Replokalen är en magisk plats

Hur mycket får drömmar kosta?, undrar Carl-Einar Häckner.

Striden om tiden har börjat – igen

Precis som företagsledare kräver ökad förutsägbarhet av politiken behöver arbetarna känna ökad förutsägbarhet i arbetet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYS. Bilindustrin går för fullt just nu. Svällande orderböcker ger jobb i de egna fabrikerna och hos underleverantörerna. Samtidigt står branschen inför ett snabbt och dramatiskt teknikskifte. Det handlar om att ställa om eller dö.

Harald Gatu, reporter.

En chock väntar fordonsindustrin. Den inflytelserika engelska affärstidningen Financial Times skrädde inte orden när den häromdagen höjde ett varningens finger för tillståndet i  framför allt den tyska bilindustrin, som annars anses vara den mest avancerade. Men tempot i teknikutvecklingen riskerar att göra den tyska bilindustrin till förlorare i morgon. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”.

Minns du tiden före Iphone? Den ligger bara tio år tillbaka. I ett slag blev de osmarta mobilernas varumärken frånåkta. De krossades av en aktör som egentligen inte hade bättre kamera eller mp3-spelare eller telefonfunktion än konkurrenterna. Men den nya marknadsledaren Apple satte ihop grejerna på ett helt nytt och mycket mera konsumentvänligt sätt.

En liknande chock närmar sig nu för bilindustrin, enligt Financial Times. Och vi vet hur den ser ut. Morgondagens bil är ett eldrivet och uppkopplat vardagsrum på fyra hjul som kan delas av flera användare.

Frågan är vem som tillverkar den och vilka underleverantörer som har kraft att hänga med.

Enligt Financial Times riskerar tyskarna att bli förlorare när bilindustrin ställs om till elektrifiering, uppkoppling, autonomi och delning.  Så mycket som en tredjedel av fordonsbranschens globala utvecklingsarbete görs i Tyskland – men spetskompetensen finns inte där. Tyskland har ingen motsvarighet till Alibaba, Google eller Tencent – aktörer som förväntas väga tungt när morgondagens bilister bryr sig mer om fordonets appar än antalet hästkrafter under huven.

En ny rapport från det tyska bilforskningsinsitutet Fraunhofer tror att teknikskiftet på kort sikt kommer att göra 75 000 jobb överflödiga. Samtidigt tillkommer cirka 25 000 nya.

Även marknaden misstror den tyska bilindustrins förmåga att klara morgondagen. En tysk analytiker säger till Financial Times: ”De stora biltillverkarna börsvärderas som om de snart skulle stå inför bankrutt. Börsen säger oss att en kraftig nedgång kommer, men bara i bilindustrin. Inte i resten av ekonomin.”

Morgondagen kräver inte bara tunga investeringar i mjukvara och batteriteknik. Runt hörnet väntar också dieselförbud och tuffare utsläppskrav. Dessutom ett nyckfullt politiskt landskap där protektionism och Brexit gör tillvaron ännu mer osäker. Det tilltalar inte en bransch som mer än någon annan är beroende av globala nätverk av leverantörer, kuggarna i ett störningskänsligt  och finmaskigt just-in-time-maskineri.

Där – i dessa globala nätverk – finns de svenska underleverantörerna. Till sin storlek och geografiska spridning är de något av ryggraden i svensk verkstadsindustri. 964 företag, de flesta små och medelstora verkstäder med 82 400 anställda som förser fordonsjättarna med allt från pedaler och fjädringssystem till instrumentbrädor och bilklädsel. Hur ska de klara den kommande chocken?

En som är oroad över de svenska underleverantörernas beredskap är Peter Bryntesson, senior advisor på branschens intresseorganisation Fordonkomponentgruppen.

– Ja, jag är bekymrad eftersom utvecklingen just nu går mycket fortare än vi trodde för några år sedan. Men samtidigt är jag också hoppfull. Teknikskiftet ger de svenska leverantörerna en chans, i synnerhet i konkurrens med de tyska företagen. Där är de trögare och jag förstår varningssignalerna om tysk bilindustri. Tyskarna har problem med den nya, mjuka tekniken.

För att de svenska leverantörerna ska kunna klara teknikskiftet krävs framför allt en ny medvetenhet i företagen enligt Bryntesson:

– Det finns en utredd omedvetenhet kring vad framtiden kräver och det är mycket en generationsfråga. De 60-plussare som sitter i ledningen är vana att tänka på sitt sätt och vi behöver därför få in annan kompetens. Fler kvinnor inte minst. Vi behöver också exempelvis fler statsvetare som kan analysera data. Vi har redan tillgång till mängder av data men vet inte hur vi ska använda den.

Peter Bryntesson träffar just nu sina uppdragsgivare på Stora leverantörsdagen i Göteborg, Fordonkomponentgruppens årliga sammandragning. Tillställningen är lika mycket en temperaturmätare på hur svensk industri mår just nu som en fingervisning om vad som väntar runt hörnet.

Lars Stenqvist, teknikchef hos Volvo Group, talade med eftertryck om den kommande revolutionen, elektrifierad med autonoma, uppkopplade fordon. Scanias vd Henrik Henriksson slog fast att framtiden bara har plats för fossilfria fordon. Han spände ögonen i de församlade leverantörsföretagen och sa:

– Det spelar ingen roll om ni tror på klimatkrisen eller inte. Men om ni inte ställer om produktionen så är ni rökta. Då vill inga köpa era produkter, ingen vill investera i era företag och ingen vill jobba hos er.

Bilindustrin har genomgått många dramatiska uppbrott under dess drygt sekellånga historia. Förbränningsmotorns genombrott. Fords löpande band. Alfred Sloans omvandling av GMs affärsmodell till en bred diversebutik. Toyotas slimmade just-in-time-upplägg. Alla dessa omvälvningar ritade i grunden om fordonskartan.

Nu väntar nästa revolution. Den kommer inte minst att påverka 964 små och medelstora företag med 82 400 anställda runt om i landet. Ställa om eller bli rökt, som han sa, Scaniachefen.

Läs mer: perspektiv


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Avtal 2020

Vem vinner matchen?

Avtal 2020Lönen, flexibiliteten och arbetsmiljö är några de stora frågorna som står på spel i avtalsrörelsen.

Avtalsrörelsen från a till ö

OrdlistaVad betyder lönepott, fredsplikt, reallön? Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra. Från a till ö.

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

Läroböckerna i ekonomi stämmer inte längre

PerspektivVi har sett det förr i avtalsrörelsens upptakt. Dagarna före jul överlämnar parterna detaljerade krav till varandra. Men den här gången är ingenting är som förut. Läroböckerna stämmer inte längre, skriver DA:s Harald Gatu.

1

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Knarket i industrin

Sju industriföretag: så drogtestar vi vår personal

EnkätHur företagen hanterar drogtester och om någon åker fast skiljer sig åt. DA frågade sju stora industriföretag om drogtester och rehabilitering.

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten?

7

Maries son dog av en överdos

Marie hade förberett sig på det värsta. Men när sonen Pontus varit drogfri i flera veckor började hon hoppas.

Efter överdosen – här möts Viktor och Marie

DA dokumentärMarie förlorade sin son Pontus i en drogöverdos för snart två år sedan. Viktor, hans kompis, tog också en överdos vid samma tid, men överlevde. DA var med när de möttes igen, ett och ett halvt år efter Pontus begravning.

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

SKR: Hindrar lagen att missbrukare söker vård?

I 31 år har det varit olagligt att använda droger i Sverige. Men effekterna av lagen blev inte vad man önskade. Nu vill Sveriges Kommuner och Regioner att lagen utreds igen.

1

Skyddsom­buden är livsviktiga

KRÖNIKASedan några månader tillbaka pågår en het debatt om de regionala skyddsombuden. För IF Metall råder det ingen tvekan om att regionala skyddsombud är ovärderliga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

REPLIK | LASDet handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

”Vi gör allt för att nå ut i de kanaler vi förfogar över”

REPLIK | LASVi delar inte bilden av att förbundet varit tyst i  debatten om januariavtalet och Las, och om informationen har drunknat i mediebruset är det beklagligt. Det skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson om kritiken.

”Er tystnad slår oss med häpnad”

DEBATT | LASDet hörs inte ett knyst från IF Metalls ledning, varken om att S genom januariavtalet säljer ut politiken, eller nu senast om turerna i förhandlingarna om las. Vi frågar oss varför, skriver flera tidigare förtroendevalda från IF Metall i Linköping.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.