”Ett ohållbart arbetsliv visar sig vara samhällsfarligt”

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

”Pizzor – men inga krispaket till vårdens hjältar”

Eftersom syrrorna ofta förblir namnlösa tänkte jag lyfta fram en av dem, vardagshjältarna, skriver Alexandra Pascalidou.

Volvos USA-fabrik

I september i fjol startade arbetet med Volvo Cars nya fabrik utanför ­Charleston i South Carolina. 2018 ska den vara klar. Foto: Thomas & Hutton
Guvernören Nikki Haley och Volvo Nordamerikas vd Lex Kerssemakers tar första spadtaget till nya Volvofabriken. Foto: TT.
Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.
Ungefär 10 procent i USA är med i ett fackförbund. I Sverige är siffran drygt 70 procent. Bilarbetarfacket UAW har över 400 000 medlemmar. Mike Cantrell är ordförande på Volkswagenfabriken. Foto: Billy Weeks.

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

usa-kartaVolvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en av landets mest antifackliga delstater. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

Delstaten bidrar med mark

Produktionen i Volvo Cars fabrik utanför ­Charleston beräknas starta 2018.

Planen är att bygga modellen S60, 100 000 bilar per år.

Volvo Cars investering är 500 miljoner dollar, delstaten bidrar med mark, infrastruktur och i viss mån utbildning av arbetskraft. Hur mycket det är i reda pengar är osäkert men det rör sig om 100-tals miljoner dollar.

Inledningsvis kommer cirka 2 000 personer att jobba i fabriken.

Volvo Cars har, förutom den kommande fabriken i USA, bilfabriker i Sverige, Belgien och Kina.

Reportaget i korthet

Volvo Cars ska öppna sin första fabrik i en av USA:s mest fackfientliga delstater.

Frågan om facket kommer att kunna organisera på Volvos fabrik i South Carolina är känslig för IF Metall.

Dagens Arbete har besökt Chattanooga där amerikanska bilarbetarfacket kämpar för att komma in på Volkswagen.

160 arbetare har bilarbetarfacket lyckats organisera på Volkswagen. Det är de enda fackmedlemmarna på en utländsk personbilsfabrik i USA.

Anställda på Volkswagen vittnar om låga löner, obefintlig semester och en ständig rädsla för att få sparken.

CHATTANOOGA. Devin Gore kom gående genom Volkswagens fabrikslokaler i Chattanooga. Han noterade en trasig kabelhärva i en bil. Utan att tänka sig för pekade han och sa lite för högt: ”This car is fucked up.”

En teamledare hörde. Ordvalet kom senare att leda till att Devin Gore sparkades från jobbet.

– Jag är övertygad om att min kamp för facket var den verkliga orsaken, säger Devin Gore när vi möts i bilarbetarfacket UAW:s lokaler tio minuters bilfärd från fabriken.

Hans berättelse vittnar om en rädslans kultur. Om bilarbetare skrattar högt eller pratar för mycket med kollegor i vissa delar av produktionen får de arbetsledarna på sig. En kille protesterade genom att skriva ordet ”hello” på en skylt som han höll upp för att hälsa på sina kollegor.

Devin Gore vägrade också foga sig. Han har varit frispråkig och orädd för auktoriteter i hela sitt liv. Därför var det naturligt att han blev en av fackets starkaste agitatorer.

– Det är många jag lyckats övertyga.

Volkswagen i Chattanooga, Tennessee, i södra USA är unikt. Det är den enda utländska personbilsfabrik där United Auto Workers, UAW, lyckats organisera medlemmar.

På den tiden som den inhemska bilindustrin stod sig stark var också UAW starkt. Anställda på General Motors, Ford och Chrysler hade guldkantade avtal med höga löner, bra pensionsvillkor och sjukförsäkringar.

I takt med att utländska bilmärken etablerade sig i södra USA fick de tre jättarna konkurrens. De amerikanska fabrikerna fanns främst i nordöstra USA. I södern fanns ingen facklig tradition och löner och villkor för arbetarna var sämre. Kritiker har menat att UAW var protektionistiskt och gjorde misstaget att inte tidigt försöka organisera de nya industrierna som växte fram.

I dag finns märken som Nissan, Mercedes och BMW i sydstaterna men ingen av deras fabriker är organiserad. I Chattanooga lyckades UAW organisera 160 anställda på VW:s underhållsavdelning strax före jul 2015. Trots det blygsamma antalet är det en stor framgång. Tidigare försökte man organisera över 1 300 anställda men misslyckades. I USA krävs minst 50 procent av personalens röster för att facket ska få komma in på en arbetsplats.

”Vi vill ha anställ­ningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner.”

 

Mike Cantrell (bilden ovan t.v) är ordförande för UAW local 42, den lokala fackklubben. En man som blandar naturlig pondus med ödmjukhet och precisa analyser. Han alternerar mellan att luta sig bakåt med armarna över bröstkorgen och ett mer resonerande kroppsspråk där händerna ligger knäppta på bordsskivan.

Han kommer från en mindre ort vid bergskedjan Appalachernas fot och har tidigare jobbat på pappersbruk. Han sökte sig till Volkswagen för att han trodde det europeiska företaget respekterade arbetarnas rättigheter. Men:

– Förhållandena här kan inte finnas på någon annan Volkswagenfabrik i världen.

Han pekar bland annat på den höga personalomsättningen – enligt facket slutar en anställd per dag. Betald semester existerar inte och max tre obetalda sjukdagar om året är tillåtet. De lägsta ingångslönerna ligger på dryga 10 dollar i timmen (under 100 kronor), den som drabbas av olycka eller sjukdom på jobbet och inte kommer tillbaks inom 90 dagar, riskerar att förlora jobbet.

David Weathon snörvlar och hostar. Han är en välutbildad och erfaren industriarbetare. Innan Chattanooga jobbade han för biltillverkaren Ford och på stålverk i ”Rostbältet” (delstaterna Michigan, Ohio, Indiana, Pennsylvania och New Jersey) i nordöstra delen av landet. David Weathon sippar på en coca cola och gnider baksidan av handen mot en mörk påse under ögat. Föregående natt jobbade han med feber och influensa i kroppen på den österrikiska onlinespel hus .

– Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag vågar inte stanna hemma. Dessutom har jag en 14-årig son att försörja.

Han berättar att skiftgången gör det omöjligt för många.

– Det är tur att min son kan ta hand om sig själv, det är värre för dem som har yngre barn.

”Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag ­vågar inte stanna hemma.”

En undersökning som UAW gjort visar att 95 procent hade problem med skiften på Volkswagen. Många jobbar natt ena veckan och dagtid den andra, året runt.

Ensamstående som inte får barnvakt kan inte jobba kvar. Enligt facket tar företaget ingen hänsyn. Folk tvingas vara hemma med sina barn vilket leder till att de förlorar sina jobb.

David Weathon igen:

– När jag började här hade vi tyska chefer som var med och byggde upp fabriken. Många har nu ersatts av amerikaner, då kom försämringarna.

– I norr finns en facklig tradition. Ett grupptänkande, man tar hand om varand­ra. Södern är individualistisk, konstaterar han.

Mike Cantrell lutar sig fram och tar sats. Han pratar om den amerikanska drömmen som inte längre finns och om hur kritiker kallar honom för socialist. Och om hur människor tänker att det är deras eget fel om de är fattiga  åt höger. Vill ha lägre skatter. De förstår inte att de skulle tjäna på högre skatter.

De mest engagerade i fackklubben är yrkesmän med lång erfarenhet. Slutar de på Volkswagen skulle de förmodligen få nya jobb dagen efter. De berättar att det nu gått så långt att de vägrar ge upp. De tänker inte fly. De vill inte vända sina kamrater ryggen.

– Vi står upp för oss själva och våra kamrater. Vi vill ha anställningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner. Egentligen bara bli välkomnade in i Volkswagenfamiljen, säger Mike Cantrell.

Även om den amerikanska drömmen är en avlägsen hägring för de flesta bilarbetarna finns historier om de som lyckats kämpa sig upp och vidare. Som den unge tvåbarnsfadern Devin Gore, han som fick sparken för att han svor. Hans engagemang ledde honom från Volkswagens fabriksgolv till en femårig yrkesutbildning till elektriker, för granne med UAW är elektrikerfacket International Brotherhood of Electrical Workers, IBEW.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Devin Gore kom in på en utbildning som drivs gemensamt av facket och arbetsgivarna. Under fem år kommer han att jobba ute på företag och studera två kvällar i veckan. Lönen ökar för varje år.

– Jag är i princip garanterad ett välbetalt jobb när jag är klar.

Devin Gore skrattar under hela intervjun. Han kallar sina vänner i lokala fackklubben ”brothers”. När ordföranden Mike Cantrell kommer på tal blir han allvarlig.

– I love him. Han öppnade mina ögon. Utan honom hade jag inte förstått någonting. Jag var ung och naiv. Han fick mig att börja tänka.

När vi pratar vidare om Volvos fabrik som ska starta i grannstaten South Carolina säger någon att han kommer att söka jobb där. Devin Gore skakar huvudet.
– Det kommer bli likadant på Volvo om inte facket kommer in.

Fotnot: Volkswagen i Chattanooga har inte velat svara på frågor om arbetsförhållandena på fabriken.

Läs mer:


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

1

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Volvo Cars första amerikanska bilfabrik får generöst stöd av South Carolina, som pekas ut som en av USA mest antifackliga delstater.

UAWs ordförande Dennis Williams

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

Ledaren för amerikanska bilfacket förvånas över att Volvo med sin höga moral väljer South Carolina. Men han säger att han givetvis ska försöka organisera arbetarna.

Läs mer från Dagens Arbete:

Han fixade 13 miljoner till arbetskamraterna

PENSIONStålbolaget Ovako missade pensionsinbetalningar under flera år. Efter försäkringsexperten ”Lärs” detektivarbete sattes 13 miljoner kronor in på de anställdas pensionskonton.

Detta gäller vid korttidsarbete

SVAR PÅ LÄSARNAS FRÅGORVad gäller vid utbildning, får man jobba mer än vad avtalet säger och hur snabbt kan korttidsarbetet blåsas av? DA har fått många frågor från er läsare – här är svaren.

Gasolyckan på Aspa bruk

Han räddade sin arbetskamrat undan gasen

Thomas Sedig satt i kontrollrummet när larmen gick. I höga halter dödar svavelväte direkt. ”Men ligger någon där, då tvekar man inte. Då gör man allt för att rädda människans liv.”

1

”Vi måste samarbeta bättre”

RÄDDNINGSPLAN Aspa bruk vill knyta räddningstjänsten närmare, och utbilda anställda som kan lotsa dem inne på bruket om en olycka inträffar igen.

Textilia

Tvingades betala 10 000 för visstidskontrakt

En mellanchef på tvätteriet Textilia tvingade Fardin att betala 10 000 kronor för ett halvårskontrakt. När utpressaren sedan ville ha mer pengar gick Fardin till företagsledningen. Då blev han av med jobbet.

2

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.

2

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

DEBATTTrots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

1

”Jag vill att det ska gå fortare”

CoronasmittanCovid-drabbade Fredrik, som DA tidigare har berättat om, är nu ute från sjukhuset. Han blir starkare för var dag, men det är lång tid kvar innan han är återställd.

”Sjukförsäkringen måste bli tryggare – nu!”

KRÖNIKAAlltför ofta möter jag medlemmar i IF Metall som är för sjuka för att kunna jobba. Ändå anser Försäkringskassan att de är för friska för att få sjukpenning. Så kan vi inte ha det, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

4

Ordföranden som aldrig hann tillträda

HISTORIAGunnar Andersson skulle bara göra ännu en utlandsresa innan han tog sig an arbetar­rörelsens finaste uppdrag: LO-ordförande.

Arbetsrätten

Så här vill utredaren ändra las

På måndagen presenterades utredningen i riksdagen. Parterna har redan tidigare uttalat sitt missnöje. Nu säger också arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att hon inte är nöjd – och hoppas att fack och arbetsgivare kan hitta en bättre lösning.

4

”Småföretagen kan inte vänta till 2022”

DEBATTFör att få fart på svensk ekonomi efter coronakrisen måste småföretagens kostnader för att säga upp personal minska redan före 2022, skriver Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

2

”Skamligt L och C – förslaget är allt annat än liberalt”

DEBATTAtt ta bort anställningstryggheten och med den yttrandefriheten, är den raka motsatsen till liberal politik, skriver sex företrädare för GS-facket.

Så kan las ändras – detta säger parterna

Nästa måndag presenterar regeringens utredare sina förslag på hur las kan förändras. SVT har tagit del av dem redan nu – och varken fack eller arbetsgivare är nöjda

2

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Kan krisen bli ett lyft för facket?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

Så fungerar de nya reglerna

DA guidarUnder coronakrisen har regeringen både lättat på reglerna för att få ersättning och höjt beloppen för den som uppfyller villkoren från a-kassan. Följ DA:s guide för att ta reda på vilken ersättning du har rätt till.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

7

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

2

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

1

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

1

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.