Industriarbetarnas tidning

”Korta truckkurser en olycksrisk”

14 maj, 2013

Kan man bli en säker truckförare på 1–2 dagar? Nej, absolut inte, menar de regionala skyddsombuden i Borås. De är upprörda över utbildarnas allt kortare kurser.

I läroplanen för truckutbildning, TLP-10, står det att utbildningen för att köra B-truck (höglyftande och motviktstruckar, de vanligaste inom industrin) normalt ska ta 40 timmar, men för vissa elever och i vissa sammanhang kan det ibland krävas mer eller mindre tid.

– I dag är det allmänt accepterat att man klarar sig på 1–2 dagar, säger Börje Davidsson som är en av IF Metalls regionala skyddsombud i Borås. Det onormala, undantaget, har blivit det normala. Det är illa eftersom truckar är farliga maskiner.

Utbildarna förutsätter att de som kommer till kurserna har en viss vana att köra truck och att de fått en ordentlig genomgång av företaget.

– Den tiden finns inte på företagen. Organisationerna är så slimmade. Kan arbetsgivaren få någon utbildad på en eller två dagar, i stället för en vecka, så utnyttjar han det.

Runt 800 skadas varje år i truckolyckor, enligt statistik från Arbetsmiljöverket. Till det kommer ett stort mörkertal, säger Davidsson. Det inträffar många tillbud och olyckor som aldrig rapporteras.

– Vi hör det när vi är ute på arbetsplatser. Vi ser också sönderkörda pallställ, trasiga portar och väggar.

Den korta utbildningstiden gör att man missar viktiga kunskaper som har med säkerheten att göra, säger han. Ett exempel är att förstå lyftdiagram. Det vill säga hur mycket man kan lyfta, och på vilket sätt. En truck som står stilla kan till exempel klara en viss last, men så fort man börjar köra kommer andra krafter i gång. Det kan leda till att trucken välter.

Därför tycker de regionala skyddsombuden att läroplanen borde innehålla ett fast antal kursdagar.

Kursplanen för truckutbildning är skriven av arbetsgivare och fack ihop. Från fackets sida är det IF Metalls centrala arbetsmiljöenhet som deltagit i samarbetet. Lars-Erik Folkesson, som jobbar på enheten, håller inte med skyddsombuden.

– Du kan jämföra med körkort för bil. Det är väldigt olika från person till person hur många timmar som behövs.

– Men visst är det ett problem att kurserna blivit kortare. Arbetsmiljöverkets föreskrift är för klen.

Lagen kräver inte körkort för truck. Det enda den säger är att truckförare ska ha tillräckliga kunskaper för att kunna köra på ett säkert sätt. Sen är det arbetsgivaren på varje arbetsplats som ger tillstånd till anställda att köra truck. Lagen borde ställa tydliga utbildningskrav på arbetsgivaren, säger han.

– Det ska finnas dokument på att den anställde lever upp till kraven.

Du kanske också vill läsa…

Arbetsmiljöverket ska se över reglerna

Arbetsmiljöverket ska se över reglerna

Antalet olyckor ökar. Samtidigt pågår ett omfattande fusk med truckkort.
”Vi ser mycket allvarligt på att obehöriga kör truck”, säger Torben Vincentsen på Arbetsmiljöverket.

Snabba cash i truck-Sverige

Snabba cash i truck-Sverige

Oseriösa arbetsgivare blundar. Skumraskutbildare säljer. Arbetare skadas. Handeln måste stoppas, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Farligt fusk med truckkort

Farligt fusk med truckkort

I ett skåp i Mellansverige finns en pärm. Den är fylld av falska truckkort. Men de flesta kort finns hos förare som kör utan att veta hur.

M: Skärp straffen vid arbetskraftsmissbruk

M: Skärp straffen vid arbetskraftsmissbruk

Slopad sekretess och informationsplikt mellan myndigheter, skärpta krav på arbetsgivare och hårdare straff är några av Moderaternas förslag för att komma tillrätta med arbetslivskriminaliteten.

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Blockerade utrymningsvägar, truckar med dåliga bromsar och kapsågar utan klingskydd. Allt är historia. På Hällingsjö Hus har dåliga vanor ersatts av säkra rutiner.

Det rullar på

Det rullar på

Ögonblicket: Klockan är 13.49 på DS Smith i Värnamo.

Arbetsmiljöverket backar – gravida får jobba under jord

Arbetsmiljöverket backar – gravida får jobba under jord

Arbetsmiljöverket backar från sitt tidigare förslag att totalförbjuda gruvarbete under jord för gravida och ammande.

Det behövs gränsvärde för svetsrök – snabbt

Det behövs gränsvärde för svetsrök – snabbt

Svetsrök kan orsaka flera allvarliga sjukdomar, som cancer och KOL, och även påverka foster. Arbetsmiljöverket bör snabbt ta fram ett gränsvärde utifrån de nya kunskaper som kommit fram de senaste åren, skriver sex arbetsmiljöforskare.

”Det fanns de som inte ville leva”

”Det fanns de som inte ville leva”

Två år efter Richard Fredrikssons första begäran om ingripande agerar Arbetsmiljöverket. Samhall får bakläxa.

Truckförare vill lyfta arbetsmiljön

Truckförare vill lyfta arbetsmiljön

Lastbilschaufförer som varken kan språk eller regelverk utmanar arbetsmiljön för truckförare på SSAB i Oxelösund. 

DA granskar skuggsamhället i en smutsig bransch

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder. Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo blev rikskänd för att ha städat svart hos statsminister Magdalena Andersson. Här är hennes ord från tiden i Migrationsverkets förvar.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Städarnas berättelser: Shakhzoda, Uzbekistan. ”Arbetsgivaren tvingade mig att jobba trots att jag var sjukskriven. Jag fick städa med vänsterarmen.”

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Städarnas berättelser: Aziza, Uzbekistan. ”Jag blev inte behandlad som en människa.”

Rebecca terroriserades av chefen

Rebecca terroriserades av chefen

Städarnas berättelser: Rebecca, Venezuela. ”’Jag sparkar skiten ur dig och skickar dig till helvetet’, sa min chef om vi protesterade.”

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

För att stoppa bolag som inte gör rätt för sig måste upphandlare bli bättre på att upptäcka fifflet, anser Städbranschen Sveriges ordförande Matthias Lindholm.

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Svartarbete i offentlig verksamhet är vanligt. Med hjälp av den här checklistan kan upphandlare få bättre koll.

Så har skugg­samhället vuxit fram

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.