Skjut upp nedläggningen av Saab. Det kräver IF Metall, Unionen och Sveriges Ingenjörer i ett gemensamt öppet brev till General Motors.
Nu när det finns ett nytt bud från Spyker måste GM ge tid för ”en förnyad genomgång och analys”, skriver facken.
De tre facken skickade ut det öppna brevet på söndagskvällen. Brevet är undertecknat Stefan Löfven, IF Metall, Cecilia Fahlberg, Unionen och Ulf Bengtsson, Sveriges Ingenjörer.
Så här skriver de:
”Under det gångna året har arbetet med att hitta en ny ägare till Saab Automobile varit mycket intensivt. Samtidigt har företaget haft att hantera den djupaste efterfrågekris som drabbat, inte bara Saab, utan hela världens fordonsindustri. GM har under denna period som ägare tagit ett stort ansvar inte minst för företagets åtaganden mot underleverantörer.
De lokala fackliga organisationerna och de anställda har medverkat till en kostnadseffektiv och rationell produktion. Det har också inneburit stora uppoffringar från de anställdas sida, men var samtidigt nödvändigt i det läge företaget befunnit sig i. Vi beklagar djupt att de förhandlingar som hittills förts med tänkbara nya ägare av olika anledningar inte kunnat fullföljas. Vår uppfattning är samtidigt att det hade varit värdefullt om fler alternativ kunnat få en närmare prövning.
Vi menar att det senaste årets process för att långsiktigt stärka företaget alls inte har varit resultatlös. Förutsättningarna för en sådan lösning med fortsatt drift i Trollhättan har de facto stärkts: En trovärdig affärsplan har tagits fram och de finansiella och verksamhetsmässiga förutsättningarna har steg för steg förtydligats.
Saab står i dag mycket nära produktionsstart av en ny volymmodell och den nyligen träffade uppgörelsen om en försäljning av äldre produktionsutrustning har frigjort resurser som bidrar till att förbättra företagets ekonomiska förutsättningar.
Det råder ingen tvekan om att Saab befinner sig i ett mycket allvarligt läge som kan sluta i avveckling. Vid sidan av mänskligt lidande blir kostnaderna för ägare, anställda och alla berörda av en avveckling mycket höga. Vi vädjar därför till styrelsen för General Motors att noga överväga initiativ från kvarvarande intressenter.”