Industriarbetarnas tidning

Förhandling pågår – men inte för inhyrda

18 februari, 2014

Skrivet av

VolvoFörhandlingarna efter höstens besked om Volvo Lastvagnars nedläggning av hyttmontering i Umeå pågår. Facket förväntar sig att företaget ska bjuda till. Samtidigt berörs hundratals bemanningsanställda, utan möjlighet att förhandla.

I höstas blev det klart att Volvo Lastvagnar ska lägga ner hyttmonteringen i Umeå för att flytta den till fabriken i Tuve, Göteborg. Planen är att monteringen ska byggas upp i Göteborg under 2014 och upphöra i Umeå senast i slutet av 2015.

IF Metalls fackklubb i Umeå räknar med att 450–500 anställda kommer att behöva gå från fabriken i Umeå. Förhandlingar mellan fack och arbetsgivare pågår och facket anser att Volvo har ett långtgående ansvar.

– Vi förutsätter att det här sköts på ett snyggt sätt av Volvo. Det här är en planerad nedläggning av monteringen. Då har vi högre förväntningar än om det vore neddragningar på grund av att det går dåligt, säger IF Metalls klubbordförande Jan-Olov Carlsson.

Klubben vill bland annat se pensionslösningar för de äldsta och erbjudanden om avgångsbidrag bland annat i form av stöd till utbildning. De anser också att Volvo bör satsa på ett internt utbildningsprogram där produktionspersonalen kan utbildas till elektriker, verktygsmakare och robotoperatörer samt att anställda erbjuds eventuella jobb inom andra Volvoenheter med hjälp till flytt och bostad på orten.

Facket har listat fler krav, bland annat att företaget borde satsa ekonomiskt för att underlätta nyetablering av arbetstillfällen. Hur Volvo kommer att leva upp till fackens förväntningar återstår att se när förhandlingarna är klara.

Samtidigt som förhandlingar pågår för de Volvoanställda har runt 300 bemanningsanställda redan lämnat fabriken. Under hösten var produktionstakten tillfälligt högre, då en äldre modell snart ska sluta tillverkas. Efter årsskiftet drogs takten ner och inhyrda från Lernia fick lämna fabriken. I dag är strax under 100 inhyrda kvar.

André Holm är ordförande för fackklubben för Lerniaanställda i Umeå. De har inte fått besked om hur länge de har sina jobb kvar på Volvo.

– Nej, vi slutar med två veckors varsel från Volvo och sen har vi en månads uppsägningstid på Lernia om de inte har nya jobb åt oss. Vi vet att Volvo troligtvis ska gå ner i produktionstakt efter vecka tio, så då blir det eventuellt några fler som får gå.

Han tror inte att de har jobben kvar på Volvo när hyttmonteringen väl har flyttat. Till skillnad från arbetskamraterna som är anställda direkt av Volvo kan han inte förhandla om några villkor.

– Nej, det är bara att acceptera. Det är så det fungerar.

Volvos fabrik i Tuve, Göteborg, påverkas också av omstruktureringen. I mitten av mars ska enheten gå ner från två monteringslinor till en. I stället för 100 tunga lastbilar om dagen ska där tillverkas 75. Det innebär att cirka 225 bemanningsanställda blir av med jobbet på fabriken, meddelade företaget i slutet av januari.

Volvo Powertrains fabrik i Köping som tillverkar växellådor för lastbilar berörs inte av Volvos planerade omstrukturering. Det säger IF Metalls klubbordförande Leif Eriksson. I dagsläget har fabriken ungefär 200 bemanningsanställda.

Flytten av hyttinredningsmonteringen från Umeå till Göteborg ingår inte i de strukturella förändringar som Volvo har gått ut med och som omfattar totalt 4 400 tjänstemän och konsulter i hela Volvokoncernen.

Du kanske också vill läsa…

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

”Kompetensutveckling kan inte ställas mot trygghet”

Det vore absurt om vi resonerande om vad vi ska offra för att få en säker arbetsmiljö. Samma inställning borde vi ha kring anställningstryggheten, skriver Jan-Olov Carlsson på Volvo Lastvagnar i Umeå.

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

De startar budkavle för turordningsreglerna i Las

Hallå där, Jan-Olov Carlsson, IF Metalls klubbordförande på Volvo lastvagnar i Umeå, som varit med och dragit en igång en budkavle till försvar för turordningsreglerna i Las.

”Det minst onda är inte nog!”

”Det minst onda är inte nog!”

Är ”det minst onda alternativet” tillräckligt skäl till att förlama nödvändig kamp mot samhällets orättvisor, skriver Jan-Olov Carlsson, ordförande för IF Metallklubben vid Volvo Lastvagnar i Umeå. 

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan 14.37, Volvo Lastvagnar

Klockan är 14.37 på Volvo Lastvagnar, Tuve, Göteborg.

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo lastvagnar ökar takten

Volvo Lastvagnar Göteborg ska öka produktionstakten från 60 till 105 lastbilar per dygn under hösten, och sätta in ett kvällsskift. Nu stundar förhandlingar med IF Metall som räknar med 300-500 nya jobb.

Det litterära andningshålet

Det litterära andningshålet

På dagarna krigar Jan-Olov Carlsson för bättre villkor för medlemmarna på Volvo Lastvagnar. På kvällar och helger beger han sig till ett bokcafé och förkovrar sig i litteratur. Jan-Olov Carlsson berättar om bokcaféet som blivit hans plats för avkoppling och pepp.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?