Nu behövs solidarisk innovation

Det är hoppfullt när industriföretag ställer om sin produktion efter samhällets behov, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Pengarna både finns – och inte

Klart det är trevligt att få utdelning på en aktie. Men hur var det nu med att det inte finns pengar, alltså till löneökningarna, frågar sig Marcus Raihle.

Striden om tiden

Illustrationer: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Maktstriden om din tid

Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars.

Arbetsgivarnas högsta önskan är det som industriarbetarna kämpar starkast emot. Dragkampen om arbetarnas tid har aldrig varit tuffare än nu.

Arbetsgivare kräver mer flexibla arbetstagare …

Flera arbetsgivarorganisationer kräver större arbetstidskorridor – sju timmar på två veckor.

I andra avtal kallas det för följsam eller varierad arbetstid och fungerar på liknande sätt.

Kräver slopad lokal överenskommelse för att införa varierad arbetstid.

Kräver att ordinarie arbetstid kan läggas på lördagar och söndaga­r, utan extra betalt.

Ingen garanti att få sommar­semester. Maj och september ska också vara semestermånader.

Rätt att beordra fler övertidstimmar.

… men vill slopa de anställdas valfrihet

Varje år fylls arbetstidskontot (ATK) på med ungefär 60 timmar (beror på avtal). Ofta kan den anställde själv välja att ta ut timmarna som ledig tid, pengar eller extra pensionspremier.

Flera arbetsgivarorganisationer kräver att valet tas bort (om man inte kommer överens lokalt) så att allt går till pensionspremier.

De flesta avtal går ut den sista mars i år. Då ska parterna vara överens om löner och villkor.

Flexibel korridor

1998 Arbetstidskorridoren infördes i Teknikavtalet. Möjlighet att öka eller minska arbetstiden med 24 minuter per arbetspass.

2007 utökades korridoren till 30 minuter.

2013 utökades korridoren till 40 minuter.

2014 IF Metalls kongress beslutade att förbundet ska försöka minska tiden igen.

Ladda ner och lyssna på reportaget:

Orden kom till honom direkt.
– Vad i helvete! Är det 60-tal igen?

Magnus Tengvert

Magnus Tengvert sitter i lunchmatsalen på Toyota Material Handling i Mjölby. Han tar en slurk kaffe ur pappmuggen och skakar lätt på huvudet när han påminns om en av de stora arbetsgivarorganisationernas krav vid förra årets avtalsrörelse:

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med fem timmar varje vecka utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar utan att behöva förhandla med facket.

Arbetsgivarna fick inte igenom de där kraven förra året. Det fackliga motståndet var kompakt. Men kraven på flexibilitet, som det kallas, har rests länge och de återkommer igen och igen.

Företagen vill anpassa arbetstiderna efter hur mycket det är att göra. Det kan de redan om de kommer överens med facket lokalt, men som Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe uttryckte det i december 2015:

– Det måste bli enklare och billigare för företagen.
Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet.

Vid en första eftertanke låter det både smart och effektivt. Jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lite att göra. Samma lön oavsett antal arbetade timmar och på ett år ska det jämna ut sig.

Det finns en liten hake bara. Makten över tiden ligger inte hos dem som ska utföra själva jobbet. Obligatoriskt helgarbete under perioder med mycket att göra ska bytas mot ledig tid någon annan gång – när det passar produktionen.

Det är 2017 och avtalsrörelse igen. Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe har återigen fört fram krav på mer flexibilitet.

  • Rätt att öka eller minska arbetstiden med sju timmar på två veckor utan att behöva förhandla med facket.
  • Rätt att lägga arbetstid på lördagar och söndagar utan att behöva förhandla med facket.

– Det är ju ännu värre än tidigare! I så fall blir vår möjlighet att bestämma över vår fritid ännu mindre, säger Magnus Tengvert.

Kraven är både rimliga och nödvändiga om vi vill ha någon svensk industri kvar, menar Anders Weihe. Konkurrensen från omvärlden är stenhård och arbetskraften i Sverige är dyr.

Anders Weihe

– Ska vi hantera konkurrensen måste vi vara bättre än de andra. Eller billigare. Det är vi inte, så då måste vi vara bättre, säger Anders Weihe.

Ibland tycker han att det verkar som att journalister och andra tror att bolagen bara vill jävlas med sina anställda genom att inte planera tillräckligt bra, och i stället ta till flexibilitet för att få ihop det.

– Men så är det inte. Att veta exakt hur mycket man ska producera det närmaste halvåret vore en guldsits för en företagsledning. Problemet är att det inte ser ut så.

Den verkligheten är tydlig på Toyotas fabrik i Mjölby: Bulgarien, Filippinerna, Australien, Nya Kaledonien, Indien, Thailand. Lapparna på de leveransklara truckarna avslöjar att nästan allt går på export. De blir inte stående länge innan de lastas och lämnar landet. Varenda truck som långsamt rör sig framåt genom produktionslinorna är redan beställd. Ingenting tillverkas utan att det finns en order.

– Förut hade vi ett lager av färdiga truckar, berättar Magnus Tengvert.

Det var innan just-in-time – systemet som har utvecklats på just Toyota i Japan. Att ha ett lager med färdiga truckar binder kapital och tar upp plats i onödan. Dessutom kommer några av truckarna inte att bli sålda, vilket är slöseri med både pengar, material och tid. Därför finns inte heller ett stort lager av delar och material till truckarna. De beställs så sent som möjligt från en leverantör, som också tillverkar först när en order kommer.

”I dag är det människorna och deras tid som är bufferten.”

Utan lager svänger det betydligt snabbare i produktionen. Företagens behov av arbetstimmar pendlar nervöst upp och ner. I en slimmad produktion är det ett slöseri att ha personalresurser på plats när de inte behövs. Därför vill företagen att de anställda ska jobba mer när det är mycket att göra och mindre när det är lugnare.

Förr fanns marginalerna i det där lagret.

– I dag är det människorna och deras tid som är bufferten, säger klubbordförande Jasmin Cosic.

En mänsklig gummisnodd, som Magnus Tengvert kallar det. Den som ska sträckas ut när produktionen vill ha mer, för att sedan dra ihop sig igen. Möjligheten att slippa vara den som sträcker ut sig är mycket mindre i dag än förut.

Han lotsar oss fram i en av fabrikshallarna. I just den här jobbar 600 personer åt gången. Vid första ögonkastet syns bara en handfull individer, men den som kikar in mellan produktionslinorna ser männi­ska efter människa som jobbar med just sin avgränsade del av truckmonteringen.

– Allt står i våra elementblad, exakt i vilken ordning man ska göra varje arbetsmoment. Varenda detalj är tidsatt. Man har en minut på sig att skruva dit en liten grej, sen ska man på nästa, berättar Stefan Gustafsson.

När han klev in på fabriken 1979 byggde han hela trucken från början till slut. Nu gör han bara slutmomenten. Trucken har rört sig från station till station utmed linan och systematiskt försetts med komponent efter komponent innan den slutligen hamnar hos Stefan. Han är en av hundratals kuggar som måste gå i samma takt samtidigt för att produktionen ska flöda.

Det är effektivt. I dag produceras fyra gånger så många truckar som för 15 år sedan, med bara dubbelt så många anställda.
Truckarnas sista anhalt är utlastningen. Där jobbar Magnus Davidsson Johansson. Han minns att när han började jobba på Toyota tillfrågades personalen om de kunde jobba över.

– Då kändes det som att man gjorde dem en tjänst när man ställde upp. I dag är det inte många argument som räcker för att du ska slippa övertiden.

Magnus Tengvert nickar.

– Nu måste hela kedjan finnas inne, från plåt, måleri, svets, montering och logistik. Alla måste vara på plats.

Monica Carlsson slutmonterar truckar. Alla moment ska göras på fyra minuter och 20 sekunder. Sedan kommer nästa truck. ”Det bästa vore att följa trucken hela vägen från start till slut, genom alla stationer. Det skulle bli mer variation.” Foto: David Lundmark.

För hundra år sedan stod arbetare med mössan i hand utanför fabrikerna och väntade på att förmannen skulle välja ut vilka som skulle jobba just den dagen.

– En extrem form av flexibilitet och otrygghet som det svenska samhället ville bort ifrån.

– Men sen kom flexibiliteten tillbaka igen i arbetslivet på 70-talet. Det som en gång var ett problem hade blivit en lösning.

Uffe Enokson

Mannen som tar en historisk tillbakablick är universitetslektor Uffe Enokson vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han berättar att 70-talets flexibilitet till en början var tänkt att gynna även arbetstagarna. I det nya samhället där kvinnorna gick ut på arbetsmarknaden passade det inte längre att alla började och slutade arbeta exakt samtidigt. För att få ihop familj och arbete behövde folk flexibilitet.

– Men med tiden har styrkeförhållandet i den här kampen – om vem som måste vara flexibel – vägt över till arbetsgivarnas fördel, säger Uffe Enokson.

Mot slutet av 70-talet blev fortsatt ekonomisk tillväxt en politiskt mycket viktigare fråga, än att lösa de förvärvsarbetandes familjelogistik genom kortare eller bättre arbetstider. Globaliseringen hade tagit fart och med den kom en hårdnande konkurrens från omvärlden.

Anders Weihe på Teknikföretagen pratar också om globaliseringen. Den har bidragit till Sveriges välstånd genom våra stora exportframgångar, inte minst genom industrin som står för de största intäkterna. Ungefär vart fjärde svenskt jobb skulle försvinna om inte industrin fanns.

Om globaliseringen har gjort oss rika kan den göra samma sak för andra. När Kina öppnade upp och Sovjetunionen föll stod vi plötsligt inför en konkurrens om jobben från ytterligare nära två miljarder människor, som kostar betydligt mindre än svensk arbetskraft.

Varje gång det är dags att förhandla om kollektivavtalen hörs varningarna från näringslivet: Svenska löner har ökat för snabbt jämfört med omvärlden. Och som Anders Weihe sa tidigare – kan vi inte vara billigare än andra måste vi bli bättre. Helst ska vi också bli billigare än i dag. Där kommer kraven på mer flexibilitet in.

Ju bättre möjligheterna till flexibilitet ser ut i kollektivavtalet, desto mindre behöver företagen betala för den. I dag tvingas företagen ofta betala ett alldeles för högt pris för att köpa sig mer flexibilitet genom lokala avtal med facket, anser Anders Weihe.

Torbjörn Åkerstedt

Medan Teknikföretagen och andra arbetsgivarorganisationer önskar sig mer flexibilitet röstade IF Metalls senaste kongress för det rakt motsatta. Inte alls förvånande om man lyssnar till Torbjörn Åkerstedt, professor i psykologi och föreståndare för stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

– Det finns ingen faktor som är så viktig för inställningen till arbetstiden som att man har ett inflytande över den.

Tillsammans med docent Göran Kecklund har han nyligen studerat vilka problem som upplevs starkast bland skiftarbetare. Dålig framförhållning hamnade i topp. Att få veta att arbetstiden ska förändras mindre än fyra veckor i förväg är värre än att till exempel ha kort vila mellan skiften eller att jobba mycket övertid.

Att ha makten över sin egen tid är viktigare än allt annat för att må bra, och det frontalkrockar med näringslivets behov av mer flexibilitet.

Klubbordföranden Jasmin Cosic märkte att frågan om arbetstiden rörde upp mest känslor när han förra året var runt på olika arbetsplatser för att informera om avtalsrörelsen.

– Jag såg ilska och motstånd. Jag upplevde att de inte brydde sig så mycket om lönekravet. Men arbetstiderna engagerade.

Anders Weihe menar att fackets motvilja enbart är en ekonomisk fråga.

– De vill ha ut ett högre pris naturligtvis. Man vill gärna klä det här i att folk inte klarar av själva arbetstidsförändringen, men det handlar inte om det.

– Deras motstånd är ekonomiskt, inte alls det här filosofiska som du är inne på. Cash is king i det sammanhanget.

Det är kanske ingen överraskning att Magnus Tengvert inte delar den uppfattningen. Tryggheten i att veta vilka tider som gäller är viktigt, säger han.

– Dessutom är det så slimmat och pressat under de timmar man är på jobbet, så man vill gärna ha sin lediga tid att ta igen sig på.

Eller som Jasmin Cosic säger:
– Man tycker att det är ”min fritid” och den ska ingen annan in och peta i.

Det behöver inte alltid handla om barn, säger Magnus och berättar om en medlem som länge varit på jakt efter en bil. Hon hade äntligen hittat bilen hon ville ha och säljaren lovade att hålla den till en fredag då hon kunde åka dit och titta på den. Just den fredagen beordrades alla in för övertid.

”Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö.”

Stefan Björnestöl

Någon som länge har pratat om den här frågan är Stefan Björnestöl. Han är ombudsman på fackförbundet GS. Deras arbetsgivarmotparter vill också ha flexiblare arbetstidsregler och slippa göra lokala överenskommelser. Kommer man inte överens måste arbetsledningen få sista ordet, anser Trä- och möbelföretagens vd David Johnsson.

– Man missar något här. Arbetstid är arbetsmiljö, säger Stefan Björnestöl.

Han blir upprörd när folk kallar skyldigheten att förhandla för ”ett fackligt veto”.

– Det är arrogans att mena att arbetstagarna inte ska ha rätt till ett inflytande över sina arbetstider. Våra medlemmar kan absolut tänka sig att göra upp om arbetstiderna, men då vill de vara med och påverka och ha inflytande. Att kalla det för utpressning   … det är att bortse från legitima behov.

När ledningen på fabriken i Mjölby ville införa varierad arbetstid på 90-talet var medlemmarna motsträviga, minns Magnus Tengvert. Flera omröstningar slutade i nej. Till slut hade arbetsgivarens bud sockrats så pass mycket att tillräckligt många röstade ja.

De fick bra betalt för att ställa upp att jobba lördagar när det var högt tryck i produktionen och gå tidigare på fredagar när det var lite att göra. Lördagspassen gav övertidsersättning, ob-tillägg, åtta timmar extra in på tidbanken plus tre klämdagar. Men högtrycket gav inte med sig, tidbankerna svämmade över och det blev aldrig tillfälle att gå tidigare på fredagar. Efter några år tyckte företaget att avtalet var för dyrt och sade upp det.

2014 ville fabriksledningen göra om arbetstiderna igen. Den här gången kom inga sockrade bud när medlemmarna gjorde motstånd. I stället plockade ledningen fram kollektivavtalet och pekade på paragraferna. Där fanns nu den så kallade ”korridoren” av flexibilitet på 40 minuter per pass. Visserligen inte optimal för Toyota, men tillräcklig för att få ihop ett arbetstidsschema som kunde fungera.

– Den där korridoren är bred som E4:an. Den har blivit så stor att arbetsgivarna börjar snegla på den, säger Jasmin Cosic.

Det blev en kompromiss. Eftermiddagsskiftet har fortfarande ledigt på fredagar, precis som de ville. Men när det blir övertid beordras de in fredag kväll.

Magnus Tengvert och Jasmin Cosic märker hur synen på personalen har förändrats. ”Har vi en gubbe för mycket någonstans ett par timmar funderar ledningen genast på var de kan placera honom i stället. Jag tror inte de tänker på att det är människor, utan ser det mer som legobitar.” Foto: David Lundmark.

Toyotas fabrikschef i Mjölby, Peter Carlsson, är inte heller helt nöjd med hur arbetstiderna blev. Men att tvinga igenom ett avtal med hjälp av paragraferna i kollektivavtalet kändes inte som en bra lösning. Bestämmelserna är trots allt för snäva för att arbetstiderna skulle bli bra för de anställda, tycker han.

Peter Carlsson

– Hade vi haft mer utrymme i avtalet kunde vi ha använt det.

Det är just dit Teknikföretagen strävar – mer flexibilitet i kollektivavtalet ökar företagens chanser att komma överens med de anställda om arbetstiderna utan att behöva betala dyrt för det.

Svenska företag har varit bra att effektivisera och automatisera. Många enkla jobb har försvunnit och produktiviteten har ökat. Visstidsanställningar och inhyrd arbetskraft gör det enklare att svälla och krympa personalstyrkan. Men resten av världen följer efter och tvingar oss att fortsätta framåt. Så hur långt kan vi gå? Hur flexibla kan vi bli?

– Det där är ju närmast en filosofisk fråga. Du menar när arbetstagaren blir så bunden till produktionens krav att man inte kan planera sitt liv? Det är därför man ska göra lokala överenskommelser. Man måste göra en avvägning, säger Anders Weihe på Teknikföretagen.

Han tror att den tekniska utvecklingen kommer att ge även arbetare möjlighet till samma typ av flexibilitet som tjänstemän kan ha i dag – att delvis sköta jobbet hemifrån när datorer och maskiner kan kopplas ihop.

Vad är svensk industris framtid?

– Att vara bättre än andra. Bättre anpassning, inte för hög kostnadsnivå och en utvecklingskraft med innovationer så vi kan hitta nya marknader.

Hur ska man få med de anställda om de ska få mindre betalt för sin flexibilitet?

– Ja, det handlar ju om hur alternativet ser ut, säger han och drar en liknelse om ett fotbollslag som spelar i en lokal liga som plötsligt öppnas för alla. Alternativet till att kämpa för att bli bättre är att kliva av.

”Ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig.

Vem vill egentligen det här? Tävla på det här sättet. Snabbare, bättre, billigare, mer innovativ, mer flexibel. Ständig kamp för att ta eller försvara marknadsandelar, växa och vara lönsam. Svaret är att vi är en del av det allihop. Vi är insnärjda i systemet, menar universitetslektorn Uffe Enokson.

– Pensionssystem, sparande och en massa andra system bygger på att tillväxten hela tiden ökar. För många människor skulle förlora för mycket om man försökte gå en annan väg.

Samtidigt har tid blivit en handelsvara eftersom den är så värdefull. Och ju mer vi höjer priset på tiden, desto dyrare blir det att vara ledig. Men visst finns motrörelser i form av människor som byter livsstil, sänker tempot och värderar andra saker än ekonomiska och symboliska värderingar, säger han.

Jag tänker att det krävs en viss ekonomisk trygghet för att kunna göra så?

– Absolut. Det här är återigen ett klassperspektiv. Det måste man alltid ha här. Alla kan inte gå ner i arbetstid, många tjänar för lite.

Det är något ofantligt som ska till för att förändra maktbalansen mellan ekonomi och andra värden, tror han.

– Ska det ske måste det nog komma underifrån. Jag har svårt att se att det skulle komma politiska beslut och helt säkert kommer det inte från marknaden. Jag tror att det finns visioner hos individer och små grupper, men de kommer inte fram, säger Uffe Enokson.

Stefan Gustafsson kunde styra mycket mer över sin
arbetstid tidigare. ”Det blir mindre och mindre makt
för oss. Det beror kanske på företagens vinstintresse?” Foto: David Lundmark.

Över Monica Carlssons plats på linan lyser röda siffror på en tavla. Dagens mål är 81 truckar av den här sorten. Hittills har de hunnit med 31, men borde ha skickat i väg 47 färdigmonterade truckar för att ligga i fas.

– Den där får man bara blunda för, säger Monica Carlsson luttrat.

Men visst vet hon att de ligger efter i dag.
– Man jobbar på ett dolt ackord kan man säga.

Fyra minuter och 20 sekunder. Det är så lång tid det ska ta att ställa trucken på plats, montera sidokåpor, motorkåpa, ett fack, fästa dekaler, känna att kablaget sitter fast och kolla finishen. Sedan i väg med trucken och fram med nästa som just lämnat stationen som gör momenten innan Monicas. Fyra minuter och 20 sekunder.

Vad gör du om du behöver gå på toa?

– Då ska man trycka på en knapp och vänta på avlösning. Kommer ingen så får du vänta. Men jag går ändå ibland. Då får det bli ett stopp helt enkelt. Kroppen kan inte vänta, den känner ju när den måste gå på toa. Men många är lojala och stannar. Sedan springer alla samtidigt när vi har tio minuters paus.

Det har varit högtryck i Mjölbyfabriken under hösten. Ett extra helgskift sattes in för att klara orderstocken utan att köra slut på personalen. Därför har eftermiddagsskiftet oftast sluppit gå in extra på fredagarna.

– Vi är ett av de få stora tillverkningsföretagen som finns kvar i Sverige och det är vi väldigt stolta över, säger fabrikschefen Peter Carlsson.

Konkurrensen från bland annat Asien är stenhård och den måste mötas med innovationer, nya produkter och hög kvalitet tror han. Men arbetstider och flexibilitet är viktiga inslag.

– Vi har hellre flex på arbetstiden än att folk ska springa snabbare.

Läs mer: Arbetstider


me@da.se

1Kommentarer

stevO:

Varför alltid så stort fokus på att lönen ska öka vid varje avtal? Jag kan lätt frånsäga mig löneökning mot att jag får 100 procent bestämmande rätt över min fritid, vill jag inte jobba över så ska jag inte vara tvingad.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Vem ska äga din tid?

Striden om tiden är det hetaste slaget i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Dagens Arbete har tillsammans med 10 andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

2
Illustration:Rémy Médard/Noun Project

Podd: Makten över klockan

Tidningen Arbetets senaste avtalspodd handlar om den allt hårdare kampen om arbetstiden. Deltar gör bland andra DA:s reporter Marie Edholm.

"Är det 60-tal igen?"

Ökad anpassning till produktionen står mot rätten att bestämma över det egna livet. Läs eller lyssna på DA:s tidsresa vintern 2017.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Pusslet alla har en åsikt om

Hur gick det med det nya skift­schemat på Södra Cell i Mönsterås? Blev det bättre? Dagens Arbete åkte dit, steg in genom grindarna och steg ut med femtioelva olika svar.

Här tjänar alla på sex timmars arbete

Sex timmars arbetstid med full lön gav Toyota i Mölndal högre lönsamhet och bättre service åt kunderna. I 15 år har de hållit på, studiebesöken avlöser varandra – men varför följer så få efter?

3

Bättre flöde utan dyra fikaraster

Toyotas grannföretag Aros Electronics införde också sextimmarsdag. Men här förkortades i stället drifttiden från 16 till 12 timmar. På köpet fick de jämnare flöde i produktionen.

Mer bunden – mer betalt

En tusenlapp extra till den som inte kan gå på toaletten när som helst. Ett av flera exempel på hur trucktillverkaren Atlet Unicarriers får betala för att snabbt kunna ändra produktionen.

Skillnaden mellan flexibel och effektiv

GästkrönikaSara Flink på Toyota i Mjölby.

”Långa ledigheter anses väldigt värdefullt”

Enligt Torbjörn Åkerstedt, som länge forskat kring orsaker till stress och störd sömn, finns det bara skiftscheman som är mer eller mindre dåliga.

2

Läs mer från Dagens Arbete:

Coronakrisen

ABB-facken till attack mot Wallenberg och Gardell

Facken på ABB tycker att beslutet att dela ut 18 miljarder till aktieägarna när provocerande. De varnar styrelsen ”för att dra ner företagets varumärke i smutsen genom att agera oetiskt.”

2

Stor rädsla för corona i skuggsamhället

PerspektivArbetsmiljöverket har stoppat all tillsyn. ”Vi åker inte ens ut på olyckor längre”, berättar en inspektör. Samtidigt fortsätter svartarbetet. Och människor i skuggsamhället är rädda, skriver Elinor Torp.

Staten ger företag bidrag även vid uppsägningar

Företag som säger upp personal har rätt att få statligt stöd enligt reglerna om korttidspermittering. Något som upprör IF Metall. ”Själva poängen är att företagen inte ska behöva säga upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

1

Höjda utdelningar – trots krisen

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu minns den bistra krisvåren 2009 då aktieutdelningarna frös inne. I dag slirar börsföretagen på hur det blir.

2

Facket på Scania vill ha korttidsavtal på plats innan helgen

Ingen lösning om korttidsarbete på plats ännu, när Scania meddelar att de stänger ner i Sverige. ”Allt händer så fort och vi har inte alla svar”, säger IF Metall-klubbens ordförande i Södertälje, Michael Lyngsie.

”Okej med korttidsarbete, bara lönetappet inte blir för stort”

EnkätMånga företag har infört korttidsarbete på grund av coronakrisen. DA frågade fyra industriarbetare: Är du beredd att gå ner i tid och inkomst för att säkra jobbet? 

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Korttidsavtal klart på Scania

IF Metalls medlemmar skickas hem från jobbet mellan 25 mars och 13 april, samtidigt som lönerna minskas med 7,5 procent.

GS sluter avtal om korttidsarbete

På onsdagen slöt GS ett central avtal om korttidsarbete med motparterna inom industrin. ”Vi betraktar det här som en tillfällig åtgärd”, säger GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin jobbar för att få fram material till vården

”Vi jobbar dygnet runt”, säger Kristina Bengtsson på ACE Protection, som gör andningsskydd.

Inför coronan är vi alla lika – men industriarbetare kan inte jobba hemifrån

PerspektivDA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

IF Metall tecknar flera avtal om korttidsarbete

IF Metall har anpassat flera avtal för att regeringens nya förslag om korttidsarbete ska kunna tecknas. Och fler branscher ges nu möjlighet till korttidsarbete.

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

Corona – vilka regler gäller vid arbete och sjukdom?

DA reder utEn rad nya regler ska minska smittspridningen och göra det enklare att stanna hemma vid misstänkt sjukdom. Här har vi samlat de viktigaste förändringarna.

Hur har du det? Ge oss en bild!

EfterlysningNu i coronatider får vi på DA hitta andra arbetssätt, och vi behöver DIN hjälp! Berätta hur ni har det på ditt jobb − och skicka gärna ett foto.

Inkomsten kan bli lägre – men inte lönen

DA reder utKris i företaget men du får ändå behålla anställningen. Så här fungerar den nya korttidspermitteringen.

Från permittering till korttidsarbete

TidslinjeDet här med statligt stöd, minskad arbetstid och skyddad inkomst vid kriser är inget nytt. Häng med på resan från permittering till korttidsarbete.

IF Metall-kongressen kan bli digital

Det blir ingen IF Metall-kongress i maj – i alla fall inte i vanlig form. Exakt hur man ska göra ska förbundsstyrelsen besluta i veckan.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Elever på Lernia: oroliga att vi skadas

VUXENUTBILDNINGSlipdamm, thinnerångor, dålig skyddsutrustning och nästan ingen teori alls. Så beskriver Alicia och andra elever sina skoldagar på Lernias fordonsutbildning i Växjö. Nu befarar Alicia att hon har fått skador för livet.

Lernia: Vi ser över detta och åtgärdar bristen

Lernias rektor i Växjö hänvisar DA till kommunikationschefen Katarina Devell i Stockholm. Här är hennes svar på frågorna om brister på Lernias vuxenutbildning i Växjö.

Foto: David Lundmark

Ett småskaligt hantverk

ÖgonblicketKlockan är 09.47 på Karlskrona lampfabrik.

EU-kommissionens nya ordförande Ursula von der Leyen. Foto: Ludovic Marin, AP

EU:s minimilön – ett hot mot svenska löner

DA reder utEU:s planer på att införa en lag om minimilön kan, i värsta fall, leda till kraftiga lönesänkningar i Sverige.

IF Metalls kongress skjuts fram

IF Metall skjuter upp sin kongress till sent i höst, beslutade förbundsstyrelsen på onsdagen.

Avtal 2020

Pontus Georgsson

Pappers: Slopa aktieutdelningarna

Företagen inom massa- och pappersindustrin bör avstå från aktieutdelningar. Det anser Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson som nu tecknat avtal om korttidsarbete med Industriarbetsgivarna.

Industrin skjuter upp avtalsrörelsen

Facken inom industrin och arbetsgivarna säger ja till att skjuta fram avtalsrörelsen. Även Pappers förlänger avtalet. ”Vi befinner oss mitt i en pandemi. Det är inte läge att bråka om löner och villkor”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

LO och Svenskt Näringsliv: Förläng alla avtal

LO och Svenskt Näringsliv är överens. Nu uppmanar de alla fackförbund och arbetsgivarorganisationer att skjuta upp årets avtalsrörelse till hösten.

Opo vill skjuta upp löneförhandlingarna

På grund av det osäkra läget i och med Coronakrisen har Opartiska ordföranden bett parterna att skjuta upp förhandlingarna om avtalen fram till den 1 oktober.

”Nu är tid för solidaritet, inte höga aktie­utdelningar”

DEBATTDet är oerhört provocerande att företag tar del av ett krispaket finansierat av våra medlemmars skattepengar ena stunden för att sedan dela ut vinster till aktieägarna i nästa, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

1

”Tre öre mer i timmen. Annars strejkar vi”

Kollektivavtalets dagGideon Hazard kunde knappast förutse vilken historisk betydelse han skulle spela när han krävde tre öre mer i timmen.

Tryggare med jobb hos bolagen

TRENDBROTT.Länge har många maskinförare varit anställda av entreprenörer som kör för skogsbolagen. Nu startar bolagen återigen egna maskinlag. 

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.