Industriarbetarnas tidning

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

28 januari, 2019

Skrivet av

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

– Ta en normalstor vindkraftspark. Den kräver 12 gånger mer koppar per kilowattimme än ett kolkraftverk.

Inför gruvbranschens framtidskonferens Future Mine and Mineral i Stockholm i dag gav Mikael Staffas han sin bild av hur klimatförändringarna kommer att förändra gruvindustrin.

– Något måste göras, och det har med elektrifieringen och råvarorna att göra.

Framför allt är det elektrifieringen av framtidens fordon som kommer att ge gruvnäringen ett lyft.
Enligt Världsbanken kräver en eldriven bil betydligt mer metaller än dagens bränsledrivna bilar.

Några siffror: En normalstor elbil kräver 70 kg koppar, dagens bilar 20 kg. Elbilen innehåller 46 kg nickel mot 4 kg i dagens bilar. I dag finns ingen kobolt i bilarna, men en elbil förutsätts innehålla 14 kg. Även zink och bly kommer det bli mer av i elbilarna än i dagens.
Den utvecklingen gynnar Boliden enligt Mikael Staffas.

– Vi påverkas av att hela världen elektrifieras. Då krävs mer metaller allmänt, och specifikt metaller som vi håller på med. Koppar, nickel, kobolt. Det är bra för Boliden.

På vilket sätt påverkas gruvorna av klimatomställningen?

– Vår verksamhet förväntas som alla andra ha så litet fotavtryck som möjligt. Och så förväntas vi bidra med det som resten av världen behöver för att göra sitt fotavtryck mindre; det vill säga mer metaller.

Kommer klimatomställningen alltså att ge upphov till nya industrier och nya affärsmodeller?

– Det tror jag. Många koldioxidbaserade industrier kommer att få det svårare och försvinna. Och så kommer det nya affärsmodeller som kommer att ta över.

Nya industrijobb i Sverige?
– Det får nog någon annan att summera ihop. Men det kommer att bli annorlunda industrijobb, det kan jag lova.

Men det finns en broms i utvecklingen, menar han. Det beror på om det kan bli enklare och snabbare att öppna nya gruvfyndigheter. Nu tar det alldeles för lång tid, anser Mikael Staffas.

– Vi måste få till en rättssäker process så att nya fyndigheter kan utvecklas.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

Så ställer vi om för klimatet

Så ställer vi om för klimatet

Även små steg tar oss framåt. Nu vill vi ha era bästa råd för att ställa om för klimatet. Urban Lindfors berättar om sitt byte till elbil.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

”Största skillnaden är ljudnivån”

”Största skillnaden är ljudnivån”

Gruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.