Industriarbetarnas tidning

Många vinster med eldrivet under jord

1 juni, 2022

Skrivet av

Grönare gruva.1 030 meter ner i underjorden ska eldrivna lastmaskiner ta Kristinebergsgruvan in i framtiden. Redan nu märker bergarbetare att arbetsmiljön blivit bättre.

Hans Linder är en av åtta operatörer som kör den eldrivna maskinen. Foto: David Lundmark

Berget sväljer underjordslastaren. Trots att den har en skopa som kan lyfta 14 ton gråberg eller malm, tycks den liten inne i bergstunnlarna. En kilometer under marken har den eldrivna hjullastaren visat sig vara mer effektiv än diesellastarna i samma storlek, enligt operatörerna som kört den. Eftersom den är helt eldriven kan den också accelerera snabbare än de dieseldrivna lastarna. 
– Sedan finns det många andra vinster, säger Hans Linder, bergarbetare. 

Han är en av åtta operatörer som utbildats att köra den eldrivna underjordslastaren. 
– Nu behöver jag inte ha hörselkåpor längre, bara när jag ska prata i radion med arbetskompisarna. Nu hörs bara ljudet av de rullande hjulen. 

– Man slipper också dieselgaserna, som inte är så trevliga att andas in, och värmen som i vissa trånga utrymmen kan bli nära 50 grader. 

I snart ett år har han testat den eldrivna underjordslastaren, som är en del i ett större projekt att elektrifiera gruvan. Målet är att minska dieselanvändningen med 80 procent genom att transporter och lastning ska göras med eldrivna fordon. 

Särskilt kul är det att vi, med en sådan gammal gruva som vår, nu går i täten för omställningen.

Erik Fjällström, gruvchef.

Flera gånger har den 90-åriga gruvan i Kristineberg varit uträknad. Men efter att gruvbolaget Boliden hittat en ny fyndighet nära Kristinebergsgruvan i området Rävliden, satsar de nu 1,25 miljarder på att bygga ut. En fem kilometer lång tunnel byggs mellan gruvan och Rävliden. Där ska det finnas en eltrolleybana med eldrivna truckar, som kan koppla upp sig mot elledningar i uppförsbacke för att inte behöva fossila drivmedel. 

Under teståret visste operatörerna att batteritiden på omkring fyra timmar skulle bli en utmaning.  Men det har man löst genom att ha två batterier som man skiftar mellan. Det 4,5 ton tunga batteriet gungar fram och tillbaka när traversen lyfter det på plats. En elbil har ett batteri med en kapacitet på omkring 75 kWh, underjordslastarens enorma batteri har en kapacitet på 367 kWh. Just den här dagen hjälper inte det. Ett litet urladdat hjälpbatteri på 24 volt i lastaren ställer till det och maskinen blir stående. 

– Men, så typiskt, när man ska visa hur den levererar! 

En kilometer ner i underjorden laddas den eldrivna lastmaskinen. Foto: David Lundmark

Hans Linder försöker dölja besvikelsen och visar i stället ett filmklipp på mobilen från ett tidigare skift då maskinen lyfter tungt och tyst. Han verkar stolt, det tycks även gruvchefen Erik Fjällström vara, som arbetat i gruvan sedan 1989. 

– Vi gör inte som vi alltid gjort utan nu kan vi göra något annorlunda. Särskilt kul är det att vi, med en sådan gammal gruva som vår, nu går i täten för omställningen, säger Erik Fjällström. 

Gruvbrytning sedan 1940

Kristinebergsgruvan ligger i Lycksele kommun, Västerbotten. 

Boliden Mineral AB bedriver gruvverksamhet där i form av malm- och gråbergsbrytning. Malmen som bryts innehåller zink, guld, silver, koppar och bly. 

Gruvbrytning har pågått oavbrutet sedan 1940. Fram till 1991 fanns även ett anrikningsverk. Därefter har all anrikning av malm skett på Bolidens anrikningsverk. 

Elektrifieringen av gruvan är ett samarbete mellan Boliden, Epiroc och ABB.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

USA:s gruv­arbetare kräver ”en rättvis omställning”

Förnekandet av klimatkrisen gav Donald Trump en stor del av de amerikanska gruvarbetarnas röster i presidentvalet. Men nu välkomnas president Joe Bidens klimatpolitik av gruvarbetarförbundet som kräver ”en rättvis omställning”.

”Nog är det dags att göra någonting”

”Nog är det dags att göra någonting”

Tjugo minusgrader hindrar inte Urban Lindfors från att ta elbilen till jobbet.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

Uppladdning för avgasfria gator

Uppladdning för avgasfria gator

De framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.