanningsföretag. Vad är din kommentar till det?
– Varje företag har sitt specifika sätt att hantera marknaden och kunderna. Det beror på hur verkligheten ser ut. Det kommer att finnas olika lösningar. Jag kan inte kommentera Umeå eller Skövde. Det enda jag kan kommentera är Köping.

Är det lätt att få in rätt kompetens via bemanningsföretag?
– Jag misstänker att det är lika lätt eller lika svårt som om vi själva skulle anställa folk.

Talar ni om för bemanningsföretaget vilka ni vill att de ska anställa. T ex tidigare volvoanställda?
– Jag har inte sett några sådana listor på tidigare anställda.

Men är det så det fungerar?
– Jag tror inte det fungerar så. Här i Köping har Manpower gått ut i en kampanj via annonser. De har anställt för flera kunders räkning.

Det är alltså inte så att Volvo talar om för Manpower vilka människor ni vill ha in?
– Nej, vi har tagit in folk via Las-listan på visstidsanställningar och sedan har Manpower gjort en stor kampanj i Köping. Om jag förstått det rätt är det ganska många av våra tidigare anställda som sökt jobb på Manpower.

Är det dyrare att ta in bemanningsföretag i stället för att visstidsanställa?
– Det måste alltid finnas utrymme för flexibilitet och det är den totala kalkylen som styr.

Du kanske också vill läsa…

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

Slopad bonus blev flextid

Slopad bonus blev flextid

På Volvo Powertrain i Skövde och Köping byttes bonusen mot flextid efter en omröstning bland medlemmarna. Det ger bättre skydd i dåliga tider, säger Lars Ask, klubbordförande i Skövde.

Bemanningsföretag eller fackförening?

Bemanningsföretag eller fackförening?

”Om de lokala verkstadsklubbarna skall överleva i framtiden måste splittringen genom inhyrning stoppas”, skriver en bemanningsanställd industriarbetare.

Vad är viktigast för dig i jul?

Vad är viktigast för dig i jul?

Julen knackar åter på dörren och vi hör oss för vad som pågår inför den.

Bemanningens pris

Bemanningens pris

För 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

Bemanningens baksida

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

Dags för GS-kongress

Dags för GS-kongress

Ska GS-facket HBTQ-certifieras? Bör taket på medlemsavgiften slopas? Och borde inte avdelningarna få mer av förbundets pengar? DA går igenom de viktigaste frågorna inför den kongress som pågår i Västerås i helgen.

”Ni saknar förankring i verkligheten”

”Det är som att se två visionärer måla varsin tavla föreställande någonting helt annat än vad det egentligen är”, skriver André Börvall på DA Debatt.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.