Striden om tiden har börjat – igen

Precis som företagsledare kräver ökad förutsägbarhet av politiken behöver arbetarna känna ökad förutsägbarhet i arbetet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Jag hyllar dem som faktiskt härdar ut”

I betraktarens öga ter sig konstnärsmyten romantisk. För de som balansera­r på dess tunna egg är den allt annat än just det, skriver Carl Linnaeus.

Striden om tiden

Illustrationer: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Maktstriden om din tid

Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars.

Arbetsgivarnas högsta önskan är det som industriarbetarna kämpar starkast emot. Dragkampen om arbetarnas tid har aldrig varit tuffare än nu.

Arbetsgivare kräver mer flexibla arbetstagare …

Flera arbetsgivarorganisationer kräver större arbetstidskorridor – sju timmar på två veckor.

I andra avtal kallas det för följsam eller varierad arbetstid och fungerar på liknande sätt.

Kräver slopad lokal överenskommelse för att införa varierad arbetstid.

Kräver att ordinarie arbetstid kan läggas på lördagar och söndaga­r, utan extra betalt.

Ingen garanti att få sommar­semester. Maj och september ska också vara semestermånader.

Rätt att beordra fler övertidstimmar.

… men vill slopa de anställdas valfrihet

Varje år fylls arbetstidskontot (ATK) på med ungefär 60 timmar (beror på avtal). Ofta kan den anställde själv välja att ta ut timmarna som ledig tid, pengar eller extra pensionspremier.

Flera arbetsgivarorganisationer kräver att valet tas bort (om man inte kommer överens lokalt) så att allt går till pensionspremier.

De flesta avtal går ut den sista mars i år. Då ska parterna vara överens om löner och villkor.

Flexibel korridor

1998 Arbetstidskorridoren infördes i Teknikavtalet. Möjlighet att öka eller minska arbetstiden med 24 minuter per arbetspass.

2007 utökades korridoren till 30 minuter.

2013 utökades korridoren till 40 minuter.

2014 IF Metalls kongress beslutade att förbundet ska försöka minska tiden igen.

Ladda ner och lyssna på reportaget:

Orden kom till honom direkt.
– Vad i helvete! Är det 60-tal igen?

Magnus Tengvert

Magnus Tengvert sitter i lunchmatsalen på Toyota Material Handling i Mjölby. Han tar en slurk kaffe ur pappmuggen och skakar lätt på huvudet när han påminns om en av de stora arbetsgivarorganisationernas krav vid förra årets avtalsrörelse:

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med fem timmar varje vecka utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar utan att behöva förhandla med facket.

Arbetsgivarna fick inte igenom de där kraven förra året. Det fackliga motståndet var kompakt. Men kraven på flexibilitet, som det kallas, har rests länge och de återkommer igen och igen.

Företagen vill anpassa arbetstiderna efter hur mycket det är att göra. Det kan de redan om de kommer överens med facket lokalt, men som Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe uttryckte det i december 2015:

– Det måste bli enklare och billigare för företagen.
Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet.

Vid en första eftertanke låter det både smart och effektivt. Jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lite att göra. Samma lön oavsett antal arbetade timmar och på ett år ska det jämna ut sig.

Det finns en liten hake bara. Makten över tiden ligger inte hos dem som ska utföra själva jobbet. Obligatoriskt helgarbete under perioder med mycket att göra ska bytas mot ledig tid någon annan gång – när det passar produktionen.

Det är 2017 och avtalsrörelse igen. Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe har återigen fört fram krav på mer flexibilitet.

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med sju timmar på två veckor utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar och söndagar utan att behöva förhandla med facket.

– Det är ju ännu värre än tidigare! I så fall blir vår möjlighet att bestämma över vår fritid ännu mindre, säger Magnus Tengvert.

Kraven är både rimliga och nödvändiga om vi vill ha någon svensk industri kvar, menar Anders Weihe. Konkurrensen från omvärlden är stenhård och arbetskraften i Sverige är dyr.

Anders Weihe

– Ska vi hantera konkurrensen måste vi vara bättre än de andra. Eller billigare. Det är vi inte, så då måste vi vara bättre, säger Anders Weihe.

Ibland tycker han att det verkar som att journalister och andra tror att bolagen bara vill jävlas med sina anställda genom att inte planera tillräckligt bra, och i stället ta till flexibilitet för att få ihop det.

– Men så är det inte. Att veta exakt hur mycket man ska producera det närmaste halvåret vore en guldsits för en företagsledning. Problemet är att det inte ser ut så.

Den verkligheten är tydlig på Toyotas fabrik i Mjölby: Bulgarien, Filippinerna, Australien, Nya Kaledonien, Indien, Thailand. Lapparna på de leveransklara truckarna avslöjar att nästan allt går på export. De blir inte stående länge innan de lastas och lämnar landet. Varenda truck som långsamt rör sig framåt genom produktionslinorna är redan beställd. Ingenting tillverkas utan att det finns en order.

– Förut hade vi ett lager av färdiga truckar, berättar Magnus Tengvert.

Det var innan just-in-time – systemet som har utvecklats på just Toyota i Japan. Att ha ett lager med färdiga truckar binder kapital och tar upp plats i onödan. Dessutom kommer några av truckarna inte att bli sålda, vilket är slöseri med både pengar, material och tid. Därför finns inte heller ett stort lager av delar och material till truckarna. De beställs så sent som möjligt från en leverantör, som också tillverkar först när en order kommer.

”I dag är det människorna och deras tid som är bufferten.”

Utan lager svänger det betydligt snabbare i produktionen. Företagens behov av arbetstimmar pendlar nervöst upp och ner. I en slimmad produktion är det ett slöseri att ha personalresurser på plats när de inte behövs. Därför vill företagen att de anställda ska jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lugnare.

Förr fanns marginalerna i det där lagret.

– I dag är det människorna och deras tid som är bufferten, säger klubbordförande Jasmin Cosic.

En mänsklig gummisnodd, som Magnus Tengvert kallar det. Den som ska sträckas ut när produktionen vill ha mer, för att sedan dra ihop sig igen. Möjligheten att slippa vara den som sträcker ut sig är mycket mindre i dag än förut.

Han lotsar oss fram i en av fabrikshallarna. I just den här jobbar 600 personer åt gången. Vid första ögonkastet syns bara en handfull individer, men den som kikar in mellan produktionslinorna ser männi­ska efter människa som jobbar med just sin avgränsade del av truckmonteringen.

– Allt står i våra elementblad, exakt i vilken ordning man ska göra varje arbetsmoment. Varenda detalj är tidsatt. Man har en minut på sig att skruva dit en liten grej, sen ska man på nästa, berättar Stefan Gustafsson.

När han klev in på fabriken 1979 byggde han hela trucken från början till slut. Nu gör han bara slutmomenten. Trucken har rört sig från station till station utmed linan och systematiskt försetts med komponent efter komponent innan den slutligen hamnar hos Stefan. Han är en av hundratals kuggar som måste gå i samma takt samtidigt för att produktionen ska flöda.

Det är effektivt. I dag produceras fyra gånger så många truckar som för 15 år sedan, med bara dubbelt så många anställda.
Truckarnas sista anhalt är utlastningen. Där jobbar Magnus Davidsson Johansson. Han minns att när han började jobba på Toyota tillfrågades personalen om de kunde jobba över.

– Då kändes det som att man gjorde dem en tjänst när man ställde upp. I dag är det inte många argument som räcker för att du ska slippa övertiden.

Magnus Tengvert nickar.

– Nu måste hela kedjan finnas inne, från plåt, måleri, svets, montering och logistik. Alla måste vara på plats.

Monica Carlsson slutmonterar truckar. Alla moment ska göras på fyra minuter och 20 sekunder. Sedan kommer nästa truck. ”Det bästa vore att följa trucken hela vägen från start till slut, genom alla stationer. Det skulle bli mer variation.” Foto: David Lundmark.

För hundra år sedan stod arbetare med mössan i hand utanför fabrikerna och väntade på att förmannen skulle välja ut vilka som skulle jobba just den dagen.

– En extrem form av flexibilitet och otrygghet som det svenska samhället ville bort ifrån.

– Men sen kom flexibiliteten tillbaka igen i arbetslivet på 70-talet. Det som en gång var ett problem hade blivit en lösning.

Uffe Enokson

Mannen som tar en historisk tillbakablick är universitetslektor Uffe Enokson vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han berättar att 70-talets flexibilitet till en början var tänkt att gynna även arbetstagarna. I det nya samhället där kvinnorna gick ut på arbetsmarknaden passade det inte längre att alla började och slutade arbeta exakt samtidigt. För att få ihop familj och arbete behövde folk flexibilitet.

– Men med tiden har styrkeförhållandet i den här kampen – om vem som måste vara flexibel – vägt över till arbetsgivarnas fördel, säger Uffe Enokson.

Mot slutet av 70-talet blev fortsatt ekonomisk tillväxt en politiskt mycket viktigare fråga, än att lösa de förvärvsarbetandes familjelogistik genom kortare eller bättre arbetstider. Globaliseringen hade tagit fart och med den kom en hårdnande konkurrens från omvärlden.

Anders Weihe på Teknikföretagen pratar också om globaliseringen. Den har bidragit till Sveriges välstånd genom våra stora exportframgångar, inte minst genom industrin som står för de största intäkterna. Ungefär vart fjärde svenskt jobb skulle försvinna om inte industrin fanns.

Om globaliseringen har gjort oss rika kan den göra samma sak för andra. När Kina öppnade upp och Sovjetunionen föll stod vi plötsligt inför en konkurrens om jobben från ytterligare nära två miljarder människor, som kostar betydligt mindre än svensk arbetskraft.

Varje gång det är dags att förhandla om kollektivavtalen hörs varningarna från näringslivet: Svenska löner har ökat för snabbt jämfört med omvärlden. Och som Anders Weihe sa tidigare – kan vi inte vara billigare än andra måste vi bli bättre. Helst ska vi också bli billigare än i dag. Där kommer kraven på mer flexibilitet in.

Ju bättre möjligheterna till flexibilitet ser ut i kollektivavtalet, desto mindre behöver företagen betala för den. I dag tvingas företagen ofta betala ett alldeles för högt pris för att köpa sig mer flexibilitet genom lokala avtal med facket, anser Anders Weihe.

Torbjörn Åkerstedt

Medan Teknikföretagen och andra arbetsgivarorganisationer önskar sig mer flexibilitet röstade IF Metalls senaste kongress för det rakt motsatta. Inte alls förvånande om man lyssnar till Torbjörn Åkerstedt, professor i psykologi och föreståndare för stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– Det finns ingen faktor som är så viktig för inställningen till arbetstiden som att man har ett inflytande över den.

Tillsammans med docent Göran Kecklund har han nyligen studerat vilka problem som upplevs starkast bland skiftarbetare. Dålig framförhållning hamnade i topp. Att få veta att arbetstiden ska förändras mindre än fyra veckor i förväg är värre än att till exempel ha kort vila mellan skiften eller att jobba mycket övertid.

Att ha makten över sin egen tid är viktigare än allt annat för att må bra, och det frontalkrockar med näringslivets behov av mer flexibilitet.

Klubbordföranden Jasmin Cosic märkte att frågan om arbetstiden rörde upp mest känslor när han förra året var runt på olika arbetsplatser för att informera om avtalsrörelsen.

– Jag såg ilska och motstånd. Jag upplevde att de inte brydde sig så mycket om lönekravet. Men arbetstiderna engagerade.

Anders Weihe menar att fackets motvilja enbart är en ekonomisk fråga.

– De vill ha ut ett högre pris naturligtvis. Man vill gärna klä det här i att folk inte klarar av själva arbetstidsförändringen, men det handlar inte om det.

– Deras motstånd är ekonomiskt, inte alls det här filosofiska som du är inne på. Cash is king i det sammanhanget.

Det är kanske ingen överraskning att Magnus Tengvert inte delar den uppfattningen. Tryggheten i att veta vilka tider som gäller är viktigt, säger han.

– Dessutom är det så slimmat och pressat under de timmar man är på jobbet, så man vill gärna ha sin lediga tid att ta igen sig på.

Eller som Jasmin Cosic säger:
– Man tycker att det är ”min fritid” och den ska ingen annan in och peta i.

Det behöver inte alltid handla om barn, säger Magnus och berättar om en medlem som länge varit på jakt efter en bil. Hon hade äntligen hittat bilen hon ville ha och säljaren lovade att hålla den till en fredag då hon kunde åka dit och titta på den. Just den fredagen beordrades alla in för övertid.

”Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö.”

Stefan Björnestöl

Någon som länge har pratat om den här frågan är Stefan Björnestöl. Han är ombudsman på fackförbundet GS. Deras arbetsgivarmotparter vill också ha flexiblare arbetstidsregler och slippa göra lokala överenskommelser. Kommer man inte överens måste arbetsledningen få sista ordet, anser Trä- och möbelföretagens vd David Johnsson.

– Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö, säger Stefan Björnestöl.

Han blir upprörd när folk kallar skyldigheten att förhandla för ”ett fackligt veto”.

– Det är arrogans att mena att arbetstagarna inte ska ha rätt till ett inflytande över sina arbetstider. Våra medlemmar kan absolut tänka sig att göra upp om arbetstiderna, men då vill de vara med och påverka och ha inflytande. Att kalla det för utpressning   … det är att bortse från legitima behov.

När ledningen på fabriken i Mjölby ville införa varierad arbetstid på 90-talet var medlemmarna motsträviga, minns Magnus Tengvert. Flera omröstningar slutade i nej. Till slut hade arbetsgivarens bud sockrats så pass mycket att tillräckligt många röstade ja.

De fick bra betalt för att ställa upp att jobba lördagar när det var högt tryck i produktionen och gå tidigare på fredagar när det var lite att göra. Lördagspassen gav övertidsersättning, ob-tillägg, åtta timmar extra in på tidbanken plus tre klämdagar. Men högtrycket gav inte med sig, tidbankerna svämmade över och det blev aldrig tillfälle att gå tidigare på fredagar. Efter några år tyckte företaget att avtalet var för dyrt och sade upp det.

2014 ville fabriksledningen göra om arbetstiderna igen. Den här gången kom inga sockrade bud när medlemmarna gjorde motstånd. I stället plockade ledningen fram kollektivavtalet och pekade på paragraferna. Där fanns nu den så kallade ”korridoren” av flexibilitet på 40 minuter per pass. Visserligen inte optimal för Toyota, men tillräcklig för att få ihop ett arbetstidsschema som kunde fungera.

– Den där korridoren är bred som E4:an. Den har blivit så stor att arbetsgivarna börjar snegla på den, säger Jasmin Cosic.

Det blev en kompromiss. Eftermiddagsskiftet har fortfarande ledigt på fredagar, precis som de ville. Men när det blir övertid beordras de in fredag kväll.

Magnus Tengvert och Jasmin Cosic märker hur synen på personalen har förändrats. ”Har vi en gubbe för mycket någonstans ett par timmar funderar ledningen genast på var de kan placera honom i stället. Jag tror inte de tänker på att det är människor, utan ser det mer som legobitar.” Foto: David Lundmark.

Toyotas fabrikschef i Mjölby, Peter Carlsson, är inte heller helt nöjd med hur arbetstiderna blev. Men att tvinga igenom ett avtal med hjälp av paragraferna i kollektivavtalet kändes inte som en bra lösning. Bestämmelserna är trots allt för snäva för att arbetstiderna skulle bli bra för de anställda, tycker han.

Peter Carlsson

– Hade vi haft mer utrymme i avtalet kunde vi ha använt det.

Det är just dit Teknikföretagen strävar – mer flexibilitet i kollektivavtalet ökar företagens chanser att komma överens med de anställda om arbetstiderna utan att behöva betala dyrt för det.

Svenska företag har varit bra att effektivisera och automatisera. Många enkla jobb har försvunnit och produktiviteten har ökat. Visstidsanställningar och inhyrd arbetskraft gör det enklare att svälla och krympa personalstyrkan. Men resten av världen följer efter och tvingar oss att fortsätta framåt. Så hur långt kan vi gå? Hur flexibla kan vi bli?

– Det där är ju närmast en filosofisk fråga. Du menar när arbetstagaren blir så bunden till produktionens krav att man inte kan planera sitt liv? Det är därför man ska göra lokala överenskommelser. Man måste göra en avvägning, säger Anders Weihe på Teknikföretagen.

Han tror att den tekniska utvecklingen kommer att ge även arbetare möjlighet till samma typ av flexibilitet som tjänstemän kan ha i dag – att delvis sköta jobbet hemifrån när datorer och maskiner kan kopplas ihop.

Vad är svensk industris framtid?

– Att vara bättre än andra. Bättre anpassning, inte för hög kostnadsnivå och en utvecklingskraft med innovationer så vi kan hitta nya marknader.

Hur ska man få med de anställda om de ska få mindre betalt för sin flexibilitet?

– Ja, det handlar ju om hur alternativet ser ut, säger han och drar en liknelse om ett fotbollslag som spelar i en lokal liga som plötsligt öppnas för alla. Alternativet till att kämpa för att bli bättre är att kliva av.

”Ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig.

Vem vill egentligen det här? Tävla på det här sättet. Snabbare, bättre, billigare, mer innovativ, mer flexibel. Ständig kamp för att ta eller försvara marknadsandelar, växa och vara lönsam. Svaret är att vi är en del av det allihop. Vi är insnärjda i systemet, menar universitetslektorn Uffe Enokson.

– Pensionssystem, sparande och en massa andra system bygger på att tillväxten hela tiden ökar. För många människor skulle förlora för mycket om man försökte gå en annan väg.

Samtidigt har tid blivit en handelsvara eftersom den är så värdefull. Och ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig. Men visst finns motrörelser i form av människor som byter livsstil, sänker tempot och värderar andra saker än ekonomiska och symboliska värderingar, säger han.

Jag tänker att det krävs en viss ekonomisk trygghet för att kunna göra så?

– Absolut. Det här är återigen ett klassperspektiv. Det måste man alltid ha här. Alla kan inte gå ner i arbetstid, många tjänar för lite.

Det är något ofantligt som ska till för att förändra maktbalansen mellan ekonomi och andra värden, tror han.

– Ska det ske måste det nog komma underifrån. Jag har svårt att se att det skulle komma politiska beslut och helt säkert kommer det inte från marknaden. Jag tror att det finns visioner hos individer och små grupper, men de kommer inte fram, säger Uffe Enokson.

Stefan Gustafsson kunde styra mycket mer över sin
arbetstid tidigare. ”Det blir mindre och mindre makt
för oss. Det beror kanske på företagens vinstintresse?” Foto: David Lundmark.

Över Monica Carlssons plats på linan lyser röda siffror på en tavla. Dagens mål är 81 truckar av den här sorten. Hittills har de hunnit med 31, men borde ha skickat i väg 47 färdigmonterade truckar för att ligga i fas.

– Den där får man bara blunda för, säger Monica Carlsson luttrat.

Men visst vet hon att de ligger efter i dag.
– Man jobbar på ett dolt ackord kan man säga.

Fyra minuter och 20 sekunder. Det är så lång tid det ska ta att ställa trucken på plats, montera sidokåpor, motorkåpa, ett fack, fästa dekaler, känna att kablaget sitter fast och kolla finishen. Sedan i väg med trucken och fram med nästa som just lämnat stationen som gör momenten innan Monicas. Fyra minuter och 20 sekunder.

Vad gör du om du behöver gå på toa?

– Då ska man trycka på en knapp och vänta på avlösning. Kommer ingen så får du vänta. Men jag går ändå ibland. Då får det bli ett stopp helt enkelt. Kroppen kan inte vänta, den känner ju när den måste gå på toa. Men många är lojala och stannar. Sedan springer alla samtidigt när vi har tio minuters paus.

Det har varit högtryck i Mjölbyfabriken under hösten. Ett extra helgskift sattes in för att klara orderstocken utan att köra slut på personalen. Därför har eftermiddagsskiftet oftast sluppit gå in extra på fredagarna.

– Vi är ett av de få stora tillverkningsföretagen som finns kvar i Sverige och det är vi väldigt stolta över, säger fabrikschefen Peter Carlsson.

Konkurrensen från bland annat Asien är stenhård och den måste mötas med innovationer, nya produkter och hög kvalitet tror han. Men arbetstider och flexibilitet är viktiga inslag.

– Vi har hellre flex på arbetstiden än att folk ska springa snabbare.

Läs mer: Arbetstider


me@da.se

1Kommentarer

stevO:

Varför alltid så stort fokus på att lönen ska öka vid varje avtal? Jag kan lätt frånsäga mig löneökning mot att jag får 100 procent bestämmande rätt över min fritid, vill jag inte jobba över så ska jag inte vara tvingad.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Vem ska äga din tid?

Striden om tiden är det hetaste slaget i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Dagens Arbete har tillsammans med 10 andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

2
Illustration:Rémy Médard/Noun Project

Podd: Makten över klockan

Tidningen Arbetets senaste avtalspodd handlar om den allt hårdare kampen om arbetstiden. Deltar gör bland andra DA:s reporter Marie Edholm.

"Är det 60-tal igen?"

Ökad anpassning till produktionen står mot rätten att bestämma över det egna livet. Läs eller lyssna på DA:s tidsresa vintern 2017.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Pusslet alla har en åsikt om

Hur gick det med det nya skift­schemat på Södra Cell i Mönsterås? Blev det bättre? Dagens Arbete åkte dit, steg in genom grindarna och steg ut med femtioelva olika svar.

Här tjänar alla på sex timmars arbete

Sex timmars arbetstid med full lön gav Toyota i Mölndal högre lönsamhet och bättre service åt kunderna. I 15 år har de hållit på, studiebesöken avlöser varandra – men varför följer så få efter?

3

Bättre flöde utan dyra fikaraster

Toyotas grannföretag Aros Electronics införde också sextimmarsdag. Men här förkortades i stället drifttiden från 16 till 12 timmar. På köpet fick de jämnare flöde i produktionen.

Mer bunden – mer betalt

En tusenlapp extra till den som inte kan gå på toaletten när som helst. Ett av flera exempel på hur trucktillverkaren Atlet Unicarriers får betala för att snabbt kunna ändra produktionen.

Skillnaden mellan flexibel och effektiv

GästkrönikaSara Flink på Toyota i Mjölby.

”Långa ledigheter anses väldigt värdefullt”

Enligt Torbjörn Åkerstedt, som länge forskat kring orsaker till stress och störd sömn, finns det bara skiftscheman som är mer eller mindre dåliga.

2

Läs mer från Dagens Arbete:

Avtal 2020

Vem vinner matchen?

Avtal 2020Lönen, flexibiliteten och arbetsmiljö är några de stora frågorna som står på spel i avtalsrörelsen.

Avtalsrörelsen från a till ö

OrdlistaVad betyder lönepott, fredsplikt, reallön? Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra. Från a till ö.

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

”Ge oss en välfärd att lita på, politiker”

DebattVälfärd är plötsligt ordet på alla politikers läppar. Bra så, men vi måste också kunna lita på att vi får del av den, skriver Thomas Nilsson, ordförande i Pappers avd 11.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Knarket i industrin

Sju industriföretag: så drogtestar vi vår personal

EnkätHur företagen hanterar drogtester och om någon åker fast skiljer sig åt. DA frågade sju stora industriföretag om drogtester och rehabilitering.

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten?

7

Maries son dog av en överdos

Marie hade förberett sig på det värsta. Men när sonen Pontus varit drogfri i flera veckor började hon hoppas.

Efter överdosen – här möts Viktor och Marie

DA dokumentärMarie förlorade sin son Pontus i en drogöverdos för snart två år sedan. Viktor, hans kompis, tog också en överdos vid samma tid, men överlevde. DA var med när de möttes igen, ett och ett halvt år efter Pontus begravning.

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Årtiondets första utmaningar är här

KRÖNIKADet är inte lätt att sia om framtiden. Men klart är att två stora fackliga utmaningar väntar oss redan i närtid. Ett nytt kollektivavtal och förhandlingarna om arbetsrätten, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Smörgåsbordet är dukat, varsågoda!

KRÖNIKAArbetsgivarna vill minska fackets inflytande över lönen, tiden och arbetsmiljön. Nu är det viktigt att vi håller ihop så vi får tyngd bakom våra krav.

Skyddsom­buden är livsviktiga

KRÖNIKASedan några månader tillbaka pågår en het debatt om de regionala skyddsombuden. För IF Metall råder det ingen tvekan om att regionala skyddsombud är ovärderliga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

Den sanna berättelsen om en näthinne­avlossning

GästkrönikaEfter en akut ögonoperaration går det att dra några viktiga slutsatser om samhället vi lever i. Och om svenskans vackraste ord, skriver Dan Strängby.

2

8 000 namn mot flytt av fabrik

Inför några hundra personer fick Marbodals vd Fredrik Nyström ta emot en namninsamling mot flytten av fabriken i Tidaholm. ”Vi vill att de ska tänka om och tänka rätt”, säger Charlotte Svensson.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.