Industriarbetarnas tidning

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

17 april, 2020

Skrivet av

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. Nu står Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete. När produktionen drar igång igen är de sist i kön för att få tillbaka jobben.

När AB Volvo och Volvo Cars stoppade produktionen blev majoriteten av de tillsvidareanställda permitterade och gick hem med 92,5 procent av lönen. Men de bemanningsanställda fick lämna jobbet med bara en garantilön och många har varslats om uppsägning.

– Vi arbetar axel mot axel och bygger samma bilar, men vår anställningsform gör att vi saknar tryggheten vi skulle behöva nu. Det känns inte så roligt. Jag skulle önska att vi hade samma villkor, säger Joel Gustafsson.

I fyra år har han arbetat som montör på AB Volvo för Adecco. Den 24 mars stoppades produktionen och han arbetade sin sista arbetsdag. Nu vet han inte om han klarar nästa hyra med en garan­tilön på cirka 111 kronor i timmen.

Kollegan Mikael Olsson har varit bemanningsanställd de senaste tre åren.

– Jag bor hemma så för mig är det ganska lugnt, men för vissa av mina kollegor som har familjer att försörja är det mer osäkert. De Volvo-anställda kollegorna går praktiskt taget på semester, så är det ju inte för oss.

För att företag ska få del av det statliga stödet för korttidsarbete gäller att de vidtagit åtgärder för att minska sina kostnader. Då väljer flera att först göra sig av med bemanningsanställda eller att inte förlänga visstidsanställningar, enligt Karl-Henrik Rosberg, ombuds­man på IF Metall Göteborg.

– Det är fruktansvärt, de bemanningsanställda är nu krock­kuddar för företagen. De tar den stora smällen, säger han.

Omställningen till garanti­lön blir stor, menar han.

– Från en dag till en annan kan de gå från löner mellan 26 000 och 35 000 kronor till omkring 19 000 kronor brutto.

Adecco varslade 200 bemanningsanställda i april, merparten arbetade på Volvoföretagen i Göteborg. Även Lernia varslade i slutet av mars 660 anställda i Västra Götaland. Samtidigt varslade Randstad omkring 400 anställda. Majoriteten av dem arbetar inom fordonsindu­strin i Göteborg. Hur många av dem som slutligen sägs upp beror på hur snabbt produktionen kan starta igen. Utöver det tillkommer de vars visstidskontrakt löper ut. De syns inte i varselstatistiken.

Nu planerar Volvo Cars och AB Volvo att starta upp produktionen igen nästa vecka. Men det är de fast anställda som går tillbaka till jobbet i första hand.

Efter tre veckor med garantilön fick Mikael Olsson frågan från sin arbetsgivare om han ville stanna kvar på garantilön eller varslas. Han valde att stanna på garantilön i stället för att tvingas slåss om arbete med tusentals andra.

Joel Gustafsson hade efter tre och en halv vecka fortfarande inte hört något om när han kan tänkas få gå tillbaka till sitt arbete på Volvo.

Båda räknar med att vara uppdragslösa en längre tid.

– Det finns ingen garanti för att få nya uppdrag och hitta nya jobb. Förhoppningen är att när de drar i gång igen så kommer de att vara i behov av folk som kan jobbet och då har vi som varit där länge en fördel, säger Joel Gustafsson.

Fotnot: Även bemanningsföretag kan söka statligt stöd för korttidsarbete. Den 16 april, efter intervjun med Mikael Olsson och Joel Gustafsson, blev ett avtal om korttidsarbete klart mellan LO-förbunden och motparten Kompetensföretagen.

Avtal på plats för korttidsarbete för bemannings­anställda

En kommentar till “Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

  • Detta är ju inget nytt…

    Våga vägra bemanningsjobb, skit i dessa jobb helt och hållet, sök dom inte ens.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Korttidspermittering – det här gäller

Är din arbetsplats i kris? DA reder ut vad som gäller för alla jobbar på ett företag som har kollektivavtal med IF Metall

Bemanningens pris

Bemanningens pris

För 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

LO-förbunden varslar om konflikt inom bemanningsområdet.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Detta gäller vid korttidsarbete

Detta gäller vid korttidsarbete

Vad gäller vid utbildning, får man jobba mer än vad avtalet säger och hur snabbt kan korttidsarbetet blåsas av? DA har fått många frågor från er läsare – här är svaren.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.