Industriarbetarnas tidning

”Som att sitta vid lägerelden”

7 januari, 2019

Skrivet av

Lyssna eller ladda ner här:

Populär. Hon kastar sig in i varje ny ljudbok, sedan får magkänslan råda. Katarina Ewerlöf är en av Sveriges populäraste uppläsare.

Katarina Ewerlöf

Född: 1959

Aktuell: Som Drottning Elizabeth i Shakespeare in love på Stadsteatern i Stockholm. Filmen Kungen av Atlantis har premiär i början av 2019.

Hon läser in max 4-5 timmar per dag. En ljudbok tar cirka en vecka att läsa in.

 

Tre favoritförfattare som Katarina Ewerlöf läst in:

Majgull Axelsson

Gunilla Linn Persson

Lena Ackebo

 

Och en favoritljudbok som hon lyssnat till:

Röda rummet (av August Strindberg) i uppläsning av Per Myrberg. ”Hans fantastiska röst, alla måste lyssna på den!”

Foto på Katarina: Adam Daver

Rummet är knappt större än en telefonkiosk. Katarina Ewerlöf sätter sig, tänder surfplattan på bordet. Texten på skärmen är grå och platt. Så börjar hon läsa. Hennes djupa röst går rakt in i mikrofonen och det är som om orden börjar röra på sig, få färg och form.

De som älskar Katarina Ewerlöfs inläsningar brukar tala om inlevelse. Hon pausar, suckar, växlar tempo och volym. Inte alla uppläsare gör så.

– Det ska inte bli radioteater med nitton olika roller, men jag gillar att det är lite karaktärisering. Jag är inte vän av det helt neutrala.

Katarina Ewerlöf har läst in ljudböcker nästan hela sitt vuxna liv. Innan hon gick på teaterhögskolan var det talböcker för synskadade. I dag är hon en av de allra populäraste uppläsarna, får priser och så många uppdrag att hon får tacka nej till mycket. Totalt blir det kanske tio ljudböcker per år.

Genom ett litet fönster i inspelningsrummet kan hon se ljudteknikern. Sträcker hon sig kan hon även se ut över takåsarna i Gamla Stan. Studion ligger vägg i vägg med hennes och makens lägenhet, nästan nödvändigt för att hon ska hinna läsa mellan teaterrepetitioner och filminspelningar.

Teater, film, ljudböcker – en del tror att det är vitt skilda jobb, men det är det inte.

– Vare sig vi är på film eller på scen eller vad vi gör så förmedlar vi text, det är vårt jobb. Att ta någons skapelse, omvandla det genom våra filter, och lämna det till ytterligare en person.

Boken hon läser in nu är den senaste deckaren av Rolf och Cilla Börjlind. Replikerna flyter på utan avbrott, det blir tydligt att ett brott begåtts för länge sen.

Hon får sällan ta om något som blir fel, trots att det faktiskt är första gången hon läser den här texten. En del uppläsare läser noga och markerar vilka ord som ska betonas. Katarina Ewerlöf bara skannar boken för att få koll på personer, platser och tid. Sedan handlar det om magkänsla.

– Jag vill att texten kommer till mig, så jag är på mina tår och också undrar vad som är runt hörnet.

Jag vågade knappt andas av rädsla för att övertolka. Jag fick stoppa och gråta. Läsaren ska ju inte känna mina känslor, utan få vara med om berättelsen.

Hon säger att texten berättar för henne hur den ska läsas. Det är som musik.

– Texten är väldigt tydlig. Det här är marsch, då ska jag bara läsa på. Eller det här är jazz, då är det lite mer laid back, lite jazziga pauser.

Musik är också det som hon ägnar sig åt innan hon går in i studion: Sjunga en bra låt för att värma upp rösten.

Det där med inlevelse beror på vilken text hon läser. Är det komiskt kan hon fläska i. Är det däremot en gripande text får hon hålla tillbaka. Som när hon läste Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam.

– Jag vågade knappt andas av rädsla för att övertolka. Jag fick stoppa och gråta. Läsaren ska ju inte känna mina känslor, utan få vara med om berättelsen.

Det blir mycket deckare bland ljudböckerna.

– Jag kan tycka att det är synd. Det finns så mycket bra skönlitteratur, romaner, klassiker. Det kan vara mycket mer spännande än något blodigt.

Samtidigt tror hon att ljudböckerna kan vara en väg in i litteraturen för den som inte har tid att läsa, eller som har jobbiga skolminnen där litteratur var fint och svårtillgängligt.

Bredvid sig i studion har hon ett glas vatten och en kopp örtte. Inläsningarna blir lite av en paus, ”inget ståhej”. Det är bara hon och boken.

– När jag läser är det aldrig ansträngande, men efteråt är jag helt slut, för man sitter så aktivt.

Det är viktigt att vara fokuserad, att hitta den där avspända koncentrationen.

– Vissa dagar är man helt hopplös, det känns som om tungan är fyra gånger fyra meter. Man är stressad, man kanske ska iväg och spela på kvällen och är inte helt närvarande. För det måste man vara.

”Du är i mitt öra hela dagen, därför känns det som jag känner dig”, fick Katarina Ewerlöf höra en gång från en lyssnare. Hon har också fått höra hur en man kört extra varv i rondellen för att hinna lyssna klart på kapitlet innan han kom hem.

Hon tycker att det är roligt att föreställa sig att någon lyssnar när hon läser. Om hon försöker se det framför sig är det som om lyssnaren står lite snett bakom henne i det lilla inspelningsrummet.

– Jag känner inte att jag berättar för flera, det är en person.

Att få vara i någons öra är ett hedersuppdrag tycker hon. Det är något intimt, högläsning är ett grundläggande sätt att berätta. Kanske är det också därför det är så många av hennes skådespelarkolleger som vill läsa in böcker.

– Det är den där lägerelden. Berätta historier gör vi ju även i våra vänskapsrelationer, det är ett fundamentalt behov att höra och berätta historier. Det är ganska vackert.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Kylig spänning på hemmaplan

Kylig spänning på hemmaplan

DA:s deckarexpert Lennart Lund tipsar om snörika platser för den som inte tar sig hemifrån.

Nya vinklar på Palme och Sträng

Nya vinklar på Palme och Sträng

När Olof Palme uppmärksammas gäller det nästan alltid mordet. Men Palme, tillsammans med Gunnar Sträng, var med och skapade välfärdslandet Sverige. Journalisten Lennart Lund tipsar om böcker som ger nya perspektiv på dem båda.

Från debutbok till stor­satsning i amerikansk streamingtjänst

Från debutbok till stor­satsning i amerikansk streamingtjänst

DA träffade Simon Stålenhag hösten 2015, när han nått framgångar med boken Ur varselklotet. Nu har tv-serien som baseras på hans böcker premiär på Amazon Prime.

Litterär pandemi för karantänsoffan

Litterär pandemi för karantänsoffan

I tusentals år har pandemierna och farsoterna dragit genom litteraturen och lämnat lidande och död i sina spår – men även en stor portion kärlek och framtidstro. Dagens Arbete ger dig tipsen till karantänsoffan.

Det nya ljudet från Bakersfield

Det nya ljudet från Bakersfield

Miljoner fattigbönder tvingades fly sina hem och samlades i nödtorftiga läger. I dessa utanförskapsområden växte den amerikanska arbetarklassen­s musik fram: en modern, uppkäftig country and western.

Brunnsvik har fått tillbaka sin bokstuga

Brunnsvik har fått tillbaka sin bokstuga

När LO för sju år sedan stängde Brunnsviks folkhögskola slängdes bibliotekets unika boksamling i containrar. Men nu är en av arbetarrörelsens mest omskrivna kulturskatter tillbaka.

Deckarklassiker i nya kläder

Deckarklassiker i nya kläder

Omvärlden förändras, deckargåtan består. De riktigt bra kriminalhistorierna kan leva långt efter författarens död. DA:s deckarexpert Lennart Lund dyker ner i floden av nyutgivna klassiker.

MBL får liv i poesin

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Mormors liv i bomullsfabriken

Mormors liv i bomullsfabriken

Författaren Susanna Alakoski visste att hennes mormors liv var en stor, oberättad historia. Ändå tog det henne flera decennier att skriva om de tusentals kvinnor som arbetade i bomullsfabriken.

En eldig svensk historia

En eldig svensk historia

Vedspisar och pinnstolar. De fanns där i stugorna, till synes självklara inslag bland trasmattor och kopparkittlar. Ingen har berättat deras historia – förrän nu.

Sjuka Samhall

Samhall struntar i smittan

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

Samhall: Vi följer noga myndigheternas rekommendationer

Samhall väljer att svara skriftligt på kritiken, med hänvisning till coronapandemin. ”Vi värnar om våra medarbetare”, skriver HR-strategen Liza Radon.

Nu agerar Arbetsmiljöverket  mot Samhall

Nu agerar Arbetsmiljöverket mot Samhall

Först la Arbetsmiljöverket ner skyddsombudets anmälan. En vecka in i DA:s granskning ändrar sig myndigheten. Samhall i Eskilstuna tvingas nu svara.

Larmade om brister – ärendet lades ner

Larmade om brister – ärendet lades ner

Richard Fredriksson slog slår larm om arbetsmiljön på Samhall redan i april 2020. Åtta månader senare lades ärendet ner.

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan städar i polishuset, men får bara ett visir som skydd. ”Vi städar ju med vatten. Det stänker”, säger hon. Som skyddsombud känner hon sig motarbetad av företaget när hon påpekar brister.

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Anställda på Samhall i Sörmland kritiserar att de skickats ut under coronapandemin utan rätt skyddsutrustning. Fredrik Nilsson, distriktschef Sörmland/Gotland, svarar.

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Per har ett medfött hjärtfel. I åtta år har han försökt få Samhall att satsa på att utbilda de anställda i hjärt- och lungräddning.

Samhall i Umeå:  Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Samhall i Umeå: Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Andreas Zittra, områdeschef och affärschef på Samhall i Umeå, svarar på kritiken om bristande skyddsutrustning och utbildning för de anställda.

Dagens Arbete granskar Samhall

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Hon städar äldreboenden utan skydd

Hon städar äldreboenden utan skydd

Lulu städar flera olika äldreboenden. Utan skydd. Hon är orolig både för den egna hälsan och för att smitta de gamla.

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Samhalls bilar får under pandemin inte rengöras med något annat än en fuktad trasa. Medel förstör interiören.