Strejkhot mot Tesla i Sverige – vägrar teckna kollektivavtal
IF Metall: Vi är i ett läge då vi måste agera.
Industriarbetarnas tidning
17 oktober, 2023 - 12:52
Skrivet av Mikael Färnbo
IF Metall varslar om total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete på Teslas samtliga bilverkstäder i Sverige. Strejken bryter ut den 27 oktober om Tesla inte tecknar kollektivavtal.
Sedan år 2017 har IF Metall legat på elbilsföretaget Tesla om att teckna kollektivavtal för företagets bilmekaniker i Sverige. Förra hösten strandade förhandlingarna. När IF Metall ville återuppta förhandlingarna i år fick de svar med vändande e-post – företaget var inte intresserat.
– Vi har haft en väldigt lång förhandlingsprocess men nu är vårt tålamod slut, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.
Nu varslar IF Metall om strejk på de sju orter där Tesla Sverige idag har bilverkstäder och serviceställen – Stockholm, Uppsala, Umeå, Norrköping, Örebro, Malmö och Göteborg. Strejken bryter ut fredagen den 27 oktober klockan 00.01 och omfattar drygt 120 bilmekaniker.
– Vi hoppas såklart att företaget tecknar kollektivavtal så vi slipper utlösa varslet, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Enligt IF Metall är många av Teslas bilmekaniker redan medlemmar i facket.
– Vi har en god organisering och förväntar oss en stark uppslutning, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Tesla har runt 120 000 anställda runt om i världen. Samtliga saknar idag kollektivavtal. De försök som gjorts att organisera arbetare på företagets fabriker har mötts av starkt motstånd. Företagets ägare Elon Musk har offentligt hotat arbetare med repressalier om de går med i facket. Ingen annanstans har Tesla mötts av konfliktåtgärder från organiserade arbetare.
Dagens varsel från IF Metall är unikt i världen.
– Vi går i bräschen här, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Han poängterar dock att anledningen till att IF Metall lägger varslet är för att förbättra villkoren för fackets medlemmar i Sverige.
– Kollektivavtalet anger en miniminivå, den vill vi ska gälla även på Tesla. Vi vill att de anställda ska vara trygga med att de har kvar villkoren under den period avtalet gäller. Annars kan villkor lätt förändras om man sitter med chefer som ensidigt lovar ut saker och ting, säger han.
Han tycker att det är viktigt att se till att Tesla inte dumpar villkoren i förhållande till andra bilverkstäder.
– Det är också såhär vi reglerar villkoren i Sverige, över 90 procent av alla som jobbar i Sverige har ett kollektivavtal, säger han.
Enligt Veli-Pekka Säikkälä har bilmekanikerna på Tesla idag sämre villkor än bilmekaniker som omfattas av motorbranschavtalet. Bland annat är försäkringsskyddet sämre, och pensionsavsättningarna lägre. Dessutom ligger lönenivåerna under genomsnittet i branschen.
– Jag tror att de som idag kör Tesla tycker att de som servar bilarna också ska ha hållbara villkor, säger han.
Förra veckan gick även Unionen ut med att de kräver kollektivavtal för tjänstemännen på Tesla i Sverige. Även de förhandlingarna uppges ha strandat vilket lämnar fältet öppet för strejk. Men till tidningen Kollega säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfeldt att IF Metall ligger ”en bit före i det arbete med medlemsförankring, diskussion och stöd som man behöver ha”.
IF Metalls varsel har i dag skickats in till Medlingsinstitutet som kommer utse en medlare som tar kontakt med parterna. Strejkvarslet är lagt mot Teslas juridiska person i Sverige, TM Sweden AB. Dagens Arbete har sökt företaget för en kommentar.