”Demokratin behöver sina försvarare”Vår kontinent har alltför ofta i historien härjats av nationalismens dåraktighet. Låt det inte ske igen, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Volvos USA-fabrik

I september i fjol startade arbetet med Volvo Cars nya fabrik utanför ­Charleston i South Carolina. 2018 ska den vara klar. Foto: Thomas & Hutton
Guvernören Nikki Haley och Volvo Nordamerikas vd Lex Kerssemakers tar första spadtaget till nya Volvofabriken. Foto: TT.
Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.
Ungefär 10 procent i USA är med i ett fackförbund. I Sverige är siffran drygt 70 procent. Bilarbetarfacket UAW har över 400 000 medlemmar. Mike Cantrell är ordförande på Volkswagenfabriken. Foto: Billy Weeks.

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

usa-kartaVolvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en av landets mest antifackliga delstater. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

Delstaten bidrar med mark

Produktionen i Volvo Cars fabrik utanför ­Charleston beräknas starta 2018.

Planen är att bygga modellen S60, 100 000 bilar per år.

Volvo Cars investering är 500 miljoner dollar, delstaten bidrar med mark, infrastruktur och i viss mån utbildning av arbetskraft. Hur mycket det är i reda pengar är osäkert men det rör sig om 100-tals miljoner dollar.

Inledningsvis kommer cirka 2 000 personer att jobba i fabriken.

Volvo Cars har, förutom den kommande fabriken i USA, bilfabriker i Sverige, Belgien och Kina.

Reportaget i korthet

Volvo Cars ska öppna sin första fabrik i en av USA:s mest fackfientliga delstater.

Frågan om facket kommer att kunna organisera på Volvos fabrik i South Carolina är känslig för IF Metall.

Dagens Arbete har besökt Chattanooga där amerikanska bilarbetarfacket kämpar för att komma in på Volkswagen.

160 arbetare har bilarbetarfacket lyckats organisera på Volkswagen. Det är de enda fackmedlemmarna på en utländsk personbilsfabrik i USA.

Anställda på Volkswagen vittnar om låga löner, obefintlig semester och en ständig rädsla för att få sparken.

CHATTANOOGA. Devin Gore kom gående genom Volkswagens fabrikslokaler i Chattanooga. Han noterade en trasig kabelhärva i en bil. Utan att tänka sig för pekade han och sa lite för högt: ”This car is fucked up.”

En teamledare hörde. Ordvalet kom senare att leda till att Devin Gore sparkades från jobbet.

– Jag är övertygad om att min kamp för facket var den verkliga orsaken, säger Devin Gore när vi möts i bilarbetarfacket UAW:s lokaler tio minuters bilfärd från fabriken.

Hans berättelse vittnar om en rädslans kultur. Om bilarbetare skrattar högt eller pratar för mycket med kollegor i vissa delar av produktionen får de arbetsledarna på sig. En kille protesterade genom att skriva ordet ”hello” på en skylt som han höll upp för att hälsa på sina kollegor.

Devin Gore vägrade också foga sig. Han har varit frispråkig och orädd för auktoriteter i hela sitt liv. Därför var det naturligt att han blev en av fackets starkaste agitatorer.

– Det är många jag lyckats övertyga.

Volkswagen i Chattanooga, Tennessee, i södra USA är unikt. Det är den enda utländska personbilsfabrik där United Auto Workers, UAW, lyckats organisera medlemmar.

På den tiden som den inhemska bilindustrin stod sig stark var också UAW starkt. Anställda på General Motors, Ford och Chrysler hade guldkantade avtal med höga löner, bra pensionsvillkor och sjukförsäkringar.

I takt med att utländska bilmärken etablerade sig i södra USA fick de tre jättarna konkurrens. De amerikanska fabrikerna fanns främst i nordöstra USA. I södern fanns ingen facklig tradition och löner och villkor för arbetarna var sämre. Kritiker har menat att UAW var protektionistiskt och gjorde misstaget att inte tidigt försöka organisera de nya industrierna som växte fram.

I dag finns märken som Nissan, Mercedes och BMW i sydstaterna men ingen av deras fabriker är organiserad. I Chattanooga lyckades UAW organisera 160 anställda på VW:s underhållsavdelning strax före jul 2015. Trots det blygsamma antalet är det en stor framgång. Tidigare försökte man organisera över 1 300 anställda men misslyckades. I USA krävs minst 50 procent av personalens röster för att facket ska få komma in på en arbetsplats.

”Vi vill ha anställ­ningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner.”

 

Mike Cantrell (bilden ovan t.v) är ordförande för UAW local 42, den lokala fackklubben. En man som blandar naturlig pondus med ödmjukhet och precisa analyser. Han alternerar mellan att luta sig bakåt med armarna över bröstkorgen och ett mer resonerande kroppsspråk där händerna ligger knäppta på bordsskivan.

Han kommer från en mindre ort vid bergskedjan Appalachernas fot och har tidigare jobbat på pappersbruk. Han sökte sig till Volkswagen för att han trodde det europeiska företaget respekterade arbetarnas rättigheter. Men:

– Förhållandena här kan inte finnas på någon annan Volkswagenfabrik i världen.

Han pekar bland annat på den höga personalomsättningen – enligt facket slutar en anställd per dag. Betald semester existerar inte och max tre obetalda sjukdagar om året är tillåtet. De lägsta ingångslönerna ligger på dryga 10 dollar i timmen (under 100 kronor), den som drabbas av olycka eller sjukdom på jobbet och inte kommer tillbaks inom 90 dagar, riskerar att förlora jobbet.

David Weathon snörvlar och hostar. Han är en välutbildad och erfaren industriarbetare. Innan Chattanooga jobbade han för biltillverkaren Ford och på stålverk i ”Rostbältet” (delstaterna Michigan, Ohio, Indiana, Pennsylvania och New Jersey) i nordöstra delen av landet. David Weathon sippar på en coca cola och gnider baksidan av handen mot en mörk påse under ögat. Föregående natt jobbade han med feber och influensa i kroppen på den österrikiska onlinespel hus .

– Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag vågar inte stanna hemma. Dessutom har jag en 14-årig son att försörja.

Han berättar att skiftgången gör det omöjligt för många.

– Det är tur att min son kan ta hand om sig själv, det är värre för dem som har yngre barn.

”Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag ­vågar inte stanna hemma.”

En undersökning som UAW gjort visar att 95 procent hade problem med skiften på Volkswagen. Många jobbar natt ena veckan och dagtid den andra, året runt.

Ensamstående som inte får barnvakt kan inte jobba kvar. Enligt facket tar företaget ingen hänsyn. Folk tvingas vara hemma med sina barn vilket leder till att de förlorar sina jobb.

David Weathon igen:

– När jag började här hade vi tyska chefer som var med och byggde upp fabriken. Många har nu ersatts av amerikaner, då kom försämringarna.

– I norr finns en facklig tradition. Ett grupptänkande, man tar hand om varand­ra. Södern är individualistisk, konstaterar han.

Mike Cantrell lutar sig fram och tar sats. Han pratar om den amerikanska drömmen som inte längre finns och om hur kritiker kallar honom för socialist. Och om hur människor tänker att det är deras eget fel om de är fattiga  åt höger. Vill ha lägre skatter. De förstår inte att de skulle tjäna på högre skatter.

De mest engagerade i fackklubben är yrkesmän med lång erfarenhet. Slutar de på Volkswagen skulle de förmodligen få nya jobb dagen efter. De berättar att det nu gått så långt att de vägrar ge upp. De tänker inte fly. De vill inte vända sina kamrater ryggen.

– Vi står upp för oss själva och våra kamrater. Vi vill ha anställningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner. Egentligen bara bli välkomnade in i Volkswagenfamiljen, säger Mike Cantrell.

Även om den amerikanska drömmen är en avlägsen hägring för de flesta bilarbetarna finns historier om de som lyckats kämpa sig upp och vidare. Som den unge tvåbarnsfadern Devin Gore, han som fick sparken för att han svor. Hans engagemang ledde honom från Volkswagens fabriksgolv till en femårig yrkesutbildning till elektriker, för granne med UAW är elektrikerfacket International Brotherhood of Electrical Workers, IBEW.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Devin Gore kom in på en utbildning som drivs gemensamt av facket och arbetsgivarna. Under fem år kommer han att jobba ute på företag och studera två kvällar i veckan. Lönen ökar för varje år.

– Jag är i princip garanterad ett välbetalt jobb när jag är klar.

Devin Gore skrattar under hela intervjun. Han kallar sina vänner i lokala fackklubben ”brothers”. När ordföranden Mike Cantrell kommer på tal blir han allvarlig.

– I love him. Han öppnade mina ögon. Utan honom hade jag inte förstått någonting. Jag var ung och naiv. Han fick mig att börja tänka.

När vi pratar vidare om Volvos fabrik som ska starta i grannstaten South Carolina säger någon att han kommer att söka jobb där. Devin Gore skakar huvudet.
– Det kommer bli likadant på Volvo om inte facket kommer in.

Fotnot: Volkswagen i Chattanooga har inte velat svara på frågor om arbetsförhållandena på fabriken.


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

"Det pågår ett arbete i kulisserna"

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

1

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Volvo Cars första amerikanska bilfabrik får generöst stöd av South Carolina, som pekas ut som en av USA mest antifackliga delstater.

UAWs ordförande Dennis Williams

"Detta kommer att bli ett test för Volvo"

Ledaren för amerikanska bilfacket förvånas över att Volvo med sin höga moral väljer South Carolina. Men han säger att han givetvis ska försöka organisera arbetarna.

Läs mer från Dagens Arbete:

Färre industriarbetare med i facket

För tredje året i rad minskar andelen industriarbetare som vill vara med i facket. Det visar en ny rapport gjord av tankesmedjan Arena Idé.

Ta med en arbetskompis och rösta

KRÖNIKA | EU-VALET ”Vi behöver ett EU som bryr sig. Det är våra jobb det handlar om, vår vardag och våra liv”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Striden om arbetsrätten

Oro när facket förhandlar om turordning

Håller facket på att sälja ut en hjärtefråga – eller finns det en chans till ökad trygghet på arbetsmarknaden? När fack och arbetsgivare nu förhandlar om arbetsrätten väcker det starka känslor.

4

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

IF Metall stämmer företag för brott mot kollektivavtalet

ARBETSDOMSTOLENIF Metall stämmer ett företag i Uppsala inför Arbetsdomstolen. Företaget har infört sammanfallande semesterår, trots att det enligt facket bryter mot semesterlagen och kollektivavtalet.

”Det är skönt att få ta i”

ProfilenHalva veckan väver Petra Elström exklusiva mattor i Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad. Men det är bland kossorna som hennes vecka kommer i balans.

Dödsolycka i Lycksele

En man i 55-årsåldern har omkommit efter en arbetsplatsolycka i en serviceverkstad i Lycksele.

Dödsolycka i Södra Sandby

En man i 20-årsåldern omkom igår efter en arbetsplatsolycka på en betongfabrik i Södra Sandby utanför Lund.

IF Metall stämmer bilvårdsföretag

16 bilvårdsarbetare i Göteborg har haft för låga löner, enligt IF Metall. Därför stämmer facket arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen, AD.

4

Skuldfällan

Blir Kjell någonsin fri?

Kjells firma gick i konkurs för 27 år sedan. Huset såldes med tvång och skulderna började växa. Han hoppades bli ”förlåten” vid pensioneringen – i stället kom ett brev från Kronofogden. Läs eller lyssna på DA:s reportage.

EU-valet

Allt du vill veta om EU-valet

26 maj är det val till Europaparlamentet. Vi guidar dig om hur EU funkar, vad partierna vill och vad medlemskapet betyder för dig som jobbar.

3

Las ska utredas på ett år

Regeringen har nu tillsatt utredningen som på ett år ska föreslå ändringar i lagen om anställningstrygghet, bland annat ”tydligt utökade undantag från turordningsreglerna”. Men om parterna under tiden kan enas om en förändrad Las kan deras förslag bli lag i stället för utredarens.

8

”Nästa års avtalsrörelse började i dag”

PerspektivSvensk basindustri har svårt att hitta rätt arbetskraft och hämmas av höga lönekostnader och krångliga tillståndsprocesser, enligt Industriarbetsgivarna. DA:s Harald Gatu har läst nya rapporten och konstaterar att nästa års avtalsrörelse redan har börjat.

1

Månadsklocka ska ge färre ­olyckor

ARBETSMILJÖ Ett tema per månad. Så arbetar Kvarn­sveden för att öka säkerhetstänket på bruket. ”Det blir lättare när man har en sak i taget att ­fokusera på”, säger huvudskyddsombudet Jan Grundelius.

Trumps kamp i Sundsvall

HANDELSKRIGUSA:s sanktioner mot ryska oligarker gjorde att Robert Sundin och hans 500 arbetskamrater på Kubal fick gå nio månader under hot om arbetslöshet. Nu när den faran är avvärjd möter DA ändå oro för vad som ska bli nästa kris.

”Därför ska jag demonstrera 1 maj”

KRÖNIKATrots januariavtalets mindre bra delar är det betydligt bättre än alternativet. Nu ska vi driva politiken i en riktning som medlemmarna vinner på.

1

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Lång kamp för ett erkännande

FÖRSÄKRINGSPENGARHon fick svåra utslag, andningsbevsär och huvudvärk på jobbet. Hon misstänkte skärvätskorna, företaget nekade ansvar – men Jaana Isaksson gav sig inte. Läs eller lyssna på hennes berättelse.

1

Ladda ner DA nr 4 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Så tar du hand om pannan

Tips från proffsetEn äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Vårbudgeten ger stöd åt arbetslösa och miljön

Regeringen ger i sin vårbudget bland annat ökat stöd till klimatsmart industri och satsar extra för att utrikes födda kvinnor ska få en chans till jobb. Men man tar också bort kravet på kollektivavtal för nystartsjobb och slopar skattesubventionen på gruvdieseln.

1

”Några över 55 år erbjöds 3000 kronor”

Vad hände sen?Britta Åhs-Niska blev efter 45 år av med jobbet när Electrolux flyttade tillverkningen utomlands. Nu är hon pensionär och nybliven hundägare.

”Som träslöjd i skolan – fast med metall”

PENSIONSAVGÅNGAREtt samarbetsprojekt i Värmland har gett över åttio arbetslösa ungdomar jobb i industrin. En av dem är William Sjöström på RZ Zampart i Karlstad.

Parterna överens om ABB

Tvisten vid ABB är löst. I de centrala förhandlingarna kom facket och arbetsgivarna överens om en lösning. Uppgörelsen är sekretessbelagd.

BONUS I INDUSTRIN

Slopad bonus blev flextid

På Volvo Powertrain i Skövde och Köping byttes bonusen mot flextid efter en omröstning bland medlemmarna. Det ger bättre skydd i dåliga tider, säger Lars Ask, klubbordförande i Skövde.

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Astra Zenecas kommunikations­direktör: ”Man kan ta det som en sporre”

Man kan välja att gräva ner sig, eller se en låg bonus som en sporre. Det säger Astra Zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund i en intervju om kritiken mot företagets bonussystem.

”Nästa gång skär någon av sig handen”

Bonussystem kan vara bra men det finns risker. Och det är en fördel om de går att påverka i förhandlingar. Vi lät avtalssekreterarna med företrädare på Pappers, IF Metall och GS kommentera.

Verkstad, kontor eller fritidsgård?

ÖGONBLICKETKlockan är 16.25 på Mineteam i Gällivare. Vd:n Oskar Spets, i keps och Anton Joensuu tar en skejtpaus i företagets lokaler.

DA nomineras för sin förklarande journalistik

Dagens Arbete har chans att vinna tre av åtta klasser i Fackföreningspressens pris i år. Det står klart sedan vi nominerats även för ”Bästa avslöjande” och ”Bästa förklarande text”.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.