Industriarbetarnas tidning

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

9 december, 2020

Skrivet av

AVTAL 2020 LO-förbunden varslar om konflikt inom bemanningsområdet. Förbunden kräver att den inhyrda personalen ska ha samma villkor som de direktanställda. Motparten Almega Kompetensföretagen menar att LO vill ha mer än märket.

Bemanningsavtalet

2000 tecknades det första avtalet inom LO för anställda i bemanningsföretag. Avtalet gäller för alla LOs 14 medlemsförbund.

Syftet med avtalet är att de som jobbar på bemanningsföretag ska skyddas av ett kollektivavtal i likhet med villkoren på den övriga arbetsmarknaden. Därmed minskar risken för konkurrens om lönevillkor och andra anställningsvillkor mellan olika grupper på en arbetsplats.

Avtalet ska förhindra att de egna anställda byts ut mot inhyrda som är billigare på grund av lägre lön och sämre villkor.

I förra veckan sa LO-förbunden upp bemanningsavtalet med Almega Kompentensföretagen då förhandlingarna strandat. LO menar att arbetsgivaren inte vill erbjuda de bemanningsanställda lika villkor som övrig personal.

Varslet är i två steg. Det första träder ikraft 18 december klockan 06:00 och omfattar en nyanställningsblockad, övertidsblockad och en mertidsblockad.

Skulle parterna inte komma överens träder den andra delen av varslet ikraft den 7 januari klockan 06:00 och omfattar total arbetsnedläggelse för cirka 1 000 personer på åtta arbetsplatser, varav tre ligger inom IF Metalls avtalsområde: Volvo personvagnar AB i Olofström, Q-Med AB i Uppsala och Sandvik Mining and Construction Tools AB i Sandviken.

– Förhoppningarna är ju självklart att det ska finnas ett avtal tecknat innan dess. Men det måste vara ett avtal där de anställda inom bemanningsbranschen har lika villkor som våra övriga medlemmar, säger Anna Gustafsson, förhandlingsombudsman på IF Metall i ett pressmeddelande.

Enligt Kent Ackeholt, samordningsansvarig på LO för det gemensamma bemanningsavtalet, var det frågan om likvärdiga villkor mellan uthyrd personal och anställda vid kundföretagen som fick centralorganisationen att utlysa varslet.

– Det ska inte vara billigare att ta in bemanningsanställda än att ha ordinarie personal. De bemanningsanställda ska inte heller ha sämre villkor. Detta vill inte Kompetensföretagen gå med på, säger han.

Enligt Kent Ackholt står LO till förfogande om motparten vill fortsätta förhandlingarna.

Kompetensföretagens förbundsdirektör Patrik Eidfelt beklagar LO:s konflikthot.

– Vi har erbjudit lösningar inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt i och med industriöverenskommelsen. Vi har en överenskommelse på arbetsmarknaden om lönenivå, det så kallade märket, men detta är tydligen inte tillräckligt för LO, säger Patrik Eidfelt.

Kent Ackeholt håller inte med.

– Det får stå för honom, säger han

Enligt Kent Ackeholt bygger lönenivån i bemanningsavtalet på det genomsnittliga förtjänstläget i kundföretaget. Problemet uppstår när det görs avdrag för avtalspension hos kundföretaget, då sjunker förtjänstläget vilket då drabbar de inhyrdas löner.

– Det vill säga att de bemanningsanställda tjänar mindre pengar.

LO kräver kompensation för de avdragen så att villkoren blir lika mellan anställd och inhyrd personal. Enligt Kent Ackebo vill Alemga Kompetensföretagen inte gå med på det.

Ingen ny kontakt har tagits mellan parterna sedan varslet skickades in i tisdagskväll.

Göteborgs hamn, APM Terminals, är en av de arbetsplatser som kan omfattas av total arbetsnedläggelse bland de bemanningsanställda. Foto: TT Nyhetsbyrån.

Varslade arbetsplatser

Varslet är i två steg. Det första träder ikraft 18 december klockan 06:00 och omfattar en nyanställningsblockad, övertidsblockad och en mertidsblockad.

Den andra delen av varslet träder ikraft 7 januari 06:00 och omfattar total arbetsnedläggelse för cirka 1 000 personer som är inhyrda.

På IF Metalls områden gäller det:

Volvo personvagnar AB i Olofström
Q-Med AB i Uppsala
Sandvik Mining and Construction Tools AB i Sandviken

Övriga arbetsplatser

ICA:s lager i Helsingborg
Marabou, Mondelez Produktion AB, i Upplands Väsby
Barilla Sverige AB i Filipstad
Göteborgs hamn, APM Terminals Gothenburg
DSV Solutions AB i Landskrona

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Nytt avtal för klart för bemannings­anställda

Med bara några timmar till godo kunde varslet avstyras. Nu är ett nytt bemanningsavtal på plats. En överenskommelse om pensionerna var en viktig pusselbit.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

Bemanningens pris

Bemanningens pris

För 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

Inhyrd – detta gäller för dig

Inhyrd – detta gäller för dig

Vilken lön ska jag ha? Hur går jag med i facket? Vilka rättigheter har jag som inhyrd egentligen? Läs Dagens Arbetes guide för bemannings
anställda.

Får de ge mig sämre lön nu?

Jag får mycket sämre lön som bemanningsanställd än vad jag hade när jag var anställd. Får de göra så?

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Här är tio avtal inom IF Metalls avtalsområden som är färdiga. Dagens Arbete visar vad det innebär i procent och kronor.

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

Låglönesatsning, retroaktiva löner och arbetsskadeförsäkringen debatterades när IF Metalls avtalsråd skulle anta de nyligen tecknade avtalen.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.