”Kopplingarna till högerextremism är en fara för demokratin”Helle Klein, chefredaktör.

”Vi kan hjälpas åt att inte bli en del av problemet”Svetsaren Maria Höök om när man inte orkar säga ifrån mot sexistiska kommentarer.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYS. Bilindustrin går för fullt just nu. Svällande orderböcker ger jobb i de egna fabrikerna och hos underleverantörerna. Samtidigt står branschen inför ett snabbt och dramatiskt teknikskifte. Det handlar om att ställa om eller dö.

Harald Gatu, reporter.

En chock väntar fordonsindustrin. Den inflytelserika engelska affärstidningen Financial Times skrädde inte orden när den häromdagen höjde ett varningens finger för tillståndet i  framför allt den tyska bilindustrin, som annars anses vara den mest avancerade. Men tempot i teknikutvecklingen riskerar att göra den tyska bilindustrin till förlorare i morgon. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”.

Minns du tiden före Iphone? Den ligger bara tio år tillbaka. I ett slag blev de osmarta mobilernas varumärken frånåkta. De krossades av en aktör som egentligen inte hade bättre kamera eller mp3-spelare eller telefonfunktion än konkurrenterna. Men den nya marknadsledaren Apple satte ihop grejerna på ett helt nytt och mycket mera konsumentvänligt sätt.

En liknande chock närmar sig nu för bilindustrin, enligt Financial Times. Och vi vet hur den ser ut. Morgondagens bil är ett eldrivet och uppkopplat vardagsrum på fyra hjul som kan delas av flera användare.

Frågan är vem som tillverkar den och vilka underleverantörer som har kraft att hänga med.

Enligt Financial Times riskerar tyskarna att bli förlorare när bilindustrin ställs om till elektrifiering, uppkoppling, autonomi och delning.  Så mycket som en tredjedel av fordonsbranschens globala utvecklingsarbete görs i Tyskland – men spetskompetensen finns inte där. Tyskland har ingen motsvarighet till Alibaba, Google eller Tencent – aktörer som förväntas väga tungt när morgondagens bilister bryr sig mer om fordonets appar än antalet hästkrafter under huven.

En ny rapport från det tyska bilforskningsinsitutet Fraunhofer tror att teknikskiftet på kort sikt kommer att göra 75 000 jobb överflödiga. Samtidigt tillkommer cirka 25 000 nya.

Även marknaden misstror den tyska bilindustrins förmåga att klara morgondagen. En tysk analytiker säger till Financial Times: ”De stora biltillverkarna börsvärderas som om de snart skulle stå inför bankrutt. Börsen säger oss att en kraftig nedgång kommer, men bara i bilindustrin. Inte i resten av ekonomin.”

Morgondagen kräver inte bara tunga investeringar i mjukvara och batteriteknik. Runt hörnet väntar också dieselförbud och tuffare utsläppskrav. Dessutom ett nyckfullt politiskt landskap där protektionism och Brexit gör tillvaron ännu mer osäker. Det tilltalar inte en bransch som mer än någon annan är beroende av globala nätverk av leverantörer, kuggarna i ett störningskänsligt  och finmaskigt just-in-time-maskineri.

Där – i dessa globala nätverk – finns de svenska underleverantörerna. Till sin storlek och geografiska spridning är de något av ryggraden i svensk verkstadsindustri. 964 företag, de flesta små och medelstora verkstäder med 82 400 anställda som förser fordonsjättarna med allt från pedaler och fjädringssystem till instrumentbrädor och bilklädsel. Hur ska de klara den kommande chocken?

En som är oroad över de svenska underleverantörernas beredskap är Peter Bryntesson, senior advisor på branschens intresseorganisation Fordonkomponentgruppen.

– Ja, jag är bekymrad eftersom utvecklingen just nu går mycket fortare än vi trodde för några år sedan. Men samtidigt är jag också hoppfull. Teknikskiftet ger de svenska leverantörerna en chans, i synnerhet i konkurrens med de tyska företagen. Där är de trögare och jag förstår varningssignalerna om tysk bilindustri. Tyskarna har problem med den nya, mjuka tekniken.

För att de svenska leverantörerna ska kunna klara teknikskiftet krävs framför allt en ny medvetenhet i företagen enligt Bryntesson:

– Det finns en utredd omedvetenhet kring vad framtiden kräver och det är mycket en generationsfråga. De 60-plussare som sitter i ledningen är vana att tänka på sitt sätt och vi behöver därför få in annan kompetens. Fler kvinnor inte minst. Vi behöver också exempelvis fler statsvetare som kan analysera data. Vi har redan tillgång till mängder av data men vet inte hur vi ska använda den.

Peter Bryntesson träffar just nu sina uppdragsgivare på Stora leverantörsdagen i Göteborg, Fordonkomponentgruppens årliga sammandragning. Tillställningen är lika mycket en temperaturmätare på hur svensk industri mår just nu som en fingervisning om vad som väntar runt hörnet.

Lars Stenqvist, teknikchef hos Volvo Group, talade med eftertryck om den kommande revolutionen, elektrifierad med autonoma, uppkopplade fordon. Scanias vd Henrik Henriksson slog fast att framtiden bara har plats för fossilfria fordon. Han spände ögonen i de församlade leverantörsföretagen och sa:

– Det spelar ingen roll om ni tror på klimatkrisen eller inte. Men om ni inte ställer om produktionen så är ni rökta. Då vill inga köpa era produkter, ingen vill investera i era företag och ingen vill jobba hos er.

Bilindustrin har genomgått många dramatiska uppbrott under dess drygt sekellånga historia. Förbränningsmotorns genombrott. Fords löpande band. Alfred Sloans omvandling av GMs affärsmodell till en bred diversebutik. Toyotas slimmade just-in-time-upplägg. Alla dessa omvälvningar ritade i grunden om fordonskartan.

Nu väntar nästa revolution. Den kommer inte minst att påverka 964 små och medelstora företag med 82 400 anställda runt om i landet. Ställa om eller bli rökt, som han sa, Scaniachefen.


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Kompetensutveckling behövs nu!

Krönika”Nästan sju av tio av IF Metalls medlemmar säger att de inte har fått någon kompetensutveckling det senaste året. Så kan vi inte ha det”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

BONUS I INDUSTRIN

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla. Men för höga chefer finns ett annat bonusprogram.

Astra Zenecas kommunikations­direktör: ”Man kan ta det som en sporre”

Man kan välja att gräva ner sig, eller se en låg bonus som en sporre. Det säger Astra Zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund i en intervju om kritiken mot företagets bonussystem.

”Nästa gång skär någon av sig handen”

Bonussystem kan vara bra men det finns risker. Och det är en fördel om de går att påverka i förhandlingar. Vi lät avtalssekreterarna med företrädare på Pappers, IF Metall och GS kommentera.

Ladda ner DA nr 3 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

DA nomineras för sin förklarande journalistik

Dagens Arbete har chans att vinna tre av åtta klasser i Fackföreningspressens pris i år. Det står klart sedan vi nominerats även för ”Bästa avslöjande” och ”Bästa förklarande text”.

DA:s fotograf dubbelt prisad i Årets Bild

Dagens Arbetes fotograf David Lundmark tog hem två priser i finalen av Årets Bild-tävlingen i Jönköping. Han vann klassen ”Årets porträtt” och fick också pris för sitt uppmärksammade reportage om dödsolyckor.

DA:s redigerare kan prisas för reportage om klädindustrin

Dagens Arbetes redigeringsledare Isak Krantz kan vinna Fackförbundspressens journalistpris i klassen ”Bästa redigering” för reportaget om klädindustrin på Mauritius.

”Det började som ren självterapi”

DA MÖTERIndustriarbetaren Tommy Jeansson har skrivit självbiografin ”Ett myteri inifrån”, om att leva med psykisk ohälsa i 56 år utan att veta om det.

Industrin och jämställdhet

”Det gäller att fortsätta tjata och gnata”

Man kan inte ena stunden tycka att folk får göra som de vill med föräldraledigheten, och nästa stund klaga över ett ojämställt arbetsliv, säger förbundsordförande Marie Nilsson apropå IF Metalls jämställdhetskampanj.

1

Minska stressen med ökad jämställdhet

Ökad jämställdhet i vardagen är ett effektivt sätt att minska kvinnors dubbla stress menar stressforskaren Petra Lindfors. Här får du hennes bästa tips.

#metoo-uppropet som kom av sig

I bransch efter bransch samlades kvinnor till upprop mot sexism. Men industrin fick aldrig sitt #metoo. Ida Sjölander, montör på Scania, försökte.

6

”Stort behov av att prata feminism på golvet”

Feministiskt stipendiumI maj delar LO ut sitt första stipendium för facklig feminism. På sikt hoppas initiativtagarna att facken nu får en gemensam plattform att jobba från.

Fixar din chef tampongerna?

DILEMMATAtt ha mens och jobba inom industrin är inte alltid lätt. Kvinnor vittnar om svårigheten att ta en paus vid värk eller att få tid till att gå på toaletten.

Vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Skriv till ossDet är snart 1,5 år sedan #metoo exploderade. I Sverige blev genomslaget särskilt stort, men från industrins kvinnor kom aldrig något upprop. Nu efterlyser vi era erfarenheter – vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Nu öppnar ett Marx-spa

Viskadalens folkhögskola inviger i dag ett spa där Karl Marx ska stå staty. ”Vi vill inte vara något 'Scandic' som många andra kursgårdar, tvärtom måste vi lyfta rörelsens rötter”, säger skolchefen Joakim Hjelm.

1

DA kan vinna Guldspaden

Dagens Arbete nomineras återigen till Sveriges finaste pris för grävande journalistik – Guldspaden – för reportaget om det svenska skuggsamhället.

Lager på lager för snygg vägg

Tips från proffsetDags att byta väggfärgen där hemma? Målaren Linda Larsson på Derome Plusshus i Värö ger sina bästa tips till hemmafixaren.

”Jag vill göra det jag älskar”

PROFILENMiran ”Dewana” Raouf kom till Sverige 2015 från irakiska delen av Kurdistan. Nu jobbar han på Finnskogsvalsen i Torsby och har hunnit bygga en dröm – en mobil frisersalong.

Så ska dödsolyckor stoppas

Mer resurser till polisen för att utreda arbetsmiljöbrott, öka skyddsombudens befogenheter, fortsatt arbete mot osund konkurrens. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tog med sig flera förslag från gårdagens möte med branschfolk och fack.

1
Märta Måås-Fjetterströms väveri

Ärvd kunskap ger slitstark gemenskap

Ett sekel av mattorHos textilföretaget Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad går kunskapen aldrig ut genom dörren. Receptet? Väverskorna har suttit sida vid sida i hundra år.

Ripjakt utan Blixten

Fågeljakten har fått vänta för gruvarbetaren Adam Johansson. En dag när snö fallit bestämmer han sig för att ta med hundarna ut på fjället. Men ett minne av en död familjemedlem gör sig påmint.

Tjänar du på de nya reglerna?

Slopad karensdagÄr du snuvig och jobbar långa pass? Då är du en av vinnarna när karensdagen nu ersatts av ett karensavdrag. Det ska göra sjuklönen mer rättvis.

1

Det nya blåa Sydamerika

HÖGERVÅGSydamerika har på mindre än tio år förvandlats från en djupt vänsterpräglad till en konservativt dominerad kontinent. DA förklarar varför.

”Inte uppe för diskussion i nuläget”

IF Metall, GS- och Pappers kommer inte att följa fackförbundet Kommunal, som drar in sitt ekonomiska stöd på tre miljoner kronor till Socialdemokraterna.

2
Chefredaktör Helle Klein med tidningen Dagens Arbetsmiljö

Dagens Arbete startar ny tidning om arbetsmiljö

Skyddsombuden inom LO får i år en ny tidning: Dagens Arbetsmiljö. Den kommer att innehålla vassa granskningar, men framför allt vara ett handfast verktyg i det dagliga arbetsmiljöarbetet.

2

Striden om arbetsrätten

”Kompetens är en överlevnadsfråga”

ANALYSI veckan korsades två samhällsdebatter, den om arbetsrätten och korttidsarbete. Men egentligen handlar de om samma sak, skriver DA:s Harald Gatu: förmågan till ställa om i en föränderlig värld.

Svenskt Näringsliv vill ha fri uppsägningsrätt

Skrotad las, bättre a-kassa, bättre omställning, bättre kompetensutveckling och privatiserad arbetsförmedling. Det är Svenskt Näringslivs önskelista inför de fortsatta förhandlingarna med LO.

3

”Det är bara tokerier”

Höjd a-kassa och bättre omställning är bra förslag. Men att slopa saklig grund för uppsägning är bara tokerier. Så kommenterar LO:s Torbjörn Johansson förslaget från Svenskt Näringsliv.

”Det var fan dags att skärpa sig”

HälsaEtt telefonsamtal från en nära vän och arbetskamrat fick Pappers välkända profil Mikael Lilja att fundera på hälsan. En magsäcksoperation senare berättar han om att äta bara en kvarts pizza och hur vikttappet gjorde att han nästan undkom fortkörningsböter.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.