Industriarbetarnas tidning

Unga får utbildning på Volvo

10 oktober, 2013

Skrivet av Agneta Persson

Volvo behöver ungdomar. Ungdomar behöver jobb. Den ekvationen ledde till projekt Volvosteget där Volvokoncernen betalar arbetslösa ungdomar för att utbilda sig till industriarbetare. Men några jobb kan ändå inte lovas.

Volvo Tuve på Hisingen i Göteborg. Matilda Granqvist och Christoffer Boström drar rör och kablar, hyttfäster och motorsänker som om de aldrig gjort annat. Inget avslöjar att de egentligen är Volvostegare, alltså elever på Volvokoncernens satsning på arbetslösa ungdomar. Det är en betald ettårig utbildning förlagd till Volvos fabriker runtom i landet. Nu är första året inne på upploppet och Matilda och Christoffer är två mycket nöjda testpiloter.

– Jag hade en bild av hård jargong och gubbar som pikar varandra, säger Matilda, men det har varit jäkligt schyst. Det är blandade åldrar och alla är snälla. Det har blivit väldigt bra.

– Ja det har varit väldigt bra, säger Christoffer. En bra sysselsättning, jag har lärt känna mycket folk och lärt mig ta ansvar.

Matilda hade aldrig satt sin fot i en fabrik innan hon kom hit. Hon jobbade deltid på ett café i Malmö när hon av en slump råkade höra talas om Volvosteget. Tja varför inte, tänkte hon och skickade in en ansökan. Christoffer visste däremot vad ett arbete inom industrin innebär. Han har tidigare sommarjobbat på Tuvefabriken och tyckt det var kul. Men när han försökte få jobb genom det bemanningsföretag som Volvo anlitar, blev det nej. Genom Volvosteget kunde han däremot komma tillbaka.

Med bara några veckor kvar av första omgången är det ännu ingen på Tuvefabriken som fått löfte om att stanna kvar. Det är inte heller något som koncernen lovat. Det enda som garanteras efter att ha gått Volvosteget är ett certifikat som kvalificerar för ett arbete inom industrin. Men det hade inte behövt vara så, anser Ulf Albinsson, ansvarig för AB Volvo på IF Metallklubben.

– Det är jättebra att ungdomarna har fått prova på industrin, säger Ulf, men från IF Metalls sida tycker vi också att det ska leda till jobb. Dessutom, kravet på att ha en godkänd gymnasieutbildning för att få gå Volvosteget, kanske bör ses över, säger de.

– Rent fackligt tycker vi att företaget satt ribban för högt, säger Daniel Kristoffersson, IF Metalls gruppordförande på Tuve. Det är lyckligt lottade ungdomar som klarat gymnasiet som får gå här. Volvosteget är bra, men det skulle vara ännu bättre om man tagit ett ännu större ansvar och gett en chans till killar och tjejer som inte klarat skolan.

Om inte Volvo kan förmedla en ljusare bild av jobbmöjligheter inom bilindustrin, är risken stor att de ungdomar som koncernen nu lägger en massa miljoner på att utbilda hinner dra vidare så fort andra möjligheter som kan säkra framtiden dyker upp, anser Ulf och Daniel. De har redan sett någon hoppa av utbildningen för att han fick jobb på annat håll.

– Så länge vi har hundratals inhyrda från bemanningsföretag så finns det ju jobbmöjligheter här, säger Daniel.

Men enligt Volvo behöver företaget fortsätta att ha inhyrda.

– Vi påverkas av upp- och nedgångar i konjunkturen precis som andra industriföretag och kan därför inte lova alla deltagare ett fast jobb, säger Karin Wik vid Volvokoncernens kommunikationsavdelning.

– Vi kommer alltid att ha ett behov av viss flexibilitet för att kunna hantera de stora svängningarna i vår industri eftersom vi verkar i en bransch som är cyklisk. Vi gör det genom att ha en stor andel fast anställda som vi behåller igenom alla cykler och ovanpå det, för att klara toppar, ett antal visstidskontrakt och i vissa fall bemanningsanställda.

Trots att de trivts bra här, ser varken Matilda eller Christoffer en framtid inom industrin.

– Jag tänker plugga mänskliga rättigheter på universitetet, säger Christoffer. Jag hade gärna jobbat här om det hade funnits jobb, men jag tar det i så fall som en bonus.

Matilda tänker också läsa vidare.

– Kanske socionom eller personalvetare, säger hon. Erfarenheten här-ifrån är ändå bra, jag tror alla jobberfarenheter är bra.

Du kanske också vill läsa…

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.