• Poddar 🎧
    • Verket
    • Lyssna på DA
    • Mordet på facktopparna
    • Liv & arbete
    • Dagens Arbete Historia
  • Arbetsmarknad
  • Arbetsmiljö
  • Arbetsrätt
  • Brott
  • Fackligt
  • Försäkring & pension
  • Hälsa
  • Klimat & miljö
  • Kultur & fritid
  • Lön & avtal
  • Min ekonomi
  • Opinion
    • Debatt
    • Ledare
    • Krönikor
  • Fråga om jobbet
  • Granskningar
  • e-DA
  • Kontakta oss
  • Insändare
Dagens Arbete
Natten till fredag bryter strejken ut om inte Tesla tecknar kollektivavtal. Varslet omfattar samtliga av Teslas bilverkstäder och serviceställen i Sverige och berör runt 120 bilmekaniker. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Tesla planerar för omfattande strejkbryteri

Publicerad 2023-10-25, 16:02   Uppdaterad 2023-10-26, 17:18

Strejkbrytare kommer att sättas in för att ersätta strejkande Tesla-arbetare. Det sa Teslas Norden-chef Kim Jensen i ett internt möte med de anställda, kan Dagens Arbete avslöja.

Veli-Pekka Säikkälä, IF metalls avtalssekreterare.

I tisdags strandade förhandlingarna om kollektivavtal mellan elbilsföretaget Tesla och fackförbundet IF Metall. Inga nya möten är för närvarande inbokade.

– Vi träffade Teslas ledning i Sverige och de meddelade att de inte avser teckna kollektivavtal. De har inget sådant mandat. Ett sådant beslut måste fattas av den högsta koncernledningen i USA, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Därmed är det högst troligt att den strejk som facket hotat med kommer att bryta ut natten till fredag den 27 oktober. Strejken omfattar samtliga av Teslas bilverkstäder och serviceställen i Sverige och berör runt 120 bilmekaniker.

Efter att förhandlingarna strandat varslade IF Metall om ytterligare konfliktåtgärder på 17 arbetsplatser runtom i landet som tar emot Tesla-bilar. Varslet berör 470 anställda. Allt arbete med Tesla-bilar blockeras från och med den 3 november. Det innebär att Tesla-ägare kan få svårt att laga krock- och plåtskador samt att nya Tesla-bilar inte kan göras klara för den svenska marknaden med till exempel montering av registreringsskyltar.

– Vi utökar varslet för att sätta press på Tesla att teckna avtal, säger Veli-Pekka Säikkälä.

En bilmekaniker på Tesla, som vill vara anonym, berättar för Dagens Arbete att Teslas Sverige-ledning, efter att förhandlingarna strandat, höll ett videomöte för samtliga anställda.

– De pratade inledningsvis om att man får strejka om man vill. Men sen var det mest snack om hur bra vi är på Tesla, och att vi kommer lösa det här, att allting kommer gå bra. Att det är business as usual, säger hen.

Enligt bilmekanikern försökte cheferna tona ner strejkhotet och menade att de inte kommer låta det gå ut över verksamheten.

– De sa rakt ut att om det blir för lite folk på något ställe, alltså om många strejkar där, då kommer de att skicka dit folk från ett annat ställe. Så om någon enhet behöver stöd så kommer den få det. De lovade att lösa det kontinuerligt, säger bilmekanikern.

Att ersätta strejkande arbetare med andra arbetare är själva definitionen av strejkbryteri, något som är mycket ovanligt i Sverige där fack och arbetsgivare åtagit sig att respektera varandras rättigheter.

– Det skulle ju verkligen inte kännas bra. Jag hoppas att det blir bra uppslutning överallt så cheferna förstår att det här är allvar och att man inte kan agera på det sättet, säger bilmekanikern.

Läs också

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Dagens Arbete har tagit del av skärmdumpar från en chatt med Tesla-cheferna efter att videomötet avslutades. Där upprepar flera chefer sitt löfte om att skicka strejkbrytare till enheter som drabbas av strejken.

En lokal Tesla-chef ställer till exempel frågan i chatten: ”Will we get support from other locations if needed?”. Teslas Norden-chef Kim Jensen svarar då: “Leadership across country will coordinate if it’s needed”. En annan chef svarar kort ”ofc”, vilket är en förkortning för ”of course”.

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä ser mycket allvarligt på det planerade strejkbryteriet.

– Om de tar in strejkbrytare då är det något helt unikt. Då har man överträtt alla gränser. Det var sådant som hände i Sverige på 1920- och 30-talet, säger han.

Han hänvisar tillbaka till det så kallade Saltsjöbadsavtalet, som när det skrevs år 1938 lade grunden för den svenska modellen och hur arbetsgivare och fackförbund förhåller sig till varandra. I det avtalet lovade till exempel arbetsgivarna att inte använda sig av strejkbryteri.

Om Tesla ändå skulle göra det kommer konflikten snabbt att trappas upp, enligt Veli-Pekka Säikkälä.

– Om man börjar med strejkbryteri och agerar aktivt för strejkbryteri, då har man mobiliserat hela fackföreningsrörelsen mot sig. Då handlar det inte bara om LO utan allihop. Då blir sakfrågan till och med mindre viktig. Då har man gjort ett angrepp på något vi varit överens om med arbetsgivarna i det här landet sedan slutet av 30-talet. Det ser vi oerhört allvarligt på, säger han.

Lyssna på Teslas svar

Ur intervjun med Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz.

När Dagens Arbete får tag på Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz ifrågasätter hon om det Tesla planerar kan definieras som strejkbryteri.

– Är det verkligen olagligt att flytta personal inom landet? säger hon.

Att utföra en strejkandes arbete är strejkbryteri, det spelar ingen roll om det är inom landet eller inte.

– Inom landets gränser?

Ja.

– Inom landet?

Ja, du känner inte till det?

– Okej låt mig kolla upp det här och återkomma till dig.

Mikael Färnbo. Foto: Ida PerssonMikael Färnbo

Läs mer: bilverkstad IF Metall Kim Jensen kollektivavtal strejk Tesla Veli-Pekka Säikkälä
Dela:

16 kommentarer till “Tesla planerar för omfattande strejkbryteri”

  • Pingback: IF Metall angriper oss kunder – Tesla Club Sweden
  • Pingback: För Tesla-arbetarnas seger! – 🏴 Anarchistische Föderation
  • Pingback: Strejk inledd - Tesla hotar med strejkbrytare - Svenska nyheter
  • Pingback: Strejk – allt du behöver veta om striden mellan IF Metall och Elon Musk – Nya Mitten
  • Adam Jonsson skriver:
    27 oktober, 2023 kl. 12:40

    Tesla kan ju alltid kontakta de gamla cheferna från Toys R Us och fråga hur det går när man provar på strejkbtyteri i Sverige.

    Svara
  • RB skriver:
    27 oktober, 2023 kl. 09:57

    Kämpa på IF Metall! Det är många som står vid er sida i detta! Det är otroligt viktigt att visa att Elons vidriga attityd mot sina egna anställda inte hör till framtiden.

    Svara
  • Kent skriver:
    26 oktober, 2023 kl. 18:07

    Allt stöd åt Tesla-arbetarna. Maken till svineri får man leta efter. Strejkbryteri och svartfötter hör inte hemma i Sverige det här årtusendet.

    Svara
  • Skalis skriver:
    26 oktober, 2023 kl. 17:06

    Att arbeta på Tesla är också frivilligt. Gillar man inte att arbeta hos en arbetsgivare som saknar kollektivavtal kan man alltid hoppa över att söka arbete där från första början – eller låta bli att gnälla i efterhand när förutsättningarna var kända från början.

    Tesla kommer inte att ge sig. Metall får tömma strejkkassan till förmån för de som inte vill jobba.

    Svara
  • Per skriver:
    26 oktober, 2023 kl. 14:51

    Sånt här gör ju att man ALDRIG kommer att köpa en Tesla.
    Det får bli en Polestar eller Audi.

    Svara
  • Nix skriver:
    26 oktober, 2023 kl. 13:09

    ”Att ersätta strejkande arbetare med andra arbetare är själva definitionen av strejkbryteri, något som är mycket ovanligt i Sverige där fack och arbetsgivare åtagit sig att respektera varandras rättigheter.”

    Skicket bs, facket respekterar inte företagets rättigheter ett dugg.
    Facket får strejka bäst dom vill, företaget hindrar ju inte facket att strejka medans facket försöker hindra företaget att göra sitt jobb.

    Heja Tesla!

    Svara
  • Daniel Svensson skriver:
    26 oktober, 2023 kl. 13:03

    Man får hoppas Elon svarar med att Fackliga företrädare inte får köpa Teslor eller framöver åka eller ladda i deras nätverk. Lite synd att de ännu inte börjat med full självkörande ännu..

    Men jag gillar denna hotfulla ledning vi har här, steg för steg försöker man få de att låta som nästan olagligt, fast de inte är de, snarare tvärtom. Men skulle detta inte vara olaga hot ifrån vår sida, de är ju mer eller mindre en definition av de.

    Saken är att de fungerade i 99 fall av 100 för att man var större än motparten och satte sig på vederbörande tills man fick sin vilja igenom. De fungerade i den sortens samhälle vi hade för 60-70 år sen.

    Men idag med tex Tesla blir de hela jättebarnsligt. Amerikanerna har försökt i 12 år där borta, Tyskarna skulle tvinga Elon första året, nu har de 11.000 anställda i Berlin, 22.000 i Austin, Texas, över 25.000 i Shanghai och totalt är Tesla idag över 110.000 pers..

    Inte ens New York, vid Giga 2 där de bråkade i flera år fick till de. Men Svenska facken ska lyckas.. låter ju betryggande.

    De är inte så att de exakt som i Tyskland nu då förstör massor istället, för en framtida chans för större verksamhet i landet. I Berlin hamnade Elon i den diskussionen för runt 3 år sen med ledningen öppet på Twitter.

    De fick ifrån planer för 110-120.000 anställda till 30-40.000 som max på ett bräde. Bättre att bygga en fabrik i annat Europeiskt land och spela mot varandra.

    En fråga de kunde valt att släppa de hela med, men de ville de inte. Å vem i slutänden är de som förlorar mest på såna här barnsligheter, länderna i helhet såklart. De är framtida kontrakt värda potentiellt miljarder de faktiskt rör, men de förstår få på den fackliga nivån.

    Redwood är ett återvinningsföretag som drivs av Elons närmsta man och medgrundare som lämnade Tesla för några år sedan för att utveckla ny batteri-återvinning. De tittar på 4-5 olika länder i norra Europa varav södra Sverige är(kanske var) en potentiell plats för en anläggning. Den kommer säkert enklare bli av om såna här saker bryter ut, eller inte..

    Vi har 120 Tesla anställda å orkar börja brösta upp oss för de. Tänk då Tysklands nästan 100 gånger fler på 11.000, hur reder deras fabrik och fackliga organisationer ut detta?

    Sen i slutänden har Teslas lokala system med aktier för övertids ersättning osv fungerat ypperligt tidigare mot de fackliga uppläggen. I början gjordes nästan alla anställda till miljonärer då aktien gick upp 12-16 gånger på ett år. Trots de jobbar de flesta av de kvar..

    Nu har de systemet inneburit att man sista 2 åren stått ganska stilla, där kan man påstå att rena pengar vore för stunden en bättre valuta för arbetarna.

    Men de är om företaget står inför chans för problem, idag när de äger alla fabrikerna, med just nu +23 miljarder dollar på cash kontot, de nyligen gick ut med att man spenderade 9 miljarder dollar i utbyggnad för 2023, de man tänkt fördela på 23-24 innan, man fortsätter med liknande eller större satsning för 24 enskilt.

    För att förtydliga satsningarna, de investerar stora belopp som de efter några år får tillbaka med konstant avkastning på sen. Tex hade de via Solarcity som köptes av Tesla 1 miljon solpaneler i Kalifornien 2016.. redan 2018 firade man 100.000 väggbatterier. De är nu mer eller mindre helt finansierade, helt avbetalda av solen. De kommer väl betalda i 15-20 år generera massor med direkt ren vinst utan utgifter rakt in i företaget. För några månader sedan satte de upp ett nyckelfärdigt system i öknen i Texas på under 100 dagar. +527.000 paneler och 150 containrar med 3900 kwh batterier genererar nästan likartat med en kärnreaktor. Den byggdes ifrån ren öken på 3 månader. Med dagens prisbild i Texas betalar sig en sån investering på ca 2.5-3 år. De har stegar uppåt, men 2 liknande finns tidigare i Kalifornien och Nevada.

    Samma som de gjorde i Södra Australien med världens största batteri några år tidigare, även de Teslas. Dessa kommer betala sig en dag, när de gör de så genererar de oftast årtionden med ren vinst innan de blir någon form av kostnad.

    Mer så att facket förstår att Tesla även är i samma linje som Vattenfall, Eon osv på el-sidan. De investerar just nu så pass att tillväxten kommande år stadigt kommer ligga på 250-300% årligen. 3-4 gånger snabbare tillväxt än bilarna.

    Samtidigt som de satsar ungefär som Google och Meta gällande den tekniska utvecklingen. Så de har många bollar i luften, de borde man ta i aktning även gällande detta. Blir vi ansedda som för krångliga så för andra helt enkelt gå före.

    Sverige har redan haft de högsta importpriserna av alla i Europa på Teslor i flera år, vi har alltså motarbetat deras utveckling hårdast. Sverige har plockat 120-150.000kr på varje bil först, sen knappt kunnat betala ut 70.000 tillbaka.

    Så hoppas man tar alla tidigare bromsklossar man hängt på Tesla i aktning vid såna här påhitt.

    Svara
  • Anders skriver:
    25 oktober, 2023 kl. 21:00

    IFMetall vill tvinga Tesla skriva på ett kollektivavtal. Ha ha kollektivavtal är och ska vara friviligt att införa.

    Svara
    • Eliot skriver:
      26 oktober, 2023 kl. 09:35

      Att ha affärsverksamhet i Sverige är också frivilligt. Kan Tesla inte ta seden där de kommer kan de gott hoppa över Sverige tycker jag.

      Svara
    • Albin skriver:
      26 oktober, 2023 kl. 09:14

      Tesla vill inte teckna kollektivavtal, därför får de se hur det blir när man inte har fredsplikt. Självklart är det frivilligt med kollektivavtal, och känner de att det passar med strejker som sannolikt kan gå över till sympatistrejker får de gärna fortsätta med det. Som man bäddar får man ligga helt enkelt!

      Svara
    • Emil Fors skriver:
      25 oktober, 2023 kl. 22:32

      Exakt. Men facket har alltid haft en väldigt liberal inställning till frivillighet..

      Svara
  • Pingback: Facket rasar: Så ska Tesla använda strejkbrytare | Carup.se

Kommentera Avbryt svar

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Facklig milstolpe: Scaniaklubben firar 120 år

Från vilda strejker till samverkan – nu fyller Scaniaklubben 120 år

Mycket har förändrats – men grunden är densamma  ”Lika aktuella idag”

Tesla använder anställda och släktingar för att runda postblockaden

Tesla använder anställda och släktingar för att runda postblockaden

Katt- och råttaleken fortsätter  Tesla använder privatbostäder  ”Det är genant”

Ny blockad i Teslakonflikten – stopp för lackverkstad

Ny blockad i Teslakonflikten – stopp för lackverkstad

Ytterligare en arbetsplats dras in i konflikten

Sandvik säger upp de lokala avtalen: ”Varit en trygghet”

Sandvik säger upp de lokala avtalen: ”Varit en trygghet”

Facket kritiskt  ”Tråkigt att arbetsgivaren inte ser värdet”

Sandvik svarar på kritiken: ”Avtalen har spelat ut sin roll”

Sandvik svarar på kritiken: ”Avtalen har spelat ut sin roll”

Sandvik skrotar lokala avtal  Håller samtidigt dörren öppen – om det skulle behövas

Volvo­arbetaren Ashkan, 21, slipper sitta inlåst – får ny prövning

Volvo­arbetaren Ashkan, 21, slipper sitta inlåst – får ny prövning

Efter tre månader i Migrationsverkets förvar  Hoppas kunna återvända till jobbet snart  ”Magiskt”

Satsning på utbildning efter damm-skandalen på Stena: ”Alla behöver veta hur man larmar”

Satsning på utbildning efter damm-skandalen på Stena

Vill säkra arbetsmiljön  ”Kanske har man inte haft full koll”

Sluta kulturkriga om energin

Marie Nilsson: Sluta kulturkriga om energin

”Om Sverige inte kan erbjuda en säker och billig el kommer framtidens industrijobb hamna i andra länder”

Arne fick tio kronor mer i timmen – krävdes på 280 000

Försäkringskassan krävde 280 000 – men Arne vann i rätten

Beviljades livränta  Fem år senare kom smällen

Plåtverkstad sätts i blockad: ”Utfört garantiarbeten på Teslabilar”

Plåtverkstad sätts i blockad: ”Utfört garantiarbeten på Teslabilar”

Lagat skador och erbjudit testkörning  IF Metall: ”Väldigt nära dialog med alla företag”

Striden om skogen

Oväntade förslaget: Knäroten fortsatt fridlyst

Oväntade förslaget: Knäroten fortsatt fridlyst

Onödigt och dåligt för skogsnäringen, menar regeringen  Naturvårdsverket: ”En art som behöver skydd”

GS-facket till skogsaktivisterna: ”Sluta jävlas med våra medlemmar”

GS-facket till skogsaktivisterna: ”Sluta jävlas med våra medlemmar”

Aktivister måste sluta stoppa skogsmaskiner  ”Fegt”

Så stoppade aktivister 33 hektar skog från att avverkas

Så stoppade aktivister 33 hektar skog från att avverkas

Kritiken mot skogsbolagen: ”De skiter i vilket”  SCA: ”Varje fall är unikt”

Visa fler

”Kom som en chock” – 175 Metallare berörs när Volvobolag läggs ner

”Kom som en chock” – 175 Metallare berörs när Volvobolag läggs ner

”Tufft besked för många av våra medarbetare”

DA granskar Senior

Arbetsmiljöverket medger misstag – Senior Material uppfyllde inte kraven

Arbetsmiljöverket medger misstag – Senior Material uppfyllde inte kraven

Riskbedömning saknades i dispensansökan  ”Nödvändigt innan arbetet med kemiska riskkällor påbörjats”

Vad är det egentligen som händer i Eskilstuna?

Därför växer ilskan mot giftfabriken i Eskilstuna

Protesterna mot Seniors giftfabrik växer  Lokalbor och kändisar rädda – och förbannade  DA reder ut vad som hänt

Trots kritik – Kemikalieinspektionen frågade aldrig Arbetsmiljöverket om Seniors skyddsutrustning

Kemikalieinspektionen frågade aldrig Arbetsmiljöverket om Seniors skyddsutrustning

Trots kritik  ”Vi behövde inte”  Arbetsmiljöverket duckar: ”Inte vår roll”

Visa fler

Facklig milstolpe: Scaniaklubben firar 120 år

Från vilda strejker till samverkan – nu fyller Scaniaklubben 120 år

Mycket har förändrats – men grunden är densamma  ”Lika aktuella idag”

Krisen inom Pappers

Anställda på Pappers tvingades välja sida – i infekterad konflikt

Anställda på Pappers tvingades välja sida – i infekterad konflikt

Arbetsmiljökonsulter arrangerade kontroversiell övning  Upplevdes kränkande  ”Naturligt att konflikter uppstår”

Vad handlar sprickan inom Pappers om?

Vad handlar sprickan inom Pappers om?

DA reder ut turerna inom Papperskrisen

Pontus Georgsson om förtroendekrisen: ”Har rannsakat mig själv många gånger”

Pontus Georgsson om förtroendekrisen: ”Har rannsakat mig själv många gånger”

Efter tisdagens extrainsatta förbundsmöte  Ledningen får fortsatt förtroende  ”Det här påverkar mig djupt”

Visa fler

Emilia har lämnat nycklarna till X Shore: ”Supersorgligt”

Emilia har lämnat nycklarna till X Shore: ”Supersorgligt”

Försökte köpa tillbaka konkursboet  Finansiering inte löst  Auktionsfirma ska stycka upp och sälja ut

Om Dagens Arbete

  • Om oss
  • Ansvarig utgivare: Eva Burman
  • Kontakta redaktionen
  • Tipsa oss!
  • Guldspaden
  • Annonsera
  • Cookie-inställningar

Förbundens sajter

  • IF Metall
  • GS
  • Pappers

Missa inget – prenumerera på vårt nyhetsbrev!


Dagens Arbete
Facebook Twitter Instagram