Inga fler vita fingrar på gjuteriet
Efter flera fall av arbetssjukdom tvingades ledningen på Xylems gjuteri att tänka om. Ett nytt mätsystem håller reda på att du inte utsätts för alltför mycket vibrationer under ett skift.
Industriarbetarnas tidning
Arbetsskador. Mutterdragarnas vibrationer är mycket skadliga. På Bilia i Västra Frölunda provas en prototyp med stötdämpare.
– Det krävs ny teknik för att slippa vita fingrar, säger Robin Alsing, huvudskyddsombud på Bilia.
Swerea AB är en svensk forsknings-koncern för industri-ell förnyelse och håll-bar tillväxt. Swerea ägs gemensamt av stat och näringsliv i Sverige.
Staten äger 42,8 procent, resten av ägarföreningarna, bland annat Stiftel-sen svensk järn- och metallforskning och Svenska gjuteriföreningen.
Robin Alsing jobbar på anläggningen i Sisjön och arbetet med att undvika vibrationsskador är en del av hans vardag. Mutter dragare är ett av de vanligaste verktygen men används sammanlagt mycket kort tid under en arbetsdag.
Det blir åtta–tio minuter om dagen, konstaterar Robin. Vi är ute i verkstaden där personbilarna står uppallade och hjulen byts i rask takt. Med mutterdragarna tar det knappt en sekund per hjulmutter och vibrationerna känns knappt.
Men forskningen visar att de som jobbar med mutterdragare får mycket mer vibrationsskador än de som jobbar med slipmaskiner, där vibrationerna är påtagliga. Förklaringen ligger i de snabba vibrationerna: Inne i mutterdragaren slår ett stålsvänghjul mot en axel, då uppkommer stöten som drar loss muttern. Det sker femton gånger i sekunden.
Därför testar Bilia en ombyggd mutterdragare. Prototypen ser ut som en vanlig maskin, används på samma sätt och Robin Alsing känner ingen stor skillnad. Förklaringen får vi av forskaren Hans Lindell på Swerea i Mölndal, se artikeln nedan)
– De korta, snabba vibrationerna i en vanlig mutterdragare orsakar en tryckvåg som går in i vävnaden och slår sönder de röda blodkropparna i fingrarna. Vi har lagt in stötdämpande material som helt tar bort vibrationerna, säger Hans.
Tillbaka till Bilia, vid en skärm sitter Bo Lindqvist och laddar ner mjukvara till en bil via Bluetooth. Han har 44 år på företaget:
– Jobbet förändras – och inte. Byter koppling gör man ju fortfarande och själva motorn har inte förändrats särskilt, det är allt omkring som ändrats.
I plåtverkstaden träffar vi Svante Pärle som varit bilmekaniker i 39 år. Han har vita fingrar.
– Det beror väl på att jag jobbade med huggmejslar förr. Det känns, ibland ända upp till armbågarna, särskilt när det är kallt ute. Man blir fumligare också.
Svante jobbar därför helst med montering. Och det går att anpassa verksamheten till viss del. Men grunden är verktyg som inte skadar:
– Därför är det bra att arbetsgivarna är med på denna försöksverksamhet, vi har samma intressen eftersom alla ser problemen med vibrationer. Fungerar nya verktyg så är ekonomin inget problem, kostnaden är ju en piss i Mississippi jämfört med vad vibrationsskador ställer till med, säger Robin Alsing.
Han fortsätter:
– Hoppas att jag under mitt arbetsliv får vara med om att skriva de sista arbetsskadeanmälningarna om dessa problem.
Hans Lindell har forskat på vibrationer i över 25 år.
Han arbetar på Swerea med att ta fram vibrationsfria verktyg, allt från mutterdragare och mejslar till gräsklippare och tigersågar.
Projektet heter Noll Vibrationsskador och har stöd från arbetsgivare, fack och Arbetsmiljöverket. Syftet är att visa att det är fullt möjligt med vibrationsfria verktyg och att det därför går att kräva vid inköp.
– Väldigt många verktyg ser ut som på 1950talet. Men tekniskt sett är det inte särskilt svårt att ta bort vibrationer och det görs, när det finns efterfrågan: Jämför ett vanligt verktyg i stål med dämpningen i handtaget på en golfklubba eller en tennisracket! säger Hans Lindell.