Skugg­samhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Lättare, smartare, renare – hård konkurrens om framtidens bil

ANALYS I Detroit samlas världens bilindustri just nu till den årliga mässan. En bilindustri som andas något lättare än under de senaste åren. De amerikanska bilmärkena är tillbaka, Volvo är åter ovanför vattenytan – och i en annan del av världen har Saab-fabriken fått nytt liv.

Att luften är något lättare att andas innebär knappast att bilkriget är över.

Fortfarande dras branschen med överkapacitet. Det vill säga: utbudet och möjligheten att tillverka är betydligt större än efterfrågan. 

Inte minst den europeiska bilindustrin haltar. Till viss del beroende på den segdragna eurokrisen. Bara hälften av Europas 160 bilfabriker nådde över 70 procents kapacitetsutnyttjande, enligt en konsultrapport från IHS Automotive.  En bilfabrik ska helst upp i 75–80 procents kapacitetsutnyttjande för att kunna hålla näsan över vattenytan.

Volvo personvagnar är ett av bilföretagen som lyckats hamna ovanför vattenytan igen. Enligt vd:n Håkan Samuelsson visar Volvo åter svarta siffror, man sålde 428 000 bilar i fjol efter en betydligt starkare höst än vår. En liten ökning mot året innan.

Samuelsson befinner liksom resten av branschen just nu på bilmässan i Detroit för att lansera nya konceptbilen XC Coupé. Mycket fokus har riktats mot Kina men det är den amerikanska marknaden som ökar snabbast just för tillfället och där har Volvo tappat hälften av sin försäljning jämfört med för tio år sedan. Och USA efterfrågar just den typ av stora premiumbilar som inte bara Volvo utan hela branschen tjänar mest på.

Samtidigt, i en annan del av världen, i Trollhättan vaknar Saab-fabriken till liv så sakteliga. Nya ägaren Nevs nyanställer på löpande band och just nu tillverkas bensindrivna 9-3:or i en takt på tio bilar i veckan (under Saabs glansdagar låg takten på 6-700 bilar per dag).

Även Trollhättan andas ny lyft. Parkeringen på Stallbacka industriområde har länge stått ödsligt tom, men inte längre. Runt 500 personer, inklusive konsulter, har idag sin utkomst från bilfabriken. Under våren kommer också de första elbilarna att byggas och levereras till staden Qingdao, som också är delägare till Trollhättefabriken.

Jakten på framtidens gröna bil kommer att intensifieras eftersom förbränningsmotorns dagar anses vara räknade.  

I år kommer Toyota, Honda och Hyundai börja serietillverka bilar som drivs med vätgas och där utsläppen bara består av – vatten.  Även Mercedes och Ford ligger långt framme med vätgasbilar.

Bilindustrin satsar alltmer av sina resurser på att hitta nya drivmedel, att göra bilarna lättare, att göra dem mer interaktiva och ”smarta”. De senaste fyra åren har bilindustrin satsat 8 procent av sin omsättning på forskning och utveckling – det är tre gånger mer än vad branschen gjorde under 2000-talets första decennium, enligt en rapport från Bostongruppen som återges i Financial Times.

Volkswagen, General Motors och Toyota satsar mest på forskning och utveckling. Volkswagen är det företag alla kategorier som lägger ner mest pengar på utveckling i världen just nu, mer än både Samsung och Microsoft poängterar Financial Times.

Tuffare utsläppskrav, mer krävande kunder och hårdare konkurrens om en begränsad marknad driver bilindustrin till att satsa mer på förnyelse än någonsin tidigare.


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Nevs rekonstruktion förlängs

Tingsrätten i Vänersborg beslutade i dag att billtillverkaren Nevs ska få fortsätta att försöka få företaget på fötter igen. Sammanlagt är företaget skyldigt 400 miljoner kronor till olika fordringsägare.

155 får gå från Nevs

Sammanlagt är det 155 personer som får lämna Nevs. 131 arbetare och 24 tjänstemän.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Förhandlingar på Nevs klara

Förhandlingarna efter förra veckans varsel vid Nevs är nu klara. Först i morgon får de anställda information om hur många som sägs upp.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Bilanalytikern: Brist på pengar, modern teknik och förtroende

En utbredd skepsis bland bilköparna. En bil som upplevs som omodern. Och brist på pengar. Fordonsanalytikern Martin Sköld ser tre orsaker till krisen för Nevs.

Facket: "Inte bra för omstarten"

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Bilder inifrån Saab-fabriken i Trollhättan, numera Nevs, som nu begärs i konkurs. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Tingsrätten säger ja till Nevs

Igår fick Nevs nej. Men i dag sa tingsrätten i Vänersborg ja till rekonstruktion av företaget.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Nevs mister rätten till Saab

Försvarskoncernen Saab har dragit tillbaka biltillverkaren Nevs rätt att använda varumärket Saab i sin försäljning.

Tingsrätten säger nej till Nevs

Det blir ingen rekonstruktion av biltillverkaren Nevs. Tingsrätten i Vänersborg anser att Nevs underlag är alltför vagt.

Inga löner till de anställda, inga pengar till leverantörerna. Till slut blev situationen ohållbar för Nevs som så sent som förra veckan presenterade sin första elbil, tillverkad i Trollhättan. Nu vill ägaren att företaget rekonstrueras i väntan på nya delägare. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

Nevs drar i nödbromsen

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan ansöker om rekonstruktion. Jag är inte alls förvånad, kommenterar Stefan Larsson, IF Metalls verkstadsklubb.

Lönerna dröjer på Nevs

Lönerna till över 500 anställda vid Nevs i Trollhättan dröjer. Senast den 5 september ska de få sina löner, lovar företaget.

"Loppet är inte kört"

Underleverantörerna tonar ner dramatiken kring att Nevs begärts i konkurs. – Trista rubriker, men det är absolut inte kört, säger Fredrik Sidahl, vd på Fordonkomponentgruppen.

"Det är illavarslande signaler"

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Nevs begärs i konkurs

Biltillverkaren Nevs med 600 anställda i Trollhättan begärs i konkurs.

Fördubblad skuld för Nevs

Biltillverkaren Nevs skulder hos kronofogden fortsätter att öka. Bolaget fortsätter att belåna tillgångar och har hittills kunnat betala ut lön till de 600 anställda.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Behärskad optimism på Nevs

De anställda på Nevs i Trollhättan får gå på semester idag utan att veta om när i höst bilproduktionen kommer igång igen.  Den nya verkstadsklubben har fått besked om att företagets försök till ny finansiering går bra.

Saabs kamp mot klockan

AnalysEn kamp mot klockan – igen. Inga pengar från delägarna i Kina och Saabfabriken i Trollhättan går en ny kvalfylld sommar till mötes. Nu står hoppet till indiska Mahindra eller möjligen andra kinesiska ägare. Men det är bråttom.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nevs stoppar produktionen

Problemen hopar sig för Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Trollhätteföretaget stoppar produktionen under fyra veckor och drar ner på inhyrd personal. Orsaken är likvida problem.

Konkurser vi minns

Det är inte bara anställda och fordringsägare som drabbas hårt av konkurser. Ibland kan ett företag dra med sig en hel bransch i fallet. Läs om konkurser vi minns.

Flygvapenmuseums bevarade B3 år 1976.

Från bombplan till kinesisk elbil

1937 bildades  Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Men efter krigsslutet behöver Saab nya uppdrag. Saabo, Sonett och turbomotor – följ med på resan här.

Beata Milewska kom till karossavdelningen på Saab i Trollhättan för trettio år sedan. Var en av de sista som lämnade fabriken och en av de första som anställdes när elbilstillverkaren Nevs flyttade in. ”Spännande att få vara med om en framtidssatsning”, säger hon. Foto: THEO ELIAS

Drömmen om att komma tillbaka

ReportageSaab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Nya Saab-planer möts av skepsis

Saabs nya ägare Nevs vill återuppta produktionen av gamla 9-3:an i höst och om två år tillverka 120 000 bilar i Trollhättan. Men bilanalytikern Martin Sköld, Handelshögskolan i Stockholm, är skeptisk.

Kinesisk stad ny delägare i Nevs

Den kinesiska staden Qingdao investerar två miljarder kronor och förvärvar 22 procent av aktierna i Nevs – företaget som köpte Saabs konkursbo. Huvudkontor, utveckling och produktion blir kvar i Trollhättan.

Saabägare startar batterifabrik

Den nya Saabelbilen kommer att utrustas med batterier från en av världens modernaste batterifabriker som byggts upp i Kina. Våren 2014 väntas den första elsaaben finnas på marknaden.

Saab får heta Saab

Nu är Nevs köp av Saab Automobile helt i hamn och det är helt klart att det blir elbilsproduktion i Trollhättan framöver. Ett beslut som applåderas från alla håll.

Saabs nya ägare i tvist om märket

Saabs nya ägare får inte använda Gripen-symbolen. Det är även oklart om de ens får använda namnet Saab. "Det kommer såklart kännas märkligt om bilarna inte heter Saab", säger Håkan Skött, IF Metall-klubbens ordförande.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.