”Vilka ges en röst och på vilkas bekostnad?”

Även om ryktet om demokratins död är kraftigt överdrivet är hoten i högsta grad hotfulla, skriver Alexandra Pascalidou.

”Värna asylrätten. Jobbinvand­ringen måste stramas åt.”

Helle Klein om hur generösa regler för arbetskraftsinvandring utnyttjas av kriminella.

Maskinföraren Mikael Sinipuro kontrollerar att produktionen ­rullar på som den ska. Foto: David Lundmark.
Foto: David Lundmark.
Lilla Edets pappersbruk ­sysselsätter omkring 400 personer, varav 25 är bemanningsanställda. Foto: David Lundmark.
Louis Ghabro trivs bra på jobbet, men säger att det bara är temporärt. Till hösten planerar han att studera till systemutvecklare. Foto: David Lundmark.
Jan Andersen, ordförande för Avd 150 Lilla Edet. Foto: David Lundmark.
”Det är väl bara bra att det kommer in lite nytt blod i företaget. Så att vi äldre kan slappna av lite!”, säger maskinföraren Torbjörn Jahnke (till vänster). I mitten Louis Ghabro och till höger Örjan Svensson. Foto: David Lundmark.

”Förståelsen för inhyrda är bättre i dag”

Lilla Edets pappersbruk ­sysselsätter omkring
400 personer, varav 25 är bemanningsanställda. Foto: David Lundmark.

Bemanning Missnöjet var stort när Lilla Edets pappersbruk började anlita bemanningsanställda för fem år sedan. Nu har den värsta kritiken lagt sig.
– Det har en skett en attityd­förändring, säger Mikael Sinipuro, som har avancerat från inhyrd torkare till fastanställd maskinförare.

Han minns hur snacket gick då, 26-åriga Mikael Sinipuro. I början på decenniet. På den tiden när han hoppade in som vikarie några gånger och när bruksledningen gång på gång krävde att få börja anlita bemanningsföretag. Likaså minns han hur facket, hur hans arbetskamrater, brukade reagera på den saken. Motståndet var kompakt, berättar han.

– Folk var oroliga. Oroliga för att ledningen kanske skulle bestämma sig för att byta ut erfaren personal mot bemanningsanställda. Bemanning var ju något helt nytt för oss då, ett okänt territorium.

Flera i ledningen kom från den betydligt mer inhyrningsivriga bilindustrin. I april 2014 kom de första inhyrda till bruket. ”Manpower”, stod det plötsligt på en och annan tröja – mitt bland alla SCA-anställda. Sida vid sida. Som en retlig vink om nya tider.

Starka känslor i Lilla Edet

Mikael Sinipuro jobbade inte kvar då, hans vikariat hade strax innan löpt ut. Men efter ett par år på andra industriföretag kom han tillbaka – och nu i en tröja från bemanningsföretaget Premier.

Man såg liksom bemanningsföretagen som onda, att de inte skulle tillföra något.

Mikael Sinipuro.

På frågan om hur han blev mottagen då, som inhyrd, svarar han att han ”faktiskt” kände sig både uppskattad och välkommen. Några uppgivna suckar och spydiga kommentarer från de fastanställda upplevde han i vart fall inte.

– Men det berodde nog mycket på att jag hade varit här tidigare, i ungefär ett år om man slår ihop det. Jag var liksom redan en i gänget.

Till skillnad från andra bemanningsanställda.

– Det blir ju lätt så. Om man hör om förändringar så tänker man inte så mycket på de personer som kommer hit, utan mer på hela grejen. Man såg liksom bemanningsföretagen som onda, att de inte skulle tillföra något.

Och det missnöjet kunde gå ut över de bemanningsanställda?

– Exakt. Men sedan dess har den attityden ändrats väsentligt, tycker jag. I dag är förståelsen för inhyrda mycket bättre och jag upplever inte alls att de skulle bli behandlade eller bemötta på något annorlunda sätt än andra anställda. Folk har blivit vana, blivit mer positiva. Bara man gör bra ifrån sig.
– Och på så sätt kan man ju också få fast jobb här.

Det blir som en provanställning, menar du?

– Precis. Bara här på PM är vi väl sex, sju stycken som blivit anställda under de senaste tre åren.

Foto: David Lundmark.

Det är en onsdag i januari 2019 och vi träffar Mikael Sinipuro framför en av skärmarna inne i manöverrummet för PM5 och PM8. Från ett hörn i rummet skvalar ljudet från en radio och utanför manöverrummets fönster frustar de gamla pappersmaskinerna på som de ska. Gör sitt i vad som i slutändan kommer att bli mjukpapper av olika slag, toalettpapper inte minst. Dagligen kör ett åttiotal fullpackade lastbilar härifrån. Tåg likaså.

Bruket, som ingår i Essity-koncernen sedan ett par år, ligger högt beläget intill Göta älv och har anor alltsedan 1880-talet. I dag sysselsätter det omkring 400 anställda, däribland 25 bemanningsanställda.

Och en av de bemanningsanställda finner vi här, på samma skift som Mikael Sinipuro. Han heter Louis Ghabro, är 20 år och har siktet inställt på att utbilda sig till systemutvecklare så snart han bara får chansen. Under tiden arbetar han på Manpower, eller här på PM5 och PM8 för att vara mer konkret. Hur tycker han att han har blivit bemött som inhyrd?

– Helt okej. De är trevliga och tar hand om en på ett bra sätt, tycker jag. Det är ganska stor skillnad här jämfört med arbetsplatsen som jag var på innan, en underleverantör till Volvo. Där var det mest ensamarbete.

– Och sedan, på rasterna, satt de som hade jobbat där länge alltid för sig själva. Aldrig att man pratade med dem. Det var trist.

”Det är väl bara bra att det kommer in lite nytt blod i företaget. Så att vi äldre kan slappna av lite!”, säger maskinföraren Torbjörn Jahnke (till vänster). I mitten Louis Ghabro och till höger Örjan Svensson. Foto: David Lundmark.

Bredvid Mikael Sinipuro sitter hans 30 år äldre maskinförarkollega, Torbjörn Jahnke, i en manöverrumstypisk snurrstol och välkomnar den yngre generationen med ett varmt skratt.

– Tja, det är väl bara bra att det kommer in lite nytt blod i företaget. Så att vi äldre kan slappna av lite!

Själv började han på bruket 1995, och han minns den där striden med arbetsgivarna mycket väl. Om bemanningsföretagens ­vara eller icke-vara på Lilla Edet. Oron som var då. En oro som alltså bedarrat betydligt på senare tid, som det verkar.

– Det har den, absolut. Men då var vi väldigt skeptiska. Många av oss tänkte på bilindustrin, på Volvo och Saab, som ju hade uppåt 30 procents bemanningsanställda eller vad det nu var.

– Men i dag känner vi ingen oro alls, egentligen. Inte just nu i alla fall. Men kommer det en dålig tid, då vet man ju inte hur man kommer att reagera. Klart att man är rädd om jobben.

Han kastar en blick på en skärm och gräver i minnet några sekunder.

– I och för sig tyckte jag att bemanningsföretag var rätt så okej ändå, eftersom min dotter började jobba på ett sådant då och kom vidare på så sätt.

– Men just här tyckte vi inte att det var relevant. Vi tyckte att vi hade så mycket sommarjobbare som kunde få jobb i stället. Dessutom tjänade de bemanningsanställda mycket mer än vad vi gjorde då.

De löneskillnaderna har emellertid jämnats ut nu, förklarar Pappers lokala avdelningsordförande Jan Andersen. I likhet med Torbjörn Jahnke hör han heller inte medlemmarna direkt klaga på de inhyrda eller på bemanningsföretagen på samma sätt längre.

– Det har skett en viss acceptans, det har det. Samtidigt som vi inte vill ha någon inhyrd personal över huvud taget. Men det beror inte på de inhyrda som personer i sig, många av dem gör ju ett mycket bra jobb. Däremot är vi kritiska till de som fattar beslut om inhyrning.

Gör ni något från fackets sida för att välkomna de som är inhyrda?

– Vi är rätt dåliga på det, måste jag erkänna. Även fast vi försöker få dem att bli medlemmar, de som vill. Nej, jag har i ­alla fall inte hört att någon blivit bemött på något dåligt sätt.

Louis Ghabro trivs bra på jobbet, men säger att det bara är temporärt. Till hösten planerar han att studera till systemutvecklare. Foto: David Lundmark.

Men hur mår Lilla Edet, då? Ekonomiskt? Så där, berättar Jan Andersen. Nyligen fattade Essity-koncernen – som har totalt 48 000 anställda spridda över världen – ett beslut om att spara 900 miljoner kronor varje år. Men exakt hur sparplanen ser ut, det vet inte Jan Andersen.

– Nej, tyvärr. Det enda vi vet är att det inte ska bli något varsel här i Lilla Edet. Så det finns trots allt en tro på framtiden.

Och arbetsmiljön, hur är den? Örjan Svensson borde veta. Han är avdelningens samordnande huvudskyddsombud sedan många år och har också jobbat här sedan mitten av 80-talet.

– Pappersmaskinerna ser egentligen inte så annorlunda ut i dag jämfört med då, men vi har ju inte alls de där öppna ”spinnrockarna” som vi en gång hade. De kunde ju sluka både fingrar, händer och ben.

– Nej, arbetsmiljön har blivit otroligt mycket bättre.

Förutom fysiska skyddsanordningar och allehanda förordningar handlar det till stor del om att man blivit långt mycket bättre på att observera och registrera risker, berättar Örjan Svensson. Bara i fjol gjordes 700 riskobservationer, vilket är 200 fler än året innan.

I likhet med hur det ser ut på många andra håll har den psykosociala arbetsmiljön dock inte prioriterats i lika hög grad som den fysiska. Det kan till viss del bero på att sådana problem är svårare att ta på, menar Örjan Svensson.

– Tyvärr, så är det. Visst finns det bättre verktyg för sådant i dag, men självklart förekommer det här som det gör på många andra arbetsplatser. Och så blir det ju när man hela tiden slimmar en organisation för att vara konkurrenskraftig, då riskerar det att bli stressigare.

– Det känns som att det är ett av de allvarligaste problem vi har i samhället i dag.

Maskinföraren Mikael Sinipuro kontrollerar att produktionen ­rullar på som den ska. Foto: David Lundmark.

Tillbaka till Mikael Sinipuro i manöverrummet för PM5 och PM8. Han som en gång började som sommarvikarie och som åren senare lyckades få ett fast jobb här via ett bemanningsföretag. Vad innebar det för honom? Mer trygghet?

– Nej, jag hade ju redan ett fast jobb på Premier. Men det var ändå skönt att veta att jag skulle få jobba kvar, på en och samma plats. Och så fort jag blev fastanställd här lade jag i en extra växel – på två månader gick jag från att vara torkare till att sitta och köra maskin själv!

Du verkar trivas?

– Ja, jag trivs jättebra. Jämfört med ­mina tidigare arbetsplatser, så är detta det överlägset bästa.

På vilket sätt?

– Kollegorna, arbetsmiljön, att få arbeta skift – allt det där tilltalar mig. Och så uppskattningen man får. På många andra ställen som jag har varit på så har det känts som jag inte blivit värdesatt särskilt mycket, åtminstone inte som här.

Är du inte orolig för att någon inhyrd ska ta över ditt jobb?

– Nej, absolut inte. Gör man bara sitt ­bästa så tror jag att allting löser sig.

Bemannings­företag eller fackförening?

 

Läs mer: Inhyrning


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Riskerna som skapar dödsolyckor

ArbetsmiljöNär de högsta riskerna för alla åtta faktorer sammanfaller ökar sannolikheten att skadas och dö på jobbet 25 gånger.

Ingen klaustrofobi. Varvs­arbetaren Johan Forsander är svetsare och perfektionist. Den här dagen jobbar han djupt inne i ångfartyget Bohusläns trånga ångpanna. Foto: Sören Håkanlind

Sista varvet

BildreportagetFotografen Sören Håkanlind skildrar verksamheten på Gotenius Varv. I dag är det enda varvet som finns kvar den gamla varvsstaden Göteborg.

1

Avtal 2020

Nu avgörs om LO får driva sina krav på bättre försäkringar

AvtalsförsäkringarDet låter som en byråkratisk detalj – men det kan vara avgörande för vad du får i pension eller ersättning om du blir sjuk av jobbet. Nu avgörs striden om förhandlingsordningen.

1
Ordföranden för Facken inom industrin

Industrifacken kräver 3,0 procent

Det finns ingen anledning att växla ned löneökningstakten. Det anser Facken inom industrin som kräver 3,0 procent på ett år.

Från filmen om märket.

Striden om märket

VIDEO: MÄRKETIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför, och visar i en film vad märket är.

1

Här är kraven LO vill få igenom i avtalsrörelsen

Avtal 2020Låglönesatsning, slopad vållandeprövning för arbetssjukdomar och inbetalning av avtalspension från första arbetsdagen. Det är några av LO-kraven i avtalsförhandlingarna.

Pontus Georgsson

Pappers lämnar LO-samordningen

I likhet med Kommunal väljer även Pappers att lämna LO-samordningen. ”Det finns ingen samordning att ställa sig bakom”, sa förbundsordförande Pontus Georgsson till DA på onsdagen.

Kommunal lämnar LO-samordningen

Kommunal väljer att dra sig ur LO-samordningen efter att inte fått igenom sina krav. Pappers: Det är djupt olyckligt.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

2
Marcus Bolin

Han är ny avtalsansvarig på Pappers

Ny ansvarigFyraprocentigt lönelyft. Plus bättre pensioner och mindre övertid. Pappers inledde årets avtalsrörelse med en rivstart – och en ny ansvarig, Marcus Bolin.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Människoexploatering prövas i rätten för första gången

PerspektivDen nya lagen om människoexploatering sätts på prov i ett aktuellt rättsfall. En fällande dom kan bli vägledande, skriver DA:s Elinor Torp, som bevakar den utbredda arbetslivskriminaliteten i Sverige.

Politikernas svar om skuggsamhället

SkuggsamhälletDA ställde samma frågor till ledamöter från S, M och C i arbetsmarknadsutskottet. Läs deras reaktioner på avslöjandena om den utbredda arbetslivskriminaliteten och vad de vill se för åtgärder.

Arbetsgivaren som ville vara laglig

ArbetslivskriminalitetAnto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

2

Bortstädad: Mannen som försvann

BortstädadHan kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Med satiren som livsstil

EWK-vinnareKarin Sunvisson är grundli­g i sitt arbete. I Stockholm kan hon inte bo. Det är för dyrt. Hon har valt en livsstil som ger henne frihete­n att låta bilderna ta den tid de behöver.

Micke Holm

”Lite pirrigt känns det”

MusikJulen närmar sig och nu tändas alla julshower igen. En av dem har premiär i Göteborg på fredagskvällen – med industriarbetaren Micke Holm på scenen.

Illustration, person som källsorterar

Vad gör jag med korken till mjölken?

PlaståtervinningHur plast ska återvinnas är inte alltid lätt att veta. Och hur mycket av den svenska plasten återvinns faktiskt? DA reder ut ett par oklarheter.

Industrin och klimatet

”Vi män måste helt enkelt rycka upp oss”

GÄSTKRÖNIKASe lite djupare på klimatfrågorna än skattesatsen på bränsle och plastkassar, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist från Umeå.

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Då och då blixtrar sorgen till

KRÖNIKASaknaden när en kär har dött ser olika ut för alla människor. Men vi drabbas alla djupt. Pappers skyddsombud är hjältar som försöker förhindra att människor far illa på grund av sitt arbete, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

”Det är ungefär som att fiska”

PROFILENMikael Rönnvall hade aldrig kört motorsåg tidigare. Men för tre år sedan bestämde han sig för att testa motorsågskonst.

Ring of fire

ÖGONBLICKET  Klockan är 16.48 i den brandskadade skogen i Kårböle i Hälsingland.

Kvinnornas löner ökar för sakta

KRÖNIKALönerna i kvinno- och mansdominerade jobb måste värderas lika. Men det får inte innebära att vi ger avkall på våra krav mot att få större del av företagens vinster, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

”Metoo-rörelsen gav skjuts åt föreskriften”

DA MÖTERUnder sina fem år på Arbetsmiljöverkets har Erna Zelmin-Ekenhem sett hur de psykosociala arbetsmiljöproblemen uppmärksammats allt mer.

Peder har full koll på papperen

BESKYDDARENHan har startat pappersbruk, jobbat för polisen och räddat mängder av saker till eftervärlden. Möt Peder Werner, papperskonservator.

Delpension

Arbetsgivare missar betala in pensionspengar

Har du koll på att du får pengar till den nya delpensionen? Anställda kan förlora tusenlappar när arbetsgivare missar att betala in premien. Vi visar hur du kollar ditt pensionsbesked.

”Det är skönt att komma ifrån jobbet”

Sugen på att jobba mindre när du blir äldre? Möjligheten finns, men det är svårt för de flesta att få det att gå runt ekonomiskt. I stålindustrin, däremot, har man sparat extra till pensionen länge.

”Skulle gärna vara mer med barnbarnen”

På Svenska Fönster i Edsbyn är det inte ovanligt att gå ner i tid när pensionsåldern närmar sig. En riktig långhelg varannan vecka kan göra de sista yrkesåren lite lättare.

Läs allt om avtal 2020 här

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.