Industriarbetarnas tidning

Så blir nya Saab

31 oktober, 2011

Skrivet av

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014.

Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag.

Det nya Saab siktar på uppåt 200 000 sålda bilar om fem, sex år. För det krävs att Trollhättan snabbt kommer igång igen och kompletteras med tillverkning i Kina.

Om tre år ska tillverkningen i Trollhättan vara tillbaka till den nivå som den låg under rekordåren 2004-07. Det vill säga uppåt 130 000 bilar.

Under 2012 tros 35 000-55 000 bilar säljas, året därpå 78 000-86 000. Det är i Kina som Saabs försäljning ska ta fart, enligt planen.

I dag säljs en miljon premiumbilar i Kina. Men lyxsegmentet förväntas bli ännu större. Under de närmaste åren kommer marknaden för premiumbilar att växa med 15 procent per år.

Saabs fokus kommer att flyttas mot Kina, enligt planen. Där kommer var tredje Saab-bil att säljas.

Men det är inte bara genom ett tillträde till den kinesiska marknaden som Saab kommer att växa. Fler modeller ska byggas. Utöver dagens två modellserier 9-3 och 9-5 kommer 9-4x och en sportkombivariant av 9-5:an.

Dagens Saab – med tillverkning, utveckling och marknadsorganisation i Trollhättan – kommer att kompletteras med ett ”utökat Saab”, en kinesisk del med distribution och tillverkning. Allt ägs till 60 procent av Youngman och till 40 procent av Pang Da.

De nya ägarna förbinder sig i första skedet att omedelbart satsa drygt 450 miljoner kronor i bryggfinansiering för att betala leverantörsskulder och därigenom få igång produktionen.

På medellång sikt åtar sig ägarna att skjuta till 5,5 miljarder kronor plus att utnyttja cirka 575 miljoner av EIB-lånet.

”Strukturella kostnadsbesparingar” på en miljard kronor ska göras omedelbart. Enligt uppgift innebär det 500 färre anställda.

Samtidigt sägs att Trollhättan är ”en av de mest effektiva bilfabrikerna i sitt segment” och att företaget ”planerar utnyttja detta och den välutbildade personalen för att snabbt öka produktionstakten igen”.

Att starta tillverkning i Kina motiveras med att göra tillverkningen mer flexibel genom att tillverka bilarna närmare de kinesiska kunderna och utnyttja de låga kostnaderna i Kina.

Här hittar du rekonstruktionsplanen.

Du kanske också vill läsa…

Saab blir kinesiskt

Saab Automobile blir kinesiskt. Samtidigt har rekonstruktören Guy Lofalk dragit tillbaka sin begäran att rekonstruktionen ska avbrytas. Rekonstruktionen fortsätter alltså. Youngman och Pang Da köper hela Saab för drygt 900 miljoner kronor. Uppgifterna bekräftas av Saab Automobile. Till TT säger Victor Muller att prislappen är ”helt okej” och att han är lättad över försäljningen. – […]

Saab får ny chans

Saab får ny chans

Hovrätten säger ja till rekonstruktion för Saab. Det sargade bilföretaget får därmed en ny chans. Och de anställda kan få sina löner via den statliga lönegarantin. Tingsrätten sa tidigare nej. Underlaget var för bristfälligt, finansieringen för osäker och dessutom hade den förra rekonstruktionen från 2009 inte hjälpt. Inför överklagandet i hovrätten hade Saab presenterat fler […]

Löfven tror på Kinaföretag

Stefan Löfven träffade kinesiska Pang Da igår. Han är stärkt i sin tro på Saab. Också Trollhättans kommunalråd Paul Åkerlund är övertygad om att företaget överlever. Igår träffade IF Metalls ordförande Stefan Löfven och Saabklubbens ordförande Håkan Skött företrädare för Pang Da på bilsalongen i Frankfurt. Beskedet var att kineserna är beredda att satsa pengar. […]

Saab närmare konkurs

DA-ANALYS. Ingen rekonstruktion – nu rycker konkursen allt närmare. Förlorarna finns bland 3 500 anställda som nu tvingas till arbetslöshet med halverad inkomst på en tuff arbetsmarknad. 19 procent av IF Metallarna i Trollhättan går arbetslösa. Det fanns en hel del välgrundade tvivel på att Vänersborgs tingsrätt verkligen skulle säga ja till en ny rekonstruktion av […]

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Bloggen ger Tony ny kraft

Bloggen ger Tony ny kraft

Tony Fridh i Mellerud är en av många som slagits ut av stressen. Han hittade ett verktyg för att hantera själens kaos: att skriva.

Kinas industriminister säger ja till Saab

Kinas industriminister Miao Wei stödjer ”i princip” köpet av Saab Automobile, enligt branschtidningen Automotive News China. Uppgifterna är ett viktigt förhandsbesked. Det är första gången det görs ett officiellt uttalande om Saab-affären från kinesiska myndigheter. På frågan om industriministeriet stödjer affären svarade Miao Wei enligt Automotive News China: – Vi stödjer den i princip. De […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?