Skrev om farfar – kan få pris
Dagens Arbete uppmärksammas med två nomineringar till Fackförbundspressens journalistpriser: Bästa berättande text och Bästa digitala satsning.
Industriarbetarnas tidning
PRISER Pontus Ohlin skrev Bästa berättande text och hela Dagens Arbetes redaktion fick pris för Bästa digitala satsning när Fackförbundspressen delade ut sina årliga journalistpriser.
Prisutdelningen var helt digital, så redaktionen följde den i en livestreamad sändning. När det stod klart att båda de nominerade bidragen kammat hem segern blev det stort jubel.
Chefredaktör Helle Klein jublade högst av alla.
– För oss är den berättande journalistiken jätteviktig och Pontus är en grym skribent som dessutom har förstått våra läsares historieintresse. Dagens Arbete kommer att framöver ha flera arbetarhistoriska satsningar. Jag är så stolt över att Pontus fick detta fina pris, säger hon.
Pontus Ohlin får priset för sin text Nödår, strejker, slit – och äventyr, där han presenterar ett stycke arbetarhistoria utifrån den egna släkten, med fokus på farfar Sixten Ohlin.
– Det känns jätteroligt. Jag skulle vilja ringa farfar och berätta, men han finns ju inte längre, säger Pontus Ohlin.
Dagens Arbetes digitala satsning prisas, och kallas i motiveringen för ”ett skolboksexempel på när olika digitala kanaler och verktyg används för det de passar bäst för”.
– Vi har jobbat väldigt målmedvetet med att komma ut till läsarna i den form och på det sätt som vi tror att de är intresserade av. Besökarna stannar längre på sajten nu, både vad gäller tid och mängden artiklar de läser, säger Lotta Holmström, digital utvecklingschef.
Helle Klein berättar om den digitala satsning som Dagens Arbete gjort.
– I februari 2020 började vi arbetet med att göra om och utveckla vår magasinssajt och vår digitala journalistik i olika kanaler. Hela redaktionen har varit med om detta men jag vill särskilt tacka vår digitala utvecklingschef Lotta Holmström som med sitt inspirerande och kunniga ledarskap har lett arbetet under en mycket speciell pandemitid. Att vi vinner detta pris är ett kvitto på att vi ska fortsätta vår digitala resa.
När den svenska arbetarrörelsen växte fram var Ungdomsmarschen hiten nr 1. En sång som då slog både Internationalen och Arbetets söner, och som sjöngs på alla möten.
Energikrisen slår hårt mot den svenska pappersindustrin. Flera bruk har börjat elda olja för att klara produktionen. Andra ändrar arbetstiderna för att få ner elräkningen. Samtidigt tjänar massaindustrin stora pengar på att sälja el.