Industriarbetarnas tidning

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

23 januari, 2018

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike

Peugeot blir först med att använda den nya kritiserade arbetslagen för att göra sig av med flera tusen anställda.  Flera franska fack hävdar att detta är ett lindrigare sätt än regelrätta uppsägningar. Hos andra är ilskan desto större.

Kollektiva kontraktsavbrott

En liknande modell finns sedan länge, där en arbetsgivare och en enskild anställd tillsammans kommer överens om att avbryta ett samarbete. Men i den nya Arbetslagen från i höstas infördes ”kollektivt avtalsenligt avtalsbrott”. Genom dessa slipper arbetsgivarna att motivera personalneddragningar med ekonomiska problem. De behöver inte heller upprätta en särskild plan för att hjälpa de uppsagda med att finna andra sysselsättningar. I gengäld får löntagaren ett avgångsvederlag och får rätt till A-kassa.

Annat omstritt i nya arbetslagen
  • En arbetsgivare ska kunna besluta att personalen får rösta om en förändring, utan att ha stöd av facken.
  • Små  företag utan fackförening ska kunna förhandla med en personalrepresentant som inte är med i ett av de officiella facken.
  •  Företag med dålig ekonomi i Frankrike ska kunna göra ekonomiska uppsägningar, även om det ingår i en multinationell koncern med bra resultat.
  •  Det införs ett tak på skadestånd för arbetsgivare som har gjort oskäliga uppsägningar. Flera obligatoriska fackliga instanser ska slås ihop.
  • En ny form av projektanställningar tillåts och lokala fack och arbetsgivare kan förhandla om vissa försämringar av lagstadgade rättigheter.
Splittrad fackföreningsrörelse:

Franska fabriksarbetare kan organisera sig i en rad olika fack, med olika ideologisk inriktning.

Fem centralorganisationer har en officiell förhandlingsstatus; CFDT, CGT, FO, CFTC och CFE-CGC.

CFDT är det största och är mer reformistiskt än det näst största och mer oppositionella CGT.

Peugeot ska tillverka färre dieselbilar och bygga fler eldrivna fordon. Det är en av förklaringarna till att personalen ska omfördelas under de kommande åren. I Frankrike ska 2200 av totalt 57 000 jobb försvinna. Samtidigt skapar företaget 1400 nya fasta tjänster.

Hos ett av landets största fack, det mer militanta CGT, anser man att det är absurt att Peugeot överhuvudtaget minskar personalstyrkan.

– Peugeot säljer fler och fler bilar, och har råd att köpa Opel. Samtidigt ser jag med egna ögon att det saknas folk varje dag, säger Jérôme Contat, CGT-ombud och arbetare vid bandet på växellådsfabriken i Metz-Borny.

Han är arg på kollegorna från de andra större facken hos Peugeot, som skrev under ett avtal nyligen.  Ilskan gäller inte så mycket de 900 äldre anställda som kan gå gå frivilligt och lyfta 70 procent av lönen under de tre år som är kvar till pensionen. Det är resterande 1300 personer som skapar polemik.

Peugeot är nämligen det första företaget i Frankrike som utnyttjar en ny lag från i höstas. Arbetsgivarna kan teckna avtal om ”kollektiva frivilliga avgångar” utan att behöva motivera beslutet med ekonomiska problem. Folk kan sluta i utbyte mot ett avgångsvederlag, och en möjlighet att skriva in sig hos a-kassan. Fem fack har skrivit under, däribland Frankrikes största fack CFDT.

– Rent politiskt kan man tycka att det är fel att ett välmående företag som Peugeot gör sig av med personal. Men om det nu ändå ska göras, är det här mindre brutalt än regelrätta uppsägningar, säger Guy Miseré, tekniker och ombud för facket CFDT hos Peugeot i Sochaux.

Han förklarar att hans fack inte hade gått med på överenskommelsen om det inte hade varit för att Peugeot har fördelaktigare avgångsvillkor än hos andra företag.

Men han säger också att facket måste vara vaksam på att anställda inte utsätts för press för att lämna sina jobb, när de egentligen inte vill.

Jérôme Contat i CGT anser att anställda mer eller mindre luras till att sluta.

– Såklart att folk med låga löner kan lockas av att ta emot en check med ett ordentligt belopp. Men risken är att vi kommer att se dem stämpla på arbetsförmedlingen om några år.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Franska facket tar strid mot GE

Franska facket tar strid mot GE

General Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga.
”Företaget drivs av rent finansiella intressen”, säger ombudet Philippe Petitcolin.

832 franska arbetare stämmer Goodyear

832 franska arbetare stämmer Goodyear

Däcktillverkaren Goodyear lade ner sin fabrik i franska Amiens för fyra år sedan. Nu har fler än 800 arbetare stämt bolaget inför arbetsdomstolen. De hävdar att stängningen var olaglig och kräver höga skadestånd.

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

100 000 kronor var för sin oro att bli sjuka. Det får 726 franska gruvarbetare, som arbetat med otillräcklig eller ingen skyddsutrustning, efter en unik dom.

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

Ikea kritiseras i öppet brev

Ikea kritiseras i öppet brev

Ikea Industry kritiseras för att ha brutit mot internationella riktlinjer vid nedläggningen av sin fabrik i Danville, USA. Internationella trä- och byggarbetarfacket efterlyser en bättre social dialog.

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Franska arbetare minerar sin fabrik

Franska arbetare minerar sin fabrik

Arbetarna på en fransk underleverantör till Renault och Peugeot har förstört maskiner och hotar att spränga sin fabrik. Aktionen är en protest mot att de franska biljättarna lagt ut produktion utomlands. Nu vädjar de till den nye presidenten om hjälp.

Franska bil­arbetare pressas hårdare

Franska bil­arbetare pressas hårdare

De franska bilföretagen går bra men kräver högre produktivitet. Nu går de anställda med på tuffare arbetsförhållanden för att behålla jobben.

Därför går det så vilt till i Frankrike

Därför går det så vilt till i Frankrike

De hotar att spränga fabriken eller håller sina direktörer fångna. Franska industrihistorien är full av vilda konflikter. Dagen­s Arbete listar några från 2000-talet och söker svaret på frågan: varför?

Svenska gruvor ska bryta Europas beroende av Kina

Svenska gruvor ska bryta Europas beroende av Kina

I den svenska berggrunden ruvar de ovanliga grundämnen som är nödvändiga för den nya gröna tekniken. EU älskar våra gruvfyndigheter, men vägen till produktion är lång, skriver DA:s Harald Gatu.

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Dagens Arbetes poddar Lyssna på de senaste avsnitten

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

1968 fick Socialdemokraterna 50,1 procent av rösterna i riksdagsvalet. Men det var knappast tack vare kampanjlåten ”Hej Socialdemokrat!”. Kalle Lind berättar.

Den bortglömda Linje 2-sången

Den bortglömda Linje 2-sången

Lyssna på Linje 2-sången från kärnkraftsomröstningen 1980. Dagens Arbetes reporter Jonas Nordling har grävt i arkivet – och pratat med linje 2-generalen.

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Det största hindret för den gröna omställningen är att beslutsfattare och allmänhet inte tror att den kommer att kunna genomföras. Lyssna på podden med Marie Nilsson, Svante Axelsson och Helle Klein.

Fackets starka motstånd mot nazismen

Fackets starka motstånd mot nazismen

Författaren Anna-Lena Lodenius gästar Dagens Arbete Historia. Tillsammans med Harald Gatu och Helle Klein utforskar hon hur arbetarrörelsen hanterat högerextremismen historiskt. Författaren Mats Wingborg ger en nutida internationell utblick.

Facket och flyktingarna

Facket och flyktingarna

Svenska facken smugglade flyktingar, pengar och information under andra världskriget. Norska motståndsmän fick bo i ett hus i centrala Stockholm under täckmanteln att de var grafiska ombudsmän.

Hoten mot de svenska industrijobben

Hoten mot de svenska industrijobben

Svensk basindusti exporterar 90 procent av produkterna. Så hur drabbas Sverige när länder som USA vill rädda sina egna industrijobb? Och hur går det med den gröna omställningen när energikrisen slagit till?

Den stora modebluffen

Den stora modebluffen

När Domsjös trämassa blir viskosfiber i Indien görs det med metoder som har skadat människor och miljö i mer än hundra år. Så varför låtsas svenska ­mode­företag som H&M att det är nytt och fräscht?