Industriarbetarnas tidning

Facket tar strid om inhyrda på Volvo

10 augusti, 2011

Skrivet av

Enligt IF Metall har Volvo Powertrain i Skövde brutit mot medbestämmandelagen. Bolaget har inte informerat tillräckligt inför att arbetskraft hyrts in från bemanningsföretag.

Bakgrunden till stämningen är att Volvo Powertrain under våren sa upp ett lokalt avtal med regler kring inhyrning av arbetskraft.

Lars Ask, ordförande för IF Metallklubben, berättar att i försök att få till ett nytt avtal ville företaget att 20 procent av arbetskraften skulle vara inhyrd. Facket föreslog åtta procent, men en större del visstidsanställda i stället. Ett förslag som facket menade skulle ha gett samma flexibilitet som företaget förespråkade. Men företaget sa nej.

– Nu är man uppe i mer än 20 procent. Innan semestern var det 50 procent inhyrda på vissa delar av monteringen. Det är en helt unik situation, säger Lars Ask, ordförande för IF Metallklubben.

– Om jag ska vara riktigt ärlig vet jag inte vad de håller på med. De hyr in för en basbemanning. Och de betalar drygt 5000 kronor mer för varje inhyrd, bara i lön.

Björn Axelsson, personalchef på Volvo Powertrain, beskriver situationen så här:

– Mot bakgrund av krisen har vi haft en bemanningsstrategi inom AB Volvo som kräver mer flexibilitet. Lokalt innebär det en större mix av inhyrda från bemanningsföretag och egen personal. Syftet är att vara flexibla inför framtiden om vi möter en situation där vi åter igen måste anpassa oss till lägre volymer.

Företagets inställning är att inhyrd arbetskraft är ännu mer flexibel än visstidsanställd, förklarar han, eftersom visstidsanställningar enligt lag omvandlas till tillsvidareanställningar efter viss tid. Han bekräftar att de inhyrda är fler än någonsin tidigare, men vill inte ge exakta uppgifter om hur stor andel av arbetsstyrkan som utgörs av bemanningsanställda just nu. Men den totala andelen flexibel arbetskraft, det vill säga bemanningsanställda och visstidsanställda, är ”strax över 20 procent”.

Vad säger du om fackklubbens åsikt att det blir onödigt dyrt?

– Företaget har gjort en bedömning enligt alla olika aspekter och vi anser att det här är den bästa strategin just nu.

– Det man ska veta i sammanhanget är att vi löpande har konverterat en hel del visstidsanställningar till fasta anställningar. Under 2010 och 2011 har vi så här långt inom verkstadsavtalet tillsvidareanställt 340 personer.

Facket stämmer företaget för brott mot medbestämmandelagen. När det lokala avtalet upphörde, gällde i stället förhandling inför varje inhyrningstillfälle. Men enligt facket ville företaget varken ge tydliga uppgifter om hur många som skulle hyras in, eller var de inhyrda skulle jobba.

Björn Axelsson säger att Volvo välkomnar stämningen.

– Vi har olika syn på hur vi ska förhandla kring det här, och vi tycker att det är bra att frågan prövas. Vi anser i grunden och utifrån den expertis vi har bakom oss att vi har följt de riktlinjer och lagar som gäller.

Även Christer Persson, chef för IF Metalls förhandlingsenhet, poängterar att domstolens utfall har en viktig och avgörande betydelse för framtiden.

– Tendensen är liknande på många företag. Man får en stark känsla av att företagen får rådgivning om att paragraferna 11 och 38 i MBL inte är viktiga att följa.

Enligt facket ska paragraferna fungera så att företagen lämnar information om vilket bemanningsföretag som ska anlitas, hur många som ska hyras in, hur länge de ska vara inhyrda och var de ska jobba. Om informationen är så pass detaljerad, kan facket ta ställning och försöka påverka beslutet. En mer svepande information ger ingen möjligheten att påverka företagets intentioner, och då sätts reglerna ur spel, enligt facket.

Volvo Powertrain stäms på 2 miljoner kronor. Det höga skadeståndet motiveras av facket med att företaget har många anställda som påverkats av företagets agerande. Volvo Powertrain sysselsätter totalt 2 850 personer.

Du kanske också vill läsa…

Bemanningens baksida

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

Dyrare att sparka och hyra in

Svårare och dyrare att sparka anställda för att sedan hyra in. Det är ett av inslagen i de avtal som IF Metall hittills har tecknat. Facket kan begränsa inhyrning av bemanningsföretag – i alla fall i sex månader. Så står det i de nya avtal som har tecknats mellan IF Metall och arbetsgivarna. Fram till […]

”Jättevanligt med felaktiga löner”

”Jättevanligt med felaktiga löner”

IF METALLS KONGRESS Genom att på ett tidigt stadium ta tag i frågan om bemanningsanställda har IF Metalls avdelning i Göteborg ordnat över 12 miljoner kronor till olika anställda i bemanningsföretag, som hade fått för låga löner. – Genom att behandla inhyrda som alla andra medlemmar har vi femfaldigat medlemsantalet i bemanningsbranschen. Vi har kunnat […]

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

Vi måste få slut på otryggheten

Vi måste få slut på otryggheten

I praktiken omfattas många industrianställda inte av turordningsreglerna. Därför måste vi förhandla om trygghet och omställning, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Tvist om helglön – nu stäms bemanningsföretag

Tvist om helglön – nu stäms bemanningsföretag

Anställda på bemanningsföretaget Adecco har gått miste om helgersättning, enligt IF Metall. Nu stämmer fackförbundet Adecco inför Arbetsdomstolen, AD. ”Ett pilotfall”, säger IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

Bemanningsföretag eller fackförening?

Bemanningsföretag eller fackförening?

”Om de lokala verkstadsklubbarna skall överleva i framtiden måste splittringen genom inhyrning stoppas”, skriver en bemanningsanställd industriarbetare.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.