Av barn och fyllhundar får man höra sanningen. Så brukar det lite slarvigt heta. Och just därför tränger de ljusa stämmorna igenom allt – de upplevs som ärliga. (Trots att barnen inte formulerat orden och rimligen sällan har koll på vad de sjunger.)
Fler låtar med barnkör
Eminem Like Toy Soldiers
Jay-Z Hard Knock Life
Thåström Pang boom krash
The Smiths Panic (Hang the DJ)
Suede We are the Pigs
Patti Smith After the Gold Rush
Alice Cooper School’s Out
Roxette Stars
Kiss Great Expectations
Gorrilaz Dirty Harry
Morrissey The Youngest was the Most Loved
Rolling Stones You Can’t Always Get What You Want
Leonard Cohen Last Year’s Man
Keith West Excerpt From a Teenage Opera
Ett lysande exempel är Kents singel Dom som försvann. Efter en innerlig sånginsats får Joakim Berg svar på tal av Adolf Fredriks barnkör.
Tänd eld på dina tankar
Med dina svarta tysta tårar
Och vi vet och du vet allt tar slut
Långsamt genom rummet går hon ut
I slutet sätter barnen in något av en dolk i ryggen på sångarens hela person och uttryck.
Ja, vi vet du behöver hjälp
Du kommer aldrig mer bli dig själv
Man blir trött på ditt jävla gnäll
Luleåpoeten Mattias Alkberg skapar samma starka effekt när han låter en av döttrarna mässa: ”Tänk tänk tänk pappa!” i låten Helgen v. 51.
Varför såra nån man inte bryr sig om
Jag borde tänkt
Låter fembarnspappans försvar i låten. Om produktionen säger han:
– Många är emot barnkörer. Men jag tänker inte så. För mig handlar det om dramatisering. Ibland passar något osmakligt bättre i sammanhanget. Och det är alltid roligt att utmana konsensus.
Cornelis Vreeswijk plockade in barn i helt andra syften. En lyckad trivselkupp. Turistens klagan är en svensk klassiker tack vare de gurglande skratten och den inte helt samstämmiga sången.
Rakt motsatt stämning råder i God of Thunder med Kiss. Producenten Bob Ezrin (Alice Cooper, Lou Reed, Deep Purple) spelade in sina barns lek med walkie talkier i studion. Ett perfekt intro till vad som blev Gene Simmons paradnummer under många år. Blodspottandet och tungvrickandet i all ära – det var småbarn som satte tonen för alltihop.
Samme Bob Ezrin ligger även bakom Pink Floyds kommersiella framgång med temaalbumet The Wall. Från början var det tänkt att Another Brick in the Wall (part 2) bara skulle vara en kort brygga mellan första och tredje delen i Roger Waters ambitiösa berättelse. Ezrin ansåg att albumet behövde en singel och såg låtens hitpotential. Han letade upp en lokal skolkör som helt sonika upprepade den första versen.
We don’t need no education
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teacher leave us kids alone
Hey! Teacher! Leave us kids alone!
Några år senare skanderade apartheidmotståndare i Sydafrika samma textrader, vilket fick regimen att snabbt förbjuda Pink Floyd-album i landet.
Dåliga barnkörer då? Jodå, ett sådant starkt verktyg kan få förödande konsekvenser i orätta händer. Vissa producenter söker profitera på de oskuldsfulla rösterna på ett sätt som inte känns äkta. Det räcker liksom inte med stråkar, handklapp och tonartshöjning. ”Vi slänger in en barnkör också!”
Abbas I Have a Dream är ett skräckexempel. Tina Turners We don’t need another hero ett annat. Michael Jackson har också en del på sitt samvete. Introt till Heal the World till exempel. Både kitschigt och smörigt. Då lyssnar jag hellre på fyllhundar.