Industriarbetarnas tidning

Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

Är landsbygden storstan evig vinnare?

13 oktober, 2016

debatt-ronny-svensson-landsbygdenDebatt

Riksdagen måste ta kommandot över den nationella infrastrukturpolitiken. I dag får landsbygden inte en rimlig chans att utvecklas, skriver Ronny Svensson, angående Dagens Arbetes pågående debatt om framtiden för landsbygden.

Om skribenten

Ronny Svensson är fil lic i kulturgeografi och har varit lärare och forskare i regional planering vid KTH och under 23 år kanslichef i kommunorganisationen SmåKom. Har gett ut flera debattböcker om landsbygd och regional utveckling.

När vi diskuterar landets framtid brukar debatten ofta hamna i ett konstaterande att landsbygden är hopplöst förlorad medan storstäderna ses som eviga tillväxtmiljöer. Jag är inte särskilt imponerad av sådana slutsatser eftersom de utgår från att medborgarnas värderingar av det ”goda livet” och våra möjligheter att skapa attraktiva välfärdslösningar ses som statiska över tid.

På kort sikt är utmaningarna stora för båda motsatserna i det regionala Sverige – sämre service och färre invånare på landsbygden och ökade klyftor, köer och sårbarheter i större städer. På en generations sikt kan verkligheten vara den omvända.

Att landsbygden i stora delar av landet hamnat i skuggan de senaste 25 åren har sina tydliga förklaringar. Arbetsmarknaden har radikalt förändrats och allt fler jobb kräver högskoleutbildning som bara ges i ett antal större tätorter. De nya jobben kommer inte lika snabbt utanför storstäderna, bland annat på grund av outbyggt bredbandsnät som inte ens år 2020 omfattar mer än högst 90 procent av landets invånare och företag.

I stort sett övergav riksdagen landsbygdens intressen när vi gick med i EU 1995 då många politiska ledare trodde (?) eller tyckte (?) att EU-stöden skulle fixa landsbygdens utveckling. Så blev inte fallet.

Men trots snabbt försvinnande service är det ändå märkligt att så många bor kvar på landsbygden utanför större städers pendlingsområde.

Även om vi är inne i en stark storstadstrend, som inte bara beror på marknadskrafternas ointresse för regional utveckling, kan människors värderingar inom en inte alltför avlägsen framtid leda landets utveckling i nya spår.

Vi vet att storstadsmiljön trots många goda sidor har väsentliga nackdelar. Sårbarheten vid en finansiell kris, som kommer med oregelbundna tidsintervaller, kan skapa nya lägen och uppgradera landsbygdens konkurrenskraft. Men sådana förlopp går inte av sig självt.

På kort sikt måste riksdagen ta kommandot över den nationella infrastrukturpolitiken, vilket rikspolitikerna nedprioriterat under lång tid. Vägväsendet och järnvägarna i en stor del av Sverige hindrar många regioners möjligheter att förändras och stärkas. Det var längesedan vi hade kraftfulla rikspolitiker som förknippades med krav på radikala insatser för att skapa en tillväxtfrämjande regional balans.

Den nya trafikproppen ändrar inte detta förhållande ett dugg. Och bredbandet med 100 Mbit/s måste nå alla delar av landet 2020 och inte i en obestämd framtid. Landsbygden har bara utnyttjat bredbandets kapacitet till högst 5 procent på arbetsmarknaden.

Den service som försvunnit måste sannolikt byggas upp i ny regi – kanske via en samverkan mellan kommun, småföretag och andra organisationer, med hjälp av samhällskooperativ och andra nya lösningar. Postnord kan med fördel monteras ned och omvandlas till ett kommunstyrt bolag med bra service som mål. I dag ger inte riksdag och regering landsbygden en rimlig chans att utvecklas. Det är dags att använda landsbygdens alla outnyttjade resurser!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Mer åsiktsmaterial

Här vilar Ture – som fick höra att arbetslivet var tryggt

Här vilar Ture – som fick höra att arbetslivet var tryggt

Läsarberättelse: Om en man på ett sågverk som hoppades på livet och litade på Försäkringskassan och våra trygghetssystem.

”Jag är ganska säker på att även Almegas medlemsföretag är intresserade av sund konkurrens”

”Jag är ganska säker på att även Almegas medlemsföretag är intresserade av sund konkurrens”

Pontus Georgsson: För att den svenska modellen ska fungera är rätten till fina sympatiåtgärder en förutsättning

Almega: Sympativarsel är inget fint, Pontus Georgsson

Almega: Sympativarsel är inget fint, Pontus Georgsson

Att straffa dem som har gällande avtal lockar inte nya företag till den svenska modellen, skriver Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.

”Är du under 35 – vi behöver dig!”

”Är du under 35 – vi behöver dig!”

Nu satsar vi på att fånga upp våra yngre medlemmars engagemang, skriver Per-Olof Sjöö.

”Arbetsgivarna borde ta Almega i örat när de inte vill följa lönemärket”

”Arbetsgivarna borde ta Almega i örat när de inte vill följa lönemärket”

En sympatistrejk är som salt – den bidrar till helhet, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

”Kollektivavtal ger trygghet – det är en modell värd att försvara”

”Kollektivavtal ger trygghet – det är en modell värd att försvara”

Krönika Kollektivavtalen ger löntagarna bättre villkor och företagen stabilitet, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson. Kollektivavtalet är hjärtat i vår fackförening. Det är runt det vi kraftsamlar. Och det är i det vi försäkrar oss om goda löner och arbetsvillkor på våra arbetsplatser. Kollektivavtalet kommer till i förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. Genom att vara så […]

Nu är det nog – branschen måste agera för att rädda liv

Nu är det nog – branschen måste agera för att rädda liv

Minst tre bränder sker varje dag i industrin och ny teknik ökar riskerna ytterligare, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Eva Burman.

”Sveriges arbetare får betala det högsta priset för SD-regeringens politik”

”Sveriges arbetare får betala det högsta priset för SD-regeringens politik”

”Hur många arbetare kommer våga ta kampen för arbetsmiljön på egen hand”, skriver EU-parlamentarikern Ilan De Basso, S.

Johan Airijoki: Om utomjordingar kommer hit hoppas jag de ser på oss som små barn

Johan Airijoki: Om utomjordingar kommer hit hoppas jag de ser på oss som små barn

Det kanske finns civilisationer i rymden som redan passerat stadiet där de försöker utplåna sig själva, skriver musikern Johan Airijoki.

”Visst är det bra med jobb – men är vapen­industrin det vi vill utveckla?”

”Visst är det bra med jobb – men är vapen­industrin det vi vill utveckla?”

Förr fanns en bred samsyn om vilka som gynnas av krig – och vilka som är förlorarna, skriver grafikern Bertil Mårtensson.

Du kanske också vill läsa…

”Ett årsbloss skapar inte någon framtidstro”

"Regeringens trovärdighet sätts på spel"

Regeringens försiktiga regionalsatsning skapar inte någon långsiktig framtidstro i Bengtsfors, Älvdalen eller Sorsele. Det skriver Ronny Svensson, forskare i regional planering.

”Det handlar tamejfan om vår överlevnad”

”Det handlar tamejfan om vår överlevnad”

”Ska vi som tvingas resa längst, med de sämst betalda yrkena, stå för allt?” Carl Hällströmer, brevbärare och deltagare i Bensinupproret, svarar Kennet Bergqvist om bensinpriser och nedmontering av samhällsservice i glesbygd.

”Valrörelsen har skötts som om vi vore kunder på en marknad”

”Valrörelsen har skötts som om vi vore kunder på en marknad”

”Med solen kommer en debatt om ökade bensinpriser” skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Vi står beredda att bygga husen

Vi står beredda att bygga husen

Samtidigt som bostadsbristen gör det svårt att få människor att flytta till jobben i norra Sverige, står många trähusbyggare utan arbete. Nu måste politikerna kliva fram, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Sverige gynnas av globalisering

”Globaliseringen skapar jobb och bidrar till att även små och medelstora regioner kan utvecklas och erbjuda sysselsättning åt sina invånare”, skriver GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

”Utan satsningar på infrastruktur blir det ingen ny Sverigekarta”

”Landsbygdsproposition har många vettiga delförslag. Men medlen som utlovas är så knappa att det blir svårt att se att hotfulla trender kommer att rubbas”, skriver Ronny Svensson, forskare i regional planering.

Vill eliten ha förståelse måste den bidra

Facken har bra verktyg för att på olika sätt få upp lönerna. Men vårt samhälle saknar motsvarande för att kyla ner vd-lönerna och på så sätt hindra det stora gap som uppstått, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

El är inte dyrt – det är slöseriet som är det

El är inte dyrt – det är slöseriet som är det

Kan vi inte debattera hur vi kunde hamna med uppvärmda utomhusbad och två bilar var i stället, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

Vi är med och bygger ett hållbart samhälle

Vi är med och bygger ett hållbart samhälle

Som industriarbetare ser jag att det är Socialdemokraterna som bär våra frågor. Och det är upp till oss att hjälpa dem att driva dem ännu bättre, skriver pappersarbetaren Jim Svensk Larm.

Så blir du din egen Bernie Sanders

Så blir du din egen Bernie Sanders

Volvoarbetaren Lars Henriksson erbjuder intresserade politiker en stilanalys som går bortom de stickade vantarna.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

Teslas knep: Så tar de in bilar i Sverige bakvägen

Teslas knep: Så tar de in bilar i Sverige bakvägen

”I fredags kom det 72 nya bilar på 12 olika lastbilar”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

Stopp för reservdelar till Tesla –  Seko sympatistrejkar

Stopp för reservdelar till Tesla – Seko sympatistrejkar

Strejken mot Tesla trappas upp när Seko stoppar brev och paketutdelningen

Mängder av blockader planeras: Tesla får ”jobbigt att andas, äta och leva”

Mängder av blockader planeras: Tesla får ”jobbigt att andas, äta och leva”

Upptrappad hamnkonflikt och fler varsel. Trasiga laddstationer kommer inte att repareras.

Hårda beskedet: Tesla lämnade förhandlingar om kollektivavtal

Hårda beskedet: Tesla lämnade förhandlingar om kollektivavtal

Tesla vägrar förhandla med IF Metall.

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

Strejken trappades upp på måndagen – ”Tesla har hämtat hit folk”

Strejken trappades upp på måndagen – ”Tesla har hämtat hit folk”

Företaget har tagit in strejkbrytare i hela landet – kom till Teslas verkstäder på måndagen.

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Transport hotar att sluta lossa bilar i flera hamnar: ”Inga Teslor på svensk mark”

Transport hotar att sluta lossa bilar i flera hamnar: ”Inga Teslor på svensk mark”

Sluter upp bakom strejken. Också IF Metall kommer vidta ytterligare åtgärder om Tesla inte viker ned sig.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.