”Kopplingarna till högerextremism är en fara för demokratin”Helle Klein, chefredaktör.

”Vi kvinnor inte ska behöva ta kampen själva”Svetsaren Maria Höök om när man inte orkar säga ifrån mot sexistiska kommentarer.

Volvos USA-fabrik

I september i fjol startade arbetet med Volvo Cars nya fabrik utanför ­Charleston i South Carolina. 2018 ska den vara klar. Foto: Thomas & Hutton
Guvernören Nikki Haley och Volvo Nordamerikas vd Lex Kerssemakers tar första spadtaget till nya Volvofabriken. Foto: TT.
Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.
Ungefär 10 procent i USA är med i ett fackförbund. I Sverige är siffran drygt 70 procent. Bilarbetarfacket UAW har över 400 000 medlemmar. Mike Cantrell är ordförande på Volkswagenfabriken. Foto: Billy Weeks.

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

usa-kartaVolvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en av landets mest antifackliga delstater. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

Delstaten bidrar med mark

Produktionen i Volvo Cars fabrik utanför ­Charleston beräknas starta 2018.

Planen är att bygga modellen S60, 100 000 bilar per år.

Volvo Cars investering är 500 miljoner dollar, delstaten bidrar med mark, infrastruktur och i viss mån utbildning av arbetskraft. Hur mycket det är i reda pengar är osäkert men det rör sig om 100-tals miljoner dollar.

Inledningsvis kommer cirka 2 000 personer att jobba i fabriken.

Volvo Cars har, förutom den kommande fabriken i USA, bilfabriker i Sverige, Belgien och Kina.

Reportaget i korthet

Volvo Cars ska öppna sin första fabrik i en av USA:s mest fackfientliga delstater.

Frågan om facket kommer att kunna organisera på Volvos fabrik i South Carolina är känslig för IF Metall.

Dagens Arbete har besökt Chattanooga där amerikanska bilarbetarfacket kämpar för att komma in på Volkswagen.

160 arbetare har bilarbetarfacket lyckats organisera på Volkswagen. Det är de enda fackmedlemmarna på en utländsk personbilsfabrik i USA.

Anställda på Volkswagen vittnar om låga löner, obefintlig semester och en ständig rädsla för att få sparken.

CHATTANOOGA. Devin Gore kom gående genom Volkswagens fabrikslokaler i Chattanooga. Han noterade en trasig kabelhärva i en bil. Utan att tänka sig för pekade han och sa lite för högt: ”This car is fucked up.”

En teamledare hörde. Ordvalet kom senare att leda till att Devin Gore sparkades från jobbet.

– Jag är övertygad om att min kamp för facket var den verkliga orsaken, säger Devin Gore när vi möts i bilarbetarfacket UAW:s lokaler tio minuters bilfärd från fabriken.

Hans berättelse vittnar om en rädslans kultur. Om bilarbetare skrattar högt eller pratar för mycket med kollegor i vissa delar av produktionen får de arbetsledarna på sig. En kille protesterade genom att skriva ordet ”hello” på en skylt som han höll upp för att hälsa på sina kollegor.

Devin Gore vägrade också foga sig. Han har varit frispråkig och orädd för auktoriteter i hela sitt liv. Därför var det naturligt att han blev en av fackets starkaste agitatorer.

– Det är många jag lyckats övertyga.

Volkswagen i Chattanooga, Tennessee, i södra USA är unikt. Det är den enda utländska personbilsfabrik där United Auto Workers, UAW, lyckats organisera medlemmar.

På den tiden som den inhemska bilindustrin stod sig stark var också UAW starkt. Anställda på General Motors, Ford och Chrysler hade guldkantade avtal med höga löner, bra pensionsvillkor och sjukförsäkringar.

I takt med att utländska bilmärken etablerade sig i södra USA fick de tre jättarna konkurrens. De amerikanska fabrikerna fanns främst i nordöstra USA. I södern fanns ingen facklig tradition och löner och villkor för arbetarna var sämre. Kritiker har menat att UAW var protektionistiskt och gjorde misstaget att inte tidigt försöka organisera de nya industrierna som växte fram.

I dag finns märken som Nissan, Mercedes och BMW i sydstaterna men ingen av deras fabriker är organiserad. I Chattanooga lyckades UAW organisera 160 anställda på VW:s underhållsavdelning strax före jul 2015. Trots det blygsamma antalet är det en stor framgång. Tidigare försökte man organisera över 1 300 anställda men misslyckades. I USA krävs minst 50 procent av personalens röster för att facket ska få komma in på en arbetsplats.

”Vi vill ha anställ­ningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner.”

 

Mike Cantrell (bilden ovan t.v) är ordförande för UAW local 42, den lokala fackklubben. En man som blandar naturlig pondus med ödmjukhet och precisa analyser. Han alternerar mellan att luta sig bakåt med armarna över bröstkorgen och ett mer resonerande kroppsspråk där händerna ligger knäppta på bordsskivan.

Han kommer från en mindre ort vid bergskedjan Appalachernas fot och har tidigare jobbat på pappersbruk. Han sökte sig till Volkswagen för att han trodde det europeiska företaget respekterade arbetarnas rättigheter. Men:

– Förhållandena här kan inte finnas på någon annan Volkswagenfabrik i världen.

Han pekar bland annat på den höga personalomsättningen – enligt facket slutar en anställd per dag. Betald semester existerar inte och max tre obetalda sjukdagar om året är tillåtet. De lägsta ingångslönerna ligger på dryga 10 dollar i timmen (under 100 kronor), den som drabbas av olycka eller sjukdom på jobbet och inte kommer tillbaks inom 90 dagar, riskerar att förlora jobbet.

David Weathon snörvlar och hostar. Han är en välutbildad och erfaren industriarbetare. Innan Chattanooga jobbade han för biltillverkaren Ford och på stålverk i ”Rostbältet” (delstaterna Michigan, Ohio, Indiana, Pennsylvania och New Jersey) i nordöstra delen av landet. David Weathon sippar på en coca cola och gnider baksidan av handen mot en mörk påse under ögat. Föregående natt jobbade han med feber och influensa i kroppen på den österrikiska onlinespel hus .

– Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag vågar inte stanna hemma. Dessutom har jag en 14-årig son att försörja.

Han berättar att skiftgången gör det omöjligt för många.

– Det är tur att min son kan ta hand om sig själv, det är värre för dem som har yngre barn.

”Jag kunde knappt stå upprätt. Men jag ­vågar inte stanna hemma.”

En undersökning som UAW gjort visar att 95 procent hade problem med skiften på Volkswagen. Många jobbar natt ena veckan och dagtid den andra, året runt.

Ensamstående som inte får barnvakt kan inte jobba kvar. Enligt facket tar företaget ingen hänsyn. Folk tvingas vara hemma med sina barn vilket leder till att de förlorar sina jobb.

David Weathon igen:

– När jag började här hade vi tyska chefer som var med och byggde upp fabriken. Många har nu ersatts av amerikaner, då kom försämringarna.

– I norr finns en facklig tradition. Ett grupptänkande, man tar hand om varand­ra. Södern är individualistisk, konstaterar han.

Mike Cantrell lutar sig fram och tar sats. Han pratar om den amerikanska drömmen som inte längre finns och om hur kritiker kallar honom för socialist. Och om hur människor tänker att det är deras eget fel om de är fattiga  åt höger. Vill ha lägre skatter. De förstår inte att de skulle tjäna på högre skatter.

De mest engagerade i fackklubben är yrkesmän med lång erfarenhet. Slutar de på Volkswagen skulle de förmodligen få nya jobb dagen efter. De berättar att det nu gått så långt att de vägrar ge upp. De tänker inte fly. De vill inte vända sina kamrater ryggen.

– Vi står upp för oss själva och våra kamrater. Vi vill ha anställningstrygghet. Vi vill ha bättre skift så vi kan umgås med våra familjer. Rättvisa löner. Egentligen bara bli välkomnade in i Volkswagenfamiljen, säger Mike Cantrell.

Även om den amerikanska drömmen är en avlägsen hägring för de flesta bilarbetarna finns historier om de som lyckats kämpa sig upp och vidare. Som den unge tvåbarnsfadern Devin Gore, han som fick sparken för att han svor. Hans engagemang ledde honom från Volkswagens fabriksgolv till en femårig yrkesutbildning till elektriker, för granne med UAW är elektrikerfacket International Brotherhood of Electrical Workers, IBEW.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Volkswagen försökte länge hindra UAW att komma in på fabriken i Chattanooga. Trots att facket fick över 70 procent av rösterna ville företaget ogiltigförklara resultatet. I mitten på april kom besked att omröstningen skulle gälla. Devin Gore fick sparken från Volkswagen, nu utbildar han sig till elektriker. Foto: Billy Weeks.

Devin Gore kom in på en utbildning som drivs gemensamt av facket och arbetsgivarna. Under fem år kommer han att jobba ute på företag och studera två kvällar i veckan. Lönen ökar för varje år.

– Jag är i princip garanterad ett välbetalt jobb när jag är klar.

Devin Gore skrattar under hela intervjun. Han kallar sina vänner i lokala fackklubben ”brothers”. När ordföranden Mike Cantrell kommer på tal blir han allvarlig.

– I love him. Han öppnade mina ögon. Utan honom hade jag inte förstått någonting. Jag var ung och naiv. Han fick mig att börja tänka.

När vi pratar vidare om Volvos fabrik som ska starta i grannstaten South Carolina säger någon att han kommer att söka jobb där. Devin Gore skakar huvudet.
– Det kommer bli likadant på Volvo om inte facket kommer in.

Fotnot: Volkswagen i Chattanooga har inte velat svara på frågor om arbetsförhållandena på fabriken.


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

"Det pågår ett arbete i kulisserna"

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

1

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Volvo Cars första amerikanska bilfabrik får generöst stöd av South Carolina, som pekas ut som en av USA mest antifackliga delstater.

UAWs ordförande Dennis Williams

"Detta kommer att bli ett test för Volvo"

Ledaren för amerikanska bilfacket förvånas över att Volvo med sin höga moral väljer South Carolina. Men han säger att han givetvis ska försöka organisera arbetarna.

Läs mer från Dagens Arbete:

BONUS I INDUSTRIN

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Astra Zenecas kommunikations­direktör: ”Man kan ta det som en sporre”

Man kan välja att gräva ner sig, eller se en låg bonus som en sporre. Det säger Astra Zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund i en intervju om kritiken mot företagets bonussystem.

”Nästa gång skär någon av sig handen”

Bonussystem kan vara bra men det finns risker. Och det är en fördel om de går att påverka i förhandlingar. Vi lät avtalssekreterarna med företrädare på Pappers, IF Metall och GS kommentera.

Ladda ner DA nr 3 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

DA nomineras för sin förklarande journalistik

Dagens Arbete har chans att vinna tre av åtta klasser i Fackföreningspressens pris i år. Det står klart sedan vi nominerats även för ”Bästa avslöjande” och ”Bästa förklarande text”.

DA:s fotograf dubbelt prisad i Årets Bild

Dagens Arbetes fotograf David Lundmark tog hem två priser i finalen av Årets Bild-tävlingen i Jönköping. Han vann klassen ”Årets porträtt” och fick också pris för sitt uppmärksammade reportage om dödsolyckor.

DA:s redigerare kan prisas för reportage om klädindustrin

Dagens Arbetes redigeringsledare Isak Krantz kan vinna Fackförbundspressens journalistpris i klassen ”Bästa redigering” för reportaget om klädindustrin på Mauritius.

”Det började som ren självterapi”

DA MÖTERIndustriarbetaren Tommy Jeansson har skrivit självbiografin ”Ett myteri inifrån”, om att leva med psykisk ohälsa i 56 år utan att veta om det.

Industrin och jämställdhet

”Det gäller att fortsätta tjata och gnata”

Man kan inte ena stunden tycka att folk får göra som de vill med föräldraledigheten, och nästa stund klaga över ett ojämställt arbetsliv, säger förbundsordförande Marie Nilsson apropå IF Metalls jämställdhetskampanj.

1

Minska stressen med ökad jämställdhet

Ökad jämställdhet i vardagen är ett effektivt sätt att minska kvinnors dubbla stress menar stressforskaren Petra Lindfors. Här får du hennes bästa tips.

#metoo-uppropet som kom av sig

I bransch efter bransch samlades kvinnor till upprop mot sexism. Men industrin fick aldrig sitt #metoo. Ida Sjölander, montör på Scania, försökte.

6

”Stort behov av att prata feminism på golvet”

Feministiskt stipendiumI maj delar LO ut sitt första stipendium för facklig feminism. På sikt hoppas initiativtagarna att facken nu får en gemensam plattform att jobba från.

Fixar din chef tampongerna?

DILEMMATAtt ha mens och jobba inom industrin är inte alltid lätt. Kvinnor vittnar om svårigheten att ta en paus vid värk eller att få tid till att gå på toaletten.

Vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Skriv till ossDet är snart 1,5 år sedan #metoo exploderade. I Sverige blev genomslaget särskilt stort, men från industrins kvinnor kom aldrig något upprop. Nu efterlyser vi era erfarenheter – vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Nu öppnar ett Marx-spa

Viskadalens folkhögskola inviger i dag ett spa där Karl Marx ska stå staty. ”Vi vill inte vara något 'Scandic' som många andra kursgårdar, tvärtom måste vi lyfta rörelsens rötter”, säger skolchefen Joakim Hjelm.

1

DA kan vinna Guldspaden

Dagens Arbete nomineras återigen till Sveriges finaste pris för grävande journalistik – Guldspaden – för reportaget om det svenska skuggsamhället.

Lager på lager för snygg vägg

Tips från proffsetDags att byta väggfärgen där hemma? Målaren Linda Larsson på Derome Plusshus i Värö ger sina bästa tips till hemmafixaren.

”Jag vill göra det jag älskar”

PROFILENMiran ”Dewana” Raouf kom till Sverige 2015 från irakiska delen av Kurdistan. Nu jobbar han på Finnskogsvalsen i Torsby och har hunnit bygga en dröm – en mobil frisersalong.

Så ska dödsolyckor stoppas

Mer resurser till polisen för att utreda arbetsmiljöbrott, öka skyddsombudens befogenheter, fortsatt arbete mot osund konkurrens. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tog med sig flera förslag från gårdagens möte med branschfolk och fack.

1
Märta Måås-Fjetterströms väveri

Ärvd kunskap ger slitstark gemenskap

Ett sekel av mattorHos textilföretaget Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad går kunskapen aldrig ut genom dörren. Receptet? Väverskorna har suttit sida vid sida i hundra år.

Ripjakt utan Blixten

Fågeljakten har fått vänta för gruvarbetaren Adam Johansson. En dag när snö fallit bestämmer han sig för att ta med hundarna ut på fjället. Men ett minne av en död familjemedlem gör sig påmint.

Tjänar du på de nya reglerna?

Slopad karensdagÄr du snuvig och jobbar långa pass? Då är du en av vinnarna när karensdagen nu ersatts av ett karensavdrag. Det ska göra sjuklönen mer rättvis.

1

Det nya blåa Sydamerika

HÖGERVÅGSydamerika har på mindre än tio år förvandlats från en djupt vänsterpräglad till en konservativt dominerad kontinent. DA förklarar varför.

”Inte uppe för diskussion i nuläget”

IF Metall, GS- och Pappers kommer inte att följa fackförbundet Kommunal, som drar in sitt ekonomiska stöd på tre miljoner kronor till Socialdemokraterna.

2
Chefredaktör Helle Klein med tidningen Dagens Arbetsmiljö

Dagens Arbete startar ny tidning om arbetsmiljö

Skyddsombuden inom LO får i år en ny tidning: Dagens Arbetsmiljö. Den kommer att innehålla vassa granskningar, men framför allt vara ett handfast verktyg i det dagliga arbetsmiljöarbetet.

2

Striden om arbetsrätten

”Kompetens är en överlevnadsfråga”

ANALYSI veckan korsades två samhällsdebatter, den om arbetsrätten och korttidsarbete. Men egentligen handlar de om samma sak, skriver DA:s Harald Gatu: förmågan till ställa om i en föränderlig värld.

Svenskt Näringsliv vill ha fri uppsägningsrätt

Skrotad las, bättre a-kassa, bättre omställning, bättre kompetensutveckling och privatiserad arbetsförmedling. Det är Svenskt Näringslivs önskelista inför de fortsatta förhandlingarna med LO.

3

”Det är bara tokerier”

Höjd a-kassa och bättre omställning är bra förslag. Men att slopa saklig grund för uppsägning är bara tokerier. Så kommenterar LO:s Torbjörn Johansson förslaget från Svenskt Näringsliv.

”Det var fan dags att skärpa sig”

HälsaEtt telefonsamtal från en nära vän och arbetskamrat fick Pappers välkända profil Mikael Lilja att fundera på hälsan. En magsäcksoperation senare berättar han om att äta bara en kvarts pizza och hur vikttappet gjorde att han nästan undkom fortkörningsböter.

Delad stress blir mindre för alla

KRÖNIKA ”Kvinnor inom industrin stressar mer än männen. De tar större ansvar för hemmet och har oftare monotona arbetsuppgifter. Så här kan vi inte ha det!”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

3
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.