”Vreden mina vänner. Vart ska den riktas?”Krönika, Anneli Jordahl

”Ardis flykt från Afrika är en nutida Utvandrarna”Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

Striden om tiden

Illustrationer: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Maktstriden om din tid

Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars.

Arbetsgivarnas högsta önskan är det som industriarbetarna kämpar starkast emot. Dragkampen om arbetarnas tid har aldrig varit tuffare än nu.

Arbetsgivare kräver mer flexibla arbetstagare …

Flera arbetsgivarorganisationer kräver större arbetstidskorridor – sju timmar på två veckor.

I andra avtal kallas det för följsam eller varierad arbetstid och fungerar på liknande sätt.

Kräver slopad lokal överenskommelse för att införa varierad arbetstid.

Kräver att ordinarie arbetstid kan läggas på lördagar och söndaga­r, utan extra betalt.

Ingen garanti att få sommar­semester. Maj och september ska också vara semestermånader.

Rätt att beordra fler övertidstimmar.

… men vill slopa de anställdas valfrihet

Varje år fylls arbetstidskontot (ATK) på med ungefär 60 timmar (beror på avtal). Ofta kan den anställde själv välja att ta ut timmarna som ledig tid, pengar eller extra pensionspremier.

Flera arbetsgivarorganisationer kräver att valet tas bort (om man inte kommer överens lokalt) så att allt går till pensionspremier.

De flesta avtal går ut den sista mars i år. Då ska parterna vara överens om löner och villkor.

Flexibel korridor

1998 Arbetstidskorridoren infördes i Teknikavtalet. Möjlighet att öka eller minska arbetstiden med 24 minuter per arbetspass.

2007 utökades korridoren till 30 minuter.

2013 utökades korridoren till 40 minuter.

2014 IF Metalls kongress beslutade att förbundet ska försöka minska tiden igen.

Ladda ner och lyssna på reportaget:

Orden kom till honom direkt.
– Vad i helvete! Är det 60-tal igen?

Magnus Tengvert

Magnus Tengvert sitter i lunchmatsalen på Toyota Material Handling i Mjölby. Han tar en slurk kaffe ur pappmuggen och skakar lätt på huvudet när han påminns om en av de stora arbetsgivarorganisationernas krav vid förra årets avtalsrörelse:

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med fem timmar varje vecka utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar utan att behöva förhandla med facket.

Arbetsgivarna fick inte igenom de där kraven förra året. Det fackliga motståndet var kompakt. Men kraven på flexibilitet, som det kallas, har rests länge och de återkommer igen och igen.

Företagen vill anpassa arbetstiderna efter hur mycket det är att göra. Det kan de redan om de kommer överens med facket lokalt, men som Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe uttryckte det i december 2015:

– Det måste bli enklare och billigare för företagen.
Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet.

Vid en första eftertanke låter det både smart och effektivt. Jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lite att göra. Samma lön oavsett antal arbetade timmar och på ett år ska det jämna ut sig.

Det finns en liten hake bara. Makten över tiden ligger inte hos dem som ska utföra själva jobbet. Obligatoriskt helgarbete under perioder med mycket att göra ska bytas mot ledig tid någon annan gång – när det passar produktionen.

Det är 2017 och avtalsrörelse igen. Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe har återigen fört fram krav på mer flexibilitet.

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med sju timmar på två veckor utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar och söndagar utan att behöva förhandla med facket.

– Det är ju ännu värre än tidigare! I så fall blir vår möjlighet att bestämma över vår fritid ännu mindre, säger Magnus Tengvert.

Kraven är både rimliga och nödvändiga om vi vill ha någon svensk industri kvar, menar Anders Weihe. Konkurrensen från omvärlden är stenhård och arbetskraften i Sverige är dyr.

Anders Weihe

– Ska vi hantera konkurrensen måste vi vara bättre än de andra. Eller billigare. Det är vi inte, så då måste vi vara bättre, säger Anders Weihe.

Ibland tycker han att det verkar som att journalister och andra tror att bolagen bara vill jävlas med sina anställda genom att inte planera tillräckligt bra, och i stället ta till flexibilitet för att få ihop det.

– Men så är det inte. Att veta exakt hur mycket man ska producera det närmaste halvåret vore en guldsits för en företagsledning. Problemet är att det inte ser ut så.

Den verkligheten är tydlig på Toyotas fabrik i Mjölby: Bulgarien, Filippinerna, Australien, Nya Kaledonien, Indien, Thailand. Lapparna på de leveransklara truckarna avslöjar att nästan allt går på export. De blir inte stående länge innan de lastas och lämnar landet. Varenda truck som långsamt rör sig framåt genom produktionslinorna är redan beställd. Ingenting tillverkas utan att det finns en order.

– Förut hade vi ett lager av färdiga truckar, berättar Magnus Tengvert.

Det var innan just-in-time – systemet som har utvecklats på just Toyota i Japan. Att ha ett lager med färdiga truckar binder kapital och tar upp plats i onödan. Dessutom kommer några av truckarna inte att bli sålda, vilket är slöseri med både pengar, material och tid. Därför finns inte heller ett stort lager av delar och material till truckarna. De beställs så sent som möjligt från en leverantör, som också tillverkar först när en order kommer.

”I dag är det människorna och deras tid som är bufferten.”

Utan lager svänger det betydligt snabbare i produktionen. Företagens behov av arbetstimmar pendlar nervöst upp och ner. I en slimmad produktion är det ett slöseri att ha personalresurser på plats när de inte behövs. Därför vill företagen att de anställda ska jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lugnare.

Förr fanns marginalerna i det där lagret.

– I dag är det människorna och deras tid som är bufferten, säger klubbordförande Jasmin Cosic.

En mänsklig gummisnodd, som Magnus Tengvert kallar det. Den som ska sträckas ut när produktionen vill ha mer, för att sedan dra ihop sig igen. Möjligheten att slippa vara den som sträcker ut sig är mycket mindre i dag än förut.

Han lotsar oss fram i en av fabrikshallarna. I just den här jobbar 600 personer åt gången. Vid första ögonkastet syns bara en handfull individer, men den som kikar in mellan produktionslinorna ser männi­ska efter människa som jobbar med just sin avgränsade del av truckmonteringen.

– Allt står i våra elementblad, exakt i vilken ordning man ska göra varje arbetsmoment. Varenda detalj är tidsatt. Man har en minut på sig att skruva dit en liten grej, sen ska man på nästa, berättar Stefan Gustafsson.

När han klev in på fabriken 1979 byggde han hela trucken från början till slut. Nu gör han bara slutmomenten. Trucken har rört sig från station till station utmed linan och systematiskt försetts med komponent efter komponent innan den slutligen hamnar hos Stefan. Han är en av hundratals kuggar som måste gå i samma takt samtidigt för att produktionen ska flöda.

Det är effektivt. I dag produceras fyra gånger så många truckar som för 15 år sedan, med bara dubbelt så många anställda.
Truckarnas sista anhalt är utlastningen. Där jobbar Magnus Davidsson Johansson. Han minns att när han började jobba på Toyota tillfrågades personalen om de kunde jobba över.

– Då kändes det som att man gjorde dem en tjänst när man ställde upp. I dag är det inte många argument som räcker för att du ska slippa övertiden.

Magnus Tengvert nickar.

– Nu måste hela kedjan finnas inne, från plåt, måleri, svets, montering och logistik. Alla måste vara på plats.

Monica Carlsson slutmonterar truckar. Alla moment ska göras på fyra minuter och 20 sekunder. Sedan kommer nästa truck. ”Det bästa vore att följa trucken hela vägen från start till slut, genom alla stationer. Det skulle bli mer variation.” Foto: David Lundmark.

För hundra år sedan stod arbetare med mössan i hand utanför fabrikerna och väntade på att förmannen skulle välja ut vilka som skulle jobba just den dagen.

– En extrem form av flexibilitet och otrygghet som det svenska samhället ville bort ifrån.

– Men sen kom flexibiliteten tillbaka igen i arbetslivet på 70-talet. Det som en gång var ett problem hade blivit en lösning.

Uffe Enokson

Mannen som tar en historisk tillbakablick är universitetslektor Uffe Enokson vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han berättar att 70-talets flexibilitet till en början var tänkt att gynna även arbetstagarna. I det nya samhället där kvinnorna gick ut på arbetsmarknaden passade det inte längre att alla började och slutade arbeta exakt samtidigt. För att få ihop familj och arbete behövde folk flexibilitet.

– Men med tiden har styrkeförhållandet i den här kampen – om vem som måste vara flexibel – vägt över till arbetsgivarnas fördel, säger Uffe Enokson.

Mot slutet av 70-talet blev fortsatt ekonomisk tillväxt en politiskt mycket viktigare fråga, än att lösa de förvärvsarbetandes familjelogistik genom kortare eller bättre arbetstider. Globaliseringen hade tagit fart och med den kom en hårdnande konkurrens från omvärlden.

Anders Weihe på Teknikföretagen pratar också om globaliseringen. Den har bidragit till Sveriges välstånd genom våra stora exportframgångar, inte minst genom industrin som står för de största intäkterna. Ungefär vart fjärde svenskt jobb skulle försvinna om inte industrin fanns.

Om globaliseringen har gjort oss rika kan den göra samma sak för andra. När Kina öppnade upp och Sovjetunionen föll stod vi plötsligt inför en konkurrens om jobben från ytterligare nära två miljarder människor, som kostar betydligt mindre än svensk arbetskraft.

Varje gång det är dags att förhandla om kollektivavtalen hörs varningarna från näringslivet: Svenska löner har ökat för snabbt jämfört med omvärlden. Och som Anders Weihe sa tidigare – kan vi inte vara billigare än andra måste vi bli bättre. Helst ska vi också bli billigare än i dag. Där kommer kraven på mer flexibilitet in.

Ju bättre möjligheterna till flexibilitet ser ut i kollektivavtalet, desto mindre behöver företagen betala för den. I dag tvingas företagen ofta betala ett alldeles för högt pris för att köpa sig mer flexibilitet genom lokala avtal med facket, anser Anders Weihe.

Torbjörn Åkerstedt

Medan Teknikföretagen och andra arbetsgivarorganisationer önskar sig mer flexibilitet röstade IF Metalls senaste kongress för det rakt motsatta. Inte alls förvånande om man lyssnar till Torbjörn Åkerstedt, professor i psykologi och föreståndare för stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– Det finns ingen faktor som är så viktig för inställningen till arbetstiden som att man har ett inflytande över den.

Tillsammans med docent Göran Kecklund har han nyligen studerat vilka problem som upplevs starkast bland skiftarbetare. Dålig framförhållning hamnade i topp. Att få veta att arbetstiden ska förändras mindre än fyra veckor i förväg är värre än att till exempel ha kort vila mellan skiften eller att jobba mycket övertid.

Att ha makten över sin egen tid är viktigare än allt annat för att må bra, och det frontalkrockar med näringslivets behov av mer flexibilitet.

Klubbordföranden Jasmin Cosic märkte att frågan om arbetstiden rörde upp mest känslor när han förra året var runt på olika arbetsplatser för att informera om avtalsrörelsen.

– Jag såg ilska och motstånd. Jag upplevde att de inte brydde sig så mycket om lönekravet. Men arbetstiderna engagerade.

Anders Weihe menar att fackets motvilja enbart är en ekonomisk fråga.

– De vill ha ut ett högre pris naturligtvis. Man vill gärna klä det här i att folk inte klarar av själva arbetstidsförändringen, men det handlar inte om det.

– Deras motstånd är ekonomiskt, inte alls det här filosofiska som du är inne på. Cash is king i det sammanhanget.

Det är kanske ingen överraskning att Magnus Tengvert inte delar den uppfattningen. Tryggheten i att veta vilka tider som gäller är viktigt, säger han.

– Dessutom är det så slimmat och pressat under de timmar man är på jobbet, så man vill gärna ha sin lediga tid att ta igen sig på.

Eller som Jasmin Cosic säger:
– Man tycker att det är ”min fritid” och den ska ingen annan in och peta i.

Det behöver inte alltid handla om barn, säger Magnus och berättar om en medlem som länge varit på jakt efter en bil. Hon hade äntligen hittat bilen hon ville ha och säljaren lovade att hålla den till en fredag då hon kunde åka dit och titta på den. Just den fredagen beordrades alla in för övertid.

”Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö.”

Stefan Björnestöl

Någon som länge har pratat om den här frågan är Stefan Björnestöl. Han är ombudsman på fackförbundet GS. Deras arbetsgivarmotparter vill också ha flexiblare arbetstidsregler och slippa göra lokala överenskommelser. Kommer man inte överens måste arbetsledningen få sista ordet, anser Trä- och möbelföretagens vd David Johnsson.

– Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö, säger Stefan Björnestöl.

Han blir upprörd när folk kallar skyldigheten att förhandla för ”ett fackligt veto”.

– Det är arrogans att mena att arbetstagarna inte ska ha rätt till ett inflytande över sina arbetstider. Våra medlemmar kan absolut tänka sig att göra upp om arbetstiderna, men då vill de vara med och påverka och ha inflytande. Att kalla det för utpressning   … det är att bortse från legitima behov.

När ledningen på fabriken i Mjölby ville införa varierad arbetstid på 90-talet var medlemmarna motsträviga, minns Magnus Tengvert. Flera omröstningar slutade i nej. Till slut hade arbetsgivarens bud sockrats så pass mycket att tillräckligt många röstade ja.

De fick bra betalt för att ställa upp att jobba lördagar när det var högt tryck i produktionen och gå tidigare på fredagar när det var lite att göra. Lördagspassen gav övertidsersättning, ob-tillägg, åtta timmar extra in på tidbanken plus tre klämdagar. Men högtrycket gav inte med sig, tidbankerna svämmade över och det blev aldrig tillfälle att gå tidigare på fredagar. Efter några år tyckte företaget att avtalet var för dyrt och sade upp det.

2014 ville fabriksledningen göra om arbetstiderna igen. Den här gången kom inga sockrade bud när medlemmarna gjorde motstånd. I stället plockade ledningen fram kollektivavtalet och pekade på paragraferna. Där fanns nu den så kallade ”korridoren” av flexibilitet på 40 minuter per pass. Visserligen inte optimal för Toyota, men tillräcklig för att få ihop ett arbetstidsschema som kunde fungera.

– Den där korridoren är bred som E4:an. Den har blivit så stor att arbetsgivarna börjar snegla på den, säger Jasmin Cosic.

Det blev en kompromiss. Eftermiddagsskiftet har fortfarande ledigt på fredagar, precis som de ville. Men när det blir övertid beordras de in fredag kväll.

Magnus Tengvert och Jasmin Cosic märker hur synen på personalen har förändrats. ”Har vi en gubbe för mycket någonstans ett par timmar funderar ledningen genast på var de kan placera honom i stället. Jag tror inte de tänker på att det är människor, utan ser det mer som legobitar.” Foto: David Lundmark.

Toyotas fabrikschef i Mjölby, Peter Carlsson, är inte heller helt nöjd med hur arbetstiderna blev. Men att tvinga igenom ett avtal med hjälp av paragraferna i kollektivavtalet kändes inte som en bra lösning. Bestämmelserna är trots allt för snäva för att arbetstiderna skulle bli bra för de anställda, tycker han.

Peter Carlsson

– Hade vi haft mer utrymme i avtalet kunde vi ha använt det.

Det är just dit Teknikföretagen strävar – mer flexibilitet i kollektivavtalet ökar företagens chanser att komma överens med de anställda om arbetstiderna utan att behöva betala dyrt för det.

Svenska företag har varit bra att effektivisera och automatisera. Många enkla jobb har försvunnit och produktiviteten har ökat. Visstidsanställningar och inhyrd arbetskraft gör det enklare att svälla och krympa personalstyrkan. Men resten av världen följer efter och tvingar oss att fortsätta framåt. Så hur långt kan vi gå? Hur flexibla kan vi bli?

– Det där är ju närmast en filosofisk fråga. Du menar när arbetstagaren blir så bunden till produktionens krav att man inte kan planera sitt liv? Det är därför man ska göra lokala överenskommelser. Man måste göra en avvägning, säger Anders Weihe på Teknikföretagen.

Han tror att den tekniska utvecklingen kommer att ge även arbetare möjlighet till samma typ av flexibilitet som tjänstemän kan ha i dag – att delvis sköta jobbet hemifrån när datorer och maskiner kan kopplas ihop.

Vad är svensk industris framtid?

– Att vara bättre än andra. Bättre anpassning, inte för hög kostnadsnivå och en utvecklingskraft med innovationer så vi kan hitta nya marknader.

Hur ska man få med de anställda om de ska få mindre betalt för sin flexibilitet?

– Ja, det handlar ju om hur alternativet ser ut, säger han och drar en liknelse om ett fotbollslag som spelar i en lokal liga som plötsligt öppnas för alla. Alternativet till att kämpa för att bli bättre är att kliva av.

”Ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig.

Vem vill egentligen det här? Tävla på det här sättet. Snabbare, bättre, billigare, mer innovativ, mer flexibel. Ständig kamp för att ta eller försvara marknadsandelar, växa och vara lönsam. Svaret är att vi är en del av det allihop. Vi är insnärjda i systemet, menar universitetslektorn Uffe Enokson.

– Pensionssystem, sparande och en massa andra system bygger på att tillväxten hela tiden ökar. För många människor skulle förlora för mycket om man försökte gå en annan väg.

Samtidigt har tid blivit en handelsvara eftersom den är så värdefull. Och ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig. Men visst finns motrörelser i form av människor som byter livsstil, sänker tempot och värderar andra saker än ekonomiska och symboliska värderingar, säger han.

Jag tänker att det krävs en viss ekonomisk trygghet för att kunna göra så?

– Absolut. Det här är återigen ett klassperspektiv. Det måste man alltid ha här. Alla kan inte gå ner i arbetstid, många tjänar för lite.

Det är något ofantligt som ska till för att förändra maktbalansen mellan ekonomi och andra värden, tror han.

– Ska det ske måste det nog komma underifrån. Jag har svårt att se att det skulle komma politiska beslut och helt säkert kommer det inte från marknaden. Jag tror att det finns visioner hos individer och små grupper, men de kommer inte fram, säger Uffe Enokson.

Stefan Gustafsson kunde styra mycket mer över sin
arbetstid tidigare. ”Det blir mindre och mindre makt
för oss. Det beror kanske på företagens vinstintresse?” Foto: David Lundmark.

Över Monica Carlssons plats på linan lyser röda siffror på en tavla. Dagens mål är 81 truckar av den här sorten. Hittills har de hunnit med 31, men borde ha skickat i väg 47 färdigmonterade truckar för att ligga i fas.

– Den där får man bara blunda för, säger Monica Carlsson luttrat.

Men visst vet hon att de ligger efter i dag.
– Man jobbar på ett dolt ackord kan man säga.

Fyra minuter och 20 sekunder. Det är så lång tid det ska ta att ställa trucken på plats, montera sidokåpor, motorkåpa, ett fack, fästa dekaler, känna att kablaget sitter fast och kolla finishen. Sedan i väg med trucken och fram med nästa som just lämnat stationen som gör momenten innan Monicas. Fyra minuter och 20 sekunder.

Vad gör du om du behöver gå på toa?

– Då ska man trycka på en knapp och vänta på avlösning. Kommer ingen så får du vänta. Men jag går ändå ibland. Då får det bli ett stopp helt enkelt. Kroppen kan inte vänta, den känner ju när den måste gå på toa. Men många är lojala och stannar. Sedan springer alla samtidigt när vi har tio minuters paus.

Det har varit högtryck i Mjölbyfabriken under hösten. Ett extra helgskift sattes in för att klara orderstocken utan att köra slut på personalen. Därför har eftermiddagsskiftet oftast sluppit gå in extra på fredagarna.

– Vi är ett av de få stora tillverkningsföretagen som finns kvar i Sverige och det är vi väldigt stolta över, säger fabrikschefen Peter Carlsson.

Konkurrensen från bland annat Asien är stenhård och den måste mötas med innovationer, nya produkter och hög kvalitet tror han. Men arbetstider och flexibilitet är viktiga inslag.

– Vi har hellre flex på arbetstiden än att folk ska springa snabbare.


me@da.se

1Kommentarer

stevO:

Varför alltid så stort fokus på att lönen ska öka vid varje avtal? Jag kan lätt frånsäga mig löneökning mot att jag får 100 procent bestämmande rätt över min fritid, vill jag inte jobba över så ska jag inte vara tvingad.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Vem ska äga din tid?

Striden om tiden är det hetaste slaget i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Dagens Arbete har tillsammans med 10 andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

2
Illustration:Rémy Médard/Noun Project

Podd: Makten över klockan

Tidningen Arbetets senaste avtalspodd handlar om den allt hårdare kampen om arbetstiden. Deltar gör bland andra DA:s reporter Marie Edholm.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Pusslet alla har en åsikt om

Hur gick det med det nya skift­schemat på Södra Cell i Mönsterås? Blev det bättre? Dagens Arbete åkte dit, steg in genom grindarna och steg ut med femtioelva olika svar.

”Långa ledigheter anses väldigt värdefullt”

Enligt Torbjörn Åkerstedt, som länge forskat kring orsaker till stress och störd sömn, finns det bara skiftscheman som är mer eller mindre dåliga.

2

Här tjänar alla på sex timmars arbete

Sex timmars arbetstid med full lön gav Toyota i Mölndal högre lönsamhet och bättre service åt kunderna. I 15 år har de hållit på, studiebesöken avlöser varandra – men varför följer så få efter?

1

Bättre flöde utan dyra fikaraster

Toyotas grannföretag Aros Electronics införde också sextimmarsdag. Men här förkortades i stället drifttiden från 16 till 12 timmar. På köpet fick de jämnare flöde i produktionen.

Mer bunden – mer betalt

En tusenlapp extra till den som inte kan gå på toaletten när som helst. Ett av flera exempel på hur trucktillverkaren Atlet Unicarriers får betala för att snabbt kunna ändra produktionen.

Skillnaden mellan flexibel och effektiv

GästkrönikaSara Flink på Toyota i Mjölby.

Läs mer från Dagens Arbete:

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Vad hände sen?Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Hallå där Joakim Carlsson …

Joakim Carlsson är en av 27 tävlande svenskar i Yrkes-VM i Abu Dhabi, som inleds i morgon lördag.”Jag skulle bli besviken om jag hamnade utanför topp tio”.

”Jag har ett stort 
ansvar för säkerheten”

Det här gör jag Lorena Olivares är ställare på pressvets, på Shiloh Industries i Rimbo.

Sammanhållning på hög nivå

Arbetskompisarna från Lindbäcks husfabrik har planerat och tränat i månader. Nu har dagen kommit, nu ska Kebnekaise bestigas. Dagens Arbete följde med på en tur som bjöd på gnistrande sol men också en ogästvänlig vägg av snö. Läs eller lyssna på reportaget här.

Applechefen kollade in sin kartong i Iggesund

IGGESUNDS BRUKApplechefen Tim Cook var på snabbvisit i Sverige på torsdagen. Då avslöjades en mer än tio år gammal hemlighet – företagets kartong görs bland annat av Iggesunds bruk. Nu fick Cook se tillverkningen på plats.

Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

Håll fingrarna borta från lönerna!

KrönikaAlliansens förslag om inträdesjobb är ett försök att runda kollektivavtalet och införa lagstadgad ingångslön. Det måste stoppas.

Politiker: Lär er jobbet på jobbet!

KrönikaDet borgerliga förslaget om instegsjobb är bara ytterligare ett i raden av försök att sänka lönerna.

Förändringarna på Arbetsmiljöverket

Sämre koll på farliga jobb

Den myndighet som ska kontrollera säkerheten på företagen syns allt mindr­e där ute. Fyra av tio inspektörer har försvunnit på tio år. Nu ska antalet föreskrifter minskas kraftigt, vilket oroar fack och arbetsgivare. Dagens Arbete och Byggnadsarbetaren granskar Arbetsmiljöverket.

”Det ska bli lättare att förstå föreskrifterna”

Arbetsmiljölagen är från början av 70-talet och behöver moderniseras, menar Ywonne Strempl, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

”Det har inte blivit enklare”

Det som är på gång i Sverige genomförde Norge för fyra år sedan. Närmare 50 föreskrifter byggdes ihop till sex. Ingen av arbetsmarknadens parter jublar.

Klart med avtal för Samhall

Sju LO-förbund och Almega har enats om ett avtal för drygt 20 000 anställda på Samhall. Avtalet ger 1 594 kronor mer i månaden efter tre år.

2

Robotforskare debuterar på Dramaten

Den världsberömda robotforskaren Danica Kragić Jensfelt kommer att blanda teater och föreläsning på Dramaten i nästa månad. Hon vill visa upp teknikens möjligheter men också visa på de moraliska fallgroparna.

Bud lämnat i Samhall-förhandlingarna

Medlarna i förhandlingarna om Samhall-avtalet har lämnat ett bud till LO-förbunden och Almega. De ska svara klockan 17 i dag.

Varje industrijobb skapar ett nytt på annat håll

RapportCentrala löneförhandlingar är inget bra sätt att skapa jämställda löner, skriver Industrins ekonomiska råd i sin rapport. Rådet tillbakavisar den kritik som funnits mot industrins roll att sätta lönenivån.

Framtidens industri

Här är framtiden fossilfri

Klimatfrågan och vårt sätt att producera energi blir en ödesfråga för politiken, företagen – och därmed jobben. Det har man insett för länge sedan i Skutskär.

Skogen är en nyckel – men räcker den till?

Klimathotet har gjort skogen superhet och svensk industri satsar för att ligga i täten. Men det är många som slåss om samma råvara.

Gula bojar ska ge grön energi – och nya jobb

Seabased jobbar i en klimatsmart framtidsbransch. Men att fånga kraften i havet är ett vågspel.

Försäkringskassans utredningar ska bli mer rättssäkra

Försäkringskassan ska skrota de omdiskuterade så kallade SLU-utredningarna av sjukskrivna. Den nya metoden ska garantera att alla försäkrade behandlas på samma sätt – men förändringen får också kritik.

3

Löfven vill ha bättre korttidsarbete för nästa kris

Under finanskrisen försvann 80 000 industrijobb i Sverige. Nu säger statsminister Stefan Löfven till Dagens Arbete att han vill införa ett nytt system inför nästa stora kris: Företag ska kunna gå ner i tid och samtidigt utbilda personalen för att vara redo när ekonomin vänder.

2

Återväxten i industrin

Så ska motorbranschen locka unga

Motorbranschen behöver anställa – men de unga ratar utbildningen. Nu vill företagen och fack höja statusen genom att satsa på motorbransch-college och tre gymnasier har certifierats.

1

Nobelpriset förklarar faran med skiftarbete

Tre amerikanska forskare delar årets Nobelpris i medicin, för att det har förklarat vad som styr våra inre biologiska klockor. ”Äntligen” kommenterar professor Torbjörn Åkerstedtt, en ledande expert när det gäller hur skiftarbete påverkar hälsan.

1
Charlie Christensen med Arne Anka inklippt i bilden

Arne Ankas skapare får prestigefyllt satirpris

DA:s tecknare Charlie Christensen får den finaste svenska satirmärkelsen, EWK-priset, för sitt 30-åriga arbete med Arne Anka. Christensen är en vass bevakare av vår samtid, om Donald Trump säger han: Det är svårt att göra satir på honom eftersom det går inte att överträffa honom.

Avtal 2017

LO-förbunden varslar om konflikt på Samhall

Sju LO-förbund varslar om konflikt om avtalet för de Samhallanställda, som gick ut i lördags. Orsaken är att LO och motparten Almega har olika syn på låglönesatsningen.

Robert Nyberg får ABF:s kulturstipendium

Satirtecknaren Robert Nyberg, som ritat för DA i mer än 20 år, får årets upplaga av ABF:s litteratur- och kulturstipendium på 100 000 kronor. Kolla in senaste årets bilder här.

Nu vill Tore stötta andra

Vad hände sen?Dagens Arbete har berättat om många människor genom åren. Nu möter vi några av dem igen. En truckolycka på Nordkalk på Gotland kostade tre ungdomar livet. Det var inte föraren Tore Hägboms fel, men skammen gjorde honom så sjuk att han inte klarade att jobba.

Arbetsmiljöverket rättar säkerhetsbroschyr

I flera år har Arbetsmiljöverkets broschyr om säkert skogsarbete prytts av en man med motorsåg – men utan säkerhetsbyxor. Efter DA:s påpekande är omslaget ändrat.

Facket tappar medlemmar i hela världen

Den fackliga organiseringen tappar mark. Det är trenden i världen - så också i Sverige, enligt en ny rapport. Och här hemma är nu tjänstemännen mer organiserade än arbetare.

Fördel Västerås i kampen om ny batterifabrik

Energijätten ABB går in som finansiär i Northvolts planerade batterifabrik. Därmed ökar chanserna för att det blir Västerås och inte Skellefteå som får anläggningen.

Får livränta för skada från 70-talet

Han skadades av lösningsmedel på 70-talet, nu har han efter år av värk och utredningar fått livränta på över 1 miljon. Mannen är mycket nöjd med beslutet, även om han ska betala en del av kompensationen till försäkringsbolaget Afa för ersättningar han fått under åren.

2

Facken förbereder strid om låga Samhallslöner

Flera LO-fack förbereder nu stridsåtgärder för att få igenom låglönesatsningen även för Samhall. Arbetsgivaren Almega tycker att det blir för dyrt.

3
Hämta mer