Industriarbetarnas tidning

Lättare, smartare, renare – hård konkurrens om framtidens bil

14 januari, 2014

Skrivet av

ANALYS I Detroit samlas världens bilindustri just nu till den årliga mässan. En bilindustri som andas något lättare än under de senaste åren. De amerikanska bilmärkena är tillbaka, Volvo är åter ovanför vattenytan – och i en annan del av världen har Saab-fabriken fått nytt liv.

Att luften är något lättare att andas innebär knappast att bilkriget är över.

Fortfarande dras branschen med överkapacitet. Det vill säga: utbudet och möjligheten att tillverka är betydligt större än efterfrågan. 

Inte minst den europeiska bilindustrin haltar. Till viss del beroende på den segdragna eurokrisen. Bara hälften av Europas 160 bilfabriker nådde över 70 procents kapacitetsutnyttjande, enligt en konsultrapport från IHS Automotive.  En bilfabrik ska helst upp i 75–80 procents kapacitetsutnyttjande för att kunna hålla näsan över vattenytan.

Volvo personvagnar är ett av bilföretagen som lyckats hamna ovanför vattenytan igen. Enligt vd:n Håkan Samuelsson visar Volvo åter svarta siffror, man sålde 428 000 bilar i fjol efter en betydligt starkare höst än vår. En liten ökning mot året innan.

Samuelsson befinner liksom resten av branschen just nu på bilmässan i Detroit för att lansera nya konceptbilen XC Coupé. Mycket fokus har riktats mot Kina men det är den amerikanska marknaden som ökar snabbast just för tillfället och där har Volvo tappat hälften av sin försäljning jämfört med för tio år sedan. Och USA efterfrågar just den typ av stora premiumbilar som inte bara Volvo utan hela branschen tjänar mest på.

Samtidigt, i en annan del av världen, i Trollhättan vaknar Saab-fabriken till liv så sakteliga. Nya ägaren Nevs nyanställer på löpande band och just nu tillverkas bensindrivna 9-3:or i en takt på tio bilar i veckan (under Saabs glansdagar låg takten på 6-700 bilar per dag).

Även Trollhättan andas ny lyft. Parkeringen på Stallbacka industriområde har länge stått ödsligt tom, men inte längre. Runt 500 personer, inklusive konsulter, har idag sin utkomst från bilfabriken. Under våren kommer också de första elbilarna att byggas och levereras till staden Qingdao, som också är delägare till Trollhättefabriken.

Jakten på framtidens gröna bil kommer att intensifieras eftersom förbränningsmotorns dagar anses vara räknade.  

I år kommer Toyota, Honda och Hyundai börja serietillverka bilar som drivs med vätgas och där utsläppen bara består av – vatten.  Även Mercedes och Ford ligger långt framme med vätgasbilar.

Bilindustrin satsar alltmer av sina resurser på att hitta nya drivmedel, att göra bilarna lättare, att göra dem mer interaktiva och ”smarta”. De senaste fyra åren har bilindustrin satsat 8 procent av sin omsättning på forskning och utveckling – det är tre gånger mer än vad branschen gjorde under 2000-talets första decennium, enligt en rapport från Bostongruppen som återges i Financial Times.

Volkswagen, General Motors och Toyota satsar mest på forskning och utveckling. Volkswagen är det företag alla kategorier som lägger ner mest pengar på utveckling i världen just nu, mer än både Samsung och Microsoft poängterar Financial Times.

Tuffare utsläppskrav, mer krävande kunder och hårdare konkurrens om en begränsad marknad driver bilindustrin till att satsa mer på förnyelse än någonsin tidigare.

Du kanske också vill läsa…

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Kassako på löpande band

Kassako på löpande band

År 1979 rullade det på för svensk bilindustri.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.