”När samhällets hälsa sviktar får vi tukta oss med smoothies”Daniel Mathisen om hur hälsan blivit en fråga var och en ska lösa på egen hand.

”Fackföreningar är en del i människovärdets självförsvar”Helle Klein om civilsamhällets roll i motståndet mot nazismen.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYS. Bilindustrin går för fullt just nu. Svällande orderböcker ger jobb i de egna fabrikerna och hos underleverantörerna. Samtidigt står branschen inför ett snabbt och dramatiskt teknikskifte. Det handlar om att ställa om eller dö.

Harald Gatu, reporter.

En chock väntar fordonsindustrin. Den inflytelserika engelska affärstidningen Financial Times skrädde inte orden när den häromdagen höjde ett varningens finger för tillståndet i  framför allt den tyska bilindustrin, som annars anses vara den mest avancerade. Men tempot i teknikutvecklingen riskerar att göra den tyska bilindustrin till förlorare i morgon. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”.

Minns du tiden före Iphone? Den ligger bara tio år tillbaka. I ett slag blev de osmarta mobilernas varumärken frånåkta. De krossades av en aktör som egentligen inte hade bättre kamera eller mp3-spelare eller telefonfunktion än konkurrenterna. Men den nya marknadsledaren Apple satte ihop grejerna på ett helt nytt och mycket mera konsumentvänligt sätt.

En liknande chock närmar sig nu för bilindustrin, enligt Financial Times. Och vi vet hur den ser ut. Morgondagens bil är ett eldrivet och uppkopplat vardagsrum på fyra hjul som kan delas av flera användare.

Frågan är vem som tillverkar den och vilka underleverantörer som har kraft att hänga med.

Enligt Financial Times riskerar tyskarna att bli förlorare när bilindustrin ställs om till elektrifiering, uppkoppling, autonomi och delning.  Så mycket som en tredjedel av fordonsbranschens globala utvecklingsarbete görs i Tyskland – men spetskompetensen finns inte där. Tyskland har ingen motsvarighet till Alibaba, Google eller Tencent – aktörer som förväntas väga tungt när morgondagens bilister bryr sig mer om fordonets appar än antalet hästkrafter under huven.

En ny rapport från det tyska bilforskningsinsitutet Fraunhofer tror att teknikskiftet på kort sikt kommer att göra 75 000 jobb överflödiga. Samtidigt tillkommer cirka 25 000 nya.

Även marknaden misstror den tyska bilindustrins förmåga att klara morgondagen. En tysk analytiker säger till Financial Times: ”De stora biltillverkarna börsvärderas som om de snart skulle stå inför bankrutt. Börsen säger oss att en kraftig nedgång kommer, men bara i bilindustrin. Inte i resten av ekonomin.”

Morgondagen kräver inte bara tunga investeringar i mjukvara och batteriteknik. Runt hörnet väntar också dieselförbud och tuffare utsläppskrav. Dessutom ett nyckfullt politiskt landskap där protektionism och Brexit gör tillvaron ännu mer osäker. Det tilltalar inte en bransch som mer än någon annan är beroende av globala nätverk av leverantörer, kuggarna i ett störningskänsligt  och finmaskigt just-in-time-maskineri.

Där – i dessa globala nätverk – finns de svenska underleverantörerna. Till sin storlek och geografiska spridning är de något av ryggraden i svensk verkstadsindustri. 964 företag, de flesta små och medelstora verkstäder med 82 400 anställda som förser fordonsjättarna med allt från pedaler och fjädringssystem till instrumentbrädor och bilklädsel. Hur ska de klara den kommande chocken?

En som är oroad över de svenska underleverantörernas beredskap är Peter Bryntesson, senior advisor på branschens intresseorganisation Fordonkomponentgruppen.

– Ja, jag är bekymrad eftersom utvecklingen just nu går mycket fortare än vi trodde för några år sedan. Men samtidigt är jag också hoppfull. Teknikskiftet ger de svenska leverantörerna en chans, i synnerhet i konkurrens med de tyska företagen. Där är de trögare och jag förstår varningssignalerna om tysk bilindustri. Tyskarna har problem med den nya, mjuka tekniken.

För att de svenska leverantörerna ska kunna klara teknikskiftet krävs framför allt en ny medvetenhet i företagen enligt Bryntesson:

– Det finns en utredd omedvetenhet kring vad framtiden kräver och det är mycket en generationsfråga. De 60-plussare som sitter i ledningen är vana att tänka på sitt sätt och vi behöver därför få in annan kompetens. Fler kvinnor inte minst. Vi behöver också exempelvis fler statsvetare som kan analysera data. Vi har redan tillgång till mängder av data men vet inte hur vi ska använda den.

Peter Bryntesson träffar just nu sina uppdragsgivare på Stora leverantörsdagen i Göteborg, Fordonkomponentgruppens årliga sammandragning. Tillställningen är lika mycket en temperaturmätare på hur svensk industri mår just nu som en fingervisning om vad som väntar runt hörnet.

Lars Stenqvist, teknikchef hos Volvo Group, talade med eftertryck om den kommande revolutionen, elektrifierad med autonoma, uppkopplade fordon. Scanias vd Henrik Henriksson slog fast att framtiden bara har plats för fossilfria fordon. Han spände ögonen i de församlade leverantörsföretagen och sa:

– Det spelar ingen roll om ni tror på klimatkrisen eller inte. Men om ni inte ställer om produktionen så är ni rökta. Då vill inga köpa era produkter, ingen vill investera i era företag och ingen vill jobba hos er.

Bilindustrin har genomgått många dramatiska uppbrott under dess drygt sekellånga historia. Förbränningsmotorns genombrott. Fords löpande band. Alfred Sloans omvandling av GMs affärsmodell till en bred diversebutik. Toyotas slimmade just-in-time-upplägg. Alla dessa omvälvningar ritade i grunden om fordonskartan.

Nu väntar nästa revolution. Den kommer inte minst att påverka 964 små och medelstora företag med 82 400 anställda runt om i landet. Ställa om eller bli rökt, som han sa, Scaniachefen.


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Vill tillbaka till landslaget

PROFILENVolvomontören Ronny Röhr tävlade i tio år i svenska dartlandslaget. I höst börjar han träna för att på nytt försöka säkra en plats. Här berättar han om hur man gör för att hålla fokus, och om pilkasten han minns.

Längtan, kärlek och rock n´roll

BILDREPORTAGETMärta Thisners "Drunk in Love" handlar om längtan efter närhet, gemenskap och kärlek. Ett sökande efter identitet och sexualitet och att leva ut på natten.

Avtal 2020

Svenskt Näringsliv: Löneökningstakten måste ner

Avtal 2020Svenskt Näringsliv målar upp en dyster prognos inför avtalsrörelsen 2020. Men att dra ner på löneökningarna är inte svaret, enligt Unionens chefsekonom Katarina Lundahl, som hävdar att löneökningstakten redan minskat.

”Nu är det mer rättvist”

LönerMånga tjänar långt under snittlönen, och kvinnor tjänar mindre än män. Inför varje avtalsrörelse dyker frågan upp: Hur blir lönerna mer rättvisa? För tre år sedan prövades en ny lösning – nu börjar resultatet synas.

Pappers sätter press på LO

PerspektivDet var dagen då Pappers vände upp och ner på avtalsrörelsen – långt innan den ens hade hunnit börja. Ett oväntat utspel som tyder på att den kommande lönerörelsen inte blir lik någon annan, skriver DA:s Harald Gatu.

1
Pontus Georgsson

Pappers kräver rejäla lönelyft

Kickstartar avtalsrörelsenEtt lönepåslag på fyra procent. Det kräver Pappers att deras medlemmar ska ha när lönerna ska omförhandlas nästa år. ”Vi tycker att arbetsgivarna är skyldiga oss mer pengar.”

1

”För tidigt att prata siffror”

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, om Pappers utspel för 4 procent i löneökningar.

Arbetsgivarna: Löneökningstakten måste ner

Pappers krav på fyra procent saknar verklighetsförankring, svarar Industriarbetsgivarna. ”Löneökningstakten måste ner om vi ska ha jobben kvar i Sverige i framtiden”, säger förhandlingschef Per Widolf.

1

Striden om märket

HYLLAD OCH HOTADIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför.

INDUSTRIN VS VÅRDEN

Skilda världar

ARBETSMILJÖNy teknik och ständiga ­förbättringar har gjort att Stellan klarat kroppen trots 30 år i industrin. Vårdens kvinnor har däremot samma hjälpmedel som på 80-talet, trots att ny teknik finns. Undersköterskan Åsa får ofta förlita sig på muskelkraft.

”Det är märkligt att så lite hänt”

Robotar och automation har ersatt många tunga och smutsiga industrijobb. I vården finns däremot få hjälpmedel som minskar belastningen. I en gemensam intervju får IF Metalls och Kommunals ordförande svara på varför det ser ut som det gör och vad som behöver ändras.

50 000 bilarbetare i strejk

Uppåt 50 000 bilarbetare vid General Motors i USA går ut i strejk för högre löner och bättre arbetsvillkor. Facket kräver också att företaget återupptar driften vid fabriker som tidigare har stängts.

1

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Vi ska vara med och rädda världen

KRÖNIKAIndustrin utmålas ofta som en miljöbov. Det är en gammalmodig syn, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Vägen från hatet

Den avhoppade nazisten

Sven-Erik Källman trodde han lämnat hatet bakom sig. I stället kom samtalet som fick honom att förstå: han kunde inte längre fly. I dag är han fackligt förtroendevald och S-politiker. Men får man en andra chans och kan man förlåta sig själv?

Döden på jobbet

Villkorlig dom efter dödsolyckan på Scania

RättegångEn 59-årig man döms för vållande till annans död efter dödsolyckan på Scania där hans närmaste arbetskamrat omkom i en robotcell. Domen är villkorlig och han slipper böter.

1
Robotcellen där dödsfallet inträffade

Åklagaren: Viktigt med individuellt ansvar om man gör fel

RättegångEn blå knapp och en grön. En stressig eftermiddag. En ljusbom som inte fick brytas. Det var huvudfrågorna under rättegången mot mannen står åtalad för att ha vållat sin arbetskamrats död på Scania i Södertälje för nästan exakt två år sedan.

Entrén till Scania Södertälje

Anställd åtalas för arbetskamrats död

RättsfallDet har gått två år sedan en 53-årig man klämdes till döds i en robotcell på Scania i Södertälje. Nu ställs hans närmaste arbetskamrat inför rätta – för att ha satt i gång maskinen.

2

Robotiseringen av arbetslivet

Robotarm samt Ove Leichsenring

Robotiseringen som kom av sig

IndustrirobotarSvensk industri satsar allt mindre på robotar. I fjol sjönk försäljningen av industrirobotar till de svenska företagen med 20 procent. Det kan stå oss dyrt nu när vi går mot sämre tider, varnar branschen.

Glöm globaliseringen – nu är närområdet viktigast

PerspektivGlöm globaliseringen. Den är på väg att mattas av. Nu blir produktion för närområdet desto viktigare, av många skäl. Efter globaliseringen kommer regionaliseringen, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Fick sparken – ska ha avslöjat företagshemligheter

StämningEn verkstadsanställd anklagas för att ha avslöjat företagshemligheter och fick sparken. Nu stämmer IF Metall företaget och vill att avskedandet ogiltigförklaras.

Återvinning

”Det blir väldigt mycket dyrare”

Kraftigt ökade papperspriser riskerar att leda till nedläggningar och förlorade jobb. ”Det drabbar den grafiska branschen som redan i dag har stora problem att överleva”, säger GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

1
Metso i Ersmark

Metso lägger ner fabrik i Ersmark

Metso Sweden har för avsikt att lägga ner verksamheten i Ersmark utanför Skellefteå. Över 150 anställda drabbas.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Ylva Johansson: Regeringen borde agerat snabbare mot skuggsamhället

Skuggsamhället”Vi har varit naiva.” Det säger avgående arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, och listar goda råd till sin efterträdare för att få bukt med kriminella aktörer och svartarbete.

1
IF Metalls bild av framtidsresan samt foto på förbundssekreterare Anna Jensen Naatikka.

IF Metall vill få med alla på Framtidsresan

Kongress 2020Det är inte bara en stor avtalsrörelse i vår, det är också kongress för IF Metall. Just nu pågår det man kallar Framtidsresan. Målet är en vision för framtiden. En knäckfråga är att få medlemmarna engagerade i det arbetet.

Makten över företagen

”Investera i de anställda – låt aktieägarna stå tillbaka”

PerspektivDet amerikanska näringslivets toppar har gjort ett gemensamt uttalande om att långsiktighet måste gå före snabba klipp. Det är ett tecken på marken under dem inte känns lika stabil som tidigare, skriver DA:s Harald Gatu.

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

Northvolt

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

GS stämmer företag som avskedade för fusk med arbetstider

ArbetsrättEtt skogsvårdsföretag avskedade två anställda för fusk med arbetstiden. Den påföljden är alldeles för hård, anser GS-facket som stämmer företaget.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.