Industriarbetarnas tidning

Nevs siktar på 2020

19 oktober, 2017

Skrivet av

Foto: Adam Ihse / TT

Om tre år räknar Nevs med att tillverka elbilar i Trollhättan för den europeiska marknaden. Det är målet, enligt företagets vd Mattias Bergman.

Då är den nya plattformen på plats och då kommer elbilar att produceras under eget varumärke. Fabriken i Kina ska ta hand om de kinesiska kunderna och Trollhättan om de europeiska.

Från början var det tänkt att Trollhättefabriken skulle förse Kina med delar som sedan slutmonterades i kinesiska Tianjin, staden som också är en stor delägare i Nevs.

Men en kinesiska lagändring förändrade Trollhättans roll, enligt Mattias Bergman.

– Utan produktion i Kina så får du heller inte sälja bilar där.

Därför får Tianjin nu en komplett fabrik med både karosseri, måleri och slutmontering. Det innebär inte att produktionen i Trollhättan kommer att stå still.

Inledningsvis kommer Trollhättan att förse Kina med vissa komponenter och delsystem.

Men från år 2020 ska det alltså bli tillverkning av hela bilar i Trollhättan, eldrivna Nevsbilar. Dessutom räknar Mattias Bergman med att fabriken ska ägna sig åt kontraktsproduktion. Med andra ord, tillverka delsystem åt andra bilmärken. Eller till och med tillverka hela bilar åt andra kunder. Den produktionen kan komma igång tidigare än 2020, säger han.

Idag sysselsätter Nevs cirka 1000 personer i Trollhättan. 150 finns i produktionen, bland annat med att bygga bilar för testning, och drygt 700 arbetar med utveckling. Trollhättan kommer i första hand att vara ett innovationscenter, enligt Mattias Bergman.

– Och det är tack vare den långa erfarenhet som finns här, till exempel att utveckla drivlinor och säkra chassin.

Den kinesiska fabriken ska kunna köra igång redan i sommar, enligt Mattias Bergman. Då ska de första eldrivna Nevsbilarna säljas i Kina, men inte på den nya plattformen.

Samtidigt som Nevs planerar för produktionsstart i Kina behövs ännu mer pengar. Miljarder krävs dels för att Nevs köra igång produktionen, dels för att utveckla nya produkter.

Hur realistiskt är det att tillverkningen i Kina kommer igång redan till sommaren?

– Det är realistiskt. Just nu tar vi steget från att vara utvecklingsbolag till att bli ett tillverkande företag.

I somras tecknade Nevs ett avtal med kinesiska Didi, en taxi-app med 26 miljoner förare men där bara någon enstaka procent av bilflottan utgörs av elbilar. Det är där som Nevs kommer in i bilden.

– Didi vill satsa stort på elbilar, därför investerar man i Nevs, säger Mattias Bergman. Didi har en stark kassa och har mycket att bidra med både vad gäller exempelvis kunskap om molntjänster. En väldigt bra kompletterande aktieägare för oss..

Ytterligare en investerare är på gång, säger han. Vem det är ska presenteras inom kort.

Hur kommer Trollhättan att dra nytta av att ni satsar i Kina?

– Allt som är bra för Nevs är bra för Trollhättan. Om vi säljer mycket bilar i Kina så är det bra för Trollhättan. Det finns inget motsatsförhållande mellan Kina och Sverige.

Hur då?

– Inte minst för finansieringen av vår produktutveckling. Det ger stabilitet som innebär att vi kan ta större risker.

Mer pengar i Nevs kassa innebär att man kan satsa mer i Trollhättan?

– Ja, se på Volvo. När det går bra i Kina så går det också bra i Sverige.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

”Vi fick årets julklapp”

”Som vi väntat på detta ögonblick”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande, om storordern. Nu väntar nyanställningar i bilfabriken.

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Facket: ”Inte bra för omstarten”

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.