Industriarbetarnas tidning

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

28 januari, 2019

Skrivet av

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

– Ta en normalstor vindkraftspark. Den kräver 12 gånger mer koppar per kilowattimme än ett kolkraftverk.

Inför gruvbranschens framtidskonferens Future Mine and Mineral i Stockholm i dag gav Mikael Staffas han sin bild av hur klimatförändringarna kommer att förändra gruvindustrin.

– Något måste göras, och det har med elektrifieringen och råvarorna att göra.

Framför allt är det elektrifieringen av framtidens fordon som kommer att ge gruvnäringen ett lyft.
Enligt Världsbanken kräver en eldriven bil betydligt mer metaller än dagens bränsledrivna bilar.

Några siffror: En normalstor elbil kräver 70 kg koppar, dagens bilar 20 kg. Elbilen innehåller 46 kg nickel mot 4 kg i dagens bilar. I dag finns ingen kobolt i bilarna, men en elbil förutsätts innehålla 14 kg. Även zink och bly kommer det bli mer av i elbilarna än i dagens.
Den utvecklingen gynnar Boliden enligt Mikael Staffas.

– Vi påverkas av att hela världen elektrifieras. Då krävs mer metaller allmänt, och specifikt metaller som vi håller på med. Koppar, nickel, kobolt. Det är bra för Boliden.

På vilket sätt påverkas gruvorna av klimatomställningen?

– Vår verksamhet förväntas som alla andra ha så litet fotavtryck som möjligt. Och så förväntas vi bidra med det som resten av världen behöver för att göra sitt fotavtryck mindre; det vill säga mer metaller.

Kommer klimatomställningen alltså att ge upphov till nya industrier och nya affärsmodeller?

– Det tror jag. Många koldioxidbaserade industrier kommer att få det svårare och försvinna. Och så kommer det nya affärsmodeller som kommer att ta över.

Nya industrijobb i Sverige?
– Det får nog någon annan att summera ihop. Men det kommer att bli annorlunda industrijobb, det kan jag lova.

Men det finns en broms i utvecklingen, menar han. Det beror på om det kan bli enklare och snabbare att öppna nya gruvfyndigheter. Nu tar det alldeles för lång tid, anser Mikael Staffas.

– Vi måste få till en rättssäker process så att nya fyndigheter kan utvecklas.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.

”Sverige kan visa vägen”

”Sverige kan visa vägen”

Visst, läget är allvarligt. Men det finns också mycket positivt som händer för klimatet. Miljödebattören Stefan Edman vill lyfta fram industrins roll i ny klimatbok.

”Nog är det dags att göra någonting”

”Nog är det dags att göra någonting”

Tjugo minusgrader hindrar inte Urban Lindfors från att ta elbilen till jobbet.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

”Största skillnaden är ljudnivån”

”Största skillnaden är ljudnivån”

Gruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.