Industriarbetarnas tidning

Volvo vill fördubbla försäljningen

25 februari, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Tårtkalas i Trollhättan och presskonferens i Peking. Det här var veckan då svensk bilindustri sa sig kunna se framåt. Faktum är att få biltillverkare i världen siktar högre än Volvo.

Rapporteringen kring dagens presskonferens i Peking har mest kretsat kring var de nya Volvo-fabrikerna i Kina ska ligga. Och varför de lokaliseras till just Chengdu och Daqing.

Men det var inte i de uppgifterna som dynamiten fanns. Att Volvo skulle börja tillverkas i stor skala i Kina har stått klart allt sedan den dag Geely tog över från Ford.

Dynamiten låg i ambitionen. Volvo-chefen Stefan Jacoby sa att målet nu ligger på 800 000 bilar per år.

Vi hörde rätt.

Så här är det. Volvo gör i år 373 000 bilar. Toppåret i företagets historia inträffade året före den senaste kraschen, 2007, då 468 000 bilar tillverkades.

I det häradet har Volvo tuffat sedan början av 1990-talet. Då låg de närmaste konkurrenterna i premiumsegmentet – Mercedes, BMW, Audi – något före.

Vad som hänt sedan dess är att såväl Mercedes som BMW klättrat över miljonstrecket, medan Audi ligger runt 800 000.

Dit ska nu Volvo. Alltså nästan en fördubbling av produktion och försäljning. I en mättad, stenhård bransch som personbilsindustrin.

Vilket annat företag har talat om att fördubbla sin tillverkning inom det närmaste årtiondet?

Kina pekas nu ut som Volvos andra hemmamarknad efter Sverige och Europa. Här står marknaden och stampar. I Kina ökade bilförsäljningen med 32 procent i fjol. Volvos tre tyska premiumkonkurrenter – Mercedes, BMW, Audi – sålde i fjol mellan 148 000 och 227 000 bilar i Kina. En ökning med mellan 43 och 87 procent, enligt Automotive News.

Det är där Volvo ska in och sälja en kvarts miljon bilar om fyra år. I så fall lär det nog bli tryck på Torslanda och Gent eftersom den nya Chengdu-fabrikens kapacitet på 100 000 bilar inte räcker till.

Det moralhöjande tårtkalaset på Saabfabriken i Trollhättan gick under namnet Independence Day. Det var också namnet med en actionrulle från 1990-talet med Will Smith i huvudrollen. Och titeln på en Springsteen-låt om uppbrottet från farsan.

Saabs uppbrott från dekispappan General Motors var välgörande, men de anställda har säkert fått mer action än vad de har behövt under senare år. Frågan är hur mycket av rysare det riskerar att bli framöver.

Nu hänger det på om Saab-bilarna går att sälja. Framför allt på den amerikanska marknaden, där ynka 5 000 Saab-bilar såldes under fjolåret. En extrem bottennotering mycket på grund av att verksamheten lamslogs efter likvidationen.

1986 sålde Saab 48 000 bilar på den amerikanska marknaden. Som ett självständigt bolag, alltså fyra år innan man togs över av General Motors. Det är fortfarande toppnoteringen, låt vara med en devalverad krona och på den tiden en urstark dollar som extra draghjälp.

Den nya 9-5:an, snart kompletterad med en kombivariant, crossover-modellen 9-4x och nästa års nya 9-3:a – med det batteriet kommer Saab naturligtvis att kunna öka försäljningen från dagens bottennivåer. Men då handlar det också om att få i gång en säljorgansiation som kan kränga bilarna.

Du kanske också vill läsa…

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Facket imponeras av Geely

Volvofacket är tillbaka från Kina och Geely. – De är långt efter oss men utvecklingen går rasande fort, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Ännu vill inte facket säga någonting om hur man ser på Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ställningstagandet bedöms som viktigt. Inte minst av Geely själva. Det kinesiska bilföretaget […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Företaget som kan bli Saabs räddning

Företaget som kan bli Saabs räddning

DA ANALYS Äntligen en Saab-nyhet som håller? Efter sex veckors förlorad produktion, sju sorger, åtta bedrövelser och oräkneliga spruckna allianser kan de Saab-anställda kanske börja hoppas igen. Dags att lära sig ett nytt kinesiskt företagsnamn: Pang Da. Börsnoterat, finansiellt starkt och den största distributören på världens största och snabbast växande bilmarknad. De har 1 100 återförsäljare […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.