”Släpp inte in högerextremismen i den politiska värmen!”DA:s chefredaktör Helle Klein önskar att alla demokratiskt sinnade partier nu försvarar den liberala demokratins värden.

”Att tvingas fly från det bekanta är en djupt mänsklig erfarenhet”Krönikören Daniel Mathisen har läst Ola Larsmos roman ”Swede Hollow” och ser flyktingens öde genom vår egen historia.

”En bomb i bilvärlden”

analysÖkat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo.

Harald Gatu, reporter.

Dagens besked från Volvo Cars visar att man vill rycka åt sig initiativet i att utveckla framtidens bil. Om två år kommer alla nya Volvobilar att i någon form vara elektrifierade.

Beskedet slår ner som en bomb i bilvärlden. Inget annat etablerat bilmärke har tagit detta drastiska steg. Konkurrenter som Mercedes och Volkswagen har hittills lite försiktigt sagt att var fjärde eller var femte ny bil ska gå på el i mitten av nästa år tionde. Men Volvo säger alltså: alla bilar – om två år.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson motiverar satsningen i första hand med att kunderna vill ha elbilar. Undersökningar från konsultbyrån McKinsey visar att mellan 30 och 45 procent av bilköparna i Tyskland och USA kan tänka sig att köpa en elbil. Även på den tredje viktigaste bilmarknaden, den kinesiska, är intresset stort. Intresset ökar i takt med att batteritekniken gör snabba framsteg.

På sex år, fram till 2016 föll tillverkningskostnaden för elbilsbatterier med närmare 80 procent. Från 1000 till 227 amerikanska dollar per kilowatt-timme. Om ett tiotal år, kanske ännu snabbare, väntas kostnaden att krypa under 100-dollarnivån och då sägs elmotorn slutgiltigt ha vunnit matchen mot förbränningsmotorn.

Batterierna har inte bara blivit billigare. De har även blivit bättre. Numera kan man åka betydligt längre på en laddning än tidigare. På några år har räckvidden för en laddning fördubblats, vilket ökat konsumentintresset ännu mer.

Bilindustrin är just nu inne i en stor och kostnadskrävande omställning pådriven av en mängd olika faktorer. Miljökraven skärps inom EU så att det i förlängningen blir dyrare att bryta mot reglerna än att investera i ren teknik. I USA har ett tiotal delstater följt Kaliforniens exempel med mycket tuffa utsläppskrav. I Kina vill myndigheterna satsa på elbilar för att hindra en tickande miljökatastrof i städerna.

Över hela världen flyttar allt fler in till städerna. Inom femton år beräknas ytterligare en miljard människor bo i större städer. Urbaniseringen kräver inte bara minskade utsläpp. Befolkningen ska också kunna ta sig fram. Timslånga bilköer är en gigantisk produktivitetsförlust för samhällsekonomin och sällan finns plats för fler motorvägar och större parkeringsplatser. Dessutom säger sig allt färre – i synnerhet i de utvecklade länderna – vara intresserade att äga en bil. Men man vill gärna ha tillgång till en vid behov.

Alla dessa trender gör att bilföretagen just nu lägger ner stora resurser på att utveckla elektrifierade, självkörande bilar som är uppkopplade mot nätet och som man kan dela med grannar eller arbetskamrater.

Investeringarna i eldrift är alltså bara en av framtidssatsningarna i det teknikskifte bilen befinner sig i.

Att tillverka elbilar är idag ingen lönsam affär. Elbilstillverkaren Tesla har ännu inte gjort någon vinst. General Motors gör en förlust på cirka 50 000 kronor för varje elektrifierad Chevrolet Bolt som tillverkas. Även Renault Nissan förlorar pengar på sin Leaf-modell.

Kortsiktigt kommer satsningarna på elbilar att gräva djupt i företagens kassakistor. Men branschen räknar med att ”short term pain” omsätts till ”long term gain”. Det som svider idag ska ge vinst i morgon. I synnerhet som tillverkningskostnaden för batterier sjunker så snabbt.

Att ställa om är dyrt, men kostnaderna blir ännu högre för de tillverkare som inte ställer om. De hotas att slås ut.  Bilismens drygt hundraåriga historia är fylld av företag som inte höll måttet och som därför inte finns idag.


hg@da.se

3Kommentarer

stevO:

Hur länge håller ett batteripack? Och vad kostar det att byta när det är dax?
Svarar man på detta så kommer elbilen ta död på sig själv.

Seppo Laine:

Batteripackens livslängd ökar också och faktum är att de redan håller tills du ändå tänker byta. I och med att rörliga delar är färre i en el-drivlina kan bilens livslängd bli ännu längre än dagens fossilfordon, som redan har livslängd på 20 – 30 år. Taxibilar som gått +20 000 mil har 75-85% kvar av batteriet.

stevO:

Ja håller till jag ska byta. Men vem vill byta och ta hela den kostnaden? Det tar död på hela andrahandsmarknaden för el bilar.
Köp en svindyr bil som ingen vill köpa beg för osäkerheten på andrahandsmarknaden?
Vilken elbil behöver inte byta batteri på 20-30?
Och jämföra en taxi som kan gå 20000mil på 2 år är inte rättvist. Frågan är hur det ser ut på en elbil som har gått 25000 mil och är 20 år gammal.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Nollklassade får rätt till livränta

Även den som är arbetsskadad och har noll kronor i sjukpenninggrundande inkomst (SGI) kan ha rätt till livränta. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen fast i en vägledande dom och kräver att Försäkringskassan gör en ny prövning.

Rätt livränta

Regeringen ändrar reglerna för nollklassning

Regeringen inför ett rådrum på 25 dagar för att arbetslösa inte ska åka ur sjukförsäkringen. "Det nuvarande systemet skapar helt orimliga konsekvenser", kommenterar socialminister Annika Strandhäll.

Foto: David Lundmark

Håller koll på kablarna

ÖgoblicketElektrikern Clas Saglind jobbar på på Windy Boats i Västervik.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

En kvarts miljon människor dör av asbest årligen

RAPPORTDubbelt så många dör av cancerframkallande asbest i världen jämfört med vad man tidigare trott. Enligt en ny undersökning av Internationella arbetsmiljökommissionen ICOH är dödstalet snarare 230 000 årligen. Fortfarande är asbest bara totalförbjudet i drygt 60 länder.

Skyddslösa arbetare river asbest

ASBESTSANERINGNär det rivs och renoveras i byggboomens Sverige blir ett gammalt problem aktuellt igen: asbest. Hanteringen av det livsfarliga dammet görs inte sällan av fattig utländsk arbetskraft. De jobbar i ett skuggsamhälle längst ner i entreprenörskedjorna. En av dem var Rakhmat Akilov.

Här har asbestlarmet gått

Här är en lista över förskolor och skolor där asbestslarv upptäckts. Ofta är det föräldrarna själva som slår larm. Mörkertalet befaras vara stort.

"Det går inte att beskriva ruset jag känner.” säger Angelica Larsson. Foto: David Lundmark

Kärleken till stora motorer

LYSSNA PÅ DAAngelica Larsson har farten i blodet, från barndomens raggarträffar och biltävlingar. Nu tävlar hon själv i dragracing i bilar som gör 400 meter på nio sekunder och som servas av pappa Lollo. Läs eller lyssna på reportaget om den motorfrälsta familjen från Mora.

”Spelandet blev min snuttefilt”

Dilemmat134 000 svenskar beräknas vara problems­pelare, Anders var en av dem: "Många tror inte att spel kan leda till ett beroende, men det är som med alkohol – samma mekanismer i hjärnan sätts i gång." DA ger tips för dig i riskzonen och om hur du kan hjälpa en drabbad kollega.

Esab lägger ner

Först fest – sedan nedläggning

Personalen bjöds på fest för att fira 100 dagar med den nya ägaren. Men ingen visste att företaget redan då meddelat Arbetsförmedlingen att man tänkte lägga ner verksamheten.

”Finns alltid skäl att fira personal”

Personalen visste inte att de skulle få sparken när de firades. ”Det finns alltid skäl att fira personalen”, säger Henrik Calander, enhetschef för Esab i Sandviken.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

AnalysAmerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

Ladda ner senaste DA här!

Du har väl inte missat att Dagens Arbete också finns som e-tidning, som man bläddrar i på sin mobil eller surfplatta. Nr 6 finns ute i appen nu.

Järvklo tar makten i VW:s världsfack

Johan Järvklo blir nu en av de mäktigaste fackföreningsledarna i världen. I dag utses han till generalsekreterare i Volkswagens världsfack med 648 000 medlemmar över hela världen.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Ing-Britt Vikström får rätt till sjukpenning

Sjukpenning

Ingen ska behöva dö av jobbet

KRÖNIKA”De yngsta på arbetsplatsen är de som är allra mest oroliga för att skada sig”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

Parterna kritiserar stoppad högskolebehörighet

Riksdagen kommer i nästa vecka att fälla regeringens förslag om att ge högskolebehörighet till yrkesprogrammen på gymnasiet. Både fack och arbetsgivare är djupt besvikna, eftersom utbildningarna har tappat i popularitet. "Vi tycker regeringens förslag är bra", säger Fredrik Gunnarsson på Industriarbetsgivarna.

3
Emma Davidsson testar nödduschen vid ”Ättikan” – där en gång Perstorpsättikan tillverkades. Halva dagen sitter processoperatörerna i kontrollrummet, andra halvan är de ute i tillverkningen. Foto: David Lundmark

Regeln som räddat Perstorp

Sätter stoppPå kemifabriken Perstorp måste alla lyda samma påbud: det är ditt ansvar att larma om något farligt är på väg att hända. "Det har räddat oss flera gånger", säger huvudskyddsombudet Torgny Ströbeck.

Nu blir tvätteriet forskningsprojekt

På Berendsen i Ockelbo ska arbetsrotationen bli ännu bättre. Det ska ett nytt forskningssamarbete mellan tvätteriet och Högskolan i Gävle se till.

Hoten ökar mot fackligt aktiva

Det blir allt svårare att jobba fackligt i världen, enligt världsfacket ITUC. Ju högre siffra desto större fara. Hoten och våldet ökar – i Colombia mördades 19 stycken fackligt aktiva under fjolåret.

Strejkrätten

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

10

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

DA:s turistguide i Industrieuropa

IndustrisemesterVad sägs om en annorlunda utlandsresa i sommar? Vi har vaskat fram 13 guldklimpar ur Europas rika industriella kulturarv.

”Tullarna drabbar även USA”

Analys”När president Trump nu reser tullmurar mot världen protesterar även den amerikanska tillverkningsindustrin”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys. Förra gången USA införde ståltullar försvann nästan 200 000 amerikanska industrijobb.

1

Bläddra i DA:s digitala arkiv!

e-DAFör att få ut mesta möjliga av DA:s digitala magasin rekommenderar vi att du laddar ner appen i din telefon eller surfplatta. Men även här kan du hitta alla upplagor, söka i arkivet och skicka artiklar till en vän.

Val 2018 | Pensionen

”Många orkar inte arbeta längre än till 63”

DEBATT”Vi vill att pensionsåldern ska vara flexibel och utgå från vad varje person orkar”, skriver förbundsordföranden för IF Metall, GS och Pappers i ett gemensamt debattinlägg. 

1

När började du jobba?

DEN GLÖMDA FRÅGANPensions­åldern ska höjas, lika mycket för alla. Men få ställer frågan när du började att jobba. Många industriarbetare har gått direkt från grundskolan ut i arbetslivet – upp till tio år tidigare än tjänstemännen.

4

Pensionsåldern är en klassfråga

LEDAREMånga industriarbetare börjar jobba redan i tonåren. Att säga till dessa att de måste arbeta längre är ett hån, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

2
Illustration: Jens Magnusson

Måste chefen ta hänsyn till att jag har barn?

Fråga DAMin arbetsgivare säger att det inte finns någon diskrimineringslag och vill inte ta hänsyn till barn och familj när det gäller arbetstider. Vilka regler är det som gäller egentligen?

Industriarbetare säljer semester för 20 000 kronor

ArbetstidAtlas Copco i Tierp går för fullt och för att klara orderingången erbjuder man 20 000 kronor till dem som avstår sin femte semestervecka och flyttar den fjärde. En stor del av de 200 CNC-operatörerna har nappat på erbjudandet.

”Det är drag i den – mycket mer fart”

VM-PROFILENMagnus Östling jobbar ständig natt på Atlas Copco i Tierp men som Sungen får han Facebook att skratta genom att gorma om sakernas tillstånd. Lyssna på hans egen låt inför Fotbolls-VM och läs vad han tycker om Gyllene Tiders officiella dänga ...

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.