Industriarbetarnas tidning

Glenn Bergström: Jag känner mig hedrad

30 juni, 2021

Skrivet av

Arbetarna på Volvo Cars i Göteborg har fått en ny lunchplats i solen. Vad den heter? Glenntan förstås.

Glenn i det här fallet syftar allra mest på Glenn Bergström – verkstadsklubbens ordförande.

Berätta, vad är Glenntan?

– Det är en liten utegård som de byggt på Torslandaverken. Ett slags utepark med växter och träd. Tanken är att vid gott väder kan man sitta ute där och äta, och att det ska finnas food trucks.

Namnet avslöjades först när Glenntan invigdes. Företaget bjöd förstås in Glenn Bergström.

– Jag kan inte då sa jag. Vi hade styrelsemöte. Men de bönade och bad att jag skulle komma, så då gjorde jag det. Jag och fabrikschefen fick skaka tass, och jag fick känna mig lite smickrad när jag såg namnet. Det gjorde jag, jag känner mig hedrad. Det är ju lite göteborsvits, alla heter Glenn i Göteborg och så.

Vad är det med er göteborgare och ordvitsar egentligen?

– Jag vet inte varför det är så egentligen. Du använder ett ord och vrider på det lite. Som vårt elbolag här i stan, det heter Ellysepalatset. Nu står det ”Glenntan” på skylten, ”Invigs med en blinkning”.

Det där med att alla heter Glenn i Göteborg är väl inte riktigt sant. Men hur många i verkstadsklubben heter Glenn?

– Det är bara jag. Nej, vi har något huvudskyddsombud på konstruktion och utveckling som heter Glenn. Och så är det några få medlemmar, det är inte många. Vi är så till åren komna, att vi är på väg ut. Det var ett populärt namn på femtiotalet.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

”Jag var inte den som höll tyst”

”Jag var inte den som höll tyst”

När han började på fabriken visste Adrian Avdullahu inte vad en fackförening var. Nu har han valts till ett av Sveriges tyngsta fackliga uppdrag, ordförande för Volvo verkstadsklubb.

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Att Göteborg tog hem spelet om Volvo Cars och Northvolts batterifabrik var knappast någon högoddsare, skriver DA:s reporter Harald Gatu.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras. ”En jäkla förolämpning mot oss”, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse. Företaget säger att det berodde på att det rådde sekretess i fabriken vid tillfället. 

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

”Att vara arbetare är i dag att vara ingenting”

”Alex jobbar i underrättelsetjänsten medan Danny är slacker”. Så presenterade SVT nyligen huvudpersonerna i serien London Spy – och gör återigen arbetaren osynlig.”

Så satsar den nya stormakten

Så satsar den nya stormakten

Kina är världens största biltillverkare – och vill bli bäst. Därför köper de upp utländska bilföretag. Men vad händer med jobben i Sverige?