Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag.
– Det ger oss möjligheter att växa. Men samtidigt finns en oro att man missar elektrifieringen.
– Ja, det är både och, faktiskt, säger verkstadsklubbens ordförande Marko Peltonen.
– I dag vet vi väldigt lite vad det här kommer att innebära för oss. Det kommer att klarna efter hand.
Exempelvis är det oklart var ledningen för det fristående bolaget placeras. Det som facket hittills fått veta om Geelys nya planer för motortillverkningen är följande: Först bildas en ny enhet där all utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer samlas. Nästa steg blir en egen division där samtliga Geelys och Volvos motorfabriker ingår.
– Det innebär att vi skulle kunna bli leverantörer av motorer till Geelys bilar för Europa-marknaden. I längden kan det bli en vinst för oss, säger Marko Peltonen.
Den Geely-bil som väntar på att introduceras i Europa är Lynk & Co, en modell som nu tillverkas i Kina i samarbete mellan Geely och Volvo Cars. Redan i dag produceras Londontaxi av Geely. Ju fler Geely-bilar som tillverkas i Europa, desto större möjligheter för Skövde är den fackliga förhoppningen.
– Det här kan bli vår chans att växa på förbränningsmotorer, hoppas Marko Peltonen.
Men samtidigt finns en oro, säger han, att Skövdefabriken missar elektrifieringen.
– Ja, genom att vi blir en sådan tydlig leverantör av förbränningsmotorer så finns en oro att vi ramlar av tåget när det gäller elektrifieringen.
I dag har Volvo Cars 3 000 anställda i Sverige inklusive utvecklingsenheten i Göteborg. Produktionen sker i Skövde med 2 000 anställda. Av dessa finns 1 600 i produktionen. Inför den kommande omstruktureringen har facket begärt att få anlita löntagarkonsult.