Industriarbetarnas tidning

Ännu inget större tapp i produktionen

16 mars, 2020

Skrivet av Marcus Derland och Harald Gatu

Stängda gränser i Europa påverkar svensk industri som riskerar att inte får leveranser från underleverantörer.

– Det finns också en oro för om produktionspersonalen blir sjuk, säger Teknikföretagens biträdande förhandlingschef Tomas Undin.

Fortfarande fungerar inflödet av komponenter till den svenska fordonsindustrin men arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen har fått en del signaler om oro.

– Underleverantörsnätet i Europa påverkas av de stängda gränserna, säger Tomas Undin.

På Sveriges största enskilda arbetsplats, Volvo Cars i Göteborg, går produktionen fortfarande. Men det finns farhågor för vad som kan ske om coronasmittan kommer in på fabriksgolvet. Med över 2 000 personer i gång på varje skift är det stora mängder personal som rör sig i fabriken.

– Vi för diskussioner om olika scenarion. Det kan vara komponentbrist eller om folk blir sjuka. Men vi är inte framme vid något. Men om något händer kan det gå snabbt, säger Glenn Bergström, IF Metallklubbens ordförande.

Under Coronautbrottet i Kina i februari sjönk Volvos försäljning med 80 procent. Vad som händer i Europa, som är den största marknaden, vet man inte ännu. Men risken är stor att bilförsäljningen dyker.

– Det är ingen sensation om folk inte köper bilar. Vi vet inte om det leder till stopp eller om vi får köra med reducerad produktion.

– Vi ska också hantera folks oro. Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade. Företaget uppmanar alla som sjuka att stanna hemma och de som är krassliga ska gå hem, säger Glenn Bergström.

Även på Volvo lastvagnar flyter produktionen. IF Metalls ordförande i Skövde heter Lars Ask.

– Vi kör på i monteringen nu. Vi uppmanar alla som är förkylda att stanna hemma. Våra medlemmar kan inte jobba hemifrån men jag gick precis förbi ett nästan öde kontorslandskap. Man kan säga Volvo vidtar samma försiktighetsåtgärder innanför grindarna som vi gör ute i samhället, säger han.

– Ännu har vi inte märkt av några problem av uteblivna leveranser. Produktionen går och de flesta är på jobbet, säger han.

Michael Lyngsie är IF Metalls klubbordförande på Scania i Södertälje

– Vi har nya rutiner, exempelvis att inte skiftlag möts i samband med skiftbytena. Vi ser också till att inte hålla fysiska möten med fler än 10–15 personer och att vi inte träffas mellan olika enheter.

– Vi uppmanar folk att vara hemma så fort de känner sig krassliga.

Någon ökad frånvaro har ännu inte märkts.

– Men om förskolan och skolorna stänger så skulle vi få stora problem med att hålla verksamheten igång.

Än så länge flyter produktionen på som normalt.

– Vi har ännu inte känt av några störningar i leveranserna av komponenter. Men risken är överhängande att det snart kommer att bli brist.

Håkan Anestedt, vice ordförande IF Metallklubben på Power Grids AB i Ludvika:

– Än har vi inte märkt så mycket mer än komponentbrist på någon avdelning.  Annars går produktionen i stort sett som vanligt. Men det kan ändras snabbt.

Därför vill företaget förhandla om skiftformen för att eventuellt behöva gå ner i antal skift om produktionen måste gå ner. Klubben och företaget ska träffas senare i veckan.

– Vi är naturligtvis flexibla förutsatt att våra medlemmar inte förlorar något ekonomiskt på att gå ner i skift.

Ingen ökad frånvaro har rapporterats.

– Däremot märks det en ökad oro bland våra medlemmar. Folk är fundersamma.

– Annars är det många möten som ställs in och ersätts av Skype. De produktionsmöten som måste hållas sker med ett begränsat antal personer.

Också på SKF i Göteborg märker man av effekter av virusutbrottet. Zarko Djurovic, IF Metalls klubbordförande:

– Vi har noggrannare rutiner vad gäller hygien och att man måste stanna hemma vid minsta symptom. Ingen har smittats och vi har inte märkt någon högre sjukfrånvaro. Vi jobbar på som vanligt.

– Men jag skulle tro att vi kommer allt närmare ett läge då produktionen går ner. Vi för diskussioner med företaget hur vi kan använda våra arbetstidsavtal för att eventuellt gå ner i tid. Redan nu ser vi att leveranserna till Kina har dalat. Men i övrigt har vi gott om order, säger han.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Förslag om korttidsarbete snabbas på

”Mycket bra, vi måste få det på plats. Våra konkurrentländer har redan system”, säger Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare, om att föreslaget om korttidsarbete ska läggas fram tidigare än regeringen först meddelat.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”