Stefan Larsson, ordförande för Iverstadsklubben på Nevs. Foto: Harald gatu
I morse bjöds de Nevsanställda på julgröt. ”Samtidigt fick vi årets julklapp”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande. 250000 elbilar ska tillverkas fram till år 2020. En beställning värd 100 miljarder kronor.
December brukar vanligtvis vara extra mörk ute på Stallbacka industriområde. För sex år sedan hoppade Koenigsegg av Saab-affären lagom till första advent. Några veckor senare likviderade dåvarande ägaren General Motors sin Trollhättefabrik.
Två år senare gick Victor Mullers Saab Automobile i konkurs precis veckan före julhelgen. I fjol vid den här tiden var fabriken satt under rekonstruktion.
Den här julen är tongångarna annorlunda. 150 000 elbilar ska levereras till kinesiska Panda New Energy som siktar på att bli en stor aktör på den växande elbilsmarknaden. Bilarna ska slutmonteras i den fabrik som Nevs håller på att bygga i Kina.
Den fabriken har inte det som bilfabriken i Trollhättan har: karosseri och måleri. Trollhättan är ju en av få verkligt integrerade bilfabriker i Europa med såväl karosseri, måleri och monteringsbanor. De Nevsbilar som slutmonteras i Kina ska få målade karosser från pressverkstan, karossverkstan och måleriet i Trollhättan.
Dessutom ska 100 000 elbilar tillverkas och säljas till företaget som står nära Nevs och Nevs ägare, som det heter i pressmeddelandet. Totalt är beställningarna värda 100 miljarder kronor – det är mer än var Scania säljer för under ett år.
Hur mycket jobb det blir vet inte Stefan Larsson.
– Nej, vi har inte fått något besked om det. Men vår uppfattning är att man måste börja nyanställa redan efter årsskiftet.
Tanken är att produktionen ska vara i full gång någon gång efter sommarsemestern.
– Får vi tag på gamla Saabare så behöver de trimmas in på den nya produktionsutrustningen. Är det helt oerfarna bilbyggare så behöver de en längre upplärningstid, säger Stefan Larsson.
I dag har Nevs cirka 125 verkstadsarbetare anställda. Med tjänstemän och ingenjörer har fabriken cirka 600 anställda idag.
Stefan Larsson har arbetat på fabriken sedan 1987. Han har haft både Wallenbergs Investor, General Motors, Spyker och Nevs som ägare.
– Det här är nog en av de roligaste dagarna jag upplevt här. Äntligen har vi fått besked om när vi ska köra igång. Som vi väntat på detta ögonblick. Med det här beskedet visar vi att vi är på banan igen, att vi har både kunder och ägare som tror på oss.
Hoppas för Trollhättans bästa att detta fungerar
Men ligger nog lite i det du säger steveO, risken för pengabrist kanske finns där, återstår att se.
Men jag tror inte någon av oss gamla Saabare säger upp oss från våra fasta jobb vi har idag å chansar precis.
Hoppet är det sista som överger människan brukar det heta.
Ska vi börja nedräkningen till att pengarna är slut igen?
Hoppas för Trollhättans bästa att detta fungerar
Men ligger nog lite i det du säger steveO, risken för pengabrist kanske finns där, återstår att se.
Men jag tror inte någon av oss gamla Saabare säger upp oss från våra fasta jobb vi har idag å chansar precis.