Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister
En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan. Finns det liv efter döden – den här gången också? Det frågar sig DA:s Harald Gatu.
Industriarbetarnas tidning
19 oktober, 2017
Skrivet av Harald Gatu
Om tre år räknar Nevs med att tillverka elbilar i Trollhättan för den europeiska marknaden. Det är målet, enligt företagets vd Mattias Bergman.
Då är den nya plattformen på plats och då kommer elbilar att produceras under eget varumärke. Fabriken i Kina ska ta hand om de kinesiska kunderna och Trollhättan om de europeiska.
Från början var det tänkt att Trollhättefabriken skulle förse Kina med delar som sedan slutmonterades i kinesiska Tianjin, staden som också är en stor delägare i Nevs.
Men en kinesiska lagändring förändrade Trollhättans roll, enligt Mattias Bergman.
– Utan produktion i Kina så får du heller inte sälja bilar där.
Därför får Tianjin nu en komplett fabrik med både karosseri, måleri och slutmontering. Det innebär inte att produktionen i Trollhättan kommer att stå still.
Inledningsvis kommer Trollhättan att förse Kina med vissa komponenter och delsystem.
Men från år 2020 ska det alltså bli tillverkning av hela bilar i Trollhättan, eldrivna Nevsbilar. Dessutom räknar Mattias Bergman med att fabriken ska ägna sig åt kontraktsproduktion. Med andra ord, tillverka delsystem åt andra bilmärken. Eller till och med tillverka hela bilar åt andra kunder. Den produktionen kan komma igång tidigare än 2020, säger han.
Idag sysselsätter Nevs cirka 1000 personer i Trollhättan. 150 finns i produktionen, bland annat med att bygga bilar för testning, och drygt 700 arbetar med utveckling. Trollhättan kommer i första hand att vara ett innovationscenter, enligt Mattias Bergman.
– Och det är tack vare den långa erfarenhet som finns här, till exempel att utveckla drivlinor och säkra chassin.
Den kinesiska fabriken ska kunna köra igång redan i sommar, enligt Mattias Bergman. Då ska de första eldrivna Nevsbilarna säljas i Kina, men inte på den nya plattformen.
Samtidigt som Nevs planerar för produktionsstart i Kina behövs ännu mer pengar. Miljarder krävs dels för att Nevs köra igång produktionen, dels för att utveckla nya produkter.
Hur realistiskt är det att tillverkningen i Kina kommer igång redan till sommaren?
– Det är realistiskt. Just nu tar vi steget från att vara utvecklingsbolag till att bli ett tillverkande företag.
I somras tecknade Nevs ett avtal med kinesiska Didi, en taxi-app med 26 miljoner förare men där bara någon enstaka procent av bilflottan utgörs av elbilar. Det är där som Nevs kommer in i bilden.
– Didi vill satsa stort på elbilar, därför investerar man i Nevs, säger Mattias Bergman. Didi har en stark kassa och har mycket att bidra med både vad gäller exempelvis kunskap om molntjänster. En väldigt bra kompletterande aktieägare för oss..
Ytterligare en investerare är på gång, säger han. Vem det är ska presenteras inom kort.
Hur kommer Trollhättan att dra nytta av att ni satsar i Kina?
– Allt som är bra för Nevs är bra för Trollhättan. Om vi säljer mycket bilar i Kina så är det bra för Trollhättan. Det finns inget motsatsförhållande mellan Kina och Sverige.
Hur då?
– Inte minst för finansieringen av vår produktutveckling. Det ger stabilitet som innebär att vi kan ta större risker.
Mer pengar i Nevs kassa innebär att man kan satsa mer i Trollhättan?
– Ja, se på Volvo. När det går bra i Kina så går det också bra i Sverige.