Industriarbetarnas tidning

Verktyg med gummi skyddar montörerna

2 december, 2019

Skrivet av

De nya mothållsverktygen minskar de högfrekventa vibrationerna med 98 procent. Foto: Øyvind Lund

Arbetsmiljö Vibrationsskador har länge plågat svenska industriarbetare. Men kanske finns en enkel lösning? På Volvo i Arvika pågår ett forskningsprojekt för att ta fram verktyg som inte skadar montörerna.

Så skyddas Volvoarbetarna från vibrationer

Mutterdragarnas handtag kläs in i ett gummi som isolerar mot vibrationer.

Mothållsverktygen isoleras på ett liknande sätt – men här sitter det isolerande gummit inuti själva mothållet.

För att vibrationer ska dämpas måste ­materialet kunna komprimeras. Inuti gummit finns mikroskopiskt små ­luftbubblor som skapar den effekten.

Ett slags luftkudde uppstår och dämpar vibrationerna.

Lina Mattisson har fått ett nytt jobb. Hon arbetade tidigare som montör och byggde liksom de andra anställda på Volvos fabrik i Arvika hjullastare, vissa så stora att de väger drygt femtio ton. Ett jobb som innefattar arbete med mutterdragare och mothållsverktyg.

När hon började cykla racer för några år sedan upptäckte hon att hennes händer ofta blev kalla och domnade. Hon tänkte inte så mycket på det. Först efter en läkarkontroll förstod hon: arbetet med de vibrerande verktygen var orsaken till hennes problem.

– Jag är alltid iskall om händerna. De domnar när jag sitter med en bok, kör bil, cyklar och ibland till och med när jag sover, säger hon.

Tillsammans med Ronny Röhr klär hon numera in mutterdragarna i ett gummi som dämpar vibrationer. Också han fick omplaceras från sitt vanliga jobb i monteringen.

– Jag har väl gått sedan nittiotalet med vibrationsskador och lärt mig att leva med det.

Olika smärtor. Leder, nacken, axlar, rygg. Hela kroppen eftersom du måste arbeta i nya ställningar för att kompensera för smärtan. Och då får du nya smärtor på andra ställen, säger han.

Ola Eskilsson

Deras arbete är en del av forskningsprojektet ”Noll vibrationsskador”. Sedan 2015 har projektet involverat fack, företag, forskare från Göteborg och montörerna själva.
De första försöken på Volvo var trevande. Handskar som var tänkta att dämpa vibrationerna visade sig vara fiaskon och fick kastas. I stället riktade de uppmärksamheten mot mutterdragarna. Projektgruppen visste att de vibrerade och behövde förbättras. Men hur var det egentligen med mothållsverktygen?

En av montörerna tog fram sin telefon och filmade en arbetskamrat när han använde ett äldre mothåll.

– ”Du Ola, jag måste visa en grej”, sa han och spelade upp filmen i slowmotion. Montören stod i bara t-shirt och det vibrerade i musklerna längs med hela armen, säger arbetsmiljösamordnaren Ola Eskilsson.

Även Ronny Röhr fick omplaceras efter att ha fått vibrationsskador. Här visar han de gummidämpande verktygen. Foto: Øyvind Lund

Sedan dess har flera nya mothållsverktyg tagits fram – den senaste prototypen i år. Tidigare prototyper var alltför otympliga och gick inte att använda i trånga utrymmen. Därför är ett mer lätthanterligt verktyg glädjande.

Förhoppningen är att hitta en lösning på ett problem som har plågat svensk industri i många år: de vibrationsskador som orsakas av arbete med lufttrycksdrivna verktyg.
När ett läkarteam undersökte 38 anställda på fabriken i Arvika, upptäckte de att många av dem led av vibrationsskador. Vissa så allvarliga att de inte kunde jobba kvar i monteringen – bland dem Lina Mattisson och Ronny Röhr.

– Nu försöker vi att förebygga så att ingen annan ska drabbas, säger Lina Mattisson.

Resultatet? Gummit på mutterdragarna minskar de högfrekventa vibrationerna med uppemot tre fjärdedelar. Och de nya mothållsverktygen minskar de högfrekventa vibrationerna med 98 procent.

Hans Lindell. Foto: Madeleine Andersson

”Det behövs tillägg i föreskrifterna”

Flera yrkesgrupper utsätts för vibrationer som dagens standard inte tar hänsyn till. Därför finns en risk att de drabbas av skador trots att arbetsgivaren följer föreskrifterna.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter, som bygger på den internationella standarden ISO 5349, innefattar bara vibrationer upp till 1 250 Hz. De högfrekventa vibrationer som skapas av till exempel mutterdragare eller tandläkarverktyg har en högre frekvens än så, och faller därför utanför föreskrifternas gränsvärden. Men de är på intet sätt ofarliga.

– På Volvo i Arvika är det högfrekventa slag och stötar som är problemet. Men de här vibrationerna underskattas av dagens standard, säger forskaren Hans Lindell, som är projektledare för ”Noll vibrationsskador” (se faktaruta nedan).

Problemet är känt sedan länge. I Arbetsmiljöverkets föreskrifter står det att vissa yrkesgrupper använder ”vibrerande verktyg (mycket högfrekventa eller slående maskiner) där risken för ohälsa lätt underskattas med gängse mätmetoder”.

– Man behöver ett tillägg till standarden som även inkluderar den här typen av vibrationer, säger Hans Lindell.

Nollvision

Forskningsprojektet ”Noll vibrationsskador” drivs av RISE IVF och finansieras av Vinnova. Målet är att på sikt helt få bort vibrationsskadorna. Knutna  till projektet är bland annat  Volvo i Arvika, Xylem i ­Emmaboda och Bilia
i Göteborg.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Slitigt, tungt och stressigt – så är industriarbetarnas arbetsmiljö

Slitigt, tungt och stressigt – så är industriarbetarnas arbetsmiljö

Mer än hälften av industriarbetarna störs av dålig arbetsmiljö varje dag. Var tredje är rädd för att bli skadad eller sjuk. Det visar IF Metalls senaste arbetsmiljöundersökning.

Varannan ung tycker att jobbet är tungt

Varannan ung tycker att jobbet är tungt

Unga industriarbetare har svårare än äldre att säga i från, visar IF Metalls arbetsmiljöundersökning. De tycker att arbetet är tyngre, mer enformigt och känner mer olust inför jobbet än sina äldre jobbarkompisar.

Inga fler vita fingrar på gjuteriet

Inga fler vita fingrar på gjuteriet

Efter flera fall av arbetssjukdom tvingades ledningen på Xylems gjuteri att tänka om. Ett nytt mätsystem håller reda på att du inte utsätts för alltför mycket vibrationer under ett skift.

Dora fick pris för program som hjälper nya skyddsombud

Dora fick pris för program som hjälper nya skyddsombud

Så ska den första tiden som skyddsombud bli bättre på Scania.

Nya arbetsmiljöregler klubbas – trots hård kritik

Nya arbetsmiljöregler klubbas – trots hård kritik

Både fack och arbetsgivare är kritiska. ”Vi är rädda att skyddsnivån minskar”, säger LO:s Carola Löfstrand.

AI bygger framtidens stålverk: ”Det kan bli hur bra som helst”

AI bygger framtidens stålverk: ”Det kan bli hur bra som helst”

Om sju år ska det nya stålverket stå klart i Luleå. Farliga jobb byggs bort och liv kan räddas. Men med AI följer andra risker – om inte människorna på golvet får vara med och påverka.

Nu möts de för att prata om olyckan

Nu möts de för att prata om olyckan

Åren har gått. Marcus Bolin möter Thomas Sedig nära bruket där de jobbade. Kvar finns olyckorna. Och tystnaden. ” Vi pratade aldrig om vitluten. Efteråt. Att jag var så jävla klantig och drog på tryckluften i kalksläckaren.”

DA möter: Magnus Sverke om regionala skyddsombud

DA möter: Magnus Sverke om regionala skyddsombud

Systemet med regionala skyddsombud fungerar bra och bör utökas, har utredaren Magnus Sverke kommit fram till. Lyssna på intervjun och ett arbetsplatsbesök under en skyddsrond med ett regionalt skyddsombud i Västerås.

Tredje gången gillt för de regionala skydds­ombuden?

Tredje gången gillt för de regionala skydds­ombuden?

Regionala skyddsombud är en kostnadseffektiv verksamhet som ger stora vinster för samhället, säger utredaren Magnus Sverke som gästar podden DA möter.

”Skydds­ombudens framtid står på spel i valet”

”Skydds­ombudens framtid står på spel i valet”

Johan Danielsson (S): Både M och SD driver förslag som riskerar att vingklippa det lokala skyddsombudsarbetet.

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

”En tydlig signal till Tesla om att de inte kan transportera svenska Tesla genom Norge”, säger Fellesförbundets Jørn Eggum.

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Danska transportfacket har varslat om sympatiåtgärder och även de norska och finska facken väntas lägga varsel inom kort, erfar Dagens Arbete.

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Från varsel till sympatiåtgärder. Fem veckors strejk för att värna den svenska modellen.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.