Industriarbetarnas tidning

Statusskolor ska locka fler att bli bilmekar

12 februari, 2018

Skrivet av

Motorbranschcollege.Lätt att få jobb och bra betalt. Ändå vill för få bli bilmekaniker. Nu tar skolorna hjälp  av företagen för att locka unga och vässa utbildningen.

Tre skolor har blivit motorbranschcollege

Certifieringen utfärdas av Motorbranschens yrkesnämnd och är ett samarbete mellan IF Metall och arbetsgivarna.

Hittills har Edströmska i Västerås, Fyrvalla i Östersund och Tullängsgymnasiet i Örebro certifierats.

Lokalen en bit utanför centrala Västerås är luftig och ren. Mitt på golvet står Charlie Lindström och skruvar under en upphissad Hyundai.
–Det kanske inte ser kul ut, men det är jätteroligt! Att få jobba med kroppen, få klara instruktioner och hela tiden lära sig nytt är saker som lockar henne med att bli bilmekaniker. Hon går tvåan på Edströmska gymnasiets fordonsprogram, inriktning personbil. Om hon tror hon får jobb när hon är klar? ”Oh, ja!”

Motorbranschen har ett problem. Inom tre år behöver 5800 personer anställas. Samtidigt söker färre till gymnasiets fordonstekniska program. På gymnasiemässorna drar föräldrarna snabbt sina barn förbi de praktiska programmen, vittnar Edströmskas rektor Peter Stenberg om. Det är gamla invanda föreställningar om ”stampat jordgolv” tror han – folk är inte uppdaterade på hur fräscha moderna bilverkstäder kan vara. Ett steg för att råda bot på det tog Edströmska i höstas när gymnasiet var ett av de första att få kvalitetsstämpeln Motorbranschcollege. Företagskontakter, välutbildade lärare och bra utrustning har varit några krav.

Kraven

Exempel på kriterier som fordonstekniska utbildningen måste uppfylla för att bli motorbranschcollege: säkrad kompetens-försörjning, stärkt samverkan mellan skolan och branschen, kompetens-utveckling av  yrkeslärarna och kvalitetssäkrat APL.

APL

Förkortningen står för arbetsplatsförlagt-lärande, praktik – helt enkelt.

Läraren Stefan Lust berättar att skolan frågade vad branschen ville ha, och utformade utbildningen efter det. Samtidigt har man höjt kraven på eleverna, både för att de som redan går där ska lära sig mer, och för att locka fler.
–De som går här ska säga till yngre elever att man måste vara skärpt, säger Stefan Lust. I dag är det lugnt i verkstaden. De flesta av Stefan Lusts tvåor är ute på APL, arbetsplatsförlagt lärande.

Själv ägnar han sig åt att åka runt och kolla hur de har det. Flera har fått erbjudande att jobba på skolloven. APL är kanske det område där samarbetet med företagen syns mest. Handledarna utbildas på skolan, och skolan och företaget går noga igenom vad eleven behöver lära sig.
–Det har varit riktigt schyst, man blev en i gänget direkt, säger Gabriel Frick Oldrati, som går i trean.

Branschens problem är elevernas lycka – utsikterna att få anställning är lysande.
–Jag har redan jobb, säger Gabriels klasskompis Calle Sjöberg.

Calle går snabbspåret. Egentligen skulle han slutat i juni, men han har läst dubbla kurser och kan gå ut redan vid årsskiftet. Han berättar om en kompis som går fordonstekniska i en grannkommun.
–Det är en jäkla skillnad. Här är det så stort, och verktygen är schysta. Och Edströmska har så mycket kontakter med branschen.

Stefan Lust pratar mycket med sina elever om vad företagen vill ha. Det handlar ofta mindre om exakt vad man kan, mer om hur man är. Intresse, engagemang och att komma i tid.
–Det räcker ganska långt för att företagen ska bli intresserade.

Gabriel Frick Oldrati: ”Under bilträffarna här i stan blev jag lite extra intresserad, det vore kul att veta hur saker verkligen funkar. Har du ett bil­intresse är det kul att jobba ­vidare på det. Att skruva bil är kul!” Calle Sjöberg: ”Det började med att farsan var intresserad. Det var en hobby och då hamnar man lätt här. Samtidigt, många som har det som hobby kanske inte vill jobba med det också, då kanske det är svårare att hitta folk.” Truls Hagman: ”Jag var bara lite intresserad av bilar, men så fick jag plötsligt en tanke – det borde jag söka! Företag har ofta svårt att hitta erfarna mekaniker, många erfarna stannar länge på sina arbets­platser.” Foto: Per Groth
Gabriel Frick Oldrati (tv): ”Under bilträffarna här i stan blev jag lite extra intresserad, det vore kul att veta hur saker verkligen funkar. Har du ett bil­intresse är det kul att jobba ­vidare på det. Att skruva bil är kul!”
Calle Sjöberg(mitten): ”Det började med att farsan var intresserad. Det var en hobby och då hamnar man lätt här. Samtidigt, många som har det som hobby kanske inte vill jobba med det också, då kanske det är svårare att hitta folk.”
Truls Hagman (th): ”Jag var bara lite intresserad av bilar, men så fick jag plötsligt en tanke – det borde jag söka! Företag har ofta svårt att hitta erfarna mekaniker, många erfarna stannar länge på sina arbets­platser.” Foto: Per Groth

Satsar på lean i skolmiljö

Motorbranschen är med på alla nivåer och utformar utbildningen på Edströmska. Från rådgivning i långsiktiga strategiska frågor, till utformning av kursplaner och APL.

Rektor Peter Stenberg.
Peter Stenberg.

Rektor Peter Stenberg och biträdande rektor Christian Eklund berättar stolt att Scania skänkt en hel lastbil som eleverna kan demontera. Från Swecon har man fått en hjullastare.

Att företag inspirerat skolan hörs när rektor Peter Stenberg talar: Lean, flödeseffektivitet och ständiga förbättringar är honnörsord.
–Allt vi gör ska leda till ett värde för eleven. När eleven är redo för nästa steg ska vi vara där. Ett exempel på lean är snabbspåret som Calle i artikeln intill går. Är man klar med allt och har jobb ska man ut i arbetslivet. Eleven kan börja tjäna pengar, samtidigt som det frigörs resurser till övriga. För kommunen blir det mer skattepengar.

Det företagsekonomiska tänket tilltalar företagen.
–Scania är själva jätteduktiga på lean. De gick ju i gång på alla cylindrar när de hörde det, säger Peter Stenberg.

2 kommentarer till “Statusskolor ska locka fler att bli bilmekar

  • Bra betalt? Allt under 35 000kr är inte värt att satsa på i dagens samhälle. Lägre lön betyder lägre pension.

  • Arbetat som bilmekaniker i snart 10 år sedan jag gick ut skolan. Det är fan inte bra betalt, 28500:-/mån före skatt, svågern är jämngammal och han blev precis klar med sina universitetsstudier och arbetar som matematiklärare och får sin första lön på 39 500:-/mån. Det var högt aktat att jobba inom industrin på 1980-1990-talen. I dag är finns de sämst betalda jobben inom industrin trots att det är industrin som levererar allt vi får i vardagen. Kapitalisterna kapar på allt och ser även till att arbetarklassen får det sämre!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Skruvdragning i en virtuell värld – så funkar XR i industrin

Skruvdragning i en virtuell värld – så funkar XR i industrin

Industrijättar som Volvo har upptäckt den virtuella XR-tekniken. Men hur påverkas de anställda?

Svårt hitta kompetenta tryckare – nu ska utbildning rädda tryckerierna

Svårt hitta kompetenta tryckare – nu ska utbildning rädda tryckerierna

Det är svårt att rekrytera till tryckerier. Nu samarbetar GS-facket och Grafiska Företagen med målet att starta yrkesutbildningar.

”Arbetarna får inte hamna efter i omställningen”

”Arbetarna får inte hamna efter i omställningen”

Arbetare måste ha möjligheten att vidareutbilda eller skola om sig för att möta den förändrade arbetsmarknaden. Då håller det inte att lägga ned utbildningar, skriver EU-parlamentarikern Ilan De Basso (S).

När får jag svar om ledigheten?

En läsare vill söka ledigt för studier, och undrar om hen bör ansöka varje termin. Jurist Henric Ask reder ut vad som gäller.

Jobba på prov – ”nästan roligare än jag trodde”

Jobba på prov – ”nästan roligare än jag trodde”

Det är på golvet man lär sig. Det vet elevern­a Martin Gunnarsson och Josua Mattsson på Rottneros sulfatfabrik i Vallvik – två snart färdigutbildade processoperatörer.

Här skolas framtiden in

Här skolas framtiden in

Trä- och möbelindustrin behöver rekrytera nästan 5000 nya yrkesarbetare de närmsta åren. Gymnasieeleverna på Tau Learning i Malmö är eftertraktade.

Så lätt är det att skaffa truckkort

Så lätt är det att skaffa truckkort

Kan man verkligen skaffa truckkort på bara ett par timmar? DA tog reda på det.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Får jag schemaläggas när jag pluggar?

Jag är delvis tjänstledig på grund av studier, men jobbar tolv timmar i veckan. Min arbetsgivare schemalägger mig på mina skoltider trots att jag säger att det inte fungerar för mig. Får hon göra så?

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Per har ett medfött hjärtfel. I åtta år har han försökt få Samhall att satsa på att utbilda de anställda i hjärt- och lungräddning.

DA granskar sprängdåden

Dagens Arbete avslöjar hur kriminella lätt kan smuggla ut stora mängder sprängmedel från byggarbetsplatser. Kontroll och tillsyn brister. Och dömda kan fortsätta spränga.

Dagens Arbete granskar sprängdåden

Dagen Arbete har tagit reda på var sprängmedlet som används vid sprängdåden kommer ifrån. Över ett halvt ton sprängmedel har stulits från byggarbetsplatser de senaste fem åren. Här sammanfattar vi granskningen.

Stulet: Halvt ton sprängmedel

Mer än ett halvt ton sprängmedel har stulits från byggarbetsplatser i Sverige. Det visar Dagens Arbetes granskning.

Larmet: Byggdynamit kan användas i terrordåd

”Sprängmedel är terroristernas favoritvapen. Därför är det angeläget att få stopp på stölderna av byggdynamit”, säger sprängmedelsexperten Bo Janzon. 

Så vill justitie­ministern stoppa sprängdåden

Efter Dagens Arbetes granskning: Regeringen vill ändra lagen för att stoppa stölderna av byggdynamit som används i sprängdåden. 

S: ”Kan finnas anledning att se över lagen”

Efter Dagens Arbetes granskning av sprängdåden öppnar Socialdemokraterna upp för en översyn av lagen om hantering av sprängmedel.

”Man undrar ju hur mycket sprängmedel som är i omlopp”

Det som förvånade journalisterna David Lundmark och Johanna Edström mest när de granskade hur mycket sprängmedel som är på drift, är att sprängmedel är så pass billigt – och politikerna inte gjort mer för att täppa till alla luckorna i lagen. 

Sprängkort dras inte in för dömda brottslingar

Personer som dömts för grova brott får inte sitt sprängkort indraget.
Dagens Arbetes granskning visar att de som ansvarar för sprängkorten inte får veta om någon döms för brott.

Företag spränger utan tillstånd

Trots indragna tillstånd kan företag fortsätta spränga. Dagens Arbetes granskning visar hur lätt det är för företag att strunta i myndighetens beslut.