Industriarbetarnas tidning

Åklagaren: Viktigt med individuellt ansvar om man gör fel

28 augusti, 2019

Skrivet av

Rättegång En blå knapp och en grön. En stressig eftermiddag. En ljusbom som inte fick brytas. Det var huvudfrågorna under rättegången mot mannen står åtalad för att ha vållat sin arbetskamrats död på Scania i Södertälje för nästan exakt två år sedan.

Åklagare Marcus Ekman och försvarsadvokat Ninmar Poli.
Händelseförloppet är de överens om, men inte vad påföljden ska bli för mannen som står åtalad för att ha vållat sin kollegas död på Scania i Södertälje. Åklagaren Marcus Ekman vill se en villkorlig dom för vållande till annans död. Försvarsadvokat Ninmar Poli anser att mannen bör frikännas helt.
Foto: Anna Julius

Orden i texten

Robotcellen. En bur med tre väggar, cirka 6×4 meter. Den ”fjärde väggen” utgörs av ljusbommen. I cellen matar robotarmen material från lådor till ett transportband.

Ljusbommen. Täcker ingången till robotcellen. Bryts den stannar portalen och tryckluften i cellen. Det går inte att gå in i cellen utan att roboten stannar. Ljusbommen måste återställas utifrån.

Startknapparna. Först måste ljusbommen återställas med en blå knapp, först därefter kan maskinen startas med den gröna startknappen. Man måste alltså trycka på två knappar. Den blå knappen startar även tryckluften i cellen.

Portalen. Robotarmen som lyfter material från lådor till transportbandet.

Paletter. Metallramar på transportbandet där materialet ska placeras.

Åklagaren yrkar på att mannen ska dömas villkorligt för vållande till annans död. Mannens advokat vill däremot att mannen ska frikännas helt. Mannen medger själva handlingen, att han satte igång maskinen mot gällande bestämmelser, men försvaret anser inte att det är brottsligt.

De två männen var närmaste arbetskamrater sedan många år, beskrivs båda som väldigt erfarna och ambitiösa. ”De bästa gubbarna jag jobbat med”, säger ett vittne. Kvällen den 26 augusti 2017 ändrades allt, när en av dem klämdes till döds av en robotarm.

– Jag är väldigt ledsen att det hände min bästa arbetskamrat, sa den åtalade mannen när rättegången avslutades på onsdagseftermiddagen.

Det finns ingen som tror något annat än att det som hände var ett misstag. I stället ska domstolen avgöra om det bara var en tragisk olycka som berodde på en stressig situation, eller om den åtalade varit så oaktsam att han begått brott.

Han väntade på mig, som om han sa ”Kom igång”. Jag tryckte på knappen.

Vad som hände den där lördagskvällen på härderiet på Scania i Södertälje råder det heller ingen oenighet om.

Det var två maskinoperatörer som jobbade på skiftet. Normalt skulle det också funnits en teamleader. Produktionen låg efter efter sommaruppehållet. I arbetslaget fanns stort fokus på att hålla igång produktionen och de arbetade hårt. Dessutom åkte de på att göra en inventering som normalt inte ingår i arbetsuppgifterna.

Den åtalade mannen upptäckte ett problem i robotcellen där han arbetade. Transportbandet som  transporterade material på så kallade paletter till härdugnen matade ut tomma paletter, som föll till golvet. Det i sig orsakade inte problem med produktionen, men om det hade fortsatt hade det varit risk för produktionsstopp, eftersom paletterna kunde ta slut. Det ville man undvika.

Mannen bröt ljusbommen i cellen för att åtgärda problemet. Maskinen stannade och han gick in, tog upp en palett. Då dök arbetskamraten upp, och, som mannen beskriver det, ryckte ifrån honom paletten för att hjälpa till att åtgärda felet.

Den nu åtalade mannen gick ut ur cellen. Meningen var att han skulle starta maskinen för att den andre skulle rätta till felet.  Männen sa ingenting, men kommunicerade genom att deras blickar möttes genom ett plexiglas.

– Han väntade på mig, som om han sa ”Kom igång”. Jag tryckte på knappen.

Först blå knapp, som återställer ljusbommen. Sedan grön för att starta maskinen. Blå, grön, utan mellanrum, som ett arbetsmoment, beskriver mannen det. Det är så han brukar göra när han startar maskinen.

Styrpanel för robotcell
Skylten som sitter ovanför instrumentpanelen kom upp gång på gång i rättegången. Roboten startas med gröna knappen uppe till höger. Foto från förundersökningen.

Syftet var att få två pluggar att sticka upp ur transportbandet, så att paletten kunde fixeras.

Senare framkommer det att det hade räckt med den blå – förutom att återställa ljusbommen startade den tryckluften i cellen, vilket fick pluggarna att resa sig. Den åtalade mannen säger att han vid det här tillfället inte var säker på exakt vad varje knapp gjorde. Han tryckte alltid blå, grön, i ett svep, för att starta maskinen.

Förutsättningarna för att arbetet ska vara säkert, dem har man inte gett sina anställda.

Försvarsadvokat Ninmar Poli

Samtidigt hade han missat att robotarmen, som matar material till transportbandet, var i ett ovanligt, nedsänkt läge. I stressen var det som att han över huvud taget inte tänkte på att robotarmen fanns där, säger han.

– Jag var fokuserad på att pluggarna skulle gå upp. Jag hade ögonkontakt med honom.

Sedan gick det snabbt. Robotarmen for mot arbetskamraten i cellen, och klämde honom mot transportbandet. Han skrek, och föll ner på golvet. Mannen som tryckt på knapparna rusade fram till honom, men hans liv gick inte att rädda.

Den åtalade mannen erkänner att han har gjort fel. Samtidigt, säger hans försvarare Ninmar Poli, var det väldigt stressigt den här kvällen, och då ökar risken att man gör ödesdigra misstag. Det skulle finnas en teamleader och en supervisor på plats, men det gjorde det inte. Männen hade inte ätit på över fyra timmar. I Scanias internutredning efter olyckan står det att det fanns ett starkt produktionsfokus i arbetslaget, hög ambitionsnivå.

Anställda vittnar också om att det fanns en kultur att lösa små problem som uppstår på egen hand.

– Vi ville göra vår bästa prestation, ville nå hundra procent under varje dag, sa den åtalade mannen under rättegången.

Försvaret framhäver också att den nu avlidna mannen var väldigt erfaren, och var något av en mentor för den åtalade. När den åtalade uppfattade att han fick instruktioner att sätta igång maskinen lydde han.

För att arbetsmiljön ska bli trygg så förutsätter det att arbetarna följer de instruktioner som företaget ger.

Åklagare Marcus Ekman

– I praktiken har han stått därinne och sagt åt min klient, sätt igång maskinen, och det har varit en situation när det har varit väldigt väldigt stressat, säger Ninmar Poli.

Han hänvisar till en äldre dom i Högsta domstolen som säger att man inte ska dömas om den som skadats själv varit delaktig i händelseförloppet.

Åklagare Marcus Ekman hävdar å sin sida att instruktionerna att man inte fick starta maskinen med någon i cellen var väldigt tydliga, och att de anställda kände till det. Det finns också en skylt vid knapparna som säger det. Tidigare utredningar har kommit fram till att det inte var något arbetsmiljöbrott från Scanias sida.

Marcus Ekman tycker inte att den åtalade ska ha något strängt straff, utan vill att han ska dömas villkorligt, möjligen till och med helt utan påföljd. Däremot tycker han att det finns ett allmänintresse att driva fallet. Han säger att för att säkra arbetsmiljön för andra behöver det finnas ett individuellt ansvar om man gör fel.

– För att arbetsmiljön ska bli trygg så förutsätter det att arbetarna följer de instruktioner som företaget ger.

Försvararen håller inte med om allmänintresset. Det här handlar inte om arbetsmiljö, i så fall skulle det vara ett arbetsmiljöbrott, säger han. Han hävdar att det har funnits bra rutiner, men att de inte alltid följts och att chefer ibland blundat för det.

– Förutsättningarna för att arbetet ska vara säkert, dem har man inte gett sina anställda.

Tiden efter olyckan har varit svår för den åtalade mannen.

– Det är skönt för min klient att det är över, så han kan lägga det bakom sig, säger Ninmar Poli.

Domen i målet kommer den 11 september.

På Scania har robotcellen nu byggts om. Den blå knappen sitter nu långt ifrån den gröna. Det går inte längre att trycka på dem i ett svep.

Anställd åtalas för arbetskamrats död

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Döds­olyckorna måste få ett slut

Döds­olyckorna måste få ett slut

Självklart ska inte arbetare behöva oroa sig för att dö på jobbet. Både arbetsgivare och politiker måste visa att de menar allvar med nollvisionen, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Pinsamt att regeringen inte har koll på döds­olyckorna”

”Pinsamt att regeringen inte har koll på döds­olyckorna”

Debatt Regeringspartierna har lagt allt fokus på gängvåld och har varken koll på hur situationen ser ut eller en politik för att lösa alla de stora problem arbetslivet står inför, skriver Arvid Vikman Rindevall, (S). Om skribenten: Arvid Vikman Rindevall är heltidspolitiker i Stockholms stadshus med ansvar för arbetsmarknads-, personal-, och jämställdhetsfrågor. När den nya […]

V: Otrygga anställda vågar inte larma om riskerna

V: Otrygga anställda vågar inte larma om riskerna

Ali Esbati och Ciczie Weidby: Det behövs en statlig kriskommission som tar ett helhetsgrepp kring dödsolyckor i arbetslivet

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

De kom inte hem från   arbetet

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Utdragen väntan för de anhöriga

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Villkorlig dom efter dödsolyckan på Scania

En 59-årig man döms för vållande till annans död efter dödsolyckan på Scania där hans närmaste arbetskamrat omkom i en robotcell. Domen är villkorlig och han slipper böter.

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

”En tydlig signal till Tesla om att de inte kan transportera svenska Tesla genom Norge”, säger Fellesförbundets Jørn Eggum.

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Danska transportfacket har varslat om sympatiåtgärder och även de norska och finska facken väntas lägga varsel inom kort, erfar Dagens Arbete.

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Från varsel till sympatiåtgärder. Fem veckors strejk för att värna den svenska modellen.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.