”En viktig samförståndslösning i en orolig tid”DA:s chefredaktör Helle Klein kommenterar regeringsbildningen.

"Det finns tillfällen som uppväger allt. Som den sista föreställningen i Falkenberg."Car-Einar Häckner, krönikör och trollkarl.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYS. Bilindustrin går för fullt just nu. Svällande orderböcker ger jobb i de egna fabrikerna och hos underleverantörerna. Samtidigt står branschen inför ett snabbt och dramatiskt teknikskifte. Det handlar om att ställa om eller dö.

Harald Gatu, reporter.

En chock väntar fordonsindustrin. Den inflytelserika engelska affärstidningen Financial Times skrädde inte orden när den häromdagen höjde ett varningens finger för tillståndet i  framför allt den tyska bilindustrin, som annars anses vara den mest avancerade. Men tempot i teknikutvecklingen riskerar att göra den tyska bilindustrin till förlorare i morgon. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”.

Minns du tiden före Iphone? Den ligger bara tio år tillbaka. I ett slag blev de osmarta mobilernas varumärken frånåkta. De krossades av en aktör som egentligen inte hade bättre kamera eller mp3-spelare eller telefonfunktion än konkurrenterna. Men den nya marknadsledaren Apple satte ihop grejerna på ett helt nytt och mycket mera konsumentvänligt sätt.

En liknande chock närmar sig nu för bilindustrin, enligt Financial Times. Och vi vet hur den ser ut. Morgondagens bil är ett eldrivet och uppkopplat vardagsrum på fyra hjul som kan delas av flera användare.

Frågan är vem som tillverkar den och vilka underleverantörer som har kraft att hänga med.

Enligt Financial Times riskerar tyskarna att bli förlorare när bilindustrin ställs om till elektrifiering, uppkoppling, autonomi och delning.  Så mycket som en tredjedel av fordonsbranschens globala utvecklingsarbete görs i Tyskland – men spetskompetensen finns inte där. Tyskland har ingen motsvarighet till Alibaba, Google eller Tencent – aktörer som förväntas väga tungt när morgondagens bilister bryr sig mer om fordonets appar än antalet hästkrafter under huven.

En ny rapport från det tyska bilforskningsinsitutet Fraunhofer tror att teknikskiftet på kort sikt kommer att göra 75 000 jobb överflödiga. Samtidigt tillkommer cirka 25 000 nya.

Även marknaden misstror den tyska bilindustrins förmåga att klara morgondagen. En tysk analytiker säger till Financial Times: ”De stora biltillverkarna börsvärderas som om de snart skulle stå inför bankrutt. Börsen säger oss att en kraftig nedgång kommer, men bara i bilindustrin. Inte i resten av ekonomin.”

Morgondagen kräver inte bara tunga investeringar i mjukvara och batteriteknik. Runt hörnet väntar också dieselförbud och tuffare utsläppskrav. Dessutom ett nyckfullt politiskt landskap där protektionism och Brexit gör tillvaron ännu mer osäker. Det tilltalar inte en bransch som mer än någon annan är beroende av globala nätverk av leverantörer, kuggarna i ett störningskänsligt  och finmaskigt just-in-time-maskineri.

Där – i dessa globala nätverk – finns de svenska underleverantörerna. Till sin storlek och geografiska spridning är de något av ryggraden i svensk verkstadsindustri. 964 företag, de flesta små och medelstora verkstäder med 82 400 anställda som förser fordonsjättarna med allt från pedaler och fjädringssystem till instrumentbrädor och bilklädsel. Hur ska de klara den kommande chocken?

En som är oroad över de svenska underleverantörernas beredskap är Peter Bryntesson, senior advisor på branschens intresseorganisation Fordonkomponentgruppen.

– Ja, jag är bekymrad eftersom utvecklingen just nu går mycket fortare än vi trodde för några år sedan. Men samtidigt är jag också hoppfull. Teknikskiftet ger de svenska leverantörerna en chans, i synnerhet i konkurrens med de tyska företagen. Där är de trögare och jag förstår varningssignalerna om tysk bilindustri. Tyskarna har problem med den nya, mjuka tekniken.

För att de svenska leverantörerna ska kunna klara teknikskiftet krävs framför allt en ny medvetenhet i företagen enligt Bryntesson:

– Det finns en utredd omedvetenhet kring vad framtiden kräver och det är mycket en generationsfråga. De 60-plussare som sitter i ledningen är vana att tänka på sitt sätt och vi behöver därför få in annan kompetens. Fler kvinnor inte minst. Vi behöver också exempelvis fler statsvetare som kan analysera data. Vi har redan tillgång till mängder av data men vet inte hur vi ska använda den.

Peter Bryntesson träffar just nu sina uppdragsgivare på Stora leverantörsdagen i Göteborg, Fordonkomponentgruppens årliga sammandragning. Tillställningen är lika mycket en temperaturmätare på hur svensk industri mår just nu som en fingervisning om vad som väntar runt hörnet.

Lars Stenqvist, teknikchef hos Volvo Group, talade med eftertryck om den kommande revolutionen, elektrifierad med autonoma, uppkopplade fordon. Scanias vd Henrik Henriksson slog fast att framtiden bara har plats för fossilfria fordon. Han spände ögonen i de församlade leverantörsföretagen och sa:

– Det spelar ingen roll om ni tror på klimatkrisen eller inte. Men om ni inte ställer om produktionen så är ni rökta. Då vill inga köpa era produkter, ingen vill investera i era företag och ingen vill jobba hos er.

Bilindustrin har genomgått många dramatiska uppbrott under dess drygt sekellånga historia. Förbränningsmotorns genombrott. Fords löpande band. Alfred Sloans omvandling av GMs affärsmodell till en bred diversebutik. Toyotas slimmade just-in-time-upplägg. Alla dessa omvälvningar ritade i grunden om fordonskartan.

Nu väntar nästa revolution. Den kommer inte minst att påverka 964 små och medelstora företag med 82 400 anställda runt om i landet. Ställa om eller bli rökt, som han sa, Scaniachefen.


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Ångrar inte att jag tog fighten”

Vad hände sen?Våren 2017 fick Ove Pettersson sparken från Benteler i Skultuna för att han vägrade arbeta övertid. AD gav Ove skadestånd men inte jobbet tillbaka. Nu har han börjat om.

INDUSTRI PÅ HÖGVARV

”Träningen gör att jag fungerar igen. Mitt mål är att kunna köra hinder­bane­loppet Tough viking.” Foto: Adam Daver

Bilboom – och trasiga kroppar

FARLIG ÖVERTID.Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

Solkraft ger bättre bygge

PÅ GOLVETDerome Plusshus nya anläggning i halländska Värö är byggd både för att skona både naturen och de anställda: Solceller på taket och färg utan tillsatser.

Så får du rätt pengar efter olyckan

FÖRSÄKRINGARHar du skadat dig på jobbet? DA:s expert Lennart Stéen guidar dig genom försäkringsdjungeln.

2

”Det var en mörk dag i går”

Varslet på Eberspächer450 personer ska bort från Eberspächer i Nyköping. ”Fruktansvärt”, säger IF Metalls klubbordförande Kenneth Säfström, som ändå inte är förvånad.

ljudbok

Med en bok i örat i 30 år

LjudböckerPå Woolpower i Östersund är ljudböcker inget nytt – här har sömmerskorna lyssnat på böcker under arbetstid sedan kassettbandens era. Du kan förstås också lyssna på reportaget här.

”Som att sitta vid lägerelden”

VÄLKÄND RÖST Katarina Ewerlöf är en av Sveriges populäraste uppläsare, med egen studio: ”Efteråt är jag helt slut.” Hör henne läsa i DA:s inläsning.

Skuldfällan

Blir Kjell någonsin fri?

LIVSTIDSDOMKjells firma gick i konkurs för 27 år sedan. Huset såldes med tvång och skulderna började växa. Han hoppades bli ”förlåten” vid pensioneringen – i stället kom ett brev från Kronofogden. Läs eller lyssna på DA:s reportage.

”Det är inte kriminellt att vara överskuldsatt”

LÄSARBREVSom skuldsatt behandlas man som om man vore kriminell. Men vi är många som hamnat i den här situationen. Och vi har ett människovärde kvar, skriver en kvinna som läst reportaget om Kjell. Här kan du läsa hela hennes berättelse.

”Ojämlikhet kan orsaka skuldsättning”

LO-ekonomen Sebastian de Toro har skrivit flera rapporter om de skuldsattas livssituation. Han vill lyfta fram att överskuldsättning hänger ihop med ojämlikhet.

2

Ladda ner DA nr 10 här!

Dagens Arbete finns nu som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

”Vi är många kvinnor som styr”

ProfilenVad gör man i Vimmerby en onsdagskväll i november? Går på hockey så klart. Anita Westerback ser till att det blir möjligt.

I gruvornas land

Metallerna ska lyfta Mongoliet

Mongoliets jord rymmer enorma metallfyndigheter, förhoppningen är att de ska få landet att resa sig ur fattigdom. DA har besökt en av världens största koppargruvor, men också kooperativa gruvor och illegala guldvaskare. Läs eller lyssna på reportaget här.

”Vi ville inte flytta”

När den gigantiska koppargruvan Oyu Tolgoi började anläggas mitt i den mongoliska Gobiöknen, förlorade nomaderna sitt bästa vinterbete. När bolaget erbjöd för dålig kompensation gick nomadfamiljerna samman och tog strid.

Ninjorna samlar Mongoliets guldskärvor

Tiotusentals mongoler försörjer sig som ninja miners, illegala gruvarbetare som letar kol eller guld i nedlagda gruvor. DA har mött Oyuna och Lkhagvaa som förlorade sina jobb som vägarbetare för 15 år sedan.

Foto: David Lundmark

Frukoststund i operatörsrummet

ÖgonblicketKlockan är 08.32 på Merox i Oxelösund.

Första glädjebeskedet för Kubal

USA:s finansdepartementet har föreslagit att ta bort sanktionerna mot Rysslandsägda aluminiumverket Kubal i Sundsvall. Sedan i april har de 500 anställda levt under hotet att bli av med jobben. Det slutliga beslutet tas av amerikanska kongressen efter nyår.

Foton: Freepik.com/ freeimages.com

Vad gör djuren med oss?

SkruvatVarför är kompisen grinig? Det kan vara så att hen har tittat alldeles för mycket på fel djur.

Nya karensregler kan gynna skiftarbetare

Skiftarbetare med långa arbetspass får en lättnad från årsskiftet när karensdagen i sjukförsäkringen slopas och ersätts av ett karensavdrag. Förlorare blir de som går hem innan arbetsdagen är slut.

2

Grönt ljus för utökad Yrkeshögskola

Utbyggnaden av Yrkeshögskolan hotades av regeringskaoset. Med den nya budgeten är platserna räddade.

Vad har du helst på ditt julbord?

Ät smart på årets julbord

ÄT-TAKTIKVisste du hur nyttig sillen är, att marsipanen har använts som medicin och att det var en fransk präst som gav oss clementinerna? DA guidar dig i julbordets sju klassiska turer.

Julens bästa kulturklappar

DA TIPSARSällskapsspel, böcker, tid - eller ett gåvokort för fem fotbollslag i Kenya. Kolla in våra förslag till under-granen-presenter som inte kostar skjortan.

Fackligt arbete på liv och död

Krönika”Varje arbetsplatsolycka måste utredas grundligt och de ansvariga ställas till svars,” skriver Marie Nilsson, förbundsordförande för IF Metall.

Fotograf: Peder Lingdén

Mats Berggren får Ivar Lo-pris

Författaren och tidigare metallarbetaren Mats Berggren får årets upplaga av Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris på 125 000 kronor. Hans senaste bok är den självbiografiska Vindsröjning.

1938 Efter hot om lagstiftning kom fack och arbetsgivare överens om hur lönerna skulle bestämmas – utan inblandning av staten. Saltsjöbadsavtalet var startskottet för hur man förhandlar löner i Sverige i dag. Foto: Pressens Bild/TT Nyhetsbyrån

Den svenska modellen fyller 80 år

PERSPEKTIVDA:s Harald Gatu skriver om en överenskommelse som visat uthållighet och klarat flera kriser, men som återigen utmanas av politiker som vill lägga sig i den svenska modellen: På torsdag fyller Saltsjöbadsavtalet 80 år.

2

ABB:s jätteaffär

”En rejäl julklapp till aktieägarna”

PERSPEKTIVABB:s kraftöverföringsdel Power Grids säljs för 100 miljarder till japanska Hitachi. DA:s Harald Gatu skriver om ett företag med fulla orderböcker som investerar för fullt men som utmanats av aktieaktivister som velat stycka ABB-koncernen.

Facket kritiskt till ABB:s tystnad

IFM-klubben i Ludvika tror att försäljningen kan vara bra. ”Det kan nog bli bra med någon som verkligen bryr ”, säger vice ordförande Håkan Anestedt. Men fackets ledamot i svenska ABB:s styrelse, Dennis Bäckman, tycker att informationen har varit ”usel”.

Idéerna flödar ur hans ljushuvud

Det går ju att snacka om julpynt, men svetsaren Tommy Wallentin klår de flesta. På och runt hans hus norr om Stockholm lyser 60 000 juleljus. Planen för nästa säsong är en fallskärmshoppande tomtenisse.

God jul, god jul

BildreportagetUnder fem jular har Helge Skodvin fotograferat julen i allt från köpcenter till industriområden. ”Någon vill kanske kalla bilderna cyniska. Jag kallar dem realistiska. De är i alla fall fotograferade med kärlek. För jag gillar julen.”

Fortsatt oro vid Kubal

För femte gången har den amerikanska regeringen givit uppskov med sanktionerna mot de ryska ägarna av Kubal i Sundsvall. Kommer inget nytt besked nästa fredag får de anställda börja släcka ner sin fabrik lagom till jul.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.