Industriarbetarnas tidning

”Ett dråpslag mot industrijobben i norr”

16 oktober, 2013

Skrivet av

Beslutet att flytta monteringsjobben är ett svek mot de anställda i Umeå och mot industrijobben i Norrland. Det skriver Metallklubben på Volvo Lastvagnar i ett uttalande på sin hemsida. – Vi ska göra vad vi kan för att de ska ändra sig, säger vice klubbordförande Gunnar Pettersson.

Oerhört besvikna, men inte helt förvånade. Så sammanfattar Metallklubbens vice ordförande Gunnar Pettersson beskedet som Volvo lämnade i dag.

– Det här innebär att 500 jobb försvinner från Volvo och ytterligare minst 100 jobb på andra företag.

– De flyttar jobb härifrån till Göteborg och sen från Göteborg till Belgien. Så det är en utflytt av svenska jobb.

Volvo har fattat ett inriktningsbeslut och nu påbörjas de fackliga förhandlingarna. Facket kommer att göra allt vad de kan för att företaget ska ändra sig, men förhoppningarna är inte allt för stora, säger Gunnar Pettersson.

– När ett stort företag har bestämt sig är det svårt att få dem att ändra sig, även om man kan visa att det är ett felaktigt beslut.

Facket har sedan tidigare anlitat en löntagarkonsult som ser över den utredning som Volvo har gjort och som ligger till grund för beslutet. Enligt Gunnar Pettersson finns flera nackdelar med att flytta produktionen.

– Det viktigaste är att det inte finns någon ekonomi i det. Och även om man skulle spara någon miljon så är det ett allför dyrt spel med 600 jobb i Norrland. Den eventuella intäkt de kan göra är oerhört liten jämför med den mänskliga katastrofen som det här innebär.

Under informationsmötet som hölls tidigare i dag hördes burop och det var folk som lämnade mötet, berättar han.

Till TT säger klubbordförande Jan-Olov Carlsson att:

– Hyttmonteringen är en viktig del av fabriken och har varit det länge. Det här är mer än en amputaion, de karvar ur hjärtat.

Att Umeå ska specialiseras inom plåtpressning, svetsning och målning av hytter kommer inte innebära nya jobb i Umeå, enligt Gunnar Pettersson.

– Nej, de lyfter bara bort monteringen.

I ett uttalande som Metallklubben lagt ut på sin hemsida i dag skriver de att konsekvenserna av Volvos beslut blir ”en förlust på 600 hundra industrijobb i Umeå och Norrland, men också uppsägningar och arbetslöshet och en kapitalförstörelse av en modern processutrustning och industrianläggning.”

Mikael Sällström, Volvo verkstadsklubb Göteborg och ordförande i koncernfacket säger:

– Vår ambition från facket är att våra medlemmar ska påverkas av åtgärderna så lite som möjligt.

Flytten ger inga nya jobb på Tuvefabriken i Göteborg.

Däremot byggs Tuve om från två flöden till ett.

– Med ett enda flöde kan vi öka effektiviteten i produktionen. Vilket stärker oss i konkurrensen om framtidens investeringar, säger Mikael Sällström.

Du kanske också vill läsa…

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

Det vore absurt om vi resonerande om vad vi ska offra för att få en säker arbetsmiljö. Samma inställning borde vi ha kring anställningstryggheten, skriver Jan-Olov Carlsson på Volvo Lastvagnar i Umeå.

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

Hallå där, Jan-Olov Carlsson, IF Metalls klubbordförande på Volvo lastvagnar i Umeå, som varit med och dragit en igång en budkavle till försvar för turordningsreglerna i Las.

”Det minst onda är inte nog!”

”Det minst onda är inte nog!”

Är ”det minst onda alternativet” tillräckligt skäl till att förlama nödvändig kamp mot samhällets orättvisor, skriver Jan-Olov Carlsson, ordförande för IF Metallklubben vid Volvo Lastvagnar i Umeå. 

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan är 14.37 på Volvo Lastvagnar, Tuve, Göteborg.

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo Lastvagnar Göteborg ska öka produktionstakten från 60 till 105 lastbilar per dygn under hösten, och sätta in ett kvällsskift. Nu stundar förhandlingar med IF Metall som räknar med 300-500 nya jobb.

Det litterära andningshålet

Det litterära andningshålet

På dagarna krigar Jan-Olov Carlsson för bättre villkor för medlemmarna på Volvo Lastvagnar. På kvällar och helger beger han sig till ett bokcafé och förkovrar sig i litteratur. Jan-Olov Carlsson berättar om bokcaféet som blivit hans plats för avkoppling och pepp.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.