Industriarbetarnas tidning

”Korta truckkurser en olycksrisk”

14 maj, 2013

Kan man bli en säker truckförare på 1–2 dagar? Nej, absolut inte, menar de regionala skyddsombuden i Borås. De är upprörda över utbildarnas allt kortare kurser.

I läroplanen för truckutbildning, TLP-10, står det att utbildningen för att köra B-truck (höglyftande och motviktstruckar, de vanligaste inom industrin) normalt ska ta 40 timmar, men för vissa elever och i vissa sammanhang kan det ibland krävas mer eller mindre tid.

– I dag är det allmänt accepterat att man klarar sig på 1–2 dagar, säger Börje Davidsson som är en av IF Metalls regionala skyddsombud i Borås. Det onormala, undantaget, har blivit det normala. Det är illa eftersom truckar är farliga maskiner.

Utbildarna förutsätter att de som kommer till kurserna har en viss vana att köra truck och att de fått en ordentlig genomgång av företaget.

– Den tiden finns inte på företagen. Organisationerna är så slimmade. Kan arbetsgivaren få någon utbildad på en eller två dagar, i stället för en vecka, så utnyttjar han det.

Runt 800 skadas varje år i truckolyckor, enligt statistik från Arbetsmiljöverket. Till det kommer ett stort mörkertal, säger Davidsson. Det inträffar många tillbud och olyckor som aldrig rapporteras.

– Vi hör det när vi är ute på arbetsplatser. Vi ser också sönderkörda pallställ, trasiga portar och väggar.

Den korta utbildningstiden gör att man missar viktiga kunskaper som har med säkerheten att göra, säger han. Ett exempel är att förstå lyftdiagram. Det vill säga hur mycket man kan lyfta, och på vilket sätt. En truck som står stilla kan till exempel klara en viss last, men så fort man börjar köra kommer andra krafter i gång. Det kan leda till att trucken välter.

Därför tycker de regionala skyddsombuden att läroplanen borde innehålla ett fast antal kursdagar.

Kursplanen för truckutbildning är skriven av arbetsgivare och fack ihop. Från fackets sida är det IF Metalls centrala arbetsmiljöenhet som deltagit i samarbetet. Lars-Erik Folkesson, som jobbar på enheten, håller inte med skyddsombuden.

– Du kan jämföra med körkort för bil. Det är väldigt olika från person till person hur många timmar som behövs.

– Men visst är det ett problem att kurserna blivit kortare. Arbetsmiljöverkets föreskrift är för klen.

Lagen kräver inte körkort för truck. Det enda den säger är att truckförare ska ha tillräckliga kunskaper för att kunna köra på ett säkert sätt. Sen är det arbetsgivaren på varje arbetsplats som ger tillstånd till anställda att köra truck. Lagen borde ställa tydliga utbildningskrav på arbetsgivaren, säger han.

– Det ska finnas dokument på att den anställde lever upp till kraven.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.