Industriarbetarnas tidning

Krönikor är personligt hållna texter. Åsikterna är skribenternas egna.

Vi måste offra världen för klimatets skull

7 februari, 2017

Skrivet av

Malena Ernman är opersångerska och debattör.

KrönikaJag har alltid varit flygrädd. Jag har alltid avskytt precis allt som har med flygresor att göra. Utom när man väl har landat förstås.

När man kliver ut i lättnaden över att det gick ju bra den här gången också! Jag överlevde. Och inte bara det. Jag lyckades med konststycket att vara på flera platser på samma gång. Jag åt frukost i Stockholm, lunch i Paris och middag på Manhattan. Som trolleri. Och det gick ju bra. För mig.

Varje år är vi 3,5 miljarder människor som kliver ut ur de där flygplanen och tänker samma sak: Skönt, det gick ju bra. För mig.

Och där någonstans börjar den verkliga problematiken.

Det finns förstås andra saker som har minst lika stor klimatpåverkan som våra nya resvanor, men det finns ingenting som bättre illustrerar bilden av framgång än den vi förknippar med flygresandets magiska krafter.

Vi har alla sett hur bilder på Facebook får vingar om de är tagna på exotiska platser. Vi gillar och blir gillade. Och det är härligt.

Jag är en kändis. Jag tillhör en yta som många ser och därför är jag också en del av klimatproblemen.
Som kändis får jag ofta erbjudanden om att vara med i olika tv-satsningar.

Bara senaste året har jag tillfrågats om att göra underhållnings-tv i Indien, Florida, Peru och New York …

Och förstå mig rätt nu. Resandet är inte någonting negativt. Tvärtom! Få saker är bättre. Det skapar jobb och tillväxt och vidgar våra vyer.

Problemet är att vi glömde bort hållbarheten. För som det är nu går vi mot en klimatkatastrof med en global uppvärmning långt bortom Parisavtalets mål. Om vi inte ändrar oss …

Så hur skapar vi den opinion som krävs för att våra klimatpolitiker och våra experter ska få sätta i gång med det som måste göras?

Hur påbörjar vi den största kraftsamlingen i världshistorien?

I dagens debattklimat kan man nämligen inte ta ställning för någonting utan att bli avkrävd på ett ”jaha, vad gör du själv då?”

Så stort är vårt förakt mot hyckleri att vi hellre fortsätter frusta mot avgrunden än bejakar vår ofullkomliga goda vilja.
Så för möjligheten att stå upp för klimatet måste vi offra någonting, någonting riktigt stort; någonting mer än hamburgaren och motorbåten – vi måste offra stora världen.

Åtminstone tills tekniken har hunnit i kapp. Och det är inte så lätt nu när vi precis har lärt oss att flyga. Nu när vi alla har erövrat jorden. Nu är det ju vår rättighet att behålla den. Vem vill ge upp den rätten?

Tja … jag gör det gärna. Jag har aldrig sett Grand Canyon, Stora Barriärrevet eller Machu Picchu men det är okej. Jag är nöjd.

5 kommentarer till “Vi måste offra världen för klimatets skull

  • Att eftersträva mindre flygande är en återvändsgränd som på intet sätt stoppar smältande isberg. Det är ju trots allt utsläppen som är problemet, inte flygresandet i sig.
    Det bästa vi kan göra som konsumenter är att påskynda den tekniska utvecklingen. Det kan vi göra dels genom att fortsätta flyga och dels genom att påverka utvecklingen på systemnivå. Hur då?
    Genom att påverka politiken och flygbolagen. Det behövs politiska incitament som uppmuntrar till modernisering av flygplansflottan med mindre utsläpp, och så småningom helt CO2-fritt flygande. Vi kan också kräva information av flygbolagen om olika flygplans klimatpåverkan. Med förbättrad vetskap kan vi resekonsumenter genom våra val ge viktiga signaler till rese- och flygindustrin. Vi gynnar de flygbolag som har bränsleeffektiv flotta eller kör på biobränsle. Så blir flyget i världen utsläppsfritt.
    Man bör ha högre mål än sin egen utsläppsstatistik för ögonen i den viktiga klimatfrågan som ju inte känner nationella gränser.

  • Tyvärr kommer vi inte att komma ifrån den höga energiåtgången för flygplan. Utsläppen har kunnat minskas något med bättre teknik, men har trots det ökat totalt sett pga mer och mer flygande. Att försöka minska utsläppen med ökad konsumtion fungerar inte! Vi står inför katastrofala klimatförändringar om vi inte agerar snabbt. Vi hinner inte vänta på en eventuell teknikutveckling; vi måste ändra vår livsstil!

  • Om man betalade samma ca 15 kr/litern för soppan till flygplanet som på marken till bilen – då skulle en hel del flygresande och därmed utsläpp falla bort.

  • Flygresenärerna i världen kommer att öka väldigt mycket de närmaste decennierna, vare sig vi vill det eller inte.
    Då den stora flygrushen börjar ta fart är det bra om tekniken hunnit utvecklas så långt som möjligt.
    Helst betydande andel biodrivmedel. Teknologiförändringen är något vi kan påskynda – men knappast minska globaliseringen och människors enorma reslust.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sjuka Samhall

HR styr allt men slipper ta ansvaret

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.

Frågetecken kring Samhalls desinfektionsmedel

Frågetecken kring Samhalls desinfektionsmedel

I ett helt år har Samhall använt desinfektionsmedel som de anställda tillverkar själva. Om medlet inte hanteras rätt fungerar det inte. Richard Fredriksson, regionalt skyddsombud, kräver att Samhall plockar bort medlet.

Coronasmittade städade skola – ”en lek med människors liv”

Coronasmittade städade skola – ”en lek med människors liv”

Emilia städar på en skola i Mellansverige och blev nyligen sjuk i covid. Här berättar hon med egna ord.

Samhalls vittnen – fler röster från hela landet

Samhalls vittnen – fler röster från hela landet

”Det finns inget människovärde kvar överhuvudtaget.” Det skriver en av alla anställda på Samhall. Medarbetare och chefer från norr till söder hör av sig för att berätta om situationen på det statligt ägda företaget.

Hon vill skydda de oskyddade

Hon vill skydda de oskyddade

Maj-Len är allas Maj-Len, den Samhall­städarna vänder sig till när de inte orkar mer. Men ibland säger även hennes kropp ifrån.

Samhall struntar i smittan

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar äldreboenden, mataffärer och gym. Utan skydd. Lyssna på det inlästa reportaget om Samhalls städare, som glömdes bort i pandemin.

Samhall – från stiftelse till bemanningsbolag

Samhall – från stiftelse till bemanningsbolag

Samhall har förändrats mycket genom åren. Konflikten mellan uppgiften att erbjuda personer med funktionsnedsättning ett meningsfullt och utvecklande arbete och kraven på lönsamhet har präglat verksamheten under senare år.

Dagens Arbete granskar Samhall

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.