Industriarbetarnas tidning

Saab närmare konkurs

8 september, 2011

Skrivet av

DA-ANALYS.

Ingen rekonstruktion – nu rycker konkursen allt närmare. Förlorarna finns bland 3 500 anställda som nu tvingas till arbetslöshet med halverad inkomst på en tuff arbetsmarknad. 19 procent av IF Metallarna i Trollhättan går arbetslösa.

Det fanns en hel del välgrundade tvivel på att Vänersborgs tingsrätt verkligen skulle säga ja till en ny rekonstruktion av Saab.

Grunden för alla tvivel låg dels i att det faktiskt bara var ett par år sedan den senaste rekonstruktionen. Och då fanns fortfarande världens då största bilföretag General Motors i bakgrunden.

Men det största tvivlet inför tingsrättens beslut i dag berörde själva ansökan från företaget.

Saab ansökte om rekonstruktion i väntan på finansiering från Kina. Dessutom ville man förhindra utmätning och konkurs. Och få tillgång till den statliga lönegarantin för de anställda.

Rekonstruktion brukar inte beviljas företag som väntar in friska pengar.

Rekonstruktion brukar beviljas för att återge företag lönsamhet.

Nu väntar i stället konkurs. Vem som ska begära företaget i konkurs återstår att se. Men den tycks i nuläget vara oundviklig.

Detta handlar om en biltillverkare som inte kan betala sina anställdas löner, som har över två miljarder i obetalda skulder till underleverantörerna och vars produktion stått still sedan i våras.

Saab hade hoppats kunna överbrygga den akuta krisen i väntan på kinesiska pengar. Pang Da och Youngman har förbundit sig att håva in 2,2 miljarder kronor i Saab. Plus att satsa i ett gemensamt utvecklingsbolag där Youngman skulle ha stått för fiolerna.

Nu riskerar Saab i stället att förvandlas till ett konkursbo. I bästa fall med fortsatt verksamhet i en eller annan form. Här finns trots allt en ytterst kompetent och engagerad personal, en välrenommerad utvecklingsavdelning, en produktionsanläggning i världsklass.

I sämsta fall kommer verksamheten att styckas upp och säljas ut i småbitar.

Det enda som skulle kunna förhindra Saab från konkurs är ett mirakulöst snabbt ja från kinesiska myndigheter så att Pang Da och Youngman kan skicka över sina pengar.

Om de pengarna nu räcker. Bara leverantörsskulderna är uppe i 2,3 miljarder. De totala skulderna uppgår till 9 miljarder.

Det var inte bara de anställda som hoppats på rekonstruktion och med den en statlig lönegaranti i stället för a-kassa och förvisning till en synnerligen tuff lokal arbetsmarknad. Var femte IF Metallmedlem i Trollhättan går utan arbete.

Även underleverantörerna hade sett rekonstruktion före konkurs. Med en rekonstruktion hade de inte blivit lottlösa som vid en konkurs.

I går onsdag samlades de i Göteborg för den årliga Leverantörsdagen. Där var Saab ett givet snackämne i kaffepauserna.

För tre år sedan samlades samma företag, i stort sett samma människor, till samma typ av tillställning i Trollhättan. Då medverkade dåvarande vd:n för Saab, Jan-Åke Jonsson som kunde berätta om rekordtakt i produktionen. Fabriken på Stallbacka tryckte ut 600 bilar per dag.

Bara några veckor senare gick Lehman Brothers i konkurs.

Världens bilindustri stannade av och landets näringsminister sa att ”problemet är att Saab tillverkar bilar ingen vill köpa”. Och landets statsminister fyllde på att Trollhättan bara var en monteringsfabrik. Men i själva verket är Saab i Trollhättan en av få integrerade bilfabriker i Europa med allt från utvecklingsavdelning till måleri, karosseri och montering.

Underleverantörernas europeiske president, Lars Holmqvist, sa i Göteborg i går:

– Bara fyra europeiska länder har integrerade bilföretag. Tre av ländernas regeringar stöttade på olika vis sin bilindustri under krisen, Tyskland, Frankrike och Italien. Sverige gjorde ingenting.

Hur detta påverkat Saabs färd mot avgrunden, det vet ingen.

På väg ut från Göteborg mot flygplatsen Landvetter passerar man Saabs gamla växellådefabrik.

På taket står fortfarande skylten från i vintras med texten ”Saab – celebrating our first year of independence”.

År ett blev en mödosam återstart för det självständiga företaget.

År två en mardröm med produktionsstopp, miljardförluster och nu en annalkande konkurs.

År tre – finns det?

Du kanske också vill läsa…

Så blir nya Saab

Snabbt ökad produktion och fortsatt utvecklingsansvar i Trollhättan, men med 500 färre anställda. Ett nytt distributionsbolag och lokal tillverkning i Kina. Så ser det nya Saab ut. Företaget siktar på att tillverka 200 000 bilar och bli lönsamt 2014. Rekonstruktören Guy Lofalk presenterade Saabs rekonstruktionsplan inför borgenärerna i Vänersborgs tingsrätt i dag. Det nya Saab […]

Ny ödesvecka för Saab

Saab står inför avgörandets vecka – igen. På fredag kan tingsrätten upphäva rekonstruktionen som öppnar dörren för konkurs. Och kanske nya, kinesiska ägare. Uppsagda avtal, rykten om en ny finansiär och en begäran om att rekonstruktionen ska stoppas. Det har stormat rejält kring Saab Automobile de senaste dagarna. Dramat har ett antal aktörer: 1. De […]

Saab får ny chans

Saab får ny chans

Hovrätten säger ja till rekonstruktion för Saab. Det sargade bilföretaget får därmed en ny chans. Och de anställda kan få sina löner via den statliga lönegarantin. Tingsrätten sa tidigare nej. Underlaget var för bristfälligt, finansieringen för osäker och dessutom hade den förra rekonstruktionen från 2009 inte hjälpt. Inför överklagandet i hovrätten hade Saab presenterat fler […]

Saabs öde kan avgöras på tisdag

Om det inte blir rekonstruktion för Saab lämnar IF Metall in konkursansökan på tisdag nästa vecka. Senast tisdag 20 september måste hovrättens beslut om rekonstruktion för Saab lämnas in. Annars lämnar IF Metall in en konkursansökan på tisdag eftermiddag, meddelar IF Metall i ett pressmeddelande. Skälet är att säkerställa att reglerna om lönegaranti för de […]

Nya konkursansökningar mot Saab

Underleverantören Takata-Petri har ansökt om att Saab Automobile ska försättas i konkurs. Ansökningarna kom in sent igår eftermiddag. Takata-Petri med verksamhet i Tyskland, Polen och Rumänien lämnade in en betalningsuppmaning till Saab i mitten av augusti. Skulderna som Saab har till Takta-Petri rör sig om 1,9 miljoner euro, eller runt 17,5 miljoner kronor. Enligt pressmeddelande […]

Ingen konkursbegäran från IF Metall

IF Metall kommer inte att begära Saab i konkurs idag. Saab lämnar in sitt överklagande om rekonstruktionen under dagen och därför har IF Metall beslutat att vänta. Saabs ansökan om en ny prövning av begäran om rekonstruktion väntas komma in till hovrätten på tisdagen. – Hovrätten har sagt att ärendet ska behandlas skyndsamt, säger Lars […]

”Helt enkelt en katastrof”

Tingsrättens nej till rekonstruktion kom som en chock för de anställda. – Katastrof, säger Sylvia Persson på dörravdelningen. Hon har jobbat i 24 år på Saab. Hon hade hoppats på ett helt annat besked från tingsrätten i Vänersborg. – Beskedet kanske ändå inte var oväntat. Det var ju inte så länge sedan vi gick igenom […]

Ingen Saab-konkurs i dag

IF Metall kommer inte att begära Saab Automobile i konkurs i dag. Förbundets medlemmar har ännu inte fått ut augustilönen. En betalningsuppmaning har delgivits företaget och för varje dag medlemmarna står utan lön närmar sig konkursen. Men idag kommer ingen begäran om att sätta Saab i konkurs. I stället ska IF Metalls förbundsledning hålla en […]

Tingsrätten säger nej till Nevs

Det blir ingen rekonstruktion av biltillverkaren Nevs. Tingsrätten i Vänersborg anser att Nevs underlag är alltför vagt.

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.