Industriarbetarnas tidning

Nevs siktar på 2020

19 oktober, 2017

Skrivet av

Foto: Adam Ihse / TT

Om tre år räknar Nevs med att tillverka elbilar i Trollhättan för den europeiska marknaden. Det är målet, enligt företagets vd Mattias Bergman.

Då är den nya plattformen på plats och då kommer elbilar att produceras under eget varumärke. Fabriken i Kina ska ta hand om de kinesiska kunderna och Trollhättan om de europeiska.

Från början var det tänkt att Trollhättefabriken skulle förse Kina med delar som sedan slutmonterades i kinesiska Tianjin, staden som också är en stor delägare i Nevs.

Men en kinesiska lagändring förändrade Trollhättans roll, enligt Mattias Bergman.

– Utan produktion i Kina så får du heller inte sälja bilar där.

Därför får Tianjin nu en komplett fabrik med både karosseri, måleri och slutmontering. Det innebär inte att produktionen i Trollhättan kommer att stå still.

Inledningsvis kommer Trollhättan att förse Kina med vissa komponenter och delsystem.

Men från år 2020 ska det alltså bli tillverkning av hela bilar i Trollhättan, eldrivna Nevsbilar. Dessutom räknar Mattias Bergman med att fabriken ska ägna sig åt kontraktsproduktion. Med andra ord, tillverka delsystem åt andra bilmärken. Eller till och med tillverka hela bilar åt andra kunder. Den produktionen kan komma igång tidigare än 2020, säger han.

Idag sysselsätter Nevs cirka 1000 personer i Trollhättan. 150 finns i produktionen, bland annat med att bygga bilar för testning, och drygt 700 arbetar med utveckling. Trollhättan kommer i första hand att vara ett innovationscenter, enligt Mattias Bergman.

– Och det är tack vare den långa erfarenhet som finns här, till exempel att utveckla drivlinor och säkra chassin.

Den kinesiska fabriken ska kunna köra igång redan i sommar, enligt Mattias Bergman. Då ska de första eldrivna Nevsbilarna säljas i Kina, men inte på den nya plattformen.

Samtidigt som Nevs planerar för produktionsstart i Kina behövs ännu mer pengar. Miljarder krävs dels för att Nevs köra igång produktionen, dels för att utveckla nya produkter.

Hur realistiskt är det att tillverkningen i Kina kommer igång redan till sommaren?

– Det är realistiskt. Just nu tar vi steget från att vara utvecklingsbolag till att bli ett tillverkande företag.

I somras tecknade Nevs ett avtal med kinesiska Didi, en taxi-app med 26 miljoner förare men där bara någon enstaka procent av bilflottan utgörs av elbilar. Det är där som Nevs kommer in i bilden.

– Didi vill satsa stort på elbilar, därför investerar man i Nevs, säger Mattias Bergman. Didi har en stark kassa och har mycket att bidra med både vad gäller exempelvis kunskap om molntjänster. En väldigt bra kompletterande aktieägare för oss..

Ytterligare en investerare är på gång, säger han. Vem det är ska presenteras inom kort.

Hur kommer Trollhättan att dra nytta av att ni satsar i Kina?

– Allt som är bra för Nevs är bra för Trollhättan. Om vi säljer mycket bilar i Kina så är det bra för Trollhättan. Det finns inget motsatsförhållande mellan Kina och Sverige.

Hur då?

– Inte minst för finansieringen av vår produktutveckling. Det ger stabilitet som innebär att vi kan ta större risker.

Mer pengar i Nevs kassa innebär att man kan satsa mer i Trollhättan?

– Ja, se på Volvo. När det går bra i Kina så går det också bra i Sverige.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan. Finns det liv efter döden – den här gången också? Det frågar sig DA:s Harald Gatu.

”Vi fick årets julklapp”

”Vi fick årets julklapp”

”Som vi väntat på detta ögonblick”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande, om storordern. Nu väntar nyanställningar i bilfabriken.

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Analys: GM vill inte sälja Saab

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över. Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab. Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, […]

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”