Industriarbetarnas tidning

Risade stråk skonar både kropp och mark

28 juni, 2013

Skrivet av

Arbetsmiljö Bättre för marken och maskinerna. Troligtvis bättre även för människan i maskinen. Alla verkar vara vinnare när arbetslagen i skogen risar basstråken ordentligt. Johan Boström ställde upp som testpilot när Stora Enso mätte kroppens påfrestningar i skotaren.

Förebygg skador

Kör inte maskiner vid tomgång i onödan.
Arbeta i en naturlig arbetsställning.
Ta regelbundna pauser utanför maskinen.
Kör lugnt och varsamt.
Undvik om möjligt att köra på underlag som ger kraftiga vibrationer.

Inte bara ergonomi
Inte bara ergonomin blir bättre. En enkätundersökning bland de maskinförare som arbetar enligt det nya sättet visar att de flesta tycker …
… att samarbetet och kommunikationen har förbättrats i arbetslaget.
… att de oftare växlar mellan olika arbetsuppgifter.
… att arbetet känns mer strukturerat med tydligare krav och förväntningar.

”Stäng av nivelleringen. Nollställ trippmätaren. Klockar du varje varv nu?” Runt den fullastade skotaren har förberedelserna kommit så långt att det är dags för avfärd. Johan Boström stänger dörren och drar i gång motorn. 19 ton timmer sätts i långsam rullning och banden runt hjulen klagar när lasset ska in i skogsterrängen. Det vaggar och skumpar och känns som ett under att ekipaget inte lägger sig på sidan där i skogsbacken.
Johan Boström håller i sig med högerhanden i ett handtag och styr med vänsterhanden. Det skumpar, kränger och slår. Samtidigt registreras vibrationerna i stolen och sensorer fästa på kroppen läser av hur musklerna i armar, handleder, axlar och nacke arbetar. Var blir påfrestningarna som störst? Var kan de vara skadliga? I hytten sitter en kamera som hela tiden filmar vad som sker.

Efter fyra varv på ett orisat stråk räcker det. Nu ska samma sak göras på ett risat stråk. Stora Enso Skog vet redan att den nya metoden att täcka de mest trafikerade stråken med gran- eller tallris under en slutavverkning, är skonsammare mot maskinerna och leder till färre körskador i marken. Samtidigt kan mer biobränsle plockas ut ur skogen. Nu hoppas de att sensorerna på Johans kropp ska visa att det även är bättre för kroppen.
Johan Boström vet redan vad han tycker om det nya arbetssättet.
– Det blir ett intressantare jobb. Det är roligare och mer av en utmaning. Man måste hela tiden tänka på hur man kan köra på bästa sätt för att skona marken. Så har det i och för sig varit hela tiden, men det prioriteras mer nu.

Det behövs inga sensorer för att Johan ska konstatera att det är skönare att köra på bra risade stråk än på oskyddad mark.
– De sträckor där det är granris märker man är lite mjukare. Det ruskar inte lika mycket och stötarna som blir om man kör direkt på sten blir mindre. Kasten som blir om man halkar av någon sten eller stubbe är värst. Då blir det väldiga knyck i sidled.
Med ett tjockt lager granris bäddas stenar, stubbar och andra ojämnheter in och körningen blir mjukare. Både dagens tester och en tidigare mätning visar att det är skonsammare för maskinförarna.
– Vi får ungefär 20 procents bättre resultat på risad mark jämfört med orisad, säger Mikael Eriksson, ergonom på Stora Enso Skogshälsan.
Däremot gav inte försöket att rensa bort stubbar och sten från stråken några större genomslag på mätningarna.
Efter totalt två timmar körning varv efter varv konstaterar Johan Boström att han gärna ställer upp som testperson för att få en bättre arbetsmiljö.
– Det är bra att de intresserar sig för sånt. Jag hade inte väntat mig att det skulle bli så här mycket sensorer och grejer bara.

Ida-Märta Rhen från Karolinska Institutet fäster sensorer på skotarföraren Johan Boström.Ida-Märta Rhen från Karolinska Institutet fäster sensorer på skotarföraren Johan Boström.

 
Basstråk på fast mark

• När ett område slutavverkas planeras trakten så att basstråken (”vägarna” på kalhygget som skördare och skotare kommer att köra mycket på) anläggs på hög och fast mark. Basstråken täcks ordentligt med ris från gran eller tall. Skördaren placerar timmer och grot (grenar och toppar) så att skotaren behöver köra så lite på orisade stråk som möjligt.
• Kantzoner mot till exempel blöt mark eller känsliga biotoper kallas för spökstråk. Där ska skördaren se till att timret lyfts bort mot fastare mark så att den tyngre skotaren aldrig går in i spökstråket.
• Trots att stora mängder ris läggs på stråken får Stora Enso ändå ut mer grot till biobränsle, eftersom skotaren har lättare att komma åt mer grot med den här metoden.
• Arbetsmetoden har utvecklats av arbetslag 601 i Hällefors och har nu införts
i hela Stora Enso under namnet Rätt Metod Slutavverkning. Alla arbetslag, både anställda och entreprenörer, utbildas och diplomeras.

Risk för bestående rygg- och nackskador

• 275 000 personer bedöms vara utsatta för helkroppsvibrationer på jobbet.
• Arbetsgivaren är skyldig att undersöka och bedöma risker som anställda utsätts för. Då ska exponeringen av vibrationer och stötar uppskattas eller mätas av någon med tillräckliga kunskaper i området.
• Riskbedömningen ska utföras regelbundet och uppdateras om förändringar gjorts i verksamheten.
• Arbetsgivaren är skyldig att informera och utbilda anställda om riskerna med vibrationer.
• Störd motorik, synpåverkan, nedsatt prestationsförmåga och ökad risk för trötthet är övergående effekter av helkroppsvibrationer, medan nack- och ryggskador kan bli bestående.
• Om vibrationerna överskrider ett så kallat insatsvärde är arbetsgivaren skyldig att genomföra åtgärder samt erbjuda medicinsk kontroll.
• Dessutom finns ett gränsvärde som inte får överskridas.
• Gravida bör inte utsättas för stötar eller helkroppsvibrationer.
• Läs mer i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2005:15.

Du kanske också vill läsa…

Underhållsarbete är risk för het ånga, skärskador, klämskador och att jobba med dödligt tunga saker. Här förbereds lyft av en 20 tons pick-upvals. Foto: ANDERS ANDERSSON

På Stora Enso i Hylte är det tufft att vara säker

Borta är tiderna när det var macho att utan sele klättra på såphala valsar. På Stora Enso i Hylte, firade underhållsavdelningen förra månaden 1 000 dagar utan olyckor.

”Alla vill inte vara med i facket”

Svenskt Näringsliv vill skrota dagens system med regionala skyddsombud och frikoppla lokala skyddsombud från facket. Enligt organisationens arbetsmiljöexpert Amelie Berg skulle det stärka det lokala skyddsarbetet.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Ingen utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud

Regeringens förslag om att ge regionala skyddsombud rätt att komma in på arbetsplatser där facket inte har några medlemmar kommer att röstas ner. Flera partier går i dag samman för att stoppa förslaget.

Jesper Johansson är tjugosex år och har varit huvudskyddsombud i mer än två år. Foto: Åke Ericson

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Inför coronan är vi alla lika – men industri­arbetare kan inte jobba hemifrån

DA:s arbetsmiljöreporter Elinor Torp reflekterar över coronasmittan, och listar tre viktiga punkter om din arbetsmiljö i dessa tider.

Schystare säkerhet på sågen

Iaktta och prata – utan pekpinnar. Så hjälper anställda på SCA:s sågverk i Rundvik varandra att välja säkra beteenden framför osäkra.

Tommy kör som en borstbindare

Skogsarbetaren Tommy Halvardsson är på fritiden en av landets få borstbindare. Han berättar vad som krävs för att göra en ­borste. Och hur han hamnade här.

Virtuell värld skyddar montörer

VR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.

Stora arbetsmiljörisker på tunga industrier

Nio av tio tunga industrier har brister i arbetsmiljön. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter inspektioner av 480 kemi- och processintensiva företag.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.