Industriarbetarnas tidning

”Som vanligt får vi veta allting sist”

16 oktober, 2013

Skrivet av Aron Engman

Besvikelsen och ilskan var stor när nyheten spreds på Volvo Lastvagnar.– Vi gör ett riktigt bra jobb. Och så pissar de på oss så där, säger Linda Fredriksson, truckförare på måleriet.

Vad tänkte du när ni fick reda på det här?

– Vi har ju hört eller spekulerat lite grann att monteringen kanske ska flyttas. Men som vanligt får vi alltid veta allting sist. Idag runt tio i ett fick vi veta att arbetscheferna skulle mötas om det. Vi skulle få veta klockan två. När jag kommer in på mötet sitter alla med telefonerna och uppdaterar. Vi såg på VK (Västerbottens-Kuriren) att det skulle flyttas före chefen hann säga det. Då gick folk från mötet.

Hur resonerade Volvo?

– Jag vet inte. Vi gick därifrån. Vi lyssnade inte på mötet. Folk var så arga. Det var några som stannade kvar, men jag vet inte vilka som gjorde det.

Hur känns det efter beskedet?

– Det känns inte alls roligt. Vi gör ju ändå ett riktigt bra jobb och så pissar de på oss sådär.

Hur är stämningen på jobbet?

– Det är ju jättemånga som är ledsna och vi är ju upprörda. Vi vet ju inte vilka som kommer få sluta. Man kommer förlora sina arbetskompisar. Alla Lernia kommer ju åka på en gång, vi har ju precis lärt om dem. Det är nu de kan jobbet.

Var det här ett väntat beslut från Volvo?

– Ja, det hade vi förväntat oss. Men som vanligt får man veta det i tidningar först. Det är inte okej. Helst inte när man är orolig och vill veta från chefen.

Vad ska du göra nu?

– Vad jag har tänkt göra nu… ja. Jag vet inte. Det beror på hur många som blir uppsagda. Jag vet inte om jag blir kvar. Jag ligger säkert på gränsen.

Du kanske också vill läsa…

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

Det vore absurt om vi resonerande om vad vi ska offra för att få en säker arbetsmiljö. Samma inställning borde vi ha kring anställningstryggheten, skriver Jan-Olov Carlsson på Volvo Lastvagnar i Umeå.

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

Hallå där, Jan-Olov Carlsson, IF Metalls klubbordförande på Volvo lastvagnar i Umeå, som varit med och dragit en igång en budkavle till försvar för turordningsreglerna i Las.

”Det minst onda är inte nog!”

”Det minst onda är inte nog!”

Är ”det minst onda alternativet” tillräckligt skäl till att förlama nödvändig kamp mot samhällets orättvisor, skriver Jan-Olov Carlsson, ordförande för IF Metallklubben vid Volvo Lastvagnar i Umeå. 

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan är 14.37 på Volvo Lastvagnar, Tuve, Göteborg.

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo Lastvagnar Göteborg ska öka produktionstakten från 60 till 105 lastbilar per dygn under hösten, och sätta in ett kvällsskift. Nu stundar förhandlingar med IF Metall som räknar med 300-500 nya jobb.

Det litterära andningshålet

Det litterära andningshålet

På dagarna krigar Jan-Olov Carlsson för bättre villkor för medlemmarna på Volvo Lastvagnar. På kvällar och helger beger han sig till ett bokcafé och förkovrar sig i litteratur. Jan-Olov Carlsson berättar om bokcaféet som blivit hans plats för avkoppling och pepp.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.