Industriarbetarnas tidning

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

4 februari, 2022 - 10:19

Skrivet av

PERSPEKTIV Att Göteborg tog hem spelet om Volvo Cars och Northvolts batterifabrik var knappast någon högoddsare. Tillgång på arbetskraft och kompetens var en avgörande fördel.

Harald Gatu, reporter.

I slutändan stod valet mellan Göteborg och Skövde. I ett avseende var det fördel Skövde; här erbjöds billig mark. Att bygga fabriken i Göteborg blir knöligare och sannolikt dyrare.

Men Göteborg har annat. Tillgång på arbetskraft – både montörer, logistikpersonal och processingenjörer. Närhet till havet – en del av produktionen ska skeppas över till fabriken i Belgien. Och inte minst närheten till Volvo Cars och Northvolts nya gemensamma utvecklingscentrum för batteriteknik. Där förfinas den strategiska tillgång som ska säkra framtiden för ett elektrifierat Volvo Cars.

Att bygga en ny batterifabrik har sina utmaningar. Vid fredagsmorgonens pressträff återkom Northvoltchefen Peter Carlsson till de flaskhalsar som ett nytt företag har att brottas med. Som kompetensförsörjning, att rekrytera och lära upp folk tar tid och kostar pengar. Att det finns kompetens på plats gör starten smidigare.

Med dagens besked sväller personbilsklustret på Hisingen. I dag arbetar 8 500 personer i produktionen – och lika många tjänstemän – på Volvo Cars Torslandafabrik. Den nya batterifabriken får runt 3 000 anställda när den kör igång om tre år. Plus tusentals nya jobb bland underleverantörerna.

Därmed stärker Göteborg sin ställning som produktionsort av framtidens bilar, om den nu varit ifrågasatt. Med batterifabriken inpå knutarna skaffar sig företaget någonting som kommer att bli än viktigare framöver: kontroll.

Att kontrollera en sådan kritisk insatsvara som batteriet i en elbil har visat sig oerhört viktigt. I en elbil svarar batteriet för hela 40 procent av kostnaden. Krånglande batterier kan bli ytterst kostsamt för biltillverkaren.

När General Motors och Hyundai tvingades återkalla sina elbilar på grund av fel på batterierna så blev det en saftig utgift. Notan hamnade på runt 100 000 kronor per bil. Att jämföra med när Ford tvingades återkalla bilar med krånglande airbags – det kostade ett par tusenlappar per bil.

Kontroll handlar även om något annat. Att ha batterifabriken i sin närhet minskar risken för störningar, något som varit plågsamt för fordonsbranschen under pandemin. Bristen på halvledare bromsar fortfarande tillverkningen och kommer att göra så länge till. Närhet har blivit allt viktigare.

I dag talas det mer om regionalisering än globalisering. I synnerhet som fraktkostnaderna från Asien till Europa blivit tio gångare dyrare under pandemin. Då duger det inte att beställa från de fyra stora batteritillverkarna som alla finns i Asien: koreanska LG och Samsung SDI, japanska Panasonic och kinesiska CATL.

Med den nya 50 Gwh-fabriken tar Sverige täten i ett Europa som yrvaket och något brådstörtat börjat satsa på batterier. Ett 40-tal batterifabriker planeras just nu runtom i Europa.

Batterier till elbilar ses av EU som en strategisk resurs och därför har också EU-kommissionen på olika sätt uppmuntrat bygget av nya batterifabriker. Vilket Northvolt har haft ekonomisk nytta av vid bygget av fabriken i Skellefteå.

Efter år 2035 kommer bara elbilar att få säljas i Europa. Då har Volvo Cars varit ett hundraprocentigt elbilsföretag i fem år. I dag togs ett viktigt steg på vägen dit.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Jag var inte den som höll tyst”

”Jag var inte den som höll tyst”

När han började på fabriken visste Adrian Avdullahu inte vad en fackförening var. Nu har han valts till ett av Sveriges tyngsta fackliga uppdrag, ordförande för Volvo verkstadsklubb.

Northvolt tar över i Kvarnsveden

Northvolt tar över i Kvarnsveden

De övergivna lokalerna efter Kvarnsvedens gamla pappersbruk får nytt liv. Uppemot 1 000 nya arbetstillfällen väntas när Northvolt bygger batterifabrik på området.

”Tänk vad tillgången på energi och kompetens kan betyda”

”Tänk vad tillgången på energi och kompetens kan betyda”

Northvolt tänder ett ljus i mörkret när företaget tar över Kvarnsvedens pappersbruk, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Glenn Bergström: Jag känner mig hedrad

Glenn Bergström: Jag känner mig hedrad

Arbetarna på Volvo Cars i Göteborg har fått en ny lunchplats i solen. Vad den heter? Glenntan förstås.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”