”Visionen om Alliansen krossades med SD:s intåg i svensk politik”Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, uppmanar Lööf och Löfven att börja förhandla.

”Det är en bra inkomst. Men det kan vara stressigt”Vi frågar läsarna om övertidsarbete.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYS. Bilindustrin går för fullt just nu. Svällande orderböcker ger jobb i de egna fabrikerna och hos underleverantörerna. Samtidigt står branschen inför ett snabbt och dramatiskt teknikskifte. Det handlar om att ställa om eller dö.

Harald Gatu, reporter.

En chock väntar fordonsindustrin. Den inflytelserika engelska affärstidningen Financial Times skrädde inte orden när den häromdagen höjde ett varningens finger för tillståndet i  framför allt den tyska bilindustrin, som annars anses vara den mest avancerade. Men tempot i teknikutvecklingen riskerar att göra den tyska bilindustrin till förlorare i morgon. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”.

Minns du tiden före Iphone? Den ligger bara tio år tillbaka. I ett slag blev de osmarta mobilernas varumärken frånåkta. De krossades av en aktör som egentligen inte hade bättre kamera eller mp3-spelare eller telefonfunktion än konkurrenterna. Men den nya marknadsledaren Apple satte ihop grejerna på ett helt nytt och mycket mera konsumentvänligt sätt.

En liknande chock närmar sig nu för bilindustrin, enligt Financial Times. Och vi vet hur den ser ut. Morgondagens bil är ett eldrivet och uppkopplat vardagsrum på fyra hjul som kan delas av flera användare.

Frågan är vem som tillverkar den och vilka underleverantörer som har kraft att hänga med.

Enligt Financial Times riskerar tyskarna att bli förlorare när bilindustrin ställs om till elektrifiering, uppkoppling, autonomi och delning.  Så mycket som en tredjedel av fordonsbranschens globala utvecklingsarbete görs i Tyskland – men spetskompetensen finns inte där. Tyskland har ingen motsvarighet till Alibaba, Google eller Tencent – aktörer som förväntas väga tungt när morgondagens bilister bryr sig mer om fordonets appar än antalet hästkrafter under huven.

En ny rapport från det tyska bilforskningsinsitutet Fraunhofer tror att teknikskiftet på kort sikt kommer att göra 75 000 jobb överflödiga. Samtidigt tillkommer cirka 25 000 nya.

Även marknaden misstror den tyska bilindustrins förmåga att klara morgondagen. En tysk analytiker säger till Financial Times: ”De stora biltillverkarna börsvärderas som om de snart skulle stå inför bankrutt. Börsen säger oss att en kraftig nedgång kommer, men bara i bilindustrin. Inte i resten av ekonomin.”

Morgondagen kräver inte bara tunga investeringar i mjukvara och batteriteknik. Runt hörnet väntar också dieselförbud och tuffare utsläppskrav. Dessutom ett nyckfullt politiskt landskap där protektionism och Brexit gör tillvaron ännu mer osäker. Det tilltalar inte en bransch som mer än någon annan är beroende av globala nätverk av leverantörer, kuggarna i ett störningskänsligt  och finmaskigt just-in-time-maskineri.

Där – i dessa globala nätverk – finns de svenska underleverantörerna. Till sin storlek och geografiska spridning är de något av ryggraden i svensk verkstadsindustri. 964 företag, de flesta små och medelstora verkstäder med 82 400 anställda som förser fordonsjättarna med allt från pedaler och fjädringssystem till instrumentbrädor och bilklädsel. Hur ska de klara den kommande chocken?

En som är oroad över de svenska underleverantörernas beredskap är Peter Bryntesson, senior advisor på branschens intresseorganisation Fordonkomponentgruppen.

– Ja, jag är bekymrad eftersom utvecklingen just nu går mycket fortare än vi trodde för några år sedan. Men samtidigt är jag också hoppfull. Teknikskiftet ger de svenska leverantörerna en chans, i synnerhet i konkurrens med de tyska företagen. Där är de trögare och jag förstår varningssignalerna om tysk bilindustri. Tyskarna har problem med den nya, mjuka tekniken.

För att de svenska leverantörerna ska kunna klara teknikskiftet krävs framför allt en ny medvetenhet i företagen enligt Bryntesson:

– Det finns en utredd omedvetenhet kring vad framtiden kräver och det är mycket en generationsfråga. De 60-plussare som sitter i ledningen är vana att tänka på sitt sätt och vi behöver därför få in annan kompetens. Fler kvinnor inte minst. Vi behöver också exempelvis fler statsvetare som kan analysera data. Vi har redan tillgång till mängder av data men vet inte hur vi ska använda den.

Peter Bryntesson träffar just nu sina uppdragsgivare på Stora leverantörsdagen i Göteborg, Fordonkomponentgruppens årliga sammandragning. Tillställningen är lika mycket en temperaturmätare på hur svensk industri mår just nu som en fingervisning om vad som väntar runt hörnet.

Lars Stenqvist, teknikchef hos Volvo Group, talade med eftertryck om den kommande revolutionen, elektrifierad med autonoma, uppkopplade fordon. Scanias vd Henrik Henriksson slog fast att framtiden bara har plats för fossilfria fordon. Han spände ögonen i de församlade leverantörsföretagen och sa:

– Det spelar ingen roll om ni tror på klimatkrisen eller inte. Men om ni inte ställer om produktionen så är ni rökta. Då vill inga köpa era produkter, ingen vill investera i era företag och ingen vill jobba hos er.

Bilindustrin har genomgått många dramatiska uppbrott under dess drygt sekellånga historia. Förbränningsmotorns genombrott. Fords löpande band. Alfred Sloans omvandling av GMs affärsmodell till en bred diversebutik. Toyotas slimmade just-in-time-upplägg. Alla dessa omvälvningar ritade i grunden om fordonskartan.

Nu väntar nästa revolution. Den kommer inte minst att påverka 964 små och medelstora företag med 82 400 anställda runt om i landet. Ställa om eller bli rökt, som han sa, Scaniachefen.


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Gör bilen redo för vintern

Tips från proffsetBilmekanikern Robin Ågren på Bilmetro i Sandviken har jobbat tolv säsonger med däckbyten. Här ger han sina bästa tips för att däckbytet ska bli så smidigt som möjligt.

1

Hur gör jag för att slippa jobba natt?

Fråga om jobbetEn småbarnsförälder som jobbar treskift sedan flera år känner att det börja ta hårt på hälsan. Har hon rätt att slippa jobba natt? Vår jurist reder ut.

Nu kan du låna en Volvoarbetare på bibblan

IntegrationBibliotek har inte bara böcker. På bibblan i Södra Ryd i Skövde går det till exempel att låna en Volvoarbetare.

INDUSTRI PÅ HÖGVARV

Svensk industri håller ångan uppe

DA REDER UTDen svaga svenska kronan eldar på vår export, och många branscher producerar nu intill bristningsgränsen. Därför jobbar också många extra mycket övertid.

”Skyddsombud, agera”

GÄSTKRÖNIKAIndustriarbetaren och ultralöparen Kennet Bergqvist har smärtsamt fått uppleva att träning utan rejäl vila mellan passen är en dålig idé. Nu vill han se samma kunskap i det alltmer stressade arbetslivet och föreslår ett nytt nyckeltal i arbetsgivarnas kalkyler: Återhämtning.

”Träningen gör att jag fungerar igen. Mitt mål är att kunna köra hinder­bane­loppet Tough viking.” Foto: Adam Daver

Bilboom – och trasiga kroppar

FARLIG ÖVERTID.Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

Ladda ner senaste DA här!

Dagens Arbete finns nu som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Hoppet lever för de anställda på Kubal

De närmare 500 anställda på aluminiumverket Kubal i Sundsvall kan producera ännu en månad. USA har återigen skjutit upp sanktionerna mot en av företagets ryska ägare.

Foto: David Lundmark

90 år med Dalahästar

ÖGONBLICKETKlockan är 13.02 på Nils Olsson Dalahästar.

Berättelser från marknivå

Johan Airijoki skriver och sjunger om skiftarbete i gruvan, hembränt, malmtruckar, enplansvillor och skoterleder. Lyssna på vårt reportage och hör flera av hans låtar.

5

Helle Klein kan bli Årets nätängel

Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein är en av fyra finalister i kategorin media i tävlingen Årets nätängel. Hon nomineras för att hon trotsar hat och hot och är en peppande röst på nätet.

Arbetsmiljön måste bli bättre!

KRÖNIKA”Arbetsmiljön är en av våra viktigaste frågor, och en medlemsundersökning visar att den ofta brister. Så kan vi inte ha det”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Kvinna död efter klämolycka i Ronneby

DödsolyckaTidigt på lördagen klämdes en kvinna i en maskin på golvfabriken Tarkett i Ronneby. Senare på morgonen avled hon av sina skador.

SSAB döms för dödsolycka

DOM I DAGStåljätten döms till tre miljoner kronor i företagsbot för grovt arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Tingsrätten i Luleå går på åklagarens linje att företaget hade vetat om risken under lång tid.

4

Ny checklista mot sexuella trakasserier

Efter vågen av metooupprop förra hösten ville många i industrin ha hjälp med att motverka sexuella trakasserier och destruktiv ton på jobben. Nu lanserar Prevent, som ägs av arbetsgivare och fack, en checklista som ska bli ett verktyg för både skyddsombud och arbetsgivare.

Lars-Erik Dahlström justerar ­mätare. Han har svårt att se nack­delar med kortare arbetsdag. "Fritiden är värd mer än pengarna." Foto: David Lundmark

Här är tid värt mer än pengar

Sextimmarsdag.Lars-Erik Dahlström och hans jobbarkompisar på Svenska Manometerfabriken i ­Leksand har bytt tre års löneökningar mot kortare arbetsdagar. Företaget får lägre kostnader och högre effektivitet, de anställda mer fritid.

1

Skadades mellan jobb – nu ger Afa honom rätt

OLYCKAMikaels företag gick i konkurs, och han hyrdes ut till ett annat bolag under uppsägningstiden. Där krossades han underarm men när arbetsskadan skulle regleras trodde inte Afa på honom. Sex år efter olyckan har Mikael fått rätt, och totalt 580 000 kronor i ersättning.

2

Slipa yxan på rätt sätt

Proffset tipsar Häng med i DA:s nya avdelning. Först ut är Claes Larsson, yrkesslipare på Wetterlings yxfabrik, som tipsar om hur du får yxan vass igen.

IFM Arbetsmiljöundersökning

"Unga är extra utsatta"

OLJUDEn siffra sticker ut i undersökningen av IF Metallarnas fysiska arbetsmiljö: Hela 71 procent besväras av buller flera gånger i veckan. "Siffran borde ha förbättrats med tanke på de insatser som görs. Vi behöver studera det noggrannare", kommenterar förbundsordförande Marie Nilsson.

Att börja sova dåligt och vakna flera gånger per natt är vanligt när man drabbats av utmattningssyndrom. Bilden är arrangerad.  

Varannan IF Metallare lider av stress

SÖMNPROBLEMÖver hälften av IF Metalls medlemmar känner sig stressade på jobbet minst en gång i veckan, en lika stor andel får inte påverka sitt eget arbete. Förbundets nya arbetsmiljöundersökning ger en bild av stress, sömnproblem och olust.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Rune Bård Hansen, Jurist och Norges mest kunniga på arbetsmiljökriminalitet. Foto: Kirvil Åberg Allum

Han skickar cheferna i fängelse

NORGEAllt började på Svalbard. Rune Bård Hansen var polismästare och fick dela flygplan med likkistor. Kropparna av 21 döda gruvarbetare. Sedan dess har han jobbat med arbetsmiljöbrott.

1
Norska myndigheter är ute varje dag för att störa de kriminella.

Så kämpar Norge mot fusket

Kriminalitet i arbetslivet.Norge ligger före Sverige i kampen mot fuskande företag. Här finns en strategi och en politisk tanke. Norska myndigheter har jobbat tillsammans i flera år för att sätta dit företag som utnyttjar utländska arbetare.

1

”Jag var inte ens en hund i chefens ögon”

SkuggsamhälletSverige har fått ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. Wilder sov i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år.

4
Foto: Privat

”Ingen ville ha appen”

Vad hände sen?För att öka säkerheten testade man för tre år sedan en GPS-app på Bergkvist-Insjöns sågverk. Besökarna kopplade upp sina mobiler och blev synliga på kartan i truckhytterna. Men nu har projektet lagts ner.

”I slutändan ligger våra öden i USA:s händer”

SanktionerUSA och Ryssland fortsätter att ryka ihop på den världspolitiska arenan. En kamp som nu kan få ödesdigra konsekvenser för ett aluminiumverk i Sundsvall.

Illustration: GUSTAF ÖHRNELL HJALMARS

Hur går jag ner i tid utan att röra pensionen?

Fråga DAJag skulle vilja gå ner i arbetstid och undrar hur pensionen påverkas om jag jobbar till exempel 80 procent?

Dela lika och tjäna tusenlappar

FöräldraledigtTre av fyra föräldradagar tas ut av kvinnor. Ofta anges ekonomin som skäl. Men DA:s beräkningar visar att tillägget i kollektivavtalet gör att det ofta lönar sig att dela lika.

1
Foto: David Lundmark

”Jag älskar pappersbruk”

PASSIONERADSom barn sorterade hon trådrullar i en polsk textilfabrik. I dag klär hon popstjärnor i papper. DA har träffat mode­designern Bea Szenfeld – läs reportaget med ögon eller öron.

Tack vare roboten och att Pierre Andersson fick kompetensutveckling kunde produktionen tas hem igen. Tidigare tillverkades packningarna manuellt i Bosnien. Där har arbetarna nu fått andra arbetsuppgifter. Foto: David Lundmark

Därför plockas jobben hem

Automation.Nu är det lönsamt att flytta hem produktionen till Sverige. Ny teknik och flexibilitet är viktigare än lönekostnaden, visar en ny undersökning av åtta företag som tagit hem tillverkning. Ett av dem är Ewes stålfjäder i Bredaryd.

Era berättelser gör skillnad

KRÖNIKAIF Metalls krav står fast– oavsett vilken regering det blir.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.