”Vilka ges en röst och på vilkas bekostnad?”

Även om ryktet om demokratins död är kraftigt överdrivet är hoten i högsta grad hotfulla, skriver Alexandra Pascalidou.

”Värna asylrätten. Jobbinvand­ringen måste stramas åt.”

Helle Klein om hur generösa regler för arbetskraftsinvandring utnyttjas av kriminella.

Kul att företaget vill testa, tycker Per Johansson, men han vågar inte riktigt tro på 150 meter höga torn än. Foto: Fredrik Swartling.
Erik Dölerud jobbar på tornet som snart ska lämna Moelvens limträ­fabrik i Töreboda. Foto:Fredrik Swartling.

Här byggs framtidens vindkraft

EnergiBara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Per Johansson sopar golvet rent från spån, medan hans kollega borrar hål i balkarna till en bro som ska levereras till Mönsterås.

– Jag trodde inte på det först, och jag gör det inte riktigt än heller. 150 meter  … jag har svårt att tro att det kan funka. Men 30-meterstornet tror jag på.

Han pratar om projektet som har engagerat Moelven Töreboda de senaste två åren. Sedan årsskiftet har det lämnat idéstadie och ritningsbord för att flytta ut i produktionshallarna.

Nu ligger tjugo bitar krökt plywood, limmad i sju lager, prydligt staplade i fem högar. Det är alla delar som behövs för att bygga det första vindkraftstornet som blir 30 meter högt. Först ska bitarna bearbetas lite till och utsidan kommer att målas för att stå emot fukt och hårt väder. Någon gång i juni kommer tornet att lämna fabriken och köras ut till Hönö, där det ska testas, mätas och observeras på olika sätt för att se hur det beter sig.
30-meterstornet är bara en prototyp. Om allt går som planerat ska ett fullskaligt 150 meter högt torn byggas nästa år.

De färdiga modulerna kan staplas i varandra …Foto: Fredrik Swartling.
… och monteras ihop till cylindrar och torn ute på plats.

Frågan är hur man kommer på tanken att bygga 150 meter höga torn av trä, som ska tåla starka påfrestningar och stå minst lika länge som ett torn av stål, alltså 25 år. För David Olivegren kom idén naturligt. Han var båtbyggare som yngre, med ett stort intresse för vindkraft.

– Vi tillverkade både åror och master av trä, så jag tänkte att man borde kunna bygga större konstruktioner i trä också, säger han.

Så småningom lämnade han båtlivet, studerade till arkitekt och tiden gick. Men när vindkraft blev riktigt stort runt 2010 dammade han av sina gamla idéer. Fem år senare presenterade han dem för Chalmers entreprenörskola, valdes ut som ett av tio projekt som det satsades på, parades ihop med innovatörer och forskare och bolaget Modvion bildades.

För två år sedan tog de kontakt med Moelven Töreboda.

Det är inte alls ovanligt att de får förfrågningar från innovatörer och entreprenörer som vill ha en samarbetspartner för att testa eller utveckla olika projekt, berättar Moelven Törebodas vd Johan Åhlén. Under vinterhalvåret när det är mindre tryck i produktionen jobbar de ofta med olika projekt. Den här gången känns det ändå unikt, tycker han.

– Dels går det hand i hand med vår affärsidé om att bygga för en hållbar framtid. Dels var det ett seriöst projekt med andra seriösa samarbetspartners så det fanns substans i det redan från början.

Dessutom ser de en stor potential till en framtida marknad, om projektet faller väl ut.
– Vi kände att det här var för bra för att bara viftas bort.

Utvecklingen av vindkraftstornet har satt Moelven på prov. De har prövat sig fram till en ny tillverkningsteknik och nya sätt att använda trämaterialet på. Tillsammans med Modvion har de utvecklat och utvärderat, utvecklat och utvärderat.

För Modvion är det just bygget av prototypen som är det viktigaste testet. Att vindkraftstornet kommer att hålla och fungera när det väl står på plats är David Olivegren och hans kollegor Geir Söderin och Erik ­Dölerud säkra på. Det är själva tillverkningsprocessen som är utmaningen.

– Vi löser alla tillverkningsmässiga problem nu så att vi har underlag för produktion i stor skala sen, säger Erik Dölerud.

Moelven investerar material, tid och personal i projektet, men vet ännu inte om det kommer att leda till några intäkter framöver.

– Det är lite som att köpa en trisslott. Man vet inte förrän man har skrapat om den ger någon vinst. Men jag ser en stor potential att vinna stort på det här. Av alla projekt som vi har blivit erbjudna att delta i så är det ovanligt att det finns en så pass rejäl teoretisk potential till vinst som i det här, säger Johan Åhlén.

Förutsättningarna för att vindkrafts­tornen ska bli en produkt för marknaden och serietillverkas finns absolut, tror han. Men då måste de investera i en helt ny fabrik.

Johan Åhlén, vd på Moelven Töreboda, och Erik Dölerud, ingenjör på Modvion. Foto:Fredrik Swartling.
Geir Söderin och Erik Dölerud från Modvion vid bygget av den 30 meter höga prototypen. Foto:Fredrik Swartling.

I en av produktionshallarna har Kewin Tapper och Jan Löfqvist just byggt färdigt ­bjälklagen till ett studentboende. Innan dess hade de också tid att vara med och bygga lite på prototypen. Precis som flera andra var de rätt skeptiska till idén inledningsvis.

– Men när jag fått det förklarat för mig så känns det snarare väldigt logiskt. Det är klart att man ska bygga vindkraftverk i trä. Hållfastheten i trä är starkare jämfört med stål och betong, säger Kewin Tapper.

Vd Johan Åhlén pratar om en försiktig optimism, att alla verkligen vill att det ska fungera. Och Per Johansson – som sopar spån från golvet medan kollegan borrar hål i balkarna som ska bli en bro i Mönsterås – tycker att det är jätteroligt att företaget testar.
Men han är som sagt tveksam till att det verkligen ska funka att bygga 150 meter höga torn.

Samtidigt berättar han att träbroarna som han bygger utan problem klarar lastbilar och annan tung trafik.

– Det är det ju inte så många som tror heller. Att man kan bygga bilbroar i trä, konstaterar han.

Modulerna byggs ihop på plats

Genom att använda trä i stället för stål sänks kostnaden för att producera vindkraftstorn rejält. Dessutom kan tornen bli högre och ge mer ren el.

Att bygga 150 meter höga vindkraftstorn är bara ett första delmål för cleantech-bolaget Modvion. I framtiden ska de bli ännu högre, berättar vd Otto Lundman.

Ju högre tornen är, desto mer el går att utvinna ur vinden. Nära marken skapas turbulens, men på högre höjd blåser det både starkare och jämnare. Därför strävar alla efter att bygga allt högre vindkraftstorn.

Men högre torn leder också till att omkretsen måste bli större, vilket gör det svårt att transportera dem till platsen där de ska stå. Tunnlar, broar och vägar är inte tillräckligt stora eller breda.

Genom att bygga tornen av moduler i limträ kommer man runt det problemet. ­Modulerna kan fraktas liggande på varandra, sättas ihop till cylindrar först ute på plats för att sedan monteras ihop till ett torn.

Förutom att det finns mer och stabilare energi i vinden på högre höjd, kan även rotorbladen vara större och klara att driva en större generator för att alstra mer el.
Modvion räknar dessutom med att kostnaden för att producera trätorn blir 40 procent lägre än motsvarande torn av stål.

Fotnot: Modvion har utvecklats ur Chalmers Entreprenörskola. Vindkraftsprojektet delfinansieras av Energi­myndigheten, Moelven ­Töreboda, Pretec, Skellefteå Kraft, RISE och Chalmers.

Viktig när all el ska bli förnybar

Senast 2040 ska all el i Sverige vara förnybar. Vindkraft kommer sannolikt att bli en stor del av lösningen.

Det politiska målet i Sverige är att vi ska ha 100 procent förnybar el­produktion år 2040. I dag är ungefär hälften av elproduktionen förnybar i form av vattenkraft och vindkraft, som tillsammans producerar över 80 terawattimmar (TWh).

Energimyndigheten skriver i en ­rapport från 2018 att vi behöver tillföra ny elproduktion med mellan 60 och 120 TWh fram till 2045 för att ersätta anläggningar som blir för gamla, till exempel kärnkraft och gamla vindkraftverk. En stor del av den nya elen kommer att komma från just vindkraft, bedömer Energimyndigheten, bland annat eftersom det är den energiform som är billigast att nyinvestera i.

Ju högre vindkraftverken är, desto färre kommer att behövas. För att producera 60 TWh vindel krävs 12 000 vindkraftverk om de har en totalhöjd på 150 meter (cirka 100 meter högt torn), medan det räcker med 4 600 vindkraftverk om de är totalt 200 ­meter höga (cirka 135 meter högt torn).

I dag finns ungefär 3 600 vindkraftverk i Sverige.

Läs mer: Teknik och miljö


me@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Ministerns möte med skuggsamhället

Nya arbetsmarknadsministern Eva Nordmark fick följa med på en inspektion – det blev en ögonöppnare. ”En av de illegala arbetarna bodde på biltvätten.” Nu vill hon ta krafttag mot arbetslivskriminaliteten.

Människoexploatering prövas i rätten för första gången

PerspektivDen nya lagen om människoexploatering sätts på prov i ett aktuellt rättsfall. En fällande dom kan bli vägledande, skriver DA:s Elinor Torp, som bevakar den utbredda arbetslivskriminaliteten i Sverige.

Arbetsgivaren som ville vara laglig

ArbetslivskriminalitetAnto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

3

Tjänstepension

Anders, 22, sparar till pensionen

TjänstepensionNär Anders Engberg, 22, förstod att inga premier betalas in till tjänstepensionen innan 25 års ålder slängde han ihop en kalkyl. Resultatet – det kan betyda en miljon kronor mindre när han går i pension.

Det här behöver du ha koll på om pensionen

PensionstipsSatsa på att jobba så många år som möjligt – det är viktigare än att spara till pensionen, tycker pensionsekonomen Kristina Kamp

10 frågor om tjänstepension

DA reder utVad är tjänstepension, vem har rätt till den och när betalas den ut?

Elbilen banar väg för industripolitiken

PERSPEKTIVI dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Avtal 2020

Här tjänar kvinnorna tusenlappar mindre i månaden

Löneglappet mellan könen krymper långsamt. Inom GS är skillnaden allra störst på tidningsavtalet. Där tjänar kvinnor 5 200 kronor mindre i månaden än män.

Pappers krav: kortare arbetstid för skiftarbetare

Pappers ska nu driva kravet på kortare arbetstid för skiftarbetare i avtalsrörelsen. Därmed vann Avdelning 111 Grycksbo över förbundsstyrelsen efter viss debatt.

4

GS säger ja till samordning

GS-fackets förbundsmöte beslutade att anta både LO-samordning och Facken inom industrins avtalsplattform.

Teknikföretagen byter förhandlingschef

Strax innan avtalsrörelsen inleds på allvar meddelar Teknikföretagen att deras förhandlingschef Anders Weihe slutar.

1

IF Metall väljer samordning i avtalsrörelsen

IF Metalls avtalsråd har antagit både LO-samordningen och Facken inom industrins avtalsplattform.

Ordföranden för Facken inom industrin

Industrifacken kräver 3,0 procent

Det finns ingen anledning att växla ned löneökningstakten. Det anser Facken inom industrin som kräver 3,0 procent på ett år.

1

Nu avgörs om LO får driva sina krav på bättre försäkringar

AvtalsförsäkringarDet låter som en byråkratisk detalj – men det kan vara avgörande för vad du får i pension eller ersättning om du blir sjuk av jobbet. Nu avgörs striden om förhandlingsordningen.

2

Facket slåss för jobben i Tidaholm

JOBBFLYTTNobia investerar två miljarder kronor i en ny produktionsanläggning utanför Jönköping. Facket på den nu nedläggningshotade Tidaholmsfabriken slåss för att investeringen ska göras där i stället.

Sofia sadlade om till fransstylist

PROFILENSofia Hansemyr tröttnade på jobbet som maskinoperatör på Sandvik. Hon lärde upp sig till fransstylist, startade en salong och sade till sist upp sig.

3 000–4 000 husvagnar senare

ÖGONBLICKET Klockan är 10.47 på Solifer Polar i Dorotea.

Bildreportage

Ingen klaustrofobi. Varvs­arbetaren Johan Forsander är svetsare och perfektionist. Den här dagen jobbar han djupt inne i ångfartyget Bohusläns trånga ångpanna. Foto: Sören Håkanlind

Sista varvet

BildreportagetFotografen Sören Håkanlind skildrar verksamheten på Gotenius Varv. I dag är det enda varvet som finns kvar den gamla varvsstaden Göteborg.

1

Stora arbetsmiljörisker på tunga industrier

ARBETSMILJÖNio av tio tunga industrier har brister i arbetsmiljön. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner av 480 kemi- och processintensiva företag.

Riskerna som skapar dödsolyckor

ArbetsmiljöNär de högsta riskerna för alla åtta faktorer sammanfaller ökar sannolikheten att skadas och dö på jobbet 25 gånger.

Med satiren som livsstil

EWK-vinnareKarin Sunvisson är grundli­g i sitt arbete. I Stockholm kan hon inte bo. Det är för dyrt. Hon har valt en livsstil som ger henne frihete­n att låta bilderna ta den tid de behöver.

Sandra hittar de glömda försäkringspengarna

DA MÖTERSandra Särnholm älskar att prata försäkringar och hitta glömda pengar åt medlemmar. Det är inte alltid hon är välkommen till arbetsplatserna, men det gör henne bara mer beslutsam.

”När facket syns kommer frågorna”

BILDA KLUBBVad är vitsen med en fackklubb på jobbet, och hur startar man en? På Lexit i Mölnlycke har den nya klubben redan gjort skillnad.

Från hunddagis till fackordförande

UNG 2020 För åtta år sedan drev Gabriel Jöngren ett hunddagis och visste knappt vad facket var för något. I dag är han processoperatör och ­ordförande för Pappers avdelning i Mariestad.

Micke Holm

”Lite pirrigt känns det”

MusikJulen närmar sig och nu tändas alla julshower igen. I en av dem står industriarbetaren Micke Holm på scen.

Här är lönerna på svenska pappersbruk 2019

Listor – snittlönerDe anställda på Swedpaper i Gävle drar in de högsta lönerna i Pappers. Det visar Dagens Arbetes kartläggning för 2019. Och generellt gäller att löneskillnaderna mellan toppen och botten ökar.

1

Industrin och klimatet

Drönarbild över marken som förbereds för bygget av Northvoltfabriken

Vägen till en ny bilindustri

OmvandlingenI elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Gustav Gustafsson med stor pappersrulle

Jakten på en fossilfri chipspåse

Plastens rykte har störtdykt. Suget efter förnybart material ökar och sätter press på förpackningsföretagen. OptiPack i Sunne satsar för att vara med i omställningen.

Verktyg med gummi skyddar montörerna

ARBETSMILJÖVibrationsskador har länge plågat svenska industriarbetare. Men kanske finns en enkel lösning? På Volvo i Arvika pågår ett forskningsprojekt för att ta fram verktyg som inte skadar montörerna.

DA testar: Bästa stolsryggsäckarna

DA testarLånga dagar i skogen kräver en rejäl ryggsäck och en bra stol – lyckligtvis går de att kombinera. På älgjaktens första dag samlades Finntorps jaktlag för att ta reda vilken stolsryggsäck du ska köpa.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.