Industriarbetarnas tidning

Därför går det så vilt till i Frankrike

6 oktober, 2016

Skrivet av Text: Anna Trenning-Himmelsbach

Strejker De hotar att spränga fabriken eller håller sina direktörer fångna. Franska industrihistorien är full av vilda konfliker. Dagen­s Arbete listar några från 2000-talet och söker svaret på frågan: varför?

En historia av anarkism
  • De franska facken­ har från början präglats av anarkism och av direkt­a aktioner, (se bildexempelen nedan).
  • Arbetare känner sig i dag desperata, och övergivna av arbetsgivare som inte vill förhandla.
  • För många löntagare har det blivit svårare att träffa de som verkligen tar besluten.
  • Genom att hota att spränga fabriken väcker man uppmärksamhet. Regeringen kanske engagerar sig, och tvingar företagsledningen till förhandlingsbordet.
  • Fabriksnedläggningen stoppas sällan, men ofta får de uppsagda arbetarna mer stöd och bättre avgångsvederlag.

Källa: Sophie Beroud, statsvetare vid universitetet Lyon II och specialiserad på sociala konflikter.

Var och en har rätt att strejka
  • 11 procent av löntagarna i Frankrike är organiserade i ett fack. Vid många mindre arbetsplatser finns ingen fackförening.
  • En fransk industriarbetare kan välja mellan flera fack. De två största centralorganisationerna är CGT och CFDT. Båda två har industrifederationer.
  • CGT var tidigare nära knutet till Kommunistpartiet, och står mer till vänster än CFDT, som anses vara mer reformistiskt.
  • Även om facken proportionellt sett är mycket mindre än i Sverige, har de ett inflytande
    i samhället. De ingår till exempel i styrelserna för flera institutioner, som Försäkringskassan och a-kassan.
  • När de sluter kollektivavtal gäller det för alla löntagare, även de som inte är organiserade. Ofta deltar anställda, som inte är med i facket, i aktioner.
  • I Frankrike är strejkrätten individuell.
2000 Textilarbetare hos Cellatex ockuperar sin fabrik och häller ut 5 000 liter rödfärgad svavelsyra i floden Meuse i protest mot att fabriken ska läggas ner.
2000
Textilarbetare hos Cellatex ockuperar sin fabrik och häller ut 5 000 liter rödfärgad svavelsyra i floden Meuse i protest mot att fabriken ska läggas ner.

 

2001 Anställda hos hushållsapparats-tillverkaren Mouline­x protesterar mot uppsägninga­r vid flera fabrike­r. De hotar att spränga en fabrik. Vid en annan kör de ner en dyrbar maskin i en flod.
2001
Anställda hos hushållsapparats-tillverkaren Mouline­x protesterar mot uppsägninga­r vid flera fabrike­r. De hotar att spränga en fabrik. Vid en annan kör de ner en dyrbar maskin i en flod.

 

2008 Flera tusen bilarbetare invaderar den stora bilmässan, Mondial Automobile, utanför Paris i protest mot stora nedskärningar hos Renault.
2008
Flera tusen bilarbetare invaderar den stora bilmässan, Mondial Automobile, utanför Paris i protest mot stora nedskärningar hos Renault.

 

2009 Hundratals arbetare hos däckfabrikanten Continental i Clairoix slår sönder ett länskontor i ilska över ett domstolsbeslut, som innebär att de förlorar sina jobb. Skadorn­a uppskattas till över 100 000 kronor.
2009
Hundratals arbetare hos däckfabrikanten Continental i Clairoix slår sönder ett länskontor i ilska över ett domstolsbeslut, som innebär att de förlorar sina jobb. Skadorn­a uppskattas till över 100 000 kronor.

 

2010 Arbetarna vid Sodimatex, till-verkare av heltäckningsmattor åt bilindustrin, placerar molotovcocktails runt en gasfylld cistern, och hotar att blåsa ut hela fabriken. De kräver högre avgångsve­derlag.
2010
Arbetarna vid Sodimatex, till-verkare av heltäckningsmattor åt bilindustrin, placerar molotovcocktails runt en gasfylld cistern, och hotar att blåsa ut hela fabriken. De kräver högre avgångsve­derlag.

 

2012 Stålverksarbetarna vid Arcelor-Mittal vill förhindra nedsläckningen av den sista masugnen i Florange. De ockuperar både kontoren och fabriken, stoppar snabbtåg på järnvägen, och går 35 mil till fots till Paris.
2012
Stålverksarbetarna vid Arcelor-Mittal vill förhindra nedsläckningen av den sista masugnen i Florange. De ockuperar både kontoren och fabriken, stoppar snabbtåg på järnvägen, och går 35 mil till fots till Paris.

 

2014 Goodyear-arbetare håller två direktörer som gisslan i 30 timmar i protest mot nedläggningen av fabriken. 2016 döms åtta av dem till fängelsestraff. Domen har överklagats.
2014
Goodyear-arbetare håller två direktörer som gisslan i 30 timmar i protest mot nedläggningen av fabriken. 2016 döms åtta av dem till fängelsestraff. Domen har överklagats.

 

2016 Nuit debout-rörelsen, ”nattvake-rörelsen”, skapas som en fortsättning på flera stora demonstrationer mot förändringar i arbetslagstiftningen. På kvällar och nätter möts folk på centrala torg i många städer. Man diskuterar, lyssnar på musik och föredrag, och funderar över hur man ska förändra världen.
2016
Nuit debout-rörelsen, ”nattvake-rörelsen”, skapas som en fortsättning på flera stora demonstrationer mot förändringar i arbetslagstiftningen. På kvällar och nätter möts folk på centrala torg i många städer. Man diskuterar, lyssnar på musik och föredrag, och funderar över hur man ska förändra världen.

3 kommentarer till “Därför går det så vilt till i Frankrike

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

50 000 bil­arbetare i strejk

50 000 bil­arbetare i strejk

Uppåt 50 000 bilarbetare vid General Motors i USA går ut i strejk för högre löner och bättre arbetsvillkor. Facket kräver också att företaget återupptar driften vid fabriker som tidigare har stängts.

Franska facket tar strid mot GE

Franska facket tar strid mot GE

General Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga.
”Företaget drivs av rent finansiella intressen”, säger ombudet Philippe Petitcolin.

832 franska arbetare stämmer Goodyear

832 franska arbetare stämmer Goodyear

Däcktillverkaren Goodyear lade ner sin fabrik i franska Amiens för fyra år sedan. Nu har fler än 800 arbetare stämt bolaget inför arbetsdomstolen. De hävdar att stängningen var olaglig och kräver höga skadestånd.

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Bilföretaget Peugeot blir först med att använda den omdiskuterade nya arbetslagen för att göra sig av med tusentals anställda. En ny paragraf gör det möjligt med ”avtalsenligt avtalsbrott” utan att visa att det behövs av lönsamhetsskäl. De franska facken är splittrade i frågan.

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Franska arbetare minerar sin fabrik

Franska arbetare minerar sin fabrik

Arbetarna på en fransk underleverantör till Renault och Peugeot har förstört maskiner och hotar att spränga sin fabrik. Aktionen är en protest mot att de franska biljättarna lagt ut produktion utomlands. Nu vädjar de till den nye presidenten om hjälp.

”Jag känner mig som en maskin”

”Jag känner mig som en maskin”

Han jobbar jämt och träffar sina barn en gång om året. Men när arbetsgivaren försökte blåsa Zhu Xinhua på intjänad pension fick han nog.

Två månader under jord

Två månader under jord

Sammanhållningen höll de 33 instängda gruvarbetarna vid liv. De lyftes upp till jordytan med löften om pengar och kändisskap. Tio år senare är de fattiga och besvikna.

Två månader under jord

Sammanhållningen höll de 33 instängda gruvarbetarna vid liv. De lyftes upp till jordytan med löften om pengar och kändisskap. Tio år senare är de fattiga och besvikna.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.