Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

”En bomb i bilvärlden”

5 juli, 2017

Skrivet av

analysÖkat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo.

Harald Gatu, reporter.

Dagens besked från Volvo Cars visar att man vill rycka åt sig initiativet i att utveckla framtidens bil. Om två år kommer alla nya Volvobilar att i någon form vara elektrifierade.

Beskedet slår ner som en bomb i bilvärlden. Inget annat etablerat bilmärke har tagit detta drastiska steg. Konkurrenter som Mercedes och Volkswagen har hittills lite försiktigt sagt att var fjärde eller var femte ny bil ska gå på el i mitten av nästa år tionde. Men Volvo säger alltså: alla bilar – om två år.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson motiverar satsningen i första hand med att kunderna vill ha elbilar. Undersökningar från konsultbyrån McKinsey visar att mellan 30 och 45 procent av bilköparna i Tyskland och USA kan tänka sig att köpa en elbil. Även på den tredje viktigaste bilmarknaden, den kinesiska, är intresset stort. Intresset ökar i takt med att batteritekniken gör snabba framsteg.

På sex år, fram till 2016 föll tillverkningskostnaden för elbilsbatterier med närmare 80 procent. Från 1000 till 227 amerikanska dollar per kilowatt-timme. Om ett tiotal år, kanske ännu snabbare, väntas kostnaden att krypa under 100-dollarnivån och då sägs elmotorn slutgiltigt ha vunnit matchen mot förbränningsmotorn.

Batterierna har inte bara blivit billigare. De har även blivit bättre. Numera kan man åka betydligt längre på en laddning än tidigare. På några år har räckvidden för en laddning fördubblats, vilket ökat konsumentintresset ännu mer.

Bilindustrin är just nu inne i en stor och kostnadskrävande omställning pådriven av en mängd olika faktorer. Miljökraven skärps inom EU så att det i förlängningen blir dyrare att bryta mot reglerna än att investera i ren teknik. I USA har ett tiotal delstater följt Kaliforniens exempel med mycket tuffa utsläppskrav. I Kina vill myndigheterna satsa på elbilar för att hindra en tickande miljökatastrof i städerna.

Över hela världen flyttar allt fler in till städerna. Inom femton år beräknas ytterligare en miljard människor bo i större städer. Urbaniseringen kräver inte bara minskade utsläpp. Befolkningen ska också kunna ta sig fram. Timslånga bilköer är en gigantisk produktivitetsförlust för samhällsekonomin och sällan finns plats för fler motorvägar och större parkeringsplatser. Dessutom säger sig allt färre – i synnerhet i de utvecklade länderna – vara intresserade att äga en bil. Men man vill gärna ha tillgång till en vid behov.

Alla dessa trender gör att bilföretagen just nu lägger ner stora resurser på att utveckla elektrifierade, självkörande bilar som är uppkopplade mot nätet och som man kan dela med grannar eller arbetskamrater.

Investeringarna i eldrift är alltså bara en av framtidssatsningarna i det teknikskifte bilen befinner sig i.

Att tillverka elbilar är idag ingen lönsam affär. Elbilstillverkaren Tesla har ännu inte gjort någon vinst. General Motors gör en förlust på cirka 50 000 kronor för varje elektrifierad Chevrolet Bolt som tillverkas. Även Renault Nissan förlorar pengar på sin Leaf-modell.

Kortsiktigt kommer satsningarna på elbilar att gräva djupt i företagens kassakistor. Men branschen räknar med att ”short term pain” omsätts till ”long term gain”. Det som svider idag ska ge vinst i morgon. I synnerhet som tillverkningskostnaden för batterier sjunker så snabbt.

Att ställa om är dyrt, men kostnaderna blir ännu högre för de tillverkare som inte ställer om. De hotas att slås ut.  Bilismens drygt hundraåriga historia är fylld av företag som inte höll måttet och som därför inte finns idag.

3 kommentarer till “En bomb i bilvärlden

  • Hur länge håller ett batteripack? Och vad kostar det att byta när det är dax?
    Svarar man på detta så kommer elbilen ta död på sig själv.

  • Batteripackens livslängd ökar också och faktum är att de redan håller tills du ändå tänker byta. I och med att rörliga delar är färre i en el-drivlina kan bilens livslängd bli ännu längre än dagens fossilfordon, som redan har livslängd på 20 – 30 år. Taxibilar som gått +20 000 mil har 75-85% kvar av batteriet.

  • Ja håller till jag ska byta. Men vem vill byta och ta hela den kostnaden? Det tar död på hela andrahandsmarknaden för el bilar.
    Köp en svindyr bil som ingen vill köpa beg för osäkerheten på andrahandsmarknaden?
    Vilken elbil behöver inte byta batteri på 20-30?
    Och jämföra en taxi som kan gå 20000mil på 2 år är inte rättvist. Frågan är hur det ser ut på en elbil som har gått 25000 mil och är 20 år gammal.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

IF Metalls kongress

Tydligt att IF Metall vill ses som ett förbund i tiden

Tydligt att IF Metall vill ses som ett förbund i tiden

Grön omställning och kvinnors villkor är kärnfrågor som hade varit främmande på IF Metalls kongresser förr i tiden. DA:s Anna Julius ser tillbaka på fem dagars kongress – och 14 års bevakning av IF Metall.

Besluten att ha koll på från IF Metalls kongress

Besluten att ha koll på från IF Metalls kongress

Förbundsstyrelsen ska verka för högkostnadsskydd för tandvård, ett Samhall utan vinstintresse och stärkt avtalspension. Det var några av besluten på IF Metalls kongress.

”Många har fått föra fram sin talan”

”Många har fått föra fram sin talan”

Fem ombud sammanfattar sina intryck från IF Metalls kongress.

Bryter tabu kring förlossnings­skador – fick förbundsstyrelsen att ändra sig

Bryter tabu kring förlossnings­skador – fick förbundsstyrelsen att ändra sig

Tusentals kvinnor lider i tystnad av sina förlossningsskador på arbetsplatser runt om i Sverige. Susanna Svenssons starka berättelse fick förbundsstyrelsen att svänga. IF Metall tillsätter nu en arbetsgrupp för att belysa problematiken.

Vill få bort åldersgränser för avtalspension

Vill få bort åldersgränser för avtalspension

IF Metall ska jobba hårdare för att alla ska få avtalspension inbetald hela arbetslivet. ”Det är ruskigt viktigt”, säger Jonas Seppälä som var en av dem som gick upp och talade för motionerna.

Nya utmaningar för metall­facket i Kenya när industrin ställer om

Nya utmaningar för metall­facket i Kenya när industrin ställer om

Hallå där Rose Omamo, generalsekreterare för Amalgamated Union of Kenya Metal Workers (AUKMW), en av de internationella gästerna under IF Metalls kongress.

”Rå jargong sitter inte i väggarna, den sitter i människorna”

”Rå jargong sitter inte i väggarna, den sitter i människorna”

Pia Johansson från avdelning 13 Bergslagen fick hela kongressen att applådera när hon talade om sexism och trakasserier. Dessutom fick hon tillsammans med andra talare förbundsstyrelsen att ändra sig.

Attackerna på facken i Belarus fördöms av IF Metalls kongress

Attackerna på facken i Belarus fördöms av IF Metalls kongress

I skuggan av Rysslands anfallskrig mot Ukraina har förtrycket hårdnat i Belarus. IF Metalls kongress fördömer regimens attacker på oberoende fackförbund och arresteringar av fackliga ledare.

”Se er i spegeln – mångfalden saknas”

”Se er i spegeln – mångfalden saknas”

Ferenc Kovacs från valberedningen lämnade över en spegel till förbundsstyrelsen, och bad dem se om människor med utomeuropeisk bakgrund syntes i den.

”Vi måste skriva stadgar som håller över tid”

”Vi måste skriva stadgar som håller över tid”

Om man ska vara förtroendevald inom IF Metall måste man dela förbundets värderingar, beslutade kongressen. Men Hans Andersson, avdelning 4 Mitt i Norrland, var rädd att bestämmelsen kan utnyttjas på fel sätt.

”Vi är bara vanliga arbetare som vill ha högre lön”

”Vi är bara vanliga arbetare som vill ha högre lön”

På måndagsmorgonen reste IF Metall-medlemmen Andreas Köhler från Karlstad till Göteborg för att protestera mot industriavtalet och fackens lönebud.