Industriarbetarnas tidning

Volvo vill fördubbla försäljningen

25 februari, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Tårtkalas i Trollhättan och presskonferens i Peking. Det här var veckan då svensk bilindustri sa sig kunna se framåt. Faktum är att få biltillverkare i världen siktar högre än Volvo.

Rapporteringen kring dagens presskonferens i Peking har mest kretsat kring var de nya Volvo-fabrikerna i Kina ska ligga. Och varför de lokaliseras till just Chengdu och Daqing.

Men det var inte i de uppgifterna som dynamiten fanns. Att Volvo skulle börja tillverkas i stor skala i Kina har stått klart allt sedan den dag Geely tog över från Ford.

Dynamiten låg i ambitionen. Volvo-chefen Stefan Jacoby sa att målet nu ligger på 800 000 bilar per år.

Vi hörde rätt.

Så här är det. Volvo gör i år 373 000 bilar. Toppåret i företagets historia inträffade året före den senaste kraschen, 2007, då 468 000 bilar tillverkades.

I det häradet har Volvo tuffat sedan början av 1990-talet. Då låg de närmaste konkurrenterna i premiumsegmentet – Mercedes, BMW, Audi – något före.

Vad som hänt sedan dess är att såväl Mercedes som BMW klättrat över miljonstrecket, medan Audi ligger runt 800 000.

Dit ska nu Volvo. Alltså nästan en fördubbling av produktion och försäljning. I en mättad, stenhård bransch som personbilsindustrin.

Vilket annat företag har talat om att fördubbla sin tillverkning inom det närmaste årtiondet?

Kina pekas nu ut som Volvos andra hemmamarknad efter Sverige och Europa. Här står marknaden och stampar. I Kina ökade bilförsäljningen med 32 procent i fjol. Volvos tre tyska premiumkonkurrenter – Mercedes, BMW, Audi – sålde i fjol mellan 148 000 och 227 000 bilar i Kina. En ökning med mellan 43 och 87 procent, enligt Automotive News.

Det är där Volvo ska in och sälja en kvarts miljon bilar om fyra år. I så fall lär det nog bli tryck på Torslanda och Gent eftersom den nya Chengdu-fabrikens kapacitet på 100 000 bilar inte räcker till.

Det moralhöjande tårtkalaset på Saabfabriken i Trollhättan gick under namnet Independence Day. Det var också namnet med en actionrulle från 1990-talet med Will Smith i huvudrollen. Och titeln på en Springsteen-låt om uppbrottet från farsan.

Saabs uppbrott från dekispappan General Motors var välgörande, men de anställda har säkert fått mer action än vad de har behövt under senare år. Frågan är hur mycket av rysare det riskerar att bli framöver.

Nu hänger det på om Saab-bilarna går att sälja. Framför allt på den amerikanska marknaden, där ynka 5 000 Saab-bilar såldes under fjolåret. En extrem bottennotering mycket på grund av att verksamheten lamslogs efter likvidationen.

1986 sålde Saab 48 000 bilar på den amerikanska marknaden. Som ett självständigt bolag, alltså fyra år innan man togs över av General Motors. Det är fortfarande toppnoteringen, låt vara med en devalverad krona och på den tiden en urstark dollar som extra draghjälp.

Den nya 9-5:an, snart kompletterad med en kombivariant, crossover-modellen 9-4x och nästa års nya 9-3:a – med det batteriet kommer Saab naturligtvis att kunna öka försäljningen från dagens bottennivåer. Men då handlar det också om att få i gång en säljorgansiation som kan kränga bilarna.

Du kanske också vill läsa…

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Kinas industri­minister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Facket imponeras av Geely

Volvofacket är tillbaka från Kina och Geely. – De är långt efter oss men utvecklingen går rasande fort, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Ännu vill inte facket säga någonting om hur man ser på Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ställningstagandet bedöms som viktigt. Inte minst av Geely själva. Det kinesiska bilföretaget […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Företaget som kan bli Saabs räddning

Företaget som kan bli Saabs räddning

DA ANALYS Äntligen en Saab-nyhet som håller? Efter sex veckors förlorad produktion, sju sorger, åtta bedrövelser och oräkneliga spruckna allianser kan de Saab-anställda kanske börja hoppas igen. Dags att lära sig ett nytt kinesiskt företagsnamn: Pang Da. Börsnoterat, finansiellt starkt och den största distributören på världens största och snabbast växande bilmarknad. De har 1 100 återförsäljare […]

DA granskar skuggsamhället i en smutsig bransch

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder. Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo blev rikskänd för att ha städat svart hos statsminister Magdalena Andersson. Här är hennes ord från tiden i Migrationsverkets förvar.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Städarnas berättelser: Shakhzoda, Uzbekistan. ”Arbetsgivaren tvingade mig att jobba trots att jag var sjukskriven. Jag fick städa med vänsterarmen.”

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Städarnas berättelser: Aziza, Uzbekistan. ”Jag blev inte behandlad som en människa.”

Rebecca terroriserades av chefen

Rebecca terroriserades av chefen

Städarnas berättelser: Rebecca, Venezuela. ”’Jag sparkar skiten ur dig och skickar dig till helvetet’, sa min chef om vi protesterade.”

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

För att stoppa bolag som inte gör rätt för sig måste upphandlare bli bättre på att upptäcka fifflet, anser Städbranschen Sveriges ordförande Matthias Lindholm.

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Svartarbete i offentlig verksamhet är vanligt. Med hjälp av den här checklistan kan upphandlare få bättre koll.

Så har skugg­samhället vuxit fram

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.