Industriarbetarnas tidning

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

8 oktober, 2019

Skrivet av

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag.

– Det ger oss möjligheter att växa. Men samtidigt finns en oro att man missar elektrifieringen.

Ja, det är både och, faktiskt, säger verkstadsklubbens ordförande Marko Peltonen.

I dag vet vi väldigt lite vad det här kommer att innebära för oss. Det kommer att klarna efter hand.

Exempelvis är det oklart var ledningen för det fristående bolaget placeras. Det som facket hittills fått veta om Geelys nya planer för motortillverkningen är följande: Först bildas en ny enhet där all utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer samlas. Nästa steg blir en egen division där samtliga Geelys och Volvos motorfabriker ingår.

– Det innebär att vi skulle kunna bli leverantörer av motorer till Geelys bilar för Europa-marknaden. I längden kan det bli en vinst för oss, säger Marko Peltonen.

Den Geely-bil som väntar på att introduceras i Europa är Lynk & Co, en modell som nu tillverkas i Kina i samarbete mellan Geely och Volvo Cars. Redan i dag produceras Londontaxi av Geely. Ju fler Geely-bilar som tillverkas i Europa, desto större möjligheter för Skövde är den fackliga förhoppningen.

Det här kan bli vår chans att växa på förbränningsmotorer, hoppas Marko Peltonen.

Men samtidigt finns en oro, säger han, att Skövdefabriken missar elektrifieringen.

Ja, genom att vi blir en sådan tydlig leverantör av förbränningsmotorer så finns en oro att vi ramlar av tåget när det gäller elektrifieringen.

I dag har Volvo Cars 3 000 anställda i Sverige inklusive utvecklingsenheten i Göteborg. Produktionen sker i Skövde med 2 000 anställda. Av dessa finns 1 600 i produktionen. Inför den kommande omstruktureringen har facket begärt att få anlita löntagarkonsult.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Inget lån till Volvo Personvagnar

Det blev inga pengar från Europeiska Investeringsbanken, EIB, till Volvo Personvagnar. Stödet får vänta till ägarfrågan är klar, enligt regeringen. Det var i december förra året som regeringen presenterade ett stödpaket för bilindustrin. En av punkterna var att företagen skulle få stöd från EIB, max 20 miljarder. Staten skulle stå som kreditgarant, vilket innebär att […]

”Volvoavtalet är ett föredöme”

Volvo-avtalet är ett bra exempel på hur klubbarna kan utnyttja krisavtalet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Det är snart två veckor sedan IF Metall tecknade krisavtalet – eller ramavtalet som Säikkälä kallar det – med arbetsgivarna. I går tecknades den första lokala uppgörelsen på Volvo Personvagnar. Efter en het debatt följer nu den lokala […]

Facket imponeras av Geely

Volvofacket är tillbaka från Kina och Geely. – De är långt efter oss men utvecklingen går rasande fort, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Ännu vill inte facket säga någonting om hur man ser på Geely som ny ägare till Volvo Personvagnar. Ställningstagandet bedöms som viktigt. Inte minst av Geely själva. Det kinesiska bilföretaget […]

Sjuka Samhall: Fackets roll

Samhallanställda känner sig svikna av facket

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”LO kan inte göra så jädra mycket”

”LO kan inte göra så jädra mycket”

Nu kommer krav på ett fack för Samhalls anställda, men LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson anser att det snarare är politikerna som måste ta ett större ansvar.

”Vi måste ta till oss av kritiken och göra mer”

”Vi måste ta till oss av kritiken och göra mer”

Vi har utbildningar för förtroendevalda och skyddsombud. Vi har både lokala och centrala förhandlingar. Men det räcker inte, skriver IF Metalls Susanne Östh.

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

LO-förbunden behöver varandras kompetens för att på bästa sätt stötta Samhalls anställda, skriver Tony Berggren, GS.

”Var är ni i debatten om Samhall?”

”Var är ni i debatten om Samhall?”

Facken som Samhall har avtal med lyser med sin frånvaro när det kommer till att stötta skyddsombuden lokalt. Var är ni i den här frågan? skriver regionala skyddsombudet Richard Fredriksson på Fastighetsanställdas förbund.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Vi måste ta till oss av kritiken, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson om den besvikelse på facket som anställda på Samhall gett uttryck för.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Skapa ett Samhallfack

Skapa ett Samhallfack

Alltför många Samhallarbetare far illa. Det är en politisk skandal men också en facklig, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.