Industriarbetarnas tidning

Olyckan blev en viktig påminnelse

29 september, 2014

ArbetsmiljöStora Enso i Skene är i toppklass på arbetsmiljö, ändå hade man i vintras ett tillbud som kunde ha blivit en dödsolycka. Det ruskade om alla på wellpappfabriken.

Knuff i baken räddade livet

  • I mars i år krånglade två buntar i palleteraren (bilden ovan till vänster), där färdiga platta wellpappkartonger paketeras till höga balar. De två anställda skulle ha tagit ur och med sig nyckeln till maskinen (bild ovan till höger) när de gick in och fixade felet. Den ene gick ut och återställde maskinen, då stängdes dörrarna och gav killen där inne en knuff i baken. Han skrek till innan den andre hann starta maskinen – vilket hade skickat ut ett antal stålgafflar i hög hastighet.

Frågan låter lite gullig, men är på blodigt allvar:

”Får jag ge dig ett säkerhetssamtal?”

Det finns tio skyddsombud på drygt 100 kollektivanställda här i Skene, men grundtanken är att alla ska ta ansvar för att säkerheten inte äventyras, arbetsmiljötänket ska genomsyra jobbet på golvet.

– Till exempel om du ser någon jobba med stansarna, med mycket vassa skär, utan de speciella skyddshandskarna ska du säga till, säger huvudskyddsombudet Anna Andersson.

Hon är också regionalt skyddsombud för GS avdelning 6 och ”blir mörkrädd ibland när hon besöker andra företag”.

– Jo, vi ligger nog långt framme, vi reagerar inte bara på tillbud utan försöker ligga steget före genom så kallade riskobservationer. Dessa skrivs in på intranätet, och lyfts därigenom direkt till företagsledningen.

– Och just nu är vi färd med att upprätta riskanalyser för alla våra maskiner, de ska leda till en åtgärdslista, säger Anna Andersson som till vardags blandar färger till flexotrycket på wellförpackningarna.

Trots de höga ambitionerna inträffade i vintras ett tillbud, som kunde ha dödat en anställd (se faktaruta ovan till höger). Företaget gjorde en utredning, slutsatsen blev:

– Den mänskliga faktorn, det var inget fel på maskinen, det var instruktionerna som inte följdes. Men vi fick alla upp ögonen för att man aldrig kan släppa taget om arbetsmiljön, och nu varnar vi ännu tydligare.

Produktionschefen Ingemar Hjalmarsson menar att god arbetsmiljö är god företagsekonomi.

– Utgångspunkten är rent mänsklig, folk ska gå hem i samma skick som de kom, men färre skador och lägre sjukfrånvaro ger också högre effektivitet. God arbetsmiljö underlättar rekrytering, dessutom ställer våra kunder krav på hur vi producerar deras varor.

Anna Andersson säger att företaget är bra på att ge resurser till fysiska och ergonomiska åtgärder – men:

– Just nu är mitt jobb mer åt det psykosociala, där tycker jag det brister. Det kan vara ständiga omorganisationer eller en alltmer slimmad produktion, som skapar stress, fler sjukdagar eller att folk slutar.

Här hettar det till lite.

– Om man förhåller sig professionellt till sitt jobb och engagerar sig i sin arbetsuppgift har vi generellt inte någon stressig arbetsmiljö, säger Ingemar Hjalmarsson.

– Där håller jag inte med. Det kan vara stressigt att lära sig en ny maskin, här krävs det bättre instruktioner, i dag är det mycket mun till mun. Det finns absolut en lyhördhet hos ledningen, men vi vill ännu mer, kontrar Anna Andersson.

Så får ni bättre arbetsmiljö

Anna Andersson, huvudskyddsombud, och Ingemar Hjalmarsson, produktionschef tipsar om hur man odlar ett effektivt arbetsmiljöarbete.

Förankra
Det funkar inte att vara polis, man måste prata med folk på golvet och övertyga om att produkterna inte är värda att man blir skadad på jobbet. Låt detta ta tid.

Förenkla
Inför användarvänliga och enkla system för säkerhetsrapportering och förbättringsförslag.

Skapa struktur
Det ska finnas befogenheter och krav i hela organisationen – risken är annars att det blir många protokoll och lite verkstad. Jobba enligt SAM, systematiskt arbetsmiljöarbete. Organisera er så att ni inte tappar bort viktiga frågor.

Satsa
Ge utbildning, delegering och resurser för ledare och företrädare för personalen, ta stöd av experter. Visst är det viktigt med en bra budget, men man kan också göra nytta med mindre pengar.

Du kanske också vill läsa…

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.