Industriarbetarnas tidning

Företaget som kan bli Saabs räddning

16 maj, 2011

Skrivet av

DA ANALYS

Äntligen en Saab-nyhet som håller? Efter sex veckors förlorad produktion, sju sorger, åtta bedrövelser och oräkneliga spruckna allianser kan de Saab-anställda kanske börja hoppas igen.

Dags att lära sig ett nytt kinesiskt företagsnamn: Pang Da. Börsnoterat, finansiellt starkt och den största distributören på världens största och snabbast växande bilmarknad. De har 1 100 återförsäljare i 23 kinesiska provinser.

De kan bli Saabs räddning.

I dag undertecknades en avsiktsförklaring mellan Spyker-chefen Victor Muller och Pang Das vd Pang Qinghuq.

Vad som är intressant med uppgörelsen är flera saker.

Dels får Saab tillträde på denna världens största och snabbast växande bilmarknad.

Dels får Saab ett nödvändigt kapitaltillskott som inte bara löser de akuta behoven utan som ger andrum i alla fall på någorlunda halvlång sikt. Uppgörelsen med Pang Da är värd runt en miljard kronor, enligt Automotive News.

Pang Da förbinder sig att köpa Saab-bilar till ett värde av 370 miljoner kronor. De pengarna kan rulla in ganska snabbt till Saab och tycks inte kräva något godkännande av några myndigheter, vare sig i Kina eller i Europa.

Utöver bilköpen kommer Pang Da att köpa in sig i Spyker, Saabs ägare. Pang Da tar över en fjärdedel av aktieinnehavet i Spyker, vilket kostar runt 600 miljoner kronor.

Syftet med denna del av affären är att Pang Da och Spyker bildar ett gemensamt bolag för tillverkning av Saab i Kina.

Men – det finns alltid en massa men i den här historien – frågan är vad de kinesiska myndigheterna säger.

Den svenska regeringen, den svenska riksgälden och Europeiska investeringsbanken är en sak. Kinas kommunistiska parti något helt annat. Det är ännu oklart vad de kan tänkas säga om den delen av affären.

I förra veckan stupade den tänkta alliansen med Hawtai på just de kinesiska myndigheterna. I alla fall enligt Victor Muller, Saabs styrelseordförande.

Om affären skulle gå i lås så kan en hel del knutar lösas för Saab. Och framför allt komma i gång med produktionen igen. Fabriken har stått stilla i sex dyrbara veckor nu.

En pusselbit som fattas är EIB-lånet på 260 miljoner. Om och när det betalas ut är viktigt. Victor Muller säger att 800 miljoner krävs för att köra i gång Saab igen. Med EIB-lånet når man upp i det beloppet.

Sedan följer nästa kapitel, som bär rubriken Antonov. I princip godkänd av den svenska riksgälden men ännu inte av Europeiska investeringsbanken. Han säger själv att han är beredd att gå in i Saab med en miljard kronor.

De lär behövas.

Underleverantörena har fordringar på flera hundra miljoner och de vill nog ha fastare betalningsgarantier om de ska återuppta leveranserna av komponenter.

Du kanske också vill läsa…

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

En ny marknad för företaget som vant sig vid kaos

DA ANALYS Det börjar bli tjatigt att jämföra Saab Automobile med katten och de nio liven. De är ju förbrukade för länge sedan. Än är inte affären i hamn, men det ser hyfsat ut: ägare med mycket pengar och tillträde till världens största och snabbast växande bilmarknad. Alla som följt Saab under en längre tid […]

Lättnad bland Saab­anställda

”Underbart! Helt fantastiskt, jag är jätteglad”, säger bilbyggaren Pia Pettersson. I morse slog hon på text-TV. Där kunde hon läsa om att Saab Automobile får en ny ägare. – Jag kände mig lättad. Det känns skönt att det nu är klart. Nu vet vi. – Samtidigt är vi medvetna om att en del av oss […]

Saab blir kinesiskt

Saab Automobile blir kinesiskt. Samtidigt har rekonstruktören Guy Lofalk dragit tillbaka sin begäran att rekonstruktionen ska avbrytas. Rekonstruktionen fortsätter alltså. Youngman och Pang Da köper hela Saab för drygt 900 miljoner kronor. Uppgifterna bekräftas av Saab Automobile. Till TT säger Victor Muller att prislappen är ”helt okej” och att han är lättad över försäljningen. – […]

Löfven tror på Kinaföretag

Stefan Löfven träffade kinesiska Pang Da igår. Han är stärkt i sin tro på Saab. Också Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund är övertygad om att företaget överlever. Igår träffade IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Saabklubbens ordförande Håkan Skött företrädare för Pang Da på bilsalongen i Frankfurt. Beskedet var att kineserna är beredda att satsa pengar. […]

Facken kräver besked om läget i Saab

Facken kräver besked om läget i Saab

I dag träffar facken Saab-ledningen får att få större klarhet i hur det står till i företaget. – Vi vill försäkra oss i att det inte blir någon upprepning av inställda löner, säger Håkan Skött, IF Metallklubbens ordförande. I juni fick inte metallarbetarna sin lön i tid. Månaden efter var det tjänstemännens tur. Vid bägge […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?