Industriarbetarnas tidning

”Vi fick årets julklapp”

17 december, 2015

Skrivet av

Stefan Larsson, ordförande för Iverstadsklubben på Nevs. Foto: Harald gatu
Stefan Larsson, ordförande för Iverstadsklubben på Nevs. Foto: Harald gatu

I morse bjöds de Nevsanställda på julgröt. ”Samtidigt fick vi årets julklapp”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande. 250000 elbilar ska tillverkas fram till år 2020. En beställning värd 100 miljarder kronor.

December brukar vanligtvis vara extra mörk ute på Stallbacka industriområde. För sex år sedan hoppade Koenigsegg av Saab-affären lagom till första advent. Några veckor senare likviderade dåvarande ägaren General Motors sin Trollhättefabrik.

Två år senare gick Victor Mullers Saab Automobile i konkurs precis veckan före julhelgen. I fjol vid den här tiden var fabriken satt under rekonstruktion.

Den här julen är tongångarna annorlunda. 150 000 elbilar ska levereras till kinesiska Panda New Energy som siktar på att bli en stor aktör på den växande elbilsmarknaden. Bilarna ska slutmonteras i den fabrik som Nevs håller på att bygga i Kina.

Den fabriken har inte det som bilfabriken i Trollhättan har: karosseri och måleri. Trollhättan är ju en av få verkligt integrerade bilfabriker i Europa med såväl karosseri, måleri och monteringsbanor. De Nevsbilar som slutmonteras i Kina ska få målade karosser från pressverkstan, karossverkstan och måleriet i Trollhättan.

Dessutom ska 100 000 elbilar tillverkas och säljas till företaget som står nära Nevs och Nevs ägare, som det heter i pressmeddelandet. Totalt är beställningarna värda 100 miljarder kronor – det är mer än var Scania säljer för under ett år.

Hur mycket jobb det blir vet inte Stefan Larsson.

– Nej, vi har inte fått något besked om det. Men vår uppfattning är att man måste börja nyanställa redan efter årsskiftet.

Tanken är att produktionen ska vara i full gång någon gång efter sommarsemestern.

– Får vi tag på gamla Saabare så behöver de trimmas in på den nya produktionsutrustningen. Är det helt oerfarna bilbyggare så behöver de en längre upplärningstid, säger Stefan Larsson.

I dag har Nevs cirka 125 verkstadsarbetare anställda. Med tjänstemän och ingenjörer har fabriken cirka 600 anställda idag.

Stefan Larsson har arbetat på fabriken sedan 1987. Han har haft både Wallenbergs Investor, General Motors, Spyker och Nevs som ägare.

– Det här är nog en av de roligaste dagarna jag upplevt här. Äntligen har vi fått besked om när vi ska köra igång. Som vi väntat på detta ögonblick. Med det här beskedet visar vi att vi är på banan igen, att vi har både kunder och ägare som tror på oss.

Känns det bra att säga just de orden?

– Det kan du ge dig på.

2 kommentarer till “Vi fick årets julklapp

  • Hoppet är det sista som överger människan brukar det heta.
    Ska vi börja nedräkningen till att pengarna är slut igen?

  • Hoppas för Trollhättans bästa att detta fungerar
    Men ligger nog lite i det du säger steveO, risken för pengabrist kanske finns där, återstår att se.
    Men jag tror inte någon av oss gamla Saabare säger upp oss från våra fasta jobb vi har idag å chansar precis.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Besked lämnas till var och en

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Facket: ”Inte bra för omstarten”

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Tingsrätten säger nej till Nevs

Det blir ingen rekonstruktion av biltillverkaren Nevs. Tingsrätten i Vänersborg anser att Nevs underlag är alltför vagt.

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

”Det är illavarslande signaler”

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Sjuka Samhall

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Per har ett medfött hjärtfel. I åtta år har han försökt få Samhall att satsa på att utbilda de anställda i hjärt- och lungräddning.

Samhall i Umeå:  Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Samhall i Umeå: Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Andreas Zittra, områdeschef och affärschef på Samhall i Umeå, svarar på kritiken om bristande skyddsutrustning och utbildning för de anställda.

Dagens Arbete granskar Samhall

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Larmade om brister – ärendet lades ner

Larmade om brister – ärendet lades ner

Richard Fredriksson slog slår larm om arbetsmiljön på Samhall redan i april 2020. Åtta månader senare lades ärendet ner.

Hon städar äldreboenden utan skydd

Hon städar äldreboenden utan skydd

Lulu städar flera olika äldreboenden. Utan skydd. Hon är orolig både för den egna hälsan och för att smitta de gamla.

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan städar i polishuset, men får bara ett visir som skydd. ”Vi städar ju med vatten. Det stänker”, säger hon. Som skyddsombud känner hon sig motarbetad av företaget när hon påpekar brister.

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Samhalls bilar får under pandemin inte rengöras med något annat än en fuktad trasa. Medel förstör interiören.

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Anställda på Samhall i Sörmland kritiserar att de skickats ut under coronapandemin utan rätt skyddsutrustning. Fredrik Nilsson, distriktschef Sörmland/Gotland, svarar.

Samhall har städat bort sin själ

Samhall har städat bort sin själ

Människovärdet offras på vinstmaximeringens altare, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.