Industriarbetarnas tidning

Saab kan bli en rysare för regeringen

8 december, 2009

Skrivet av

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen.

Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och skingras för vinden och Volvo samtidigt får nya kinesiska ägare.

Den frågan som kommer att ställas är: vad gjorde den sittande regeringen? Hur agerade den för att göra landets fordonsindustri slagkraftig och dessutom attraktiv för investerare? Vad gjorde regeringen för att skapa förutsättningar för de anställdas förkovran i en tid då kunskap sägs betyda alltmer? Hur stöttade regeringen det finmaskiga fordonsklustret som med möda skaffat sig en hyfsad marknadsposition men som lika göra kan vara bortsopat i morgon?

Samtidshistorikerna får en del att bena ut.

Maud Olofsson har knappast skaffat klippkort till Trollhättan. Besöken det senaste krisåret har varit lätträknade.

Nu sägs att statsekreterare Jöran Hägglund ska jobba ”dag och natt” med Saab-frågan.

– Det låter bra eftersom det viktigaste är att det finns någon som vi och andra i den här processen snabbt kan få kontakt med för att höra regeringens uppfattning, sa verkstadsklubbens Paul Åkerlund till TT efter att han träffat regeringsrepresentanterna i dag.

Han sa också att facket och regeringen haft ”en bra och rejäl diskussion där regeringen visade en bättre, mer positiv inställning än tidigare”.

Som sagt, äntligen stod Maud Olofsson på Saab-fabriken.

Det brådskar nu, milt uttryckt. General Motors förhandlar redan med kinesiska biltillverkaren BAIC om att sälja ut Saabs verktyg som gör det möjligt att tillverka 9-3:an och gamla 9-5:an i Kina, enligt mediauppgifter.

Nu utlovar regeringen två elbilsprojekt i Västra Götaland. Nästan 500 miljoner kronor anslås till att utveckla tekniken kring nya elbilar. Som förbättrad batteriteknik, lättare material i bilarna och utveckling av högeffektiva elmotorer. Innovatum och Saab Automobile får tillsammans 85 miljoner kronor från staten, Volvo Personvagnar 150 miljoner.

Satsningarna välkomnas säkert. Men man kan inte låta bli att fråga sig: varför kom inte signalerna för ett år sedan? Hur hade det påverkat Saabs öde?

På planet till Trollhättan i morse kanske Maud Olofsson läste debattartikeln om Geely och Volvo i Svenska Dagbladet. Christian Berggren och Ernst Hollander varnar för kinesiska Geely som ny Volvo-ägare. Utvecklingen av grönare Volvo-bilar kommer att stanna av.

Debattörerna efterlyser större engagemang från regeringen i fallet Volvo. De skriver:

”Som den enda regeringen i ett land med stor fordonsindustri tycks den svenska nonchalera hur den industriella basen påverkas av ägande och hemhörighet.” ”Den sitter dock på viktiga resurser, till exempel garantier för europeiska EIB-lån. De borde användas för att säkra Volvo PV:s framtid som ett självständigt bolag eller en del av en europeisk koncern som kan fortsätta den inslagna vägen att utveckla fordon med framtidens teknik”, skrev de bägge debattörerna. Den ene professor i industriell organisation, den andre teknologie doktor och fd fackförbundsekonom.

Ett Volvo i kinesiska händer och ett Saab som riskerar att styckas och plundras. Lägg därtill rekordmånga arbetslösa som går på urholkad a-kassa och en ny sjukförsäkring som stampar ut sjuka. Regeringsalliansens strateger får något att tänka på inför valet.

Det här var dagen Maud Olofsson kom till Saab-fabriken.

Du kanske också vill läsa…

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Bloggen ger Tony ny kraft

Bloggen ger Tony ny kraft

Tony Fridh i Mellerud är en av många som slagits ut av stressen. Han hittade ett verktyg för att hantera själens kaos: att skriva.

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Nya gymnasielagen

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Hundratals unga ensamkommande måste hitta fasta jobb innan jul för att få stanna i Sverige. Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) tycker att Sverige varit generösa mot gruppen – men föreslår nu vissa lättnader på grund av pandemin.